Jump to content

Ubrukte seil fra 1980, hva er fornuftig pris (bilde)


Moas-ark

Recommended Posts

Jeg har kommet over en original og ubrukt komplett seilpakke til båten min. Jeg kan ingenting om seil, men jeg legger ved bilde. Seilene har ligget i sekkene siden ca 1980. Hva må jeg forvente å betale? Han som har seilene kunne bytte de mot å låne båten en langhelg, men av flere grunner blir det uaktuelt.  Det er alle 3 seilene på bilde.

IMG_1466.jpeg

IMG_0115.jpeg

Link to post
Share on other sites

Dette tilbudet er såpass spesielt at det ikke finnes noe å basere forventninger på. Det er kanskje en av grunnene til litt avventende forum, her finnes ikke noe raskt svar. Siden jeg ikke skal gå i tog og er langt vekke fra båten, kan vi drodle litt. Jeg har ingen erfaring med markedet for din båttype, men jeg har kjøpt to nye seilpakker og annonsert et nesten nytt bruktseil de senere årene.

 

Hvis vi forutsetter at seilene har vært oppbevart sånn at de er "som nye", kan jo verdien settes ut fra det. Om disse skulle vært sydd i dag ville kanskje denne pakken kostet rundt 50 K..? med alle forbehold om dukvalg osv. 

 

Og så kan man verdsette selgers tilbud tilsvarende en langhelg leie; 3 - 5 K? Igjen, dette er bare høyttenkning, jeg kjenner ikke det markedet. Legger du disse tallene til grunn er "riktig" pris hvor som helst mellom 3 og 50 k. Alt under halv pris må sies å være et godt kjøp, dersom det finnes et marked. Ned mot 3k er tilnærmet gi bort. 

 

Neste vurdering blir hvilket marked selger har. Finnes det mange båter som kan bruke pakken, evt tilpasse? Har han, eller kommer han til å legge ut for salg, eller vil han være interessert i en rask handel? Hvor god tid har du før tilbudet forsvinner? 
 

Og til slutt, hvor viktig er det for deg å få tilslag? Du må bestemme hvor viktig nye seil er for deg, og hvor du vil sette grensa. Og så bestemmer du hvor du vil starte.

 

Jeg vil ikke risikert å miste et et godt,viktig kjøp med å prøve å presse ut småpenger. Hadde dette vært meg og jeg trengte nye seil, hadde jeg bydd 4000, men vært rask til å øke mot grensa. Den hadde jeg satt et sted mellom 50 og 75% nypris.

 

 

 

Redigert av Steihy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Trenger du seil? Du er sannsynligvis eneste kjøper. 40 år gamle, disse er nedskrevet hos selger, hen tar det hen får. Gi et bud, med tidsfrist, ikke gå inn i forhandling, du byr bare mot deg selv. Om jeg fikk tilbudet, hadde OK seil selv, har plass på loftet, i boden, så hadde jeg bydd 2500kr, svarfrist 48 timer. Kom det motbud 3000, så ok, over det så nei. selger blir ikke kvitt det til andre, og har ikke hatt kostnader med det. Jeg ryddet nylig et dødsbo, mye jeg trodde var verd noe fant jeg ikke kjøper til.

Redigert av Code0 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Code0 skrev 39 minutter siden:

Kom det motbud 3000, så ok, over det så nei

Ser du, to måter å tenke marked på, egentlig like, men forskjellig vurdering og strategi. Og litt forskjellig begrepsbruk. Bud og motbud er forhandlinger. Code0 har bare satt et trangt forhandlingsspillerom og et veldig lavt bruddpunkt. 

 

Videre i diskusjonen:

 

Seilene har ligget i 40 år, men når de først er framme i oppmerksomheten kan det jo være at tanken på Finn dukker opp hos selger. Da kan det være det dukker opp et marked.

 

Kan godt være du får dem for 2500, og at det er et riktig utspill. Bare du kan avgjøre om du vil gi deg på 3000 om alternativet er å sy nye.

 

Og det med å sette kort svarfrist er et godt poeng fra Code0 uansett hvilket nivå du legger deg på.

Redigert av Steihy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Steihy skrev for 3 timer siden:

Code0 har bare satt et trangt forhandlingsspillerom og et veldig lavt bruddpunkt. 

Hvis TS trenger nye seil så kan kan jo strekke seg. Selger vil alltid ønske seg 2000 mer, så sier TS 10.000, vil selger ha 12.000. For selger er det fortjeneste uansett. Og er det bare en kjøper så blir det kjøpers tilbud eller 0.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takk for alle tanker rundt dette. Jeg tror ikke mannen som har seilene har tenkt han skal bli rik og jeg tror også han vil jeg skal ha de. Å låne ut båten min er jeg derimot ganske ukomfortabel med i tillegg til at jeg ikke vet når båten er ferieklar, så det å ha litt fett på beina og til en viss grad peiling når vi skal finne en løsning er fint. Så havner vi i det nedre sjiktet, så blir det nye seil på meg 😉 Noe særlig mer har jeg ikke råd til, men det hadde jo vært ordentlig moro med fine seil nå når båten nærmer seg ferdig restaurert.  Seilene jeg har ser ut som stoff, men er litt plastikk aktig, tror disse er samme. Blir de svekket av å ligge så lenge som 40 år sammenbrettet i sekk?

Redigert av thomsped (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Ettersom tråden om TS som forsvinner kom opp, ble jeg usikker på hvordan denne tråden ble avsluttet. Det var jeg som var sist på ballen, så da tenker jeg det er greit 😉
For de som eventuelt lurer på hvordan handelen gikk, så kan jeg opplyse om at det ble ingen seil 😅 Jeg hadde flere hyggelige møter med mannen før vi kom til seilene, han har vist meg original tegningene, fortalt historier og vist bilder fra byggeriet, Jeg har vist bilder og fortalt om renoveringen. Jeg må si jeg ble ganske overrasket og forlot møtet skuffet og tomhendt. Mannen på 82 var fast bestemt på at han skulle låne båten min og seile svenskekysten, penger trengte han ikke, så da kunne heller seilene forbli på loftet. Det hjalp ingenting at jeg forklarte han at båten verken var klar eller egnet for langtur og at den er for kjær for meg til at jeg låner den bort.  Så jeg er noe lei meg for det, det hadde vært moro med nye friske seil når båten nå blir mer og mer klar, men sånn er det. Det ligger altså et sett med nye seil passende båten min på et loft på Greåker 😂

 

IMG_5661.jpeg

Link to post
Share on other sites

Snodig sak! Men jeg er helt enig med deg, jeg hadde heller aldri lånt bort båten til noen som helst. Verkes som betaling eller en vennetjeneste. Da får han heller beholde sine gamle seil på loftet, de holder uansett ikke dagens standard etter 43 år uansett hva selger måtte tro. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Fruen er fra Greåker og kjenner (til) veldig mye folk. Hadde jeg visst navnet kunne jeg tipset deg om dødsboet når den tider kommer… (litt stygt da…😊)

Et alternativ er vel når båten er klar å ta kontakt med ham og tilby ham en tur hvor han kan se seil i aksjon og seile litt sammen med deg en lørdag. Så lenge han sier han ikke trenger pengene er det nok opplevelsen han ikke vil gå glipp av. Da kan det jo være at en dagstur med seiling på Hvaler kan friste nok når den tiden kommer. Karen blir jo ikle yngre…

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev On 17.5.2023 at 12.40:

Trenger du seil? Du er sannsynligvis eneste kjøper. 40 år gamle, disse er nedskrevet hos selger, hen tar det hen får. Gi et bud, med tidsfrist, ikke gå inn i forhandling, du byr bare mot deg selv. Om jeg fikk tilbudet, hadde OK seil selv, har plass på loftet, i boden, så hadde jeg bydd 2500kr, svarfrist 48 timer. Kom det motbud 3000, så ok, over det så nei.

 

Jeg synes dette er en kynisk form for forhandling. 

 

Aner ikke hva seilene er verd, men jeg skjønner jo at TS gjerne skulle hatt kloa i dem, og da har de jo en viss verdi. 

 

Basert på dette: 

Moas-ark skrev On 17.5.2023 at 22.02:

Så havner vi i det nedre sjiktet, så blir det nye seil på meg 😉 Noe særlig mer har jeg ikke råd til,

Synes jeg TS burde svelge et par kameler ift.  å låne ut båten si og få til en avtale.  Det er jo helt tydelig at gamlingen ikke vil gjøre seg rik på seilene, og samtidig har ikke TS all verden av ressurser å slå i bordet med. Da bør man stikke fingeren i jorda og se på hva man har av betalingamidler å tilby. Å låne ut snekka ei langhelg bør vel da anses som en rimelig pris, for ikke å si symbolsk, for det settet med seil.

 

Hvis jeg hadde bestemt meg for at jeg ville ha f.eks 5000 eller 8000 for de seilene (aner ikke hva de er verd) og hadde fått et slikt bud:

Code0 skrev On 17.5.2023 at 12.40:

Gi et bud, med tidsfrist, ikke gå inn i forhandling, du byr bare mot deg selv. Om jeg fikk tilbudet, hadde OK seil selv, har plass på loftet, i boden, så hadde jeg bydd 2500kr, svarfrist 48 timer.

Hadde jeg bare gitt beskjed om at de gikk på søppeldynga om jeg ikke fikk minstepris. 

 

Hadde nylig en lignende erfaring. Averterte en våtdrakt (dykkerdrakt) på finn for 1000 kr. Drakta var helt strøken, men av en eller annen grunn var den litt trang .... Fikk et bud på 800 kr, og ga da bare beskjed om at den er verd 1000. Og hvis jeg ikke får det vil den bli kastet. Gikk ikke lange stunden før fyren stod i døra med en tusenlapp. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev On 30.10.2023 at 22.56:

 

Basert på dette: 

Synes jeg TS burde svelge et par kameler ift.  å låne ut båten si og få til en avtale. 

 

Og om mannen viser seg å ikke være kompetent til å håndtere en båt? Da risikerer man å bli stående der enten uten båt eller med en ødelagt båt. Men med nye seil. Man vet hva man har, men ikke hva man får. Jeg ville ha stått over. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Fin båt da! Forstår det ikker bare å låne ut. Men hvor stort problem er det egentlig? Du kan jo alltids bestille fra en seilmaker. Selv om seilene du ble tilbudt er ubrukte spørst det hvordan de er lagret?  Hvor tørt og mørkt uten skarpe bretter? Uansett er 40 år lang tid og seilene vil være mer eller mindre svekket. :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Synd gamlingen gikk seg tverr. 

 

Skjønner at seilene kan ha en bruksverdi for deg. Men husk, dette er 40 år gamle "originalseil" til ei snekke. "Originalseil" har siden tidenes morgen vært kjent for å være det dårligste en kan få. De var neppe noe særlig dengang, i dag er de "ingenting". Og 40 år gamle. Uansett lagring kan de godt rakne både i søm og stoff i første vindkast. 

 

Eneste verdien de har er overføringsverdien i at det vil koste deg xxxxx,- å få laget seil til båten, som vil være langt bedre seil. 

----

Om du måler opp på båten din vil du se hvilke seil som vil kunne passe. Så lenge forliket ikke er for langt og underliket for "lavt" (vinkelen) kan du tilpasse et brukt forseil temmelig greit ved å flytte skjøtepunktet. Det kan du enkelt gjøre med en blokk eller lavfriksjonsring. 

 

Storseil er litt værre. Men til denne bruken... det er ikke 100% uvanlig å se en seilbåt som i nøden har montert ett storseil som er for stort og "revet" det for å få det til å passe. Neste trinn er å få det sydd om/kappet hos seilmaker. 

 

Om du følger med på finn.no og et par grupper for brukte seil og seilgreier på FB er jeg temmelig sikker på du vil klare å få bedre, og hvite, seil til denne båten for ikke veldig mange tusenlapper, og det vil i praksis bli "nedbetaling" siden du neppe vil finne alle seilene på en gang. 

----

Hvis du først måler opp seilene til egen båt så er ORC sin database en grei måte å orientere seg på når feks "Seil til granada 31" er til salgs på finn.no. Da søker du opp en "granada 31" i ORC databasen og får tilgang til alle mål på seilgarderoben til granada 31. 

 

Feks: https://data.orc.org/public/WPub.dll/CC/182681

 

Stort sett kan du google: "ORC båttype" og få treff direkte. 

----

Etterhvert vil du kunne lage deg en liste/oversikt over seilbåter som du vet har seil som "passer" din båt. Er du heldig og det er en aktiv brukergruppe så har de gjerne egen FB gruppe osv hvor seil osv selges/kjøpes. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...