Aalnes Startet 9.April.2023 Del på Facebook Startet 9.April.2023 Har kjøpt meg en litt dårlig vedlikeholdt jeanneau Marlin 755 2015 mod, Hadde båten oppe for inspeksjon etter kjøp, men pga kulde så ble båten kun spylt å sjøsatt igjen. Nå er tiden inne for å gjør noe. Tidligere eier har trolig smørt båten 1 eller 2 ganger med tanke på resterende bunnstoff og hvor bukken stod første gang den ble smurt har aldri fått noe bunnstoff etter det.( så der er det rett inn på gelcoat) en del av bunnstoffet er slitt bort hvor rur og alge har vært. store deler av båten er "grei" så her kunne jeg ha smurt nytt stoff, men lurer på hva man bør gjøre med dem partiene som er godt slitte/ inn på gelcoat bør man ta seg tid til å slipe ned hele skroget? eller bare Prime over slitte plasser før mann bunnsmører? Eller hva tenker dere som har greie på dette? Båten blir liggende ute åre rundt med 1/2 slippinger i året for spyling og eventuelt bunnstoff. Sitér dette innlegget Link to post
pappa_wolf Svart 10.April.2023 Del på Facebook Svart 10.April.2023 Du kan ta den enkle eller den harde løsningen. Den enkle er at du primer hele bunnen, og legger på bunnstoff. Du bruker primeren, om du ikke vet hvilket bunnstoff tidligere eier har brukt, og for å unngå en kjemisk reaksjon mellom to forskjellige typer bunnstoff. Den harde er at du fjerner alt det gamle bunnstoffet, primer og legger på nytt bunnstoff. Gjør du dette, kan du samtidig sjekke gelcoaten for skjulte skader. Igjen er primeren der for å unngå en kjemisk reaksjon mellom to forskjellige typer bunnstoff. Du kan droppe primeren, hvis alt gammelt bunnstoff er fjernet. men det finnes nesten alltid et par kriker og kroker, hvor man ikke kommer til. Sitér dette innlegget Link to post
Aalnes Svart 10.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2023 Takk for svar, Vist man går for den harde måten å sliper ned gammelt bunnstoff, vil du anbefale å legge f.eks jotun barriere primer for å forsegle gelcoat for å så legge bunnstoff? Jotun sin vinylprimer er vell vist man går for den enkle løsningen å primer på gammelt bunnstoff? eller har jeg missforstått noe? Ønsker å gjør det riktig første gang:) Sitér dette innlegget Link to post
pappa_wolf Svart 10.April.2023 Del på Facebook Svart 10.April.2023 Det er måten jeg ville gjøre det på. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 10.April.2023 Del på Facebook Svart 10.April.2023 Ut fra bildene ser det ut som du har vært heldig og fått kjøpt en båt som enda ikke har blitt ødelagt av utallige lag bunnstoff. I tillegg er det bra kontrast mellom bunnstoff og bunnen under slik at det er enkelt å se hvor bunnstoffet begynner å bli tynt. Sjekk om det er selvpolerende bunnstoff ved å gni med en våt hånd, dersom fargen smitter av er det selvpolerende. Da er det beste å flekke med selvpolerende bunnstoff med samme farge der det er tynt og kanskje 10 cm høyde i vannlinjen. Ikke smør der bunnstoffet er skikkelig svart, så unngår du å bygge tykke lag som senere må skrapes ned. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Aalnes Svart 11.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2023 Hei, ja akkurat på det punktet er jeg heldig, maks 2 tynne lag med stoff siden båten var ny. Det er selvpolerende bunnstoff som er der idag, Men har en flekk hvor båten stod på bukker ved første stoffing vil jeg anta. så der er verken primer eller stoff. Men er sånn i tvil på hvordan jeg skal angripe det, tidligere eier har nok kun spylt å skrapet rur hver gang uten noe mer, Så der ruren har vært ser det ut som bunnstoff og primer er spist opp/borte, å er inne på gelcoat. Så hva skal man da gjør. slipe den akkurat dem plassene å prime med 2 komp og stoffe resten, eller ta seg tid til å slipe ned hele båten siden det kun er 1/2 lag med stoff å begynne på nytt. Fikk selfølgelig problem med Evinrude etecen som står på båten, så venter på verksted time. Slippingen med tanke på utbedring av skrog under vannlinje er satt på vent til rep er utført. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 11.April.2023 Del på Facebook Svart 11.April.2023 Har du rikelig med arbeidslyst og behov for å bruke mest mulig penger er det bare å sette i gang å skrape, prime og styre på. Jeg hadde nøyd meg med å flekke der bunnstoffet er tynt om det hadde vært min båt. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Lars H. Svart 11.April.2023 Del på Facebook Svart 11.April.2023 Jeg stoffet båten, en Saga 27 igår, klar for utsetting imorgen. Det ble kun flekking der det var tynnslitt og litt i vannlinjen. Da gikk det med snaut en 0,7 liters boks bunnstoff. Så lenge det er noe igjen av selvpolerende bunnstoff fungerer det. Med båten på land ser det ut som et lappeteppe, men etter sjøsetting er det kun fiskene som ser det. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Stormwatch Svart 11.April.2023 Del på Facebook Svart 11.April.2023 Brigg skrev for 18 timer siden: Ut fra bildene ser det ut som du har vært heldig og fått kjøpt en båt som enda ikke har blitt ødelagt av utallige lag bunnstoff. Hva kan være forklaringen på dette, selvpolerende bunnstoff har jo vært på markedet noen år nå? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 11.April.2023 Del på Facebook Svart 11.April.2023 Forklaringen på hvorfor båten ikke er ødelagt av utallige lag bunnstoff, er det det du lurer på @Stormwatch? Det er vel fordi tidligere eier ikke har smørt med ett og gjerne to strøk bunnstoff hver vår selv om båten kanskje bare ligger ute noen få måneder hver sommer. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Stormwatch Svart 11.April.2023 Del på Facebook Svart 11.April.2023 Ut fra min erfaring bygger ikke selvpolerende lag som flasser. Og de fleste båter blir høyttrykksspylt ved opptak, da forsvinner det meste av selvpolerende stoff. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.April.2023 Del på Facebook Svart 11.April.2023 Stormwatch skrev 2 minutter siden: Og de fleste båter blir høytrykksspylt ved opptak, da forsvinner det meste av selvpolerende stoff. Åh? Min båt blir også høytrykkspylt (med industrispyler), men jeg har nå klart meg med 1 boks 0,7 liters bunnstoff for flekking hvert av de siste 20 årene. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
LM 605 Svart 11.April.2023 Del på Facebook Svart 11.April.2023 Stormwatch skrev 1 minutt siden: Ut fra min erfaring bygger ikke selvpolerende lag som flasser. Og de fleste båter blir høyttrykksspylt ved opptak, da forsvinner det meste av selvpolerende stoff. Har akkurat samme erfaring som deg her. Har lagt på et tynt strøk med selvpolerende bunnstoff (Hempel/Jotun), hver vår i mange år. Bunnstoffet slites jo gradvis av, og i tillegg , høytrykk-spyles hver høst. Ingen antydning til avskalling/flassing etc. overhode. Båten er like glatt og strøken under. Var nok mer "før i tiden" da det ble benyttet mye hardt (Hard Racing) bunnstoff at lagene ble tykkere og tykkere etter hvert år som gikk. Sitér dette innlegget Link to post
Stormwatch Svart 11.April.2023 Del på Facebook Svart 11.April.2023 Lars H. skrev 53 minutter siden: Åh? Min båt blir også høytrykkspylt (med industrispyler), men jeg har nå klart meg med 1 boks 0,7 liters bunnstoff for flekking hvert av de siste 20 årene. Det er avgjørende hvor lang tid det går fra opptak til spyling. Bruker man industrispyler umiddelbart etter opptak forsvinner det meste. Lar man bunnstoffet tørke noen timer først går bare grønsken av. Mulig det er mer fokus på vern av miljø i dag, men tidligere var det vanlig å stå klar med spyleren når båten forlot vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.April.2023 Del på Facebook Svart 11.April.2023 Hos oss bruker man industrispyler umiddelbart etter opptak. Likevel er det nok med 0,7 liter bunnstoff, SeaJet 033. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Aalnes Svart 11.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2023 Brigg skrev for 5 timer siden: Har du rikelig med arbeidslyst og behov for å bruke mest mulig penger er det bare å sette i gang å skrape, prime og styre på. Jeg hadde nøyd meg med å flekke der bunnstoffet er tynt om det hadde vært min båt. Er mangel på timer i døgnet og båtpenger til overs for å si det slik :) men legger gjerne ned noen arbeidstimer og noen lapper for å gjør det skikkelig sånn jeg vet at båten har det bra. Når man leser forskjellige tråder om Osmose/plastpest, viktighet med å ha primer siden gelcoat ikke er vanntett osv osv. Så sliter jeg litt med å bare smøre på ny bunnstoff å la det stå til vist båten har primer på 98% mens dem 2% kun har blitt flekket og trekker vann. Det er her jeg blir usikker, og kanskje har lest litt for mye om osmose og bunnstoff på andre forum-tråder. Om noen bruker kun 0.75liter med bunnstoff i året osv er litt irrelevant for min del. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.April.2023 Del på Facebook Svart 11.April.2023 Du må ikke lese så mye om osmose. Det kommer det skjelden noe godt ut av. Om du får sove bedre av at du smører antipestprimer på de bare flekkene så synes jeg du bør gjøre det. Og deretter et tynt lag selvpolerende over det hele. Vinylprimer ville jeg ha sløyfet, jeg har ennå ikke opplevd bunnstoff som reagerer på hverandre. Kom deg på sjøen, og bruk heller tiden på å nyte at du har fått deg båt! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
_Bliss_ Svart 12.April.2023 Del på Facebook Svart 12.April.2023 Min forrige båt hadde stått en stund i ett naust før jeg kjøpte den. Bunnstoff var da blitt ganske sprøtt. Det endte derfor med at jeg skrapte hele båten (27 fot). Denne var primet fra fabrikk. Ifm med skraping var det noen steder jeg kom igjennom til gelcoat. Jeg diskuterte da med jotun hva som var beste løsning. De frarådet med å bruke 2-komp antipest. Ved lapping vil ikke det bli tett nok. Anbefalingen deres var vinyl primer. Det ble løsningen for meg. Jeg flekket da der hvor det var kommet igjennom til gelcoat og primet med 2 strøk oppå hele skroget før bunnstoff. Du har ihvertfall ikke noe igjen for å bruke anti pest på de flekkene det skinner igjennom hos deg. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 12.April.2023 Del på Facebook Svart 12.April.2023 _Bliss_ skrev 1 time siden: Min forrige båt hadde stått en stund i ett naust før jeg kjøpte den. Bunnstoff var da blitt ganske sprøtt. Det endte derfor med at jeg skrapte hele båten (27 fot). Denne var primet fra fabrikk. Ifm med skraping var det noen steder jeg kom igjennom til gelcoat. Jeg diskuterte da med jotun hva som var beste løsning. De frarådet med å bruke 2-komp antipest. Ved lapping vil ikke det bli tett nok. Anbefalingen deres var vinyl primer. Det ble løsningen for meg. Jeg flekket da der hvor det var kommet igjennom til gelcoat og primet med 2 strøk oppå hele skroget før bunnstoff. Du har ihvertfall ikke noe igjen for å bruke anti pest på de flekkene det skinner igjennom hos deg. Fikk også samme anbefaling i fra Jotun som du nevner her, for noen år tilbake. Smurte på et par strøk med Vinyl Primer der som det var noen bare flekker inn mot gel-coaten.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.