Jump to content

Vi er på jakt etter ny båt?! (Nyere 35fot, max3.5mil)


Thomas_h

Recommended Posts

7 hours ago, Chiefengineer said:

Dette her er det mange som har fått dårlige overraskelser på før. Det er langt å foretrekke at eier har første hands kunnskaper om båten sin og alt som er gjort i den kontra å sette vekk alt slikt.


normalt sett helt enig men det er mye slurv på egenholdte båter også da mange har for lite  kunnskap og for mange tommeltotter.  
 

som @Bonus sier så mangler det ikke på teknisk kunnskap og erfaring hos eieren av nevnte båt.  Stedet som har utført arbeidet er av de mer velrenommerte her in området uten at server noen garanti.   Men at det er brukt godt med penger på den opp gjennom årene er helt sikkert.   
 

@Thomas_h

hva med noe betenteau Swift greier? Even nyere Prestige ? Stilige og moderne båter.  
 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev 5 minutter siden:

betenteau Swift greier? Even nyere Prestige ? Stilige og moderne båter.  

Jeg har sett på de Swift'ene som er ute nå. Kunne nok tenkt meg en slik 35 ja. Men ligger ingen 35 på finn. 

 

Prestige har jeg også søkt litt på. Min kone har snakket om en prestige siden vi så på en i 2011. Ser der ligger en 39' i bergen. Får se litt mer på den. 

Link to post
Share on other sites

Amfea skrev 5 minutter siden:

Viknes 1030 går på nesten literen billigere

Bør du ikke sammenligne med 1080 for å få rett sammenligning? noen som vet hva den bruker?

 

Ser fra trådene til Sap at Sargo 36 med drev (og to motorer) går på ca 3.2 bare for sammeligning. Muligens den er litt tyngre. 

Link to post
Share on other sites

38 minutes ago, Thomas_h said:

1080 for å få rett sammenligning? noen som vet hva den bruker?


tipper ca det samme som S36, ca 3,2 l/ nm
1080 har typisk 430 hk som jeg tipper ligger på 65-70 liter på mars i ca 22 kn. 
 

forskjellen er 10 kn høyere marsjfart på båter med 2 x drev.   
S33 med 2 x D6 330 brukte 2,8 l/nm fra Trondheim til Bergen på en blanding av høy marsjfart på 30+ og 16-18 kn gravefart.  

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Takker for info @sap_2000

 

Jeg sikter på en båt som har fra 3.5 l/nm og nedover. 

 

Men som alt er det et mål og ikke nødvendigvis fasiten.

 

Med billigere drivstoff er det selvsagt mer til andre poster som vedlikehold eller det kan begrunne en litt dyrer båt. 

 

Nå skal dere bare se at Diesel blir ekstra-beskattet fra den dagen jeg får båten, og bensin plutselig får et stort skattelette. :cool:

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker 65l/t ved 2900rpm, og marsjer da på 20knop uten motstrøm.

I fjor gikk vi mye på 7knop, noe vi ikke har drevet med tidligere år.🤭

Da viste årsregnskapet ca. 3000 liter diesel, tidligere år har vi lagt på ca. 4000 med samme bruken. Mye å spare på å ha god tid, med fjorårets dieselpriser utgjorde det ca. 20 000,- Det koster å ha det kjekt😀

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Amfea skrev 20 minutter siden:

I fjor gikk vi mye på 7knop, noe vi ikke har drevet med tidligere år.🤭

Vi fikk installert Autopilot og gikk hele hardangerfjorden på 7kn i fjor. Tror vi ligger på 12L/t da. Så en del å spare ja. 

Det hadde ingen ting med drivstoffprisene å gjøre. :giggle:

 

Men det var veldig kjekt, ungene kunne bygge lego og vi kunne lage mat underveis etc. Når vi fyker avgårde i 30+ skal båten være ship shape, og har en regel at ungene skal sitte på plassen, og vi skal helst ikke ha varm kaffe/kakao i koppen.

 

Men samtidig er det vanskelig å se for seg å gå over til "saktegående" fartøy permanent. Da forsvinner noen av mulighetene til å bare stikke til byn, eller ut på havet etc ila veldig kort tid. Eller turen til hytten på 1.5t blir plutselig 6 timer. 

Link to post
Share on other sites

Bergen dørk skrev 38 minutter siden:

Vurdert å ta Skorgenes inn

Jeg hadde ikke ekskludert de, men denne var ikke på søket mitt, da den sikkert var litt over på lengde. 

 

Men jeg synes den var fin, og sendte den videre til skips-sjefen for godkjenning. 

 

Tror vi må ta en tur innom Bergen Marinesenter, da de har mange båter på listen vår etterhvert. 

 

Når det gjelder Skorgenes, trodde jeg de var konk, men vet ikke hvorfor. 

 

Lager de gode båter? Noe bekymringer ute å gå? Det står de lager 900 båter i året, men veldig få båter på finn til salg.

Link to post
Share on other sites

Ser på nettsiden deres om en Skorgenes Nordic Rover 43. Den var vel akkurat i våres gate, men vet ikke om de solgte mange av de?

 

@Bergen dørk la inn en tråd om dette for 11år side. 😉 Det er litt morsomt å lese kritikken til tak over bakdekket, da veldig mange av båtene i dag har en slik løsning. Den ser ut som den ble lansert i fjor, og ikke for 11 år siden. 

 

I mellomtiden har jeg googlet litt om skorgenes, og ser det har vært litt mye juridiske problemer media.

Link to post
Share on other sites

Thomas_h skrev 6 minutter siden:

Ser på nettsiden deres om en Skorgenes Nordic Rover 43. Den var vel akkurat i våres gate, men vet ikke om de solgte mange av de?

 

@Bergen dørk la inn en tråd om dette for 11år side. 😉 Det er litt morsomt å lese kritikken til tak over bakdekket, da veldig mange av båtene i dag har en slik løsning. Den ser ut som den ble lansert i fjor, og ikke for 11 år siden. 

 

I mellomtiden har jeg googlet litt om skorgenes, og ser det har vært litt mye juridiske problemer media.

He, he. Jeg har vel alltid likt Skorgenes godt, da jeg er fra de trakter av landet. Kjenner til omtalte problemer, men tror at dette har vært relatert til noen enkeltmodeller. Den jeg henviser til - liker selv best Sonic 315 uten flybridge - tenkte jeg kunne passe på «listen» din. Utover det kjenner jeg ikke til «kvaliteten» på ettermarkedet, men siden du bor i Bergen kan du jo være gøy å stikke innom og se/oppleve denne. Er jo ikke så mange båter i denne klassen uten flybridge og med strak aksel.

 

Løsningene ser praktiske, lekre og bra ut. Inkl baderom med eget dusjrom, og romslige kabiner (som jeg mener du mente rederinnen satte høyt). 

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Thomas_h skrev for 1 time siden:

Lager de gode båter? Noe bekymringer ute å gå? 

Thomas_h skrev 39 minutter siden:

I mellomtiden har jeg googlet litt om skorgenes, og ser det har vært litt mye juridiske problemer media.

 

Det har vært en del leven rundt feil og reklamasjoner på Skorgenes, dette har også vært diskutert her inne. Nå er det vel slik at alle nye båter som blir levert kommer med diverse feil, og etter en tid bør man ha funnet feilene og fått rettet opp i dem. Problemet med Skorgenes var ikke etter som jeg har forstått at det har vært spesielt mye feil, men at de har vært ekstremt kranglete på å rette opp i de små og store ting som har vært. Så vidt jeg har forstått har de laget gode båter, og når alle skavanker har blitt rettet har jeg inntrykk av at eierne har vært veldig fornøyd. Men jeg har ikke fulgt de sakene tett, andre kan helt sikkert si mer om dette. Trodde forøvrig også at sjappa var konk. 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev Just now:

Trodde forøvrig også at sjappa var konk. 

Jeg er inne på nettsidene deres og leser litt, og kom over "hvordan få råd til båt". 

 

Spennende lesing; 

- belån huset

- spill på nettkasino (med navgitt alternativer)

- kjøp sammen med venner

 

Spill på kasino er nevnt flere steder.

 

Siden ser litt hjemmelaget ut, men står ikke at de er konk (selv om jeg tror det når finansieringen består i kasino)

Link to post
Share on other sites

Siden det står på Internettet må det jo være sant: Her er oppskriften til alle dere som vil kjøpe båt (offisielt råd fra båtprodusenten Skorgenes - Løp og kjøp og spill!!!::yesnod:)

 

Spill på nettcasino

Spill på nett har de siste årene økt enormt, og ifølge bransjen selv er det i dag nærmere 300,000 nordmenn som spiller på nett hver uke. Spilleautomater er favoritten og da aller helst de med progressive jackpott. Automater som Mega Fortune, Hall of Gods og Major Millions kan alle lokke med gevinster på flere titalls millioner kroner. De beste casinoene tilbyr en rekke automater som dette og skulle du vinne, blir det ikke første gang en norsk spiller gjør så. Norske spillere har de siste årene vunnet mange hundre millioner og flere nordmenn har vunnet over 70 millioner kroner hver. Da snakker vi båt!

 

Hipp hurra:cheers:

 

Skorgenes Boats i Litauen er forøvrig rødmerket som Liquidated ! (konk). 

 

Uansett: Skorgenes som merkevare har gjennom årene bygget flotte båter, men hvis du kjøper en nå, så ikke forvent at det eksisterer noen form for garanti eller service fra  produsenten, fordi den antakelig ikke eksisterer.

Redigert av HansH (see edit history)
Link to post
Share on other sites

HansH skrev 30 minutter siden:

Uansett: Skorgenes som merkevare har gjennom årene bygget flotte båter, men hvis du kjøper en nå, så ikke forvent at det eksisterer noen form for garanti eller service fra  produsenten, fordi den antakelig ikke eksisterer.

Akkurat det burde jo til en viss grad gjenspeile seg i prisen, da særlig i forhold til de store etablerte merkene som Princess, Fairline etc. Men det er vel heller ikke det helt store problemet. Båten i annonsen er en 2014 modell, og garanti er det jo bare å glemme uansett. De aller fleste komponenter ombord er innkjøpt fra underleverandører, så da står man igjen med verdien av å kunne kjøpe dører, lister og andre ting som produsenten evt. måtte sitte med av tegninger, støpeformer eller dokumentasjon på. Og hvis vi ser på en del av de sakene som har oppstått med båter som er noen år såer jo også dette av meget begrenset verdi. Eksempel er @Tom Rør sine dieseltanker som gikk lekk, hvor han endte opp med å få produsert og montert nye tanker her lokalt. Hjalp lite at Princess var et anerkjent merke da. Tvert imot egentlig, for der skuffet de stort med å ha produsert tanker som holdt en ekstremt lav standard. Tipper de aller fleste norske båter ligger langt over på akkurat det punktet. 

Link to post
Share on other sites

Thomas_h skrev 1 time siden:

Jeg er inne på nettsidene deres og leser litt, og kom over "hvordan få råd til båt". 

 

Spennende lesing; 

- belån huset

- spill på nettkasino (med navgitt alternativer)

- kjøp sammen med venner

 

Spill på kasino er nevnt flere steder.

 

Siden ser litt hjemmelaget ut, men står ikke at de er konk (selv om jeg tror det når finansieringen består i kasino)

Er nok bare noen fake guys som utnytter domenet. Dette er ikke Rolf Strømsnes, selv om sikkert han ikke står så høyt i kurs hos en del. Etter konkurs i 2019, mener jeg det var antydet et samarbeid videre med bla Viknes. Hvis det blir aktuelt kan man jo høre om de har noe service eller ettermarked for Skorgenes. 

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 18 minutter siden:

Akkurat det burde jo til en viss grad gjenspeile seg i prisen, da særlig i forhold til de store etablerte merkene som Princess, Fairline etc. Men det er vel heller ikke det helt store problemet. Båten i annonsen er en 2014 modell, og garanti er det jo bare å glemme uansett. De aller fleste komponenter ombord er innkjøpt fra underleverandører, så da står man igjen med verdien av å kunne kjøpe dører, lister og andre ting som produsenten evt. måtte sitte med av tegninger, støpeformer eller dokumentasjon på. Og hvis vi ser på en del av de sakene som har oppstått med båter som er noen år såer jo også dette av meget begrenset verdi. Eksempel er @Tom Rør sine dieseltanker som gikk lekk, hvor han endte opp med å få produsert og montert nye tanker her lokalt. Hjalp lite at Princess var et anerkjent merke da. Tvert imot egentlig, for der skuffet de stort med å ha produsert tanker som holdt en ekstremt lav standard. Tipper de aller fleste norske båter ligger langt over på akkurat det punktet. 

Dette tror jeg anyway er et meget godt poeng for enhver båttype i denne pris- og størrelseskategori, når garanti er utløpt. Samtidig er sikkert bla Saga fortsatt gode og alltid tilgjengelig i ettermarkedet. Gir jo en ekstra trygghet!

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Er nok enig i at garanti ikke er så viktig når båten er over 5 år. 

 

Jeg tror nok service og reperasjoner kan gjøres hos f.eks viknes.

 

Når jeg spurte Jeanneau om hvordan de ville gjøre eventuelt garantiarbeid, nevnte de at de ofte brukte de for båter solgt rundt Bergen. 

 

Men synes den Nordic Rover'en fra Skorgenes så bra ut (eller helt lik som den vi har i dag, bare større:lol:), men klarer ikke finne mer info om den enn fra en del messer og artikler i 2011-12. Så ble sikkkert ikke produsert i stort antall. 

Link to post
Share on other sites

I mangel av svar (:giggle:) så måtte jeg lete litt selv. Og bortsett fra mange artikler om konkurs og søksmål fant jeg denne facebook oppdateringen;

 

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid0Qxd9jqep7NcvPNWkyt6rhUxPEM5CRXQKUhRjwq99NXEUSVKrbjukvsFif4Ukt1Ksl&id=100597405850385

 

De er re-born og begynner å lage den nordic rover og den Bahama 42. 

 

Fant også noe produksjons info om nordic rover fra 2019. Da laget de 4 stk, taxi tror jeg. 

 

Tror kanskje ikke jeg ville kjøpt ny med det første, med tanke på at de har gått konkurs 7 ganger, men får håpe det går bedre denne gangen. 

Link to post
Share on other sites

Liker du feite silikonfuger,teakdekk og elektrisk anlegg som ser ut som en 12 åring har lagt det,nextellakk på dashbord som er så dårlig utført at vaskekluten henger seg fast i lakken? kjøp en skrogenes. Har vært ombord i disse,og kvaliteten er mildt sagt deprimerende.

Viknes og enkelte Viksund modeller har en helt grei byggekvalitet.Allikavel langt bak de engelske som fairline,sunseeker og princess

Link to post
Share on other sites

casie skrev for 11 timer siden:

kvaliteten er mildt sagt deprimerende.

Det er jo selvsagt et rødt flagg, om kvaliteten ikke er på topp. 

 

Når jeg leser det jeg finner her inne og på nett med problemer med organiseringen så ville det vært meget overraskende at det ikke går utover kvaliteten innimellom.

 

Nå kan det selvsagt være at om problemene  er "mindre" og kjent i markedet, så bør prisen også være en del lavere enn konkurenter med høyere kvalitet. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Kvalitet er egendefinert. Hvor høyt legger du listen? 

 

Har en kamerat som er meget nøye og har Skorgernes 395. Rettet opp i kluss, uten spes hjelp fra produsent. Princess gjør ikke alltid bare bra, alutanker. I fjor på opplaget var det 2-3 stk som måtte ut med motorer for å skifte/fikse tanker.

Snakker 2008/09 båter. Vi har Azimut med noen kostbare løsninger, ryker det og. 

 

Uf i fra hve jeg leser, tror jeg du ser etter Targa 37/Sargo 36 ell lignende.

 

En venn har hatt både Targa 37 og 44. Han mente 37 tok sjøen bedre. 44 bedre bobåt. Han hadde IPS utgaven av 44

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...