Gozzi Startet 16.April.2023 Del på Facebook Startet 16.April.2023 Til min overraskelse var bøya borte etter vinteren. Etter litt søking finner jeg igjen bøye og tau litt lengre ut i bukta. Bøye, tau og sjakel til moring er hel. Noe spor av tæring på sjakel. Morningen er av type galvanisert P-ring. Alt ble kjøpt som et sett for 3 år siden. Da sjakel er hel tyder det at feste på moring er røket. Skulle ikke dette holdt lengere? Båten ligger i et trangt sund, ikke veldig stor belastning av være på 3m dybde. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 16.April.2023 Del på Facebook Svart 16.April.2023 Kause og sjakkel er oppskriften på hurtig korrosjon. Ved alle bevegelser i tauet gnager sjakken mot galvaniseringen i moringen. Når galvaniseringen er gåen sørger bevegelsen for at det alltid er rent blankt stål oksygenet i vannet kan reagere med (ruste/korrodere). Knytt tauet direkte i moringen neste gang. Bruk en knute som strammer seg selv slik at tauet ikke beveger seg i festet. Feks dobbelt halvstikk og sikre enden. Dette gjelder oppe i bøya også. Hvis det er svivel med mutter på bøya bør du sette tau mellom øvre og nedre ring. Gjengene i mutteren under svivelen ruster vekk og bøya løsner. Blått tau pleier å være den aller dårligste taukvaliteten, men litt usikker på hvilken kvalitet tauet på bildet har. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Gozzi Svart 16.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2023 Takk for tips. Det som er brukt er denne løsningen fra SeaSea. https://www.seasea.no/fall-fortøyning-ankring/moringer/moringer/bøyeforankring-liros-mooring-master Er dette da en dårlig løsning de selger? Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 16.April.2023 Del på Facebook Svart 16.April.2023 (redigert) Ja. Det er en svært dårlig løsning. Det står at det er bly i tauet, og det kan være bra under noen forutsetninger, men normalt vil en slik løsning fjære ved at bøya trekkes under. Taukvalitet oppgitt til polyeten som er bra Blyet i en slik taulengde er ellers så lett at det ikke har noen praktisk betydning. Alle sjakler og kausen vil være svært korrosjonsutsatt. Bøya er en svært god løsning. Med gjennomgående tau og løkke over bøya er det ingen svake punkter der, og bøya er massiv - kan ikke punktere. Finn et godt tau og knytt rett i moringen. Stikk tauet igjennom bøya og knytt en løkke over bøya med en knute som ikke går igjennom hullet. Bruk gjerne et tau som strekkes lett eller knytt på 3-5 kg daumann et stykke over moringen hvis tauet ligger med endel skrå mot land (skrå på min 1;3 er en forutsetning for at ringen skal virke) Sorry - leste bruksanvisningen. Bøya som følger med skal monteres en meter opp fra bunnen for å holde tauet opp fra bunnen. Ok ting som lager mer fjæring og mindre effekt av moringen da den "stjeler" 2-3 kg av vekten Redigert 16.April.2023 av mons (see edit history) Sitér dette innlegget Mons Link to post
alfaalfa Svart 17.April.2023 Del på Facebook Svart 17.April.2023 Jeg er ikke uenig, men bruker selv samme oppsett med dette blytauet med plast rundt - som holder "evig". Jeg har, som her, kause i mellom tauet og stålløkka nederst på bøye. Men i bøya har jeg en anode festet til den bevegelige delen. Dere som skriver at det er kause som er problemet fordi den gnager på bøye, jo sant, men se på bøya. Den har en stang igjennom slve flytelementet og på denne sitter den en bevegelig løkke i stål. Som sitter slik at bøya kan rotere. Dette sliter vekk galven og du far stadig rent jerne som kan korrodere. Så selv med tau på denne vil det korrodere. Derfor setter jeg anode på den løkka i jern nederst på bøya. Sitér dette innlegget Link to post
Gozzi Svart 17.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2023 Bøya ser egentlig helt ok ut. Det er feste til moring som har gitt seg. Planen er å forsøke å få heist opp moring. Er litt nysgjerrig på hvordan festet ser ut. En anode under bøya høres ut som en god idé. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 17.April.2023 Del på Facebook Svart 17.April.2023 Jeg byttet nylig tau på en moring med samme anordning, men dette var en betongmoring med stålbøyle. Ingenting hadde røket, men alt unntatt selve sjakkelen, som var overdimensjonert, var i ferd med å ryke: Festet i moringen, kausa og wireklemmene. Fjernet det eksisterende opplegget, og la et tau rett i en ubrukt festebøyle et annet sted på moringa. Lagde ei løkke på tauet som jeg tredde innpå som en snare, eller smi løkke som vi kaller det. Det opplegget med sjakkel, kause og wireklemmer er jeg ikke spesielt begeistret for. Ser på mange moringer som har tau at det er wireklemmene som er det svake leddet. Noen steder har de brukt rustfrie wireklemmer, det ser ut til å holde bra. Moringstau holder veldig mye lenger enn sjakkel og wireklemme i galvanisert stål. En løsning kan selvsagt være anode nede på moringa, men hvem har mulighet til å inspisere og bytte anode der nede selv? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
alfaalfa Svart 17.April.2023 Del på Facebook Svart 17.April.2023 Komodo skrev 1 time siden: Det opplegget med sjakkel, kause og wireklemmer er jeg ikke spesielt begeistret for. Ser på mange moringer som har tau at det er wireklemmene som er det svake leddet. Noen steder har de brukt rustfrie wireklemmer, det ser ut til å holde bra. Har to svære steiner bak båten slik at det blir fint V bak båten. Har løkke rundt disse (naturlig beliggende) steinene av plastbelagt blytau. På disse tauene ligger det kort stuss med betongrør som vekt helt inntil steinen at bølger og urolig sjø skal flytte på tauet. Så rustfri kause og wireklemmer og sjakkel opp i bøye. Bøya har galva feste og stang. Her ikke funnet noe som er rustfri der - derfor anode på bøyas galvaniserte løkke. Har fungert siden 2000 - men rustfrie wireklemmer må av og til skiftes. Noen av disse har fått slike runde tunneler i seg som ser ut som stålet er spist av orm. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.