Jump to content

Vaselinolje: En båtplassen-klassiker til glede for nye lesere? Eller?


Sportswagoneer

Recommended Posts

Da er årets poleringssjau unnagjort på 40 fot lys grå og 13 år gammel seilbåt. Det tok ganske nøyaktig 36 timeverk å polere og vokse fribordet - og da gikk det fra «fælt» til «akseptabelt».  Har gått tilbake opp til 2 lag Fusso til slutt i håp om at det skal holde seg litt bedre neste gang…

 

MEN: 80% av inngrodd skit, svarte streker og ny oksidering kommer jo mens båten står på land om vinteren - delvis dekket av presenning. Er det virkelig ikke mulig å beskytte den bedre mot dette??

 

Enter Båtplassens arkiv: For 10-20 år siden ble det heftig debattert bruk av vaselinolje (og i enkelte tilfeller innpakking i glad-pack) her på forumet. Siden da har det stilnet - men enkelte bruker nok fortsatt dette. Mitt spørsmål er: Er dette en mulig løsning? Å komme ned fra 36 til kanskje 12 timer for å opprettholde status quo ville jo være en virkelig game-changer. Kanskje til og med motivere for å gå løs på å løfte frem gammel storhet med våtsliping hvis man vet at det kan holde seg…

 

Dette er påstandene og konklusjonene jeg har trukket etter å ha søkt i gamle tråder:

  • Praksisen er å sette inn fribordet (eller mer) med flytende vaselinolje etter grundig vask om høsten. Deretter vaskes det hele av på vanlig måte før vårpussen - som så skal gå mye enklere.
  • Hypotese som ofte ble fremsatt var at vaselinolje i tillegg til å konservere status-quo også «metter gammel gelcoat med fett» og derfor bidrar aktivt til å motvirke og reparere uttørking/oksidering. Denne klarte jeg ikke å finne konkret «evidens» for - men det er jo en besnærende tanke…
  • De ekstreme pakket i tillegg hele fribordet inn i plastfilm «gladpack» - både for å beskytte bedre og for å forbedre effekten i forrige punkt.
  • Det ble nevnt at vaselinolje kunne løse opp enkelte tetningslister i luker/vinduer. En person presiserte at dette gjaldt butylgummi. Skrogvinduer har jo blitt mer populære siden den tid - men de sitter vel stort sett med polyurethan lim og ikke butyl. Hvis man skal stole på det da…
  • «Vaselinolje» og «Parafinolje» er det samme.

 

Så hva sier folket? Er det fortsatt noen som driver med dette? Noen med skrogvinduer? Noen som har oppdatert kunnskap og erfaringer å legge til listen?

Redigert av Sportswagoneer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er vel bare de eldste her inne som gjør dette, men å polere inn vaselinolje i gelcoaten tviler jeg på at er ben beste måten å polere båten på. Å vaske den av klarer du ikke uten at det setter seg i bunnstoffet. Vaselinolja er fin til mye, men i 2023 finnes det mye proffere midler å få kjøpt der ute. Men,.. du kommer nok ikke unna at gelcoat-rens, gelcoat polish etterfulgt med gelcoat-sealer, er det som holder lengst igjennom sesongen.

Link to post
Share on other sites

Vaselinolje blir brukt til vinterlagring for at det skal bli lettere å fjerne møkka når man vasker skroget om våren. Noen hevdet at man bare kan spyle skiten vekk. Ojen skaper en tynn hinne mellom skrog og møkka. Etter dette begynner man med moderne vask og polish. Har ikke testet dette, men tenker at det i hvertfall ikke gjør noen skade. Kanskje prøve på en flekk til neste år?

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt vaselinolje til mye rart men vært for lat til å smøre inn skroget med den. I  år brukte jeg Surfex HD i skumlanse på høyttrykksspyler for vask av båten etter overvintring på sjøen. Det var en ny verden for meg i alle fall. Med microfiber-mopp på skaft var det bare å dra over og spyle bort (spylte med vanlig slange med spylemunnstykke). Brukte båtkost med fin bust på antiskli. Har aldri fått ren båt med så lite arbeid jeg i alle fall. Surfex HD er vel også omtalt i div tråder her inne. Sølte litt ren Surfex HD på betongkanten rundt en gammel pullert og rustrenningene i betongen forsvant…  så da ble den brukt til terrassevask også 😁

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 2 timer siden:

Jeg har brukt vaselinolje til mye rart men vært for lat til å smøre inn skroget med den. I  år brukte jeg Surfex HD i skumlanse på høyttrykksspyler for vask av båten etter overvintring på sjøen. Det var en ny verden for meg i alle fall. Med microfiber-mopp på skaft var det bare å dra over og spyle bort (spylte med vanlig slange med spylemunnstykke). Brukte båtkost med fin bust på antiskli. Har aldri fått ren båt med så lite arbeid jeg i alle fall. Surfex HD er vel også omtalt i div tråder her inne. Sølte litt ren Surfex HD på betongkanten rundt en gammel pullert og rustrenningene i betongen forsvant…  så da ble den brukt til terrassevask også 😁

Sverger til dette på bil, båt, sykkel mfl. Er veldig drøy i bruk også. En 5% blanding holder til avfetting på bil, bruker gjerne 10% på båten

Link to post
Share on other sites

Takk for bra innspill på vask! Tydelig at vi har tatt alt for lett på det - og da blir poleringsjobben mye verre med pads som mettes med skit. Både Surfex og Meguiars black streak remover er satt på shoppinglisten for neste år. Tror vi koster på en skumkanon også - så blir det litt gøy.

Men grunnspørsmålet gjenstår: 80% av skit og oksidering på vårparten var ikke der om høsten. Er det ikke mulig å forhindre at det skjer?

Link to post
Share on other sites

Hvis båten står inne, så holder den seg fin. Uvstråler og vær som tar knekken på gelcoat, så pakk båtene godt inn. 

 

Hvis man vedlikeholdsvasker båten kjappt hver 3uke med sonax wash & seal eller sonax wash & wax, så er de såpass milde at de ikke tar beskyttelsen man legger på også legger de igjen litt beskyttelse i form av kjeramikk eller voks, hvis man vasker den rett før man pakker den inn, så blir jobben til våren mye enklere. Da er det bare en skikkelig vask, kjapp polering, høytrykkspyling, så voksing eller en coating på våren igjen. Er man nøie nok med vedlikeholdsvaskinga, så kan man vente ett pr år imellom hver polering, selv om nypolert alltid er stas 

 

For god holdbarhet på rubbing, poleringa eller etterbehandlinga, så anbefaler jeg virkelig at man høytrykkspyler før man vokser/coater, Da får man blåst rubbing/polish ut av porene, så ett døgn tørketid, hvis man har dårlig tid så kan man ta en fille med aceton/silikonfjerner/isopropanol/tynner og trykkluft. da får man fylt porene med voks eller en annen coating og man har ett godt feste ellers

Link to post
Share on other sites

Dessverre ikke en løsning å sette en 40 fots seilbåt inne. Har formsydd presenning - men den er laget for å kunne brukes på både land og vann - så den går bare halvveis ned på fribordet. Ser faktisk for meg at en del av misfargingen kommer fra den. Den henges jo med vannkanner som dingler og gnisser gjennom vinteren. Kunne man skjøtet på et «skjørt» under den vanlige presenningen? Det blir vel bare store glipper i den skjøten så lenge jeg bare har en rad maljer vil jeg tro.
 

Spekulerer fortsatt på om vaselinolje om høsten kan være verdt et forsøk… Hvis man uansett skal på med Surfex og trykkvasker på våren så burde det gå greit å bli kvitt - og holder man litt avstand til skrogvinduene så er det vel trygt.
 

Har Hanse sin lyse gråfarge - så den er nok en mester i falming og oksidering. Har også vasket over med isopropanol før 2 lag Fusso - så beskyttelse burde være OK for sesongen.

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Da er årets båtgleder i gang igjen! Etter en del skeptiske innlegg i denne tråden droppet jeg tanken om vaselinolje påsmøring i høst. MEN: I år hadde jeg forberedt med langt bedre til vasken enn tidligere - og det gikk da også VELDIG mye bedre! 

Min prosedyre i år: Sprayet på Surfex HD 1:5 med lavtrykksprøyte på tørt fribord, lot det sitte 5 min før jeg la JIF Båtshampo med skumkanon på trykkvasker på toppen (ca. 1:1 i flasken - men den tynner ned til 6% når den skummer - så det ble ca. 3% JIF i skummet.)  Etter 5 minutter til skylte jeg alt bort med vanlig hageslangepistol og la med en gang et nytt lag JIF skum. Det gnukket jeg over med mikrofiber-tilbehøret til dekkskosten på teleskopstang. Da forsvant både vannlinje og det meste av flekker temmelig lett. (Mulig jeg kunne gnukket løs med en gang - men jeg tenkte det var lurt å få spylt bort det verste så ikke alt skulle sette seg i mikrofiberkluten.)

I det hele tatt ble skroget så rent at jeg tenker poleringen kommer til å gå vesentlig fortere i år!


Vasket dekket etterpå med vanlig nøytral båtshampo og bare spylte over fribordet til slutt med hageslangen. Vi var to på en 40 fots seilbåt og vasken tok vel ikke mer enn ca. 2 timer alt i alt. 

(Testet også terrassevaskeren på non-slip overflatene på hyttetaket. Det funket helt greit - men var ikke noe vidundermiddel sammen med vanlig nøytral båtshampo.)

 

Merk at både Surfex og Jif er alkaliske vaskemidler med høy pH. Jif påstår at den ikke skal strippe voksen - men det stoler jeg ikke på. Dette regner jeg derfor som «vårvask prosedyre» før polering og ny voks/forsegling. Til vedlikeholdsvask i sesongen blir det vanlig pH nøytral båtshampo.

Link to post
Share on other sites

Enig i det du sier om at preseningen lager sorte striper nedover skrogsiden. Iår er det noe bedre da jeg har lagt en fender på hver side mellom skrog og presening. Jeg skal fendre bedre før neste vinteropplag, for da blir det en glippe og vannet fra preseningen drypper rett ned på bakken og ikke langs skrogsiden. Jeg ser at noen på opplagsplassen har en ramme rundt båten som en del av "teltstativet" som holder preseningen lengre ut fra skrogsiden.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Jeg har med hell brukt vaselinolje, og flere med meg her i byen. Vi er dog bare gamle gubber, så idag finnes det sikkert nye, bedre (og dyrere?) stoffer å bruke. 

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Link to post
Share on other sites

Akvanauten skrev for 14 timer siden:

Jeg har med hell brukt vaselinolje, og flere med meg her i byen. Vi er dog bare gamle gubber, så idag finnes det sikkert nye, bedre (og dyrere?) stoffer å bruke. 

Da jeg bygde 1/2 fab. marex  i  82 var jeg noen ganer hos Marex for å se på en under bygging.

Den en gangen kom en eldre arbeider og skulle vise meg  en båt. Det var en Polar fra 1970.

Den så ut som den var av årets modell i skroget.

han sa Glasfiber tørker ut, derfor trenger den etter vask på høsten en runde "med vaselinolje" før pressingen kommer på og husk lufting i begge ender.

Så en mild såpevask på våren. Og bruk Bilvoks til polering.

Brukte mindre enn 1/2 tida på vask og polering enn andre og skroget holdt seg fint,

de 5 åra jeg hadde den.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Det er jo ikke sånn at det "finnes opp" nye oljer og vokser hele tiden som er bedre enn alt som hat vært før. Det vanligste er at ting blandes sammen og tappes på fancy flasker med flotte merkenavn. Så enkle og gode greier som vaselinolje, saltsyre og annet kan ofte være minst like effektivt som små dyre flasker med amerikanske navn på. Noe å tenke på kanskje. En olje blir ikke bedre om det står Castrol på flaska enn Biltema f.eks.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg prata med en tideligere kunde for noen dager siden, det han har begynt med er vask og polering på høsten, så vaske båten skikkeligt, så kliner han inn ett tjukt lag med fusso som han ikke tørker av, på våren er det kun en halvtimes tid med varmtvanns høytrykkspyler, la den tørke ett døgn, så vokser han 2 lag med fusso 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...