REM Startet 10.Desember.2005 Del på Facebook Startet 10.Desember.2005 Kom akkurat hjem etter en hutrig seanse i båten. Nesa drypper og en blir ganske så stiv i lemmer og lår i kulda. Driver og bygger om dinetten til en sovelugar med to køyesenger. Pusler litt hver etter jobben pluss hele helgene. Ganske kaldt nå ja, selv om jeg har en radiator stående i båten med en liten lunk på. Skulle lime noen lister her om kvelden som feste for teakpaneler. Jeg har PL400én stående med nesa ned i en avkappa 1,5 liters colaflaske fyllt med vann. Slik holder limet seg fleksibelt og klart til bruk i lang tid. Kjekt når du er litt fram og tilbake og kun bruker litt lim i ny og ne. Ikke denne gang nei. Limet sto ute på akterdekket og flaska var bånnfrossen. Jeg spretta en tube til som jeg hadde stående inne og la den gamle til tining. Vet ikke om opptint PL400 er OK å bruke? Vi får se. Jeg bor bare to min. kjøring fra båthavna, så det er greit å ta med prosjekter hjem og gjøre jobben hjemme i varmen. Har en notisbok hvor jeg noterer samtlige mål jeg trenger, og supplerer om nødvendig med pappmaler. Reiser så hjem og kapper og tilpasser i vinterhagen utenfor stua som jeg for anledningen har etablert som arbeidsrom. Etter kapping og bearbeiding tar jeg delene med ned i båten og gjør en siste sjekk og tilpassning før jeg igjen tar med meg delene hjem for lakkering. Vinterhage etablert som snekkerverksted. Lyst og godt og med god plass Etter bommerten jeg tidligere har fortalt om med å tynne ut Epifaneslakken, først med white spirit, så med Lynol har jeg nå lært meg, etter tips fra Jørgen og Thor, å tynne med Epifanes tynner. Jeg tynnet ca 20% etter å ha holdt lakkboksen på stuetemperatur ++, og synes faktisk resultatet blir ganske så bra. Påfører lakken med skumgummirull og bruker fordriver etterpå. Fyrrommet i kjelleren er etablert som lakkrom. Her er det hurtig utskifting av luften og støvfritt og varmt. Ideelt egentlig som hobby lakkrom. Fyrromet er ideellt som lakkrom. Varmt, støvfritt og med hyppig utskifting av lufta. Når jeg har lagt på 4-5 grunnstrøk med rull, såpass at underlaget ikke trekker lenger legger jeg på ett eller to lag med Wagner elektrisk sprøytepistol. Nå må jeg tynne ytterligere, og jeg ender vel med om lag 50/50 lakk/tynner. Jeg har blandet 50/50 mellom matt og blank lakk for å få en silkematt finish. Silkematt er noe mer takknemlig å jobbe med enn blank, da den skjuler en del ujevnheter. Planen er å innrede sovelugaren så likt originalen som mulig. Kes med sin -92 modell har velvillig stilt opp som konsulent og sendt meg interiørfotos og foretatt oppmålinger fra sin egen båt. Princess leverte i sin tid P35 i to varianter. Som dinette, dvs en ekstra salong nede som var tiltengt brukt som ekstra spiseplass og Jatsykrok, og altså med en ekstra sovekabin med to køyesenger. Av en eller annen grunn ble de fleste båtene levert som dinette. En årsak kan være at kundene stort sett var etablerte ektepar med voksne barn som ikke ville være med mamma og pappa på tur. Båten var relativt dyr, så barnefamilier som kunne ha behov for en ekstra sovekabin hadde ikke råd til å bla opp de kronene som trengtes for en såpass dyr båt. Av de som omsettes i dag vil jeg tro at nærmere 8 av 10 er sk. dinette. Felles for alle dinettebåtene er at salongen omtrent aldri har blitt brukt. Dette var også tilfelle med oss og derfor fant vi at det var like greit å bygge om til sovelugar. Regner faktisk med at det meste av vinteren vil gå med til dette. Har satt meg fore at finish ikke skal ligge under det Princess i sin tid leverte det. Så får vi se? Dinetten i Princess 35 Første oppgave ble å rydde dinetten for alt løst og kjøre det hjem for lagring. Vi bar alle putene opp på loftet for å lagre der. Man vet jo aldrig, man kan få bruk for de en dag. I hvertfall hadde vi ikke hjerte til å kjøre de på fyllinga. Med dinetten rensket for løse deler var det bare å skride til verket. Dybden på sovelugaren skulle økes med ca 10 cm i forhold til dinetten. I tillegg skulle ned nye veggen mellom byssa og sovekabinen flyttes ca 5 cm mot styrbord for at ikke trappa og plassen i byssa skulle ble for trang. Løsningen ble å flytte ytterveggen 15 cm mot styrbord, og så etablere den nye veggen mot byssa 5 cm nærmere styrbord. Ytterveggen flyttes 15 cm utover/mot styrbord. Hylle (skjult bak kanten) kappes tilsvarende Den nedre køyesenga skulle ligge 40 cm over gulvnivå. Dette medvirket at vi ikke kunne benytte de gamle briskene som køyebunn, da disse ville bli for høye. Med sine 52 cm høyde ville avstanden mellom køyene bli for trangt. Like godt å gjøre kort prosess å rive av briskene og etablere ny køyebunn 12 cm lavere. Dette i sin tur foranlediget at kabling og rør til varmeapparatet måtte flyttes helt ned mot innerliner. Briskene var bygget opp av 12mm meranti som var skrudd sammen med messingskruer og limt. Jeg gøyv på med hoggjern og klubbe og visste at det var ingen vei tilbake når jeg brakk fineren løs fra stenderne. Brisken før vandaliseringen starter ... og etter Jeg benyttet den gamle briskeplata som sengebynn og festet denne mot nye beslag med syrefaste skruer og PL400 lim. Med ny sengebunn bygget opp 12 cm lavere var neste oppgave å flytte ytterveggen 15 cm lenger utover. Hylla under ventilene måtte kappes tilsvarende, og nye festebeslag måtte bygges opp. Yttervegg fjernet og klar for å flytte stenderne 15 cm utover Så kan man spørre seg hvorfor ikke Princess bygget dinetten 15 cm dypere hvis det bare var for meg å flytte veggen utover? Grunnen var at den nye posisjonen på veggen kommer i konflikt med baugen i framkant. Dette nødvendiggjorde at jeg måtte lage en utsparing frame slik at skroget på en måte kappet av den nye sidepanelet i hjørnet. Dette vil ikke bli synlig da madrassen vil skjule utsparingen, og vil heller ikke bli til sjenanse da fotenden av underkøya kun blir omlag 12 cm smalere i fotenden. Jeg måtte lage nytt sidepanel da det gamle ville mangle 12 cm i høyde pga. nedsenket sengebunn. Det gamle sidepanelet var i teak, men da nytt sidepanel skulle trekkes i skai valgte jeg å benytte 12mm meranti istedenfor teak. Meranti får du for ca halve prisen av enkeltsidig teak. Jeg kappet til det nye sidepanelet og tok det med hjem for trekking med skai. Skai kjøpte jeg på Stoff og Stil i drammen til kr 52 pr løpemeter, vesentlig billigere enn hva du må gi hos for eksempel. Sea-Sea eller hos Maritim. Ny vegg med skai på plass, med utsparing i nedre hjørne. Soga held fram Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
kes Svart 10.Desember.2005 Del på Facebook Svart 10.Desember.2005 Oops, ut fra bildene tror jeg at jeg ga deg feil mål på køybredden og høyden fra dørken! Nei, jeg bare tuller, det ser svært bra ut så langt!! Det var forresten ikke dumt å kle hyllen med skai. Det kan lett bli noe kondens der med folk i overkøya. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 10.Desember.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Desember.2005 (redigert) Du må ikke spøke med sånt kes, fali for hjertet det. Stoppa nesten opp et øyeblikk Ja, skai synes jeg fungerer fint. Lett å legge og lett å justere og greit å lime med vannbasert våtromslim. Vi ville ha de to veggene i hvitt så ikke lugaren skulle bli for mørk og dyster. Princess´hvite belegg som bla. er benytter på badet vet jeg ikke hva er, og var i og for seg ikke noe poeng for oss å kopiere i sovelugaren. Redigert 10.Desember.2005 av rem (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
REM Svart 10.Desember.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Desember.2005 Jeg fortalte sist om å trekke ytterveggen med skai, og bruk av Merantifiner istedenfor original teak. Det er et poeng til med dette. Jeg kan bruke den gamle veggen om igjen som paneler. Veggen er fabrikkmessig lakkert, og dette fungerer aldeles utmerket som grunning når du skal lakke selv. Underlaget suger ikke, og det er egentlig bare å matte ned etter å ha vasket godt med tynner og rødsprit før en legger på et tynt strøk med halvmatt med Wagnersprøyta. Resultatet her viser seg å bli vesentlig bedre, og ikke minst tar vesentlig mindre tid enn å starte fra skratch og bygge opp 5-6 lag lakk med rull på ubehandlet teakfiner. Nok om det. Neste oppgave var å tilpasse ny vegg. Som sakt måtte veggen plasseres 5 cm mot styrbord i forhold til de gamle briskene og sikringsskapet på veggen under førerposisjon. Dette for å oppnå de originale målene på køyebredde 70 cm + skapbredde 50 cm = 120cm kabindybde. Dette skulle oppnås uten å måtte snevre inn trappegangen og byssa. Vel, 5 cm er vel ingen sak kan man si. Nei egentlig ikke, men det innebar å måtte kappe av sikringsskapet og endeveggene på briskene som nå skulle benyttes som reisverk for de nye skapene. Spesielt sikringsskapet var trangt og vanskelig å komme til. Jeg fortalte kona om den der fortreffelige bajonettsaga de hadde på Europris til kun 399,- og hvor mye lettere alt ville bli med en slik en. Med bajonettsag (og vibrasjonssag som jeg kjøpte i samme slengen etter tips fra Bastard30000 eller var det kanskje Båtdilla i en tidligere tråd? ) skred jeg til verket. Utfordringen var å kappe helt inntil veggen uten å skade denne. Tror det gikk greit, i hvert fall gikk det vesentlig lettere enn fryktet med bajonett- og vibrasjonssag. Sikringsskap som er redusert med 5 cm og ny vegg med skaibelegg Selve veggen smatt greit på plass etter å ha tatt skikkelige mål og trukket opp alle vinkler med pappmaler. Kabinen vil bli ca 2,20 meter lang og med takhøyde på 1,90 måtte 12mm enkeltsidig teakfiner som har format på 1,20 x 2,40 skjøtes. Skjøten la jeg i døra, det kun trengtes en smal skjøt opp og nede. Apropos teakfiner. Maritim er billigst, men har et noe begrenset utvalg i tykkelser, og i tilhørende listverk. Billingstad trelast har det meste av alt, men er dyre. Resultatet var at jeg kjøpte det meste av hva jeg trengte hos Maritim, men måtte supplerte med noe lisverk fra Billingstad. Maritim var tomme for enkeltsidig finer da jeg en dag skulle innom for å supplere. Man vil alltid undervurdere behovet for teakfiner da det blir svært mye kapp spesielt hvis man skal ta hensyn til retningen på treverket. Jeg tok derfor med meg ei plate fra Billingstad. Etter å ha satt den opp la jeg merke til at baksiden hadde mye sår og mangler i forhold til platene fra Maritim. Ut fra dette kan det synes som og Billingstad, i tillegg til å være dyrere, selger 2. sortering. Så kan man spørre seg hva rolle det spiller at baksiden, som jo ikke skal synes, ikke er perfekt? Jo, det spiller helt klart en rolle når man skal tapetsere eller trekke baksiden med skai slik jeg skulle. Ujevnheter i overflaten blir svært avslørende og synes lett gjennom tynn skai. Jeg skrudde og limet opp nye beslag inne i sikringsskapet og innvendig i briskene som jeg så skrudde og limte veggpanelene til. Veggen på plass med skjøter i døråpningen Døra inn til kabinen kunne jeg egentlig tenkt meg å ha lik original Princess. Princess har imidlertid benyttet en spesiell aluminiumsprofil som karm som ikke lenger er å få tak i. Dørbladene er 3,5cm tykke og med innebygde låskasser. Med det begrensede utvalget av teak listverket som er tilgjengelig må jeg klare meg med kun 12mm tykkelse på dørene. Teak listverk rundt dørbladet mot karm gjør imidlertid at døra nok vil virke tykkere enn den egentlig er. Et pluss også er kanskje at jeg nå får teakkarmer der det originalt er aluminium? Jeg trøster meg i hvertfal med dette. Dørkarm med 100mm radie i hjørnene Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
EIRINA Svart 10.Desember.2005 Del på Facebook Svart 10.Desember.2005 Hvis du trenger 22mm massive Eike bord så har jeg endel liggende. 91688329 halvard Sitér dette innlegget Link to post
classic fiberglass Svart 10.Desember.2005 Del på Facebook Svart 10.Desember.2005 Fint arbeid, lykke til! TA Sitér dette innlegget Mvh TA Link to post
REM Svart 10.Desember.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Desember.2005 Hvis du trenger 22mm massive Eike bord så har jeg endel liggende. 91688329 halvard Ellers takk Tassen, men jeg vil helst unngå å blande inn flere tresorter. Ihvertfall av det som er synlig. Jeg har jo benyttet en del 35x48 furu spikerslag som stendere, men de er jo ikke synlig. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Hulda Svart 10.Desember.2005 Del på Facebook Svart 10.Desember.2005 Hvis du trenger 22mm massive Eike bord så har jeg endel liggende. 91688329 halvard Hulda kan være interessert. Pris og snitt bredde? Er de tørre? Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 10.Desember.2005 Del på Facebook Svart 10.Desember.2005 Du verden Rem, dette blir flott. Ser for meg ut til å bli håndverkerarbeid utav dette. Gleder meg til å se det ferdige resultat på bilder........ Sitér dette innlegget Link to post
pete Svart 11.Desember.2005 Del på Facebook Svart 11.Desember.2005 slutter meg til Perlen, dette ser meget bra ut. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 11.Desember.2005 Del på Facebook Svart 11.Desember.2005 Du vil vel neppe ha plass til flygelet nå? Men du verden for et stykke arbeide du har begitt deg ut på. Dette blir bra. Skal du jobbe utover ettermiddagen i dag? Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
REM Svart 11.Desember.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Desember.2005 Dette blir bra. Skal du jobbe utover ettermiddagen i dag?Ja, jeg skal jobbe og (P)astor er velkommen på en visitas. Altervin er det dårlig med så den tar vi til sommern. OK? Bårplassen min på brygga er ledig så du må gjerne komme med nybåten. Er jeg ikke i havna så er jeg i heimen bare 2 min. unna. No problem Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Astor Svart 11.Desember.2005 Del på Facebook Svart 11.Desember.2005 Visitasen kan nok ikke finne sted før ved 15-16-tiden. Håper du har lys ombord. Må få montert antennene mine i dag, nå som været endelig er bra. Jeg kommer nok kjørende, uten båt. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
REM Svart 11.Desember.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Desember.2005 Den originale møbleringen er rimelig enkel. En enkel lav skuffeseksjon til høyre som samtidig fungerer som nattbord til den nedre køya. Vis a vis er det et høyt 1,40m hengeskap som samtidig fungerer som nattbord for overkøya. Jeg gjør det litt annerledes. På høyre side bygger jeg et skap med luke i front for tilgang til lagringsrommet under. På toppen legger jeg en plate som fungerer som nattbord, samtidig som den er hengslet i bakkant slik at jeg kan lagre større gjenstander i lagringsrommet under. Her får jeg også tilgang til ett ekstra oppbevaringsrom som skjuler seg i en ekstra luke i gulvet under. På motsatt side bygger jeg et hengeskap med totalhøyde 1,40 som originalen. Ulikt originalen lager jeg en egen seksjon i nedkant med luke i front, lik den på høyre side, slik at jeg får enkel tilgang til lagringsrommene også her. Innredningen for øvrig lar jeg være som den er. Den er lik på begge versjoner med et langsgående skap med skyvedører over de to ventilene i ytterveggen, og med en enkel hylle i underkant av ventilene. Bildeserien under er en prøvemontasje etter lakkering. Justering og fintilpassning gjenstår før jeg skrur og limer panelene på plass. Det kan synes som om brorparten av jobben er gjort, men av erfaring vet jeg at det gjenstår mye. Men allikevel, er vel kommet halvveis kanskje? Nattbord på høyre side, og luke med tilgang til lagringsrom under nedekøya til venstre. Forts. nattbord høyre side, med hengslet topplate. Høyskap venstre side med luke til nedre seksjon montert feil vei Samme skap med hørnelist..... ...og høyre sidevegg ulakkert. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Astor Svart 11.Desember.2005 Del på Facebook Svart 11.Desember.2005 Visitasen forgikk i dag i Slemmestad båthavn med rem tilstede, samt en annen båtvenn. Må si at gutten kan svinge snekkerverktøyet. Dette blir nydelig. Mange timer er nedlagt, men nå er det stort sett bare oppløpet igjen. Når verktøyet og annet har forlatt skuta vil Escada fremstå flottere enn noen sinne. Vi ser fram til å møtes på fjorden ved påsketider. Dette har du greid fint, min venn. Mvh Astor (idag med P) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Skipper Worse Svart 11.Desember.2005 Del på Facebook Svart 11.Desember.2005 Visitasen forgikk i dag Mvh Astor (idag med P) Der er det nok en sammeheng, ja. Selv om rems arbeider er imponerende, er det ikke av veien med litt geistlig velsignelse av de gjenstående finsnekkerier. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
EIRINA Svart 11.Desember.2005 Del på Facebook Svart 11.Desember.2005 Du har ikke kjedet deg i helga ser jeg skulle vært morsomt og tatt en titt grattis dette ser jæ...... bra ut. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 11.Desember.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Desember.2005 Du har ikke kjedet deg i helga ser jeg skulle vært morsomt og tatt en titt grattis dette ser jæ...... bra ut. Når som helst Tassen. Ser ut som vi bor på samma plassen. Kanskje er vi naboer også når det kommer til stykket? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
EIRINA Svart 11.Desember.2005 Del på Facebook Svart 11.Desember.2005 Vollen og Bjørkås er vel ikke verdens navle men avstandene er korte. avstanden er ca 3,5 km. halvard Sitér dette innlegget Link to post
JanB Svart 11.Desember.2005 Del på Facebook Svart 11.Desember.2005 Imponerande arbeid!!! På min Viksund 925 Alfa er det ein midtkabin nede som blir svært lite brukt. Pr i dag er det ei sittegruppe med bord. Dette kan gjerast om til ei stor dobbeltkøy, men det blir å ligga på "utstilling", - ikkje bak dør i eigen lugar. I tillegg har båten ein stikklugar med dobbelkøye. rem sitt prosjekt har fått meg på tanken om å bygga om midtkabinen til ein skikkeleg lugar. Er det nokon her som kjenner til slike ombyggingar på denne båttypen? Evt har teikningar/bilde av slike løysingar? Har visse tankar om korleis det kan gjerast, men det hadde vore interessant å få innspel frå andre som har gjort det eller vurderer det same. Har også lagt inn eit spørsmål om dette på Viksund-forumet. Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
REM Svart 11.Desember.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Desember.2005 Imponerande arbeid!!! På min Viksund 925 Alfa er det ein midtkabin nede som blir svært lite brukt. Pr i dag er det ei sittegruppe med bord. Dette kan gjerast om til ei stor dobbeltkøy, men det blir å ligga på "utstilling", - ikkje bak dør i eigen lugar. I tillegg har båten ein stikklugar med dobbelkøye. rem sitt prosjekt har fått meg på tanken om å bygga om midtkabinen til ein skikkeleg lugar. Er det nokon her som kjenner til slike ombyggingar på denne båttypen? Evt har teikningar/bilde av slike løysingar? Har visse tankar om korleis det kan gjerast, men det hadde vore interessant å få innspel frå andre som har gjort det eller vurderer det same. Har også lagt inn eit spørsmål om dette på Viksund-forumet. Det er enklest selvfølgelig, hvis båten ble levert i to varianter som min. Da kan man bare kopiere den andre løsningen. Ellers må man vurdere nøye om det i det hele tatt lar seg gjøre. Kanskje var det en grunn til at båtbyggeren leverte båten i kun en versjon?Lykke til ialfall. De aller fleste har vel en sittegruppe nede eller foran som blir lite brukt. Synd egentlig, hvis man ikke kan utnytte den begrensede plassen man har i en båt til noe fornuftig. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Batdilla Svart 12.Desember.2005 Del på Facebook Svart 12.Desember.2005 Interessant tråd, rem. Følger spent med og noterer meg tips og erfaringer. Lykke til videre! Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 12.Desember.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Desember.2005 Nå begynner jeg å få skikkelig sving på Wagnern og blanding av lakk. Jeg lakker ute så jeg må tynne ekstra pga. den lave temperaturen. Jeg tror jeg nå er helt nede på 50% tynning. Resultatet blir så bra at jeg et øyeblikk faktisk syslet med tanken om å gå på noe av det første jeg lakkerte med Reprin, og lakke på nytt. Angrer kanskje også litt på at jeg startet å mixe med så mye som 50/50 med matt. Finishen blir så bra at jeg nok kunne klart meg med 70% blank og 30 matt. Vel, vel, akkurat det gjør jeg ikke noe med nå, silkematt finish blir også bra. Jeg har kjøpt sk. innfellbare bordhengsler til lokket på nattbordet til høyre (det lave) Disse har en full radie på 19mm i hver ende og er 76mm lange. Da de skal ligge flush med overflaten må de felles ned tilsvarende hengseltykkelsen på 1,5mm. Jeg har grua meg litt til dette og fundert på hvordan det skal gjøres. En ting er sikkert. Hvis ikke dette blir gjort pent og profft blir resultatet svært avslørende. Med en dårlig håndtverksmessig utført innfelling hadde det helt sikkert blitt penere med tradisjonelle utenpåliggende hengsler eller med overfallshengsler slik jeg brukte på skapdøra på hengeskapet. Løsningen til ett profft resultat viste seg å ligge i bruk av hullsag. Hegslet har som sakt en full radie på 19mm i hver ende. Standard hullsag som benyttes ganske mye er på ø38 og passer perfekt. Jeg gikk ned drøyt platetykkelsen med hullsaga, ca 2mm, og flyttet saga 38mm inn på bordplate og gikk ned tilsvarende der. Resultatet ble to nedfreste sirkler med diam. 38mm og med senteravstand 38mm. Så spente jeg opp overfresen og freste vekk alt materialet mellom de avrundede endene og lagde således en stadionformet nedfelling med dybde på 1,5mm. Resultatet ble faktisk svært bra og hengslet passet perfekt. Hegslet lagt på plass i leiet uten skruer Litt vanskelig å se men meningen var å vise at nivået på overflatene matcher Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Quantum Svart 12.Desember.2005 Del på Facebook Svart 12.Desember.2005 Hei Rolf og takk for sist! Har fulgt med i tråden din og må si at dette er et arbeid det står respekt av.Dette blir bare helt proft. Gleder oss til å ta dette i nermere øyensyn. Stå på! Hilsen mannskapet på Quantum Sitér dette innlegget Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500 Vårt prosjekt: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046 Hjemmeside: www.GudrunogTrond.com Link to post
REM Svart 12.Desember.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Desember.2005 Hei Rolf og takk for sist! Har fulgt med i tråden din og må si at dette er et arbeid det står respekt av.Dette blir bare helt proft. Gleder oss til å ta dette i nermere øyensyn. Stå på! Hilsen mannskapet på Quantum Annerkjennelse fra likesinnede varmer ekstra heter det. Dere har jo vært gjennom en omfattende jobb med Quantum, og vet hva dere snakker om. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.