Stormwatch Startet 18.Mars.2023 Del på Facebook Startet 18.Mars.2023 Artikkel i Båtmagasinet. "Svenske myndigheter har fremmet forslag om at drøyt 150 000 totaktsmotorer bør sendes til skroting. Ifølge en svensk kampanje slipper gamle totaktsmotorer med forgasser ut cirka 2 000 tonn bensin årlig i svenske farvann." Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 18.Mars.2023 Del på Facebook Svart 18.Mars.2023 Fremdeles veier totaktsmotorer mye mindre så derfor sverger jeg til to-takt motorer fremdeles. Det er tung nok som det er å løfte en motor ned i jolla. Allting har en ende, også lette motorer. Jeg håper de to 8 hk til jolla jeg har holder noen år til. Trist hvis vi må levere dem til skroting også her. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Grand Banks jr Svart 18.Mars.2023 Del på Facebook Svart 18.Mars.2023 Blir nok mer forurensning av å skulle destruere gammel motor, og produsere ny motor, enn de fleste av mine totaktere forurenser... Litt merkelig om jeg plutselig skulle bli pålagt å koste på fiskebåten min 70000 i ny motor også... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Hakkannen Svart 19.Mars.2023 Del på Facebook Svart 19.Mars.2023 (redigert) Send dem heller til meg, eller, gjerne ikke alle sammen, men skal fint kunne ta til takke med 40-50 stk, helst Yamaha mellom 9,9-50hk, men kan også ta til takke med Tohatsu 8-9,8😁 Så får elevene mine (og meg selv) noe å skru på fram til jeg blir pensjonist. Her i vest har vi verken septik- eller totaktsforbud, enkelte vil nok kanskje kalle oss anarkister Nei, spøk til side, hva vil det koste miljøet, globalt sett, å skifte ut 150000 motorer? Tør knapt se for meg CO2-utslippet, for ikke å snakke om utslippet av skadelige tungmetaller ved produksjon av erstatningsmotorer av diverse typer for disse 150000 stakkars totakterne. Redigert 19.Mars.2023 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 19.Mars.2023 Del på Facebook Svart 19.Mars.2023 (redigert) Nå er dette bare en oppfording til å bytte ut sin 2-takter, ikke noe forbud eller påbud, så ta det helt med ro.. De skriver at på en 2-takter renner 30% av bensinen rett igjennom uforbrent, virker vel litt vel i overkant? Heldigvis har jeg kvittet meg med 2-takt driten for mange år siden, så jeg kan frese rundt i jolla med beste miljøsamvittighet Redigert 19.Mars.2023 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 19.Mars.2023 Del på Facebook Svart 19.Mars.2023 Stormwatch skrev for 10 timer siden: "Svenske myndigheter har fremmet forslag om at drøyt 150 000 totaktsmotorer bør sendes til skroting. Ifølge en svensk kampanje slipper gamle totaktsmotorer med forgasser ut cirka 2 000 tonn bensin årlig i svenske farvann." Eiere av gamle totaktsmotorer i Sverige må sannelig ha god råd, når hver av dem kan slippe ut 75 Tonn bensin årlig. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 19.Mars.2023 Del på Facebook Svart 19.Mars.2023 Jannmar skrev 1 time siden: Eiere av gamle totaktsmotorer i Sverige må sannelig ha god råd, når hver av dem kan slippe ut 75 Tonn bensin årlig. 2000/150 000= 0,0133tonn Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 19.Mars.2023 Del på Facebook Svart 19.Mars.2023 Førstefender skrev 10 minutter siden: 2000/150 000= 0,0133tonn Sorry Min PC-skjerm kan dreies rundt, og i dag morges må den tydeligvis ha stått opp-ned. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 19.Mars.2023 Del på Facebook Svart 19.Mars.2023 13kg CO2 pr motor pr år. Det tilsvarer faktisk 600gr Storfekjøtt eller å kjøre fossilbilen 56km. Så dette kommer til å monne ja…. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Renzir Svart 19.Mars.2023 Del på Facebook Svart 19.Mars.2023 (redigert) Honduras skrev 8 minutter siden: 13kg CO2 pr motor pr år. Det tilsvarer faktisk 600gr Storfekjøtt eller å kjøre fossilbilen 56km. Så dette kommer til å monne ja…. 13 kg bensin er vel ca 18 liter. Er det 1:1 med liter bensin vs co2 her? Uansett så bruker vel de fleste biler litt mindre en 3+ liter på mila, eller tenker du på «sløsingen» av bensin. Er vel også en del av disse motorene som neppe gir noe miljøeffekt av å byttes ut da de brukes lite. Samtidig som de som brukes mye kanskje er fornuftig å byttes ut. Men mye mulig vil de vel bare selges ut av landet og i det store og hele gir det da liten reel effekt. Redigert 19.Mars.2023 av Renzir (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stormwatch Svart 19.Mars.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2023 Det vil også medføre storstilt skroting av eldre båter. Min joller ble dimensjonerte ut fra vekten på 2-takt og vil neppe kunne bære eller tåle belastningen fra en 4-takt. Førstefender skrev for 10 timer siden: Nå er dette bare en oppfording til å bytte ut sin 2-takter, ikke noe forbud eller påbud, Går ut fra at et maktmiddel er tenkt å ligge bak ellers vil det ikke ha noen funksjon? Eller kanskje de har tenkt å skape 2-takt skam, at det skal bli flaut å ha slike motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 19.Mars.2023 Del på Facebook Svart 19.Mars.2023 Stormwatch skrev for 8 timer siden: Går ut fra at et maktmiddel er tenkt å ligge bak ellers vil det ikke ha noen funksjon? Eller kanskje de har tenkt å skape 2-takt skam, at det skal bli flaut å ha slike motorer. Les artikkel før du svartmaler.. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 19.Mars.2023 Del på Facebook Svart 19.Mars.2023 (redigert) 9 hours ago, Renzir said: 13 kg bensin er vel ca 18 liter. Er det 1:1 med liter bensin vs co2 her? Det er ikke CO2 man bekymrer seg for her, men utslipp av oljeblandet bensin. Skal visstnok være ugunstig for miljøet, spesielt i vann og innsjøer. Enkelte innsjøer i USA har hatt forbud mot 2-takts forgassermotorer siden 90-tallet. Uforbrent bensin skaper ikke CO2. Redigert 19.Mars.2023 av Vestkystseiler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 20.Mars.2023 Del på Facebook Svart 20.Mars.2023 Førstefender skrev On 19.3.2023 at 2.40: Nå er dette bare en oppfording til å bytte ut sin 2-takter, ikke noe forbud eller påbud, så ta det helt med ro.. De skriver at på en 2-takter renner 30% av bensinen rett igjennom uforbrent, virker vel litt vel i overkant? Heldigvis har jeg kvittet meg med 2-takt driten for mange år siden, så jeg kan frese rundt i jolla med beste miljøsamvittighet Selv har jeg både 2-takt og 4-takt. Det virker litt rart og urealistisk om ene 2-takteren min iløpet av 2 år har sendt 900 liter uforbrent bensin i sjøen. Å bruke over 100.000 kr på ny 4-takter har jeg ikke lyst til enda så lenge 2-takteren fungerer fint til sitt bruk, så da er det greit å kunne beholde den synes jeg, så får heller en liten 6 hk 4-takter gjøre jobben når jeg kjører sakte, den bruker mindre bensin, men velger man feil merke så kan mye av gevinsten gå bort i andre kostnader. Kjøpte først en Mercury og der måtte jeg ha brukt 5000 kr i året på service for å ha garantien i orden, det vil si at man iløpet av de 5 årene garantien varer betaler det dobbelte av prisen på ny motor for å ha garanti på denne. Dette var forøvrig noe de først sa etter kjøp (før jeg reiste til forhandler en drøy times biltur unna hadde jeg sjekket på telefon og fått vite at jeg kan ta service selv og ha garantien i orden). Jeg hadde trodd en splitter ny motor skulle være like problemfrie som mine gamle 2-taktere, men der tok jeg feil, for den nye Mercury-en fungerte aldri feilfritt i mer enn 1-2 dager før ting røyk. Og den stoppet mange ganger, var vel 4 ganger iløpet av en påskeferie om jeg ikke husker helt feil. Tok iblant lang tid å få start på den også, siste gangen dro jeg vel i snora ca 30 ganger før den omsider startet. Det var godt å få levert inn den ca 2 måneder gamle Mercuryen og kjøpe en ny Yamaha som har fungert veldig bra. Angående dette med å bytte ut motorer så står det at det er en kampanje, uten a det står hva dette går ut på. Men ofte i lignende situasjoner har det jo vært at man får penger for å vrake noe velfungerende og erstatte det med noe annet. Feks dukker det iblant opp forhøyet vrakpant på biler på 6000 kr. Piggdekk har det blitt pant på iblant i enkelte kommuner der de ønker å tvige folk over på piggfritt så man fåår polerte og altfor glatte veier. Og innen båt så har det jo blitt sånn at båtvrakene man før måtte betale for å bli kvitt fikk en pant på ca 1000 kr. Men effekten av det er vel tvilsom. Jeg antar at sånne ordninger ofte virker delvis mot sin hensikt ved at folk som egentlig ha tenkt å kvitte seg med noe beholder det ei stund til i påvente av en gunstig panteordning. Noen sitter jo på en gullgruve av gammelt skrot når slike ordninger dukker opp, mens andre ergrer seg over at de nettopp kvittet seg med noe de nå kunne fått godt betalt for. Hvis det blir en pant på 2-taktere så blir vel resultatet stort sett at de som fungerer fint fortsatt blir brukt, mens de som er gått istykker og ikke lar seg reparere pantes istedenfor å kastes. Så kan det jo vøre noen motorer som hangler og går og stopper iblant som pantes, men det er gjerne ikke de motorene som brukes mest og slipper ut mest. Men hvis en miljøpolitiker (eller andre) har lyst til å spandere en ny Yamaha 4-takter til over 100.000 kr på meg mot at jeg destruerer 2-takteren min som er et kvart århundre gammel så er det godt mulig jeg takker ja til tilbudet. Ellers så blir 2-takteren fortsatt brukt jevnlig. den starter fint (med ne passende røyksky så man ser den har startet) og sørger for god sirkulasjon i bensintanken og at det er omsetning på bensinstasjonene. Og de 37 literne (eller var det mer?) med 2-taktolje jeg har kjøpt til denne de 3 årene jeg har hatt den bidrar jo også til omsetning i en Mekonomen-butikk. Har enda en 2-takts påhenger, men den brukes mindre nå som jeg har 3 motorer enn da jeg hadde bare en motor. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 20.Mars.2023 Del på Facebook Svart 20.Mars.2023 Ingen vet hvilken miljøpåvirkning ulike motorer har gjennom hele sin livssyklus. Det vi si at ingen vet om det er best for miljøet om man beholder de gamle motorene og kjører videre med miljøvennlig drivstoff, som for eksempel alkylatbensin, eller hvilken påvirkning en elmotor har om man regner med produksjonen av batteriene, sier Lars-Åke Redéen, sjefredaktør for svenske Båtliv Det er påfallende mange ganger man får beskjed om å gjøre endringer, men det virker som myndighetene ikke har undersøkt konsekvensene nøye nok. Hvor er konsekvensutredelsene? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
SveinHa Svart 20.Mars.2023 Del på Facebook Svart 20.Mars.2023 Inkompetent handlingskraft, punktum... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Maika Svart 20.Mars.2023 Del på Facebook Svart 20.Mars.2023 Grand Banks jr skrev for 4 timer siden: Ingen vet hvilken miljøpåvirkning ulike motorer har gjennom hele sin livssyklus. Det vi si at ingen vet om det er best for miljøet om man beholder de gamle motorene og kjører videre med miljøvennlig drivstoff, som for eksempel alkylatbensin, eller hvilken påvirkning en elmotor har om man regner med produksjonen av batteriene, sier Lars-Åke Redéen, sjefredaktør for svenske Båtliv Det er påfallende mange ganger man får beskjed om å gjøre endringer, men det virker som myndighetene ikke har undersøkt konsekvensene nøye nok. Hvor er konsekvensutredelsene? Jeg vil heller si det er påfallende hvor skråsikre noen personer uttaler seg om at "ingen vet" o.l. Han uttaler seg som om det enten har vært null forskning på området eller at all forskning ikke har kommet fram til noen som helst resultat. Han er leder i en båtforening. Kanskje han har mye faglig kompetanse på området, kanskje ikke, men det at en slik person kommer med en slik bombastisk uttallelse syns jeg heller mot at han ikke har veldig mye kompetanse. (Men det kan jo godt hende at den uttallelsen er tatt ut av kontekst.) Forøvrig så er jeg også veldig glad i 9,9-hestern min, og vil også gjerne beholde den så lenge som mulig, men er åpen for å bytte den ut hvis den utgjør et merkbart miljøproblem. (Det går med ca 20 liter bensin i året, så jeg har i utgangspunktet ikke veldig dårlig samvittighet.) Men hva menes med "– Bytt helst til en elmotor, en firetakter eller en moderne totakter om du vil ha ny motor". Kan man få kjøpt moderne totaktere i Europa? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 20.Mars.2023 Del på Facebook Svart 20.Mars.2023 Det som virkelig monner er jo å innføre pant på gamle totaktere. Får man greit i inbytte mot ny motor vil mange bytte ut motoren med en ny. Å tro at masse folk i disse tider vil skrote fullt fungerende totaktere i miljøperspetivets kollektive ånd blir vel litt som å tro på julenissen ( selv om vi skandinaver er lette og lede av statlig propaganda) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 20.Mars.2023 Del på Facebook Svart 20.Mars.2023 Det jeg etterlyste er en konsekvensutredelse. Per nå er det bare påstander så langt jeg kan se. Så vidt jeg forstod er han redaktør i et båtmagasin, og jeg forventer at han har satt seg inn i begrunnelsene i begge retninger. Det han sier er at ingen per i dag vet men synser, om konsekvensene. Det burde være aktuelt å faktisk sjekke konsekvensene, eller å få frem allerede entydige konsekvensutredelser. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Jannmar Svart 20.Mars.2023 Del på Facebook Svart 20.Mars.2023 hanto1 skrev for 8 timer siden: Det som virkelig monner er jo å innføre pant på gamle totaktere. Pant er noe du betaler inn når du kjøper noe, og får igjen når du leverer tilbake det du har kjøpt. Jfr. tomflasker. Det du foreslår er å betale folk for å levere inn gamle totaktere. Det finnes da sannelig bedre måter å bruke våre/fellesskapets penger på. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 21.Mars.2023 Del på Facebook Svart 21.Mars.2023 Janmar. Kall momsen for pant om det hjelper.. Sverige har jo masse innsjøer osv som er ( mere) utsatt og sårbart for forurensing enn vår langstrakte kyst. Er 2 taktene et reelt problem bør svenske stat delta i dugnaden med å få slike bort snarest. Herav økonomisk støtte. Bruker man pisk i stedet for gulrot vil folk bli mugne og lage bråk. Regjeringen blir upopulær osv. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 21.Mars.2023 Del på Facebook Svart 21.Mars.2023 hanto1 skrev 47 minutter siden: Janmar. Kall momsen for pant om det hjelper.. Kall det hva du vil. Det er fortsatt vi andre, som ikke har totakter + de som aldri har hatt båt engang, som må betale. Det høres så greit og enkelt ut når staten"betaler", men "staten" det er vi, uansett hvordan man snur og vender på det. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 21.Mars.2023 Del på Facebook Svart 21.Mars.2023 Siden mesteparten av pengene staten får inn kommer fra olje, så er det vel bare rimelig at staten bruker litt av dem på avlat :D Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 21.Mars.2023 Del på Facebook Svart 21.Mars.2023 I Norge har jo bilparken blitt byttet ut med EL i rekordfart. Utelukkende grunnet staten har lagt økonomisk til rette for dette. Uten dette hadde el. biler bare vært noe man leste om i avisen. Ingen hadde betalt dobbel pris for en EL Leaf kontra en ny bensin Golf. I både Sverige og Norge brukes dem masse statlige milliarder som ikke kommer alle til gode. Regjeringen i Sverige kan jo forby bruk av totaktere med umiddelbar virkning ( & ingen gulrot eller kompensasjon ) men risikerer da en trist valgvake med neste korsvei. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 21.Mars.2023 Del på Facebook Svart 21.Mars.2023 hanto1 skrev for 1 time siden: I Norge har jo bilparken blitt byttet ut med EL i rekordfart. Utelukkende grunnet staten har lagt økonomisk til rette for dette. Det blir en vesensforskjell på å ikke ta inn en avgift, og det å betale ut penger. Når det gjelder elbil kan alle som ønsker det benytte seg av avgiftsfritaket. Det er valgfritt. Om staten skulle punge ut til de som har totakter, er det ikke en gode alle kan benytte seg av. Det er ikke valgfritt. De to siste avsnittene i ditt innlegg gidder jeg ikke kommentere. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.