Jump to content

Vi er på jakt etter ny båt?! (Nyere 35fot, max3.5mil)


Thomas_h

Recommended Posts

lang-sommerferie skrev 22 minutter siden:

siden jeg tar jobben med dårlig innflytelse ganske seriøst

Tenker du dårlig inflytelse med å lure meg utpå dybt vann med dyrere og større båter enn jeg tenkte? :lol:

 

Nei, det går helt fint. Jeg har sett den på finn ja. Hadde ikke vært feil.

Tror det bare var ca 90 båter på søket på finn.no, så har vel sett på alle 2 ganger. 

 

Men det er altid noen som registrerer båten feil, som seilbåt eller kano, som ikke kommer opp i søket mitt, så keep'em comming. 

 

Enda ikke noen som har nevnt noe om erfaringene sine på disse båtene?

Link to post
Share on other sites

casie skrev 4 minutter siden:

Eller gå all in,lån deg noen kroner i banken:)

Ja, se den ja.. Havner litt over på de fleste kriteriene ja, men var veldig flott. En positiv ting er at denne ligger noen 100meter fra meg nå. 

 

Jeg skulle til å si; denne har helle ikke bakdør, men det hadde den. 

 

Link to post
Share on other sites

Thomas_h skrev for 1 time siden:

Enda ikke noen som har nevnt noe om erfaringene sine på disse båtene?

Kan komme med erfaring fra 1080 panorama, men har ingen brukserfaring med viknes 1030, Skilsø 34/35 eller saga 365/385

Kikket på 1030, Skilsø og saga før vi handlet, men konklusjonen ble 1080.

 

- Skilsø 34, pluss for utestyring minus for sengeløsning i baug

- Skilsø 35, mistet utestyring, men sengeløsning ble bedere

- Saga 365, mangler skyvedør og nedsenket dollbord, personlig synes jeg innredningsarbeidet i sagaen er finere enn både viknes og Skilsø 

usikker på størrelse akterdekket på disse da jeg aldri har satt meg ned å prøvd.

 

viknes 1030

- Lite benkeplass når vask og kok er i bruk

- Bue i sofaryggen ser fint ut, men ubehagelig å sitte i. (personlig preferanse)

- Midtlugar trang i fotenden, men funker

- Akterdekk er på husken 0,7m2 større

- Er nok helt riktig motorisert med 440hk

 

viknes 1080

-  Salong inne er rommelig nok til 4 og en hund på vinterstid. deilig å slippe å fyre opp akterdekket i 5 minus. Ulempen er kulderaset fra glasstaket.( hadde jeg hatt råd til å bestille en ny ville jeg strekt meg langt for isolerglass i alle vinduer)

- midt og akterlugar 120x200

- Skyvedør og nedsenket dollbord er veldig greit, ved ankring baug inn, barnevennlig og ved fendring

- Vasken på akterdekk blir mye brukt av de minste.

- Kunne godt hatt 60 hk, men oppfører seg helt ok

 

Er nok litt preget av eget båtvalg, men alt kommer ann på bruken og hvor mange døgn båten blir brukt. Opplever 1080 som en veldig bra familie/turbåt. Ser du trenger 4 sengeplasser, så bør du vurdere en båt med 3 separate kabiner selv om alt går greit nå.(men jeg aner ingenting om tidsaspektet på eierskap).

 

Alle båtene du vurderer er jo gode båter, så fornøyd blir du nok uansett.

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

snuska skrev 9 minutter siden:

 

Er nok litt preget av eget båtvalg, men alt kommer ann på bruken og hvor mange døgn båten blir brukt. Opplever 1080 som en veldig bra familie/turbåt. Ser du trenger 4 sengeplasser, så bør du vurdere en båt med 3 separate kabiner selv om alt går greit nå.(men jeg aner ingenting om tidsaspektet på eierskap).

Takker så meget for en utfyllende tilbakemelding!! 

 

Jeg skal se på observasjonene dine på messen om 1.5 uke.

 

Jeg har et sted mellom 30 og 60 overnattinger i året, så brukes vel litt over gjennomsnittet.

 

Enig i antall kabiner, men ungene får vel klare å sove i samme rom noen år til hvis det skulle knipe på utvalget. 

 

Tidsaspektet blir vel til vi har råd til en Sargo 45.🤣

 

 

Link to post
Share on other sites

Bonus skrev for 2 timer siden:

og den beholder du vel til du blir pensjonist og ikke lenger har råd til en skarve Windy 37 en gang (som undertegnede 😊)

 

Spennende tråd 👍👍

 

Ja, håper bare vi finner noe som treffer oss.  

Jeg får kanskje råd til den en uke før jeg blir pensjonist.  

Link to post
Share on other sites

Ser naboen sin båt var en Skilsø 34.. jeg blingset på utsende, da den hadde skrogvinduer i senterkabinen. Trodde det bare var 35 som hadde det. 

 

Men husker jeg leste en test og de mente 35 hadde mer planene skrog, og 34 var halvplaner? Noen som har noen formening om dette. Altså forskjeller på skroget, fart og motor og ikke innredning etc. 

 

Mye bra å si om norske båter, men informasjon (utenfor dette forum) er serdeles dårlig. 

 

Hvis jeg søker på f.eks Benetau Swift Trawler får jeg 10 000 treff på info, men søker jeg på skilsø er det 7 videoer på youtube, og 4 artikler i båtmedia. 🤣 

Redigert av Thomas_h (see edit history)
Link to post
Share on other sites

sailorboy skrev 47 minutter siden:

Den må jeg si var veldig godt holdt. Bare litt falming på fremste sofa. 

 

Jeg er sikkert litt uvitende her, men hva er zeus drive? Holdbart? Trodde dette var aksling båt? Er det z gir? Kan jo google det og finne en tråd her inne om det. 🤣

 

Min kusine har en et hakk  mindre st.cruz, og de sier vel at det er en perfekt båt. 

 

Hva er estimert forbruk tror dere?

Sikkert ikke så mye værre en jeg har i dag. 

 

En fordel med å kjøpe st.cruz er at jeg endelig kan lese den tråden her inne. Har ikke orket å begynne på den enda med sine 100vis av sider. 😉

 

Link to post
Share on other sites

17 hours ago, sailorboy said:

Innenfor budsjett https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=298428547

Kanskje dyr i drift når alle 760 hester slippes løs?

 

Kjenner til eierene av denne som har hatt den siden ny.

 

16 hours ago, Thomas_h said:

Den må jeg si var veldig godt holdt. Bare litt falming på fremste sofa. 

 

Jeg er sikkert litt uvitende her, men hva er zeus drive? Holdbart? Trodde dette var aksling båt? Er det z gir? Kan jo google det og finne en tråd her inne om det. 🤣

 

Min kusine har en et hakk  mindre st.cruz, og de sier vel at det er en perfekt båt. 

 

Hva er estimert forbruk tror dere?

Sikkert ikke så mye værre en jeg har i dag. 

 

En fordel med å kjøpe st.cruz er at jeg endelig kan lese den tråden her inne. Har ikke orket å begynne på den enda med sine 100vis av sider. 😉

 

 

Dette er en av 2 eller 3 produserte 395 StC før viksund stengte dørene (eller var det dørene som ble stengt).

Den andre ligger til salgs i bergensområdet. Den har 2 x D6 435 med akslinger. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=287087326

 

Som sagt kjenner jeg litt til den båten. Eldre par som har hatt den siden ny. Alt vedlikehold satt bort til proffer etter  "regardless of cost" prinsippet inkl innendørslagring hver vinter. Ble ikke spart på noe ved bestilling heller. Den har det meste.

 

Zeus er Mercury/ Cummins sitt svar på Volvo penta IPS. Utviklet av ZF marine. Pod system, med joystick styring, position hold osv, men med bakovervendte duo-prop propeller og en slags trimplate integrert.

 

Mente det var 2 x 480 Cummins QSB i den og ikke 2 x380 men jeg kan huske feil..

 

Kjøper du den @Thomas_h, kjenner jeg en som kan levere den til deg i bergen :saint: :rolleyes::giggle:

images-2.jpeg

zeusdrive.jpg

Zeus-Pod-Package.png

IMG_1209.jpg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Takker @sap_2000.. Overrasker meg ikke at du kjenner de. Virker som du har mye kontaker i båtverden. :thumbsup:

 

Jeg googlet meg frem til dette pod-drev systemet og leste samtidig hele historien om Viksund og flyttingen ut av norge etc. Var dette den eneste modellen som ble produsert i Norge og den eneste med dette systemet? 

 

Det stod i en artikkel fra den tiden, at det ble laget 1 prototype båt med dette fremdriftsystemet, men ny eier flyttet produksjon ut av landet og byttet til aksling. 

 

Tviler ikke på at den er godt vedlikeholdt, men med 420 cm bred (altså litt for stor), og et eldre drev-system som det sikkert ikke finnes mange av i norge, så tror jeg denne kommer litt ned på listen. 

 

sap_2000 skrev for 20 timer siden:

Kjøper du den @Thomas_h, kjenner jeg en som kan levere den til deg i bergen :saint: :rolleyes::giggle:

Ja, tenkter du på han blide sørlendingen? :giggle:

 

Nå har jeg sikkert sett på 1000 annonser på finn de siste dagene, og klarer ikke helt overtale mine frue om de litt eldre modellene. Hun like mye lys, altså store ruter, og lyst treverk. 

Så da går prisen opp, og da sier hun det er for mye. :headbang:

 

Jeg sitter å vurderer å bare legge ut den jeg har for å se om det er noe interesse i den. Jeg vet dette ikke er et salgsforum, men legger inn litt info her, så kan dere si om den er lettsolgt eller ikke. Fakta finner vi vel først ut når båten går på finn. 

Screenshot_20230424-233325_Gallery.jpg.bcf02cbc2e35e047a07544763a0b38ea.jpg

 

- 2021 Jeanneau 895 Marlin/Sport (offshore model cat B6) 

(Kom fra fabrikk 01.06.2021 og sjøsatt ca en uke etterpå)

- Motor: 2 x Yamaha F225 FETX V6, 4,2L (Elektonisk gir/gass med nyeste Helmaster EX kontroll bok)

- ca 140 timer

- Fart: Max ca 46kn, 25-32kn ideel fart

- Alle service gjennomført hos forhandler (Service, bunnsmøring og polering for i år blir gjennomført i Juni)

- ingen riper eller merker i skrog

- over 3 års gjennværende nygaranti på motor og båt 

- Styreposisjon bak

- Baugpropell (med fjernkontroll)

- Garmin 8412, 2x ekolodd, Fantom 18" Radar, VHF/m AIS, Autopilot

- Full Synteak dekk

- Elektrisk Ankerwinsj baug/hekk (med fjernkontroll (sammen med baugpropell))

- Mente Marine auto trim tab

- 220v Landstrømssystem med flere kontakter ombord (også flere usb kontakter)

- Victron 3kw Inverter/Lader (sømløs overgang mellom strøm ved land og på sjø)

- 4 batteribanker med Victron overvåking, (325Ah Litium til forbruk, 2 seperate agm til motor på 100ah, 1 50ah red-top til baugpropell)

- 350w Solcelle med Victron MPPT

- Victron Cerbo, (overvåking av alt ombord fra telefon eller ombord, koblet til internett (temperatur, GPS Geofence, forbruk etc))

- Fast 4G wifi router med ekstern antenne

- Webasto 4kw diesel varmer

- Kjøleskap

- Toalett med dusj (ståhøyde for meg på 186)

- Søkelys i radarmast

- Lysbar på tak

- Dekkslys (arbeidslys)

- Dekkslys (pynt)

- Ledlys etc interiør

- Alle gardiner og puter (inne og ute)

- Fiskepakke med dekkspyling (saltvann)

- Spyleslange på dekk (ferskvann)

- VVB (220v men kan kjøres på inverter)

- 4k IP PTZ kamera montert i radar mast. 

 

99% montert fra fabrikk eller forhandler

 

Jeg er ikke så god selger, så hva bør jeg fokusere på ved båtsalg? 

 

 

Link to post
Share on other sites

Direkte lettsolgt er den nok ikke. Den oppleves nok litt for liten for de som er på utkikk etter turbåt, den er litt for dyr (og stor) for de som ønsker seg daycruiser og mange av de som er i markedet for en dyr liten turbåt foretrekker de litt mer anerkjente merkene som Askeladden, Finnmaster etc. 

Link to post
Share on other sites

LAKA skrev 23 minutter siden:

Den oppleves nok litt for liten for de som er på utkikk etter turbåt, den er litt for dyr (og stor) for de som ønsker seg daycruiser og mange av de som er i markedet for en dyr liten turbåt foretrekker de litt mer anerkjente merkene som Askeladden, Finnmaster etc. 

Er nok ikke uening at mange tenker slik. Men jeg må jo argumentere litt. :giggle:

 

Den er liten; men i forhold til konkurentene er det mye bedre løsninger på lugarer og bad. Vi har en 150x200cm seng og ungene har baugen med trekantform med over 2 meter lang og ca 80 cm. Er 3 stk dører som kan lukkes. Helt unværlig med barn. :cheers: 

 

Vi har vel 60 overnattinger, hvor de fleste er med 4 stk. Lengste var vel 3 uker. Det kan bli mye, men perfekt for noen dager (Derfor vi ønsker å bytte)

 

Den er billigere enn de fleste tilsvarende merkene (når jeg sammenligner som ny). Tilsvarende finnmaster ligger nå nærmere 3mil om vi skal tro finn.no.

 

Denne modellen er ganske mange 100kg tyngre enn finnmaster.

 

Uten for norge er nok denne mer annerkjent enn askeladden (som da selges som en billigere båt under merke Parker, selv om de er identisk)

Men det er en masse-produsert båt som ikke kan sammenlignes med kvalitetsmerker. Så enkelte løsninger er valgt for å forenkle produksjonen. 

 

Men bortsett fra 2, 3 små garantisaker og en time eller 3 på å redusere knirk er den nå helt super. 

 

Men selvsagt, jeg er vel programforpliktet til å si dette, så ser at ikke alle er enig. 

 

Link to post
Share on other sites

JRK skrev 7 minutter siden:

Viksund 340/360

Jepp.. ikke nevnt, men ikke glemt. Takker. Hadde en times samtale med en en eier av en 360st. Cruz i går.

 

(For tips og råd, ikke for kjøp av den)

Han mente den var genialt skrog. Men min kone mener de er for høy og mørk. :giggle: Vi får ta en titt. 

Link to post
Share on other sites

Vi fant drømmebåten i Saga 365😎

Stor stikklugar og egen dusjnisje ble avgjørende for oss, samt et rommelig akterdekk. Vi hadde Saga 315, og ville fortsette i samme merke. Nå har vi hatt båten i 10 år, og ikke et feilslag. Vi ligger på 60-80 overnattinger i året, og er helårsbrukere. Det jeg synes er genialt med Saga, er tilkomsten til dollbordet via trapp på badeplattform. Det letter ilandstiging når vi ligger longside på høye kaier.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Amfea skrev 16 minutter siden:

Vi fant drømmebåten i Saga 365😎

Ikke uenig. Den ser bra ut.

 

Jeg har sett mye på en -17 model som ligger på finn til 3.6. Den ligger rett ved oss, eller 15-20 min med båt.

 

 Er det noe negativt med denne? Går greit i dårlig vær? 

Link to post
Share on other sites

Har ikke funnet noe negativt så langt. Den er god i sjøen, og har gått i rimelig dårlig vær med den. I stiv kuling midt i mot og krapp sjø, måtte jeg ned i 10 knop. Ellers holder det med å redusere farten til 15-17 knop for å hindre slag. Du finner nok båter som er billigere i drift, men jeg er fornøyd. 3,5 l/Nm i marsjfart og 1,3 i skrogfart 7,5 knop. 

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Thomas_h skrev On 26.4.2023 at 19.05:

Ser naboen sin båt var en Skilsø 34.. jeg blingset på utsende, da den hadde skrogvinduer i senterkabinen. Trodde det bare var 35 som hadde det. 

 

Men husker jeg leste en test og de mente 35 hadde mer planene skrog, og 34 var halvplaner? Noen som har noen formening om dette. Altså forskjeller på skroget, fart og motor og ikke innredning etc.

 

Jeg har hørt at 35 er langt å foretrekke foran 34 av bekjente som har sett og vært i båten da løsningene og konseptet er vesentlg bedre.

 

sap_2000 skrev On 27.4.2023 at 14.31:

Som sagt kjenner jeg litt til den båten. Eldre par som har hatt den siden ny. Alt vedlikehold satt bort til proffer etter  "regardless of cost" prinsippet inkl innendørslagring hver vinter. Ble ikke spart på noe ved bestilling heller. Den har det meste.

 

Dette her er det mange som har fått dårlige overraskelser på før. Det er langt å foretrekke at eier har første hands kunnskaper om båten sin og alt som er gjort i den kontra å sette vekk alt slikt.

 

Servicefolk på båt er ymse greier og det er langt fra sikkert at de har den nødvendige kunnskapen og kompetansen på båttypen og motoren til å etterse det som skal og bør ettersees gjennom mange års båthold. Jeg vil påstå at det er en viss distanse mellom det man kan kalle for "proffene" i denne bransjen.

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev On 27.4.2023 at 14.31:

Kjenner til eierene av denne som har hatt den siden ny.

 

Chiefengineer skrev 17 minutter siden:

... Dette her er det mange som har fått dårlige overraskelser på før. Det er langt å foretrekke at eier har første hands kunnskaper om båten sin og alt som er gjort i den kontra å sette vekk alt slikt.

 

Servicefolk på båt er ymse greier og det er langt fra sikkert at de har den nødvendige kunnskapen og kompetansen på båttypen og motoren til å etterse det som skal og bør ettersees gjennom mange års båthold. Jeg vil påstå at det er en viss distanse mellom det man kan kalle for "proffene" i denne bransjen.

 

Jeg kjenner også eierne av denne båten og har vært ombord noen ganger. Grunnen til at "alt båthold" er satt bort, er nok mer at eierne har veldig aktive liv. Jeg vet at eier er veldig teknisk kyndig og har selv vært meget opptatt av at alt vedlikehold gjøres riktig og grundig.

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 24 minutter siden:

Jeg har hørt at 35 er langt å foretrekke foran 34

Hørt det samme selv, uten helt få klarhet i hva forbedringene er. 

 

Amfea skrev for 7 timer siden:

Du finner nok båter som er billigere i drift, men jeg er fornøyd. 3,5 l/Nm i marsjfart og 1,3 i skrogfart 7,5 knop. 

Hva er marsjfarten din? Hvilken båter som er rimiligere tenker du? 3.5 var litt høyere enn jeg trodde selv, men det er vel en 39foter så begynner å bli stor. 

 

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 1 time siden:

Dette her er det mange som har fått dårlige overraskelser på før. Det er langt å foretrekke at eier har første hands kunnskaper om båten sin og alt som er gjort i den kontra å sette vekk alt slikt.

 

Servicefolk på båt er ymse greier og det er langt fra sikkert at de har den nødvendige kunnskapen og kompetansen på båttypen og motoren til å etterse det som skal og bør ettersees gjennom mange års båthold. Jeg vil påstå at det er en viss distanse mellom det man kan kalle for "proffene" i denne bransjen.

Enig, tenkte det samme. Har ved et par anledninger vært med folk og tittet på bruktbåt der alt vedlikehold er satt bort, og det "ikke er spart på noe". I det verste tilfellet var service på motor og teknisk totalt neglisjert over flere år. Fyren som eide båten hadde satt alt vedlikehold bort til marinaen, men det var veldig tydelig at det ikke hadde blitt byttet olje på flere år, reimer var utslitte og slakke, luftfilter møkkete, det fløt en gjørme av vann, kjølevæske og motorolje i bunn under motoren osv. osv. I tillegg var det så som så med polering og stell av gelcoat, der var det gjort med harelabb. Mest sannsynlig kun vasket, ikke polert.

 

Eieren var av den typen som manglet teknisk innsikt selv, og hadde satt alt bort til "proffer". Problemet med eiere som mangler teknisk innsikt er at de ikke skjønner når de kommer ut for useriøse firmaer og blir lurt. De får heller ikke med seg alt av småting som må fikses i båten etterhvert, så det hoper seg opp med ting som er delvis ødelagt og ikke virker. Det bare er sånn, og de venner seg til det. Det eneste han hadde bemerket var vel ei flenge i kalesja. Det var egentlig det minste problemet med den båten viste det seg. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 1 time siden:

tydelig at det ikke hadde blitt byttet olje på flere år

Jeg leste en tråd her hvor en kar skulle kjøpe en båt, men fikk råd herfra å etterspørre service data, logger og kvitteringer. Da kom det frem mye problemer og mulig grunnstøting. Han gikk ikke videre med kjøpet.

 

Med det og det i innleggene over i tankene skal jeg nok gå gjennnom alt av data før eventuelt kjøp. Tenkte også å få med en annen part for gjennomgang av motor og det tekniske. 

 

Er relativt teknisk, jobber med blandt annet større fartøy i hverdagen, men gjør ikke så mye selv på service av motor. 

 

Jeg har ikke erfaring fra service på disse motorene, men tror ikke det skulle være så vanskelig. Gikk gjennom en manual i går, da en av båtene hadde en volvo d6 med 1000 timer. Tenkte jeg skulle sjekke hvor store utgifter som lå forran i løypen. 

Der stod det hva en kan gjøre selv og hva de anbefalte at skulle gjøres av godkjent verksted.

 

Noen av dere som vet hva service-utgiftene er på de store servicene? (500 og 1200 timers). Stor forskjell på yanmar og Volvo?

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...