Jump to content

Hvor kjøpe M12 bolter med 2,0mm gjengestigning (syrefast eller messing)?

TRY

Recommended Posts

Jeg måtte på min Polar 20 fra 1972 bytte cutless lager. I den anledning måtte aksling ut og dermed også roret av. 

Da jeg skulle montere på roret igjen, så klarte jeg å vri av hodene til 2 av 4 bolter. (De skar seg da jeg skulle skru dem opp etter at de ikke gikk helt inn). 

Boltene var trolig laget av messing - samme materiale som roret. Veldig myke. Den fjerde bolten var syrefast, noe indikerer at dette har skjedd før... 

Så til utfordringen; jeg ser at disse boltene trolig er M12, med gjengestigning på 2,0mm. En dimmensjon som ikke er vanlig i dag (1,5 eller 1,75mm er vanlig). 

Nå sliter jeg med å finne nye bolter, med riktig gjengestigning.

Er det noen som har tips til hvor jeg kan få kjøpt nye bolter? M12-2,0 25mm? 

mvh Trygve 

Polar 20 ror.jpg

TRY skrev 30 minutter siden:

Så til utfordringen; jeg ser at disse boltene trolig er M12, med gjengestigning på 2,0mm. En dimmensjon som ikke er vanlig i dag (1,5 eller 1,75mm er vanlig). 

M12x2 har jeg aldri hørt om før. Sikker på at dette ikke er 1/2" UNC eller withworth? UNC har 13 gjenger per tomme, og W har 12. Dette er gjenger som har grovere stigning enn metriske skruer, og var ganske vanlig på den tiden båten din ble laget. 1/2" er jo egentlig 12,7mm utvendig, men ligger ofte litt under. Med litt slitasje i tillegg kan den fort nærme seg 12 blank. Jeg ville sjekket stigningen med et gjengelære for tommer først. Siste utvei blir å lage en skrue i dreiebenken og slå gjengene. Men det er ikke så lett på en så liten diameter med så stor stigning. Blir fort sperring. 

Hei og takk for forslag! 

Jeg prøvde noe jeg trodde var en 1/2'' UNC, og den kom inn et par gjenger før den stoppet. UNC har 1,95mm gjengestigning. BSW har 2,11mm (hvis den har 12/inch). Dvs BSW er trolig vanskeligere å få inn.

Jeg har sjekket den syrefaste bolten opp og ned med skyvelære og den matcher veldig M12-2,0 (om dette fantes før).  Ser at på amazon kan man kjøpe gjengetapp i M12-2, men finner som sagt ikke bolter på den størrelsen. (Amazon.com: M12 x 2 mm Pitch HSS Right Hand Tap : Industrial & Scientific

Tanken har strefet meg at disse boltene må maskineres, men ville høre med de kloke hodene her på baatplassen :)

Venste bolt - den syrefaste - høyre - den ene messing(?) bolten jeg ikke vridde hodet av.. 

image.jpeg

Først og fremst; alt med gjenger omtaler jeg i prinsippet som en skrue, ikke bolt. For meg er bolt noe som ikke har gjenger for å sammenføye noe i en skrudd forbindelse. Det var dagens flisespikkeri :wink:

Videre, er det noe merking på skruehodet?

Hva måler du utvendig på skruene (nøyaktig)?

Kan du zoome inn på gjengene på den skruen som har best gjenger og legge ut et bilde av det? På bildet du legger ut ser det ut som om gjengene er ganske intakt. 

Hva er disse skruene skrudd inn i, kan det være et alternativ å bore dypere og gjenge opp, evt. gå opp til M14 (som er en ukurant dimensjon, men du får tak i det)?

Hvis du klarer deg med messingskruer så er det ikke så håpløst å slå gjenger i en benk. 

Du har helt rett - dette er en skrue :) Ikke en bolt! 

Jeg fant ingen merking på hodene til boltene. 

Jeg har vurdert å gjenge opp en dimmensjon, men tror ikke godset på roret har nok tykkelse. 

Skruene er skrudd inn i messing-ror, så det er ganske mykt. 

Er på jobb, og har bare den syrefaste skruen med meg. Merkelige med dette skrue hodet, er at det det er i underkant av 21mm bredde på det. 

Når jeg nå måler med et millimetermål (ikke skyvelære), så får jeg 7 gjenger over 15mm, noe som kan indikere på at du har rett... BSW gjenger! 

Da er spørsmålene - hvordan har diameteren gått fra 12,7mm til 12,0mm?

Og hvor får jeg tak i BSW skruer? :) 

Skrue 2.jpg

TRY skrev 16 minutter siden:

Jeg fant noen A2 skruer i Hellas, bestilte dem

Usikker på hvor lurt det er å bruke rustfrie skruer siden roret er i messing. Skruen vil bli en katode, og roret anode. Men dette er arealbestemt, så det er kanskje ikke helt krise. Det jeg i så tilfelle ville gjort er å male skruehodet, og bruke loctite på gjengene slik at det blir tett. Evt. gjengetape. For å få maling til å sitte på et rustfritt skruehode må det mattes ned med smergelpapir og grunnes med tokomponent epoxyprimer. Mye styr. 

Et annet alternativ er å lage skruer av messing. Ferdig messingbolt på lengde med passelig nøkkelvidde (NV), dreie ned og gjenge opp. Gjengesnitt i Withworth burde være lettere å finne enn skruer. 

Men angående Withworth og UNC, har du målt stigningen med gjengelærer for mm og tommer? Gjengelæret skal passe perfekt på stigningen, ikke nesten. Kan være lite som skiller på enkelte millimeter og tommedimensjoner. F.eks. 2mm og 13 gjenger. 

Ja, det beste hadde vært å bruke skruer av messing, da, som du skriver, roret blir anode ved bruk av rustfrie skruer. Jeg går for M14 løsningen i paralell, så da er muligheten å få disse i messing. Hvis ikke må de syrefaste skruene bli godt isolert, med epoxy o.l. 

Jeg har ikke målt stigning med gjengelære, da jeg ikke har dette, men måler i underkant av 17mmm på 8 gjenger. I tillegg så er hodet på den syrefaste bolten i underkant av 21mm. Dette indikerer at det er BSW standarden so på disse skruene. Hadde det vært UNC (13/inch), så burde vel 8 gjenger ha en stigning under 16mm?

Den syrefaste mot messing skrua: 

Skruer sammen.jpg

TRY skrev 20 minutter siden:

Jeg har ikke målt stigning med gjengelære, da jeg ikke har dette,

Det bør du få deg, kan fort rydde misforståelser ut av veien :wink:

men måler i underkant av 17mmm på 8 gjenger.

17:8 er 2,125, så det stemmer best med 12 gj/". Men det forutsetter at du teller riktig. Du skal da telle 8 gjengebunner mellom kjeftene på skyvelæret dersom kjeftene står på hver sin gjengetopp. Ikke antall gjengetopper inkludert de du står på. Begynn med skyvelæret på 0, og åpne det opp mens du teller til 8 (gjenger), da skal det stå på 17mm. 

I tillegg så er hodet på den syrefaste bolten i underkant av 21mm. Dette indikerer at det er BSW standarden so på disse skruene.

Jo, det er i alle fall en indikasjon. På 1/2"-12 UNC er det gjerne NV 3/4" (19mm).

image.png.b640ba4d3e9c93e001610bd52fc11ba4.png

Hadde det vært UNC (13/inch), så burde vel 8 gjenger ha en stigning under 16mm?

Jo; 25,4/13*8=15,63.

Edit:

Legg forøvrig merke til at stålskruen har rullede gjenger, mens messingskruen har skårne gjenger. Det burde derfor være greit å lage skruer av messing selv. Så sant de ikke har brukt en sterk bronselegering da. 

Redigert av Komodo (see edit history)

Tror muligens det oppstår siden gjengene er forurenset og messingen er myk og det blir så tett at lufta komprimerer seg nå du skrur inn. Er i mange tilfeller spesifisert vente tid på tiltrekninger av skruer hvor det kan oppstå. Blir ikke bedre hvis du bruker olje i hullet, eller loctite på skruen.

kaldere skruer en ror hjelper jo litt.

@Komodo

Riktig verktøy er 90% av jobben, så hadde jeg hatt gjengelære i første omgang, så hadde dere sluppet mitt innlegg her :-) Tror jeg klarte å måle gjengene riktig (denne gang) med skyvelære (måtte sjekke enda en gang...), men gjengelære må anskaffes! 

Nok engang - takk for super hjelp!!  

TRY skrev for 9 timer siden:

Jeg fant noen A2 skruer i Hellas, bestilte dem og håper at de kommer før St. Hans.

Har dårlig erfaring med A2 mutre i sjøvann  de bare datt av stadig vekk, oppdaget etter 3  mutteren var borte at  A4 skuffen var full av A2 mutre. fikk på en A4  og den er på enda 7 år siden.

Send en mail til  https://www.harstadtrading.no/ de er bra på Skruer :cool:

T: +47 77 01 20 10
Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Utfordringen er at godset roret i seg selv er max 8-10mm tykt og at skruene går ned i en "utposning" i godset på roret. Det er her skruene skrues inn. Utposningen, som er indikert på bilde under, med rød stiplet stripe, er ca 22mm bred/tykk. Det er derfor dessverre ikke anledning til å bore dypere hull. 

Gjengene er under oppfriskning/rensing. Skal ikke gå på samme smell, en gang til!  

Ror.JPG

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...