Jump to content

Bytte ut blybatteri med litium og sette inn DCDC lader


JohnC

Recommended Posts

ttyridal skrev 6 minutter siden:

Hvor stort er egentlig problemet med å "koke" startbatteriet i dette tilfelle? Vi har kjørt thruster og ankervinsj i årtier mens startbatteriet har vært dump for denne spik'en

 

Det er vel to diskusjoner.. Spiken spises enkelt av et tilkoplet blybatteri. Kokingen er vel mer ved langvarig gange med for høy spenning (over 14.4V) som gjør at blybatterier kan miste vann.

Link to post
Share on other sites

En ting som jeg ikke har sett nevnt er Battery Bank Manager, https://www.emilyandclarksadventure.com/bbms

 

Jeg kjøpte 271ah Lifepo batterier av Dreuf, og bruker dette sammen med AGM batteriene som fortsatt er gode. Mulig at der er haker med denne måten å gjøre det på som jeg ikke har oppdaget (ennå), men jeg må si at det fungerer upåklagelig. 
Jeg har ikke det store strømforbruket, men trenger ikke å tenke på dyre regulatorer eller oppgradering av dynamo. Jeg liker bl.a at jeg velger selv hvor mye LifePo4 batteriet skal lades, i prosent eller til en volt setting.


Jeg monterte en 30a DCDC lader for å spare dynamoen som er 120a av et eller annet merke, og som sikkert hadde blitt svett av å kjøre for fullt for lenge, ellers er alt som før og solceller, landstrømslader, DCDC og dynamo bruker AGM de samme instillingene de alldtid har hatt.
Det er sikkert ikke for alle, men for de som ikke vil kvitte seg med blybanken så kan det kanskje være noe å vurdere.  

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 5 timer siden:

Det er vel to diskusjoner.. Spiken spises enkelt av et tilkoplet blybatteri. Kokingen er vel mer ved langvarig gange med for høy spenning (over 14.4V) som gjør at blybatterier kan miste vann.

Nettopp. Og derfor har jeg et 180Ah heavy duty startbatteri av den gammeldagse typen med propper. Det tåler helt fint å bli overladet i lang tid, og gjerne helt opp i 15V. Leverer godt med strøm til trusteren, og når vannivået synker er det bare å fylle på litt :thumbsup:

 

Vargen skrev 39 minutter siden:

Jeg kjøpte 271ah Lifepo batterier av Dreuf, og bruker dette sammen med AGM batteriene som fortsatt er gode. Mulig at der er haker med denne måten å gjøre det på som jeg ikke har oppdaget (ennå), men jeg må si at det fungerer upåklagelig. 
Jeg har ikke det store strømforbruket, men trenger ikke å tenke på dyre regulatorer eller oppgradering av dynamo.

Interessant! Jeg skal også sette inn et lithiumbatteri med celler fra samme kar, og har ikke tenkt å hive ut forbruksbanken som er AGM. Kan du lage et skjema på hvordan du har koblet dette? Er fremdeles delvis i tenkeboksen på hvordan jeg skal koble anlegget mitt. 

Link to post
Share on other sites

Vargen skrev 31 minutter siden:

En ting som jeg ikke har sett nevnt er Battery Bank Manager, https://www.emilyandclarksadventure.com/bbms

Det var mye interessant der.  Det er mulig BBMS er verd prisen hvis en lader mest med solceller, men med lading fra motor og landstrøm har en mye jevnere lading, og kan lettere finne en toppspenning for ladingen som tilsvarer en viss %. Denne Bank Manager krever jo uansett noen manuelle grep.

 

Så jeg prøver heller å finne en custom setting for  laderene (DC-DC og landstrømlader) som lader lithiumbatteri ene ca. 70%. Så kan jeg veksle mellom denne og 100% settingen.  Det hjelper jo da at jeg kan lese av SOC% på BMS bluetooth interface.

 

Jeg har fortsatt den gamle AGM banken, men på en egen hovedbryter, tilgjengelig fra cockpit (spenningen kan falle litt brått med litiumbatterier).   Den har den ene utgangen på den gamle landstrømladeren for seg selv. Hvis jeg hadde hatt noe særlig bruk for den kunne den fått sin egen DC-DC lader, men det er heller ikke noe problem å programere om Orion laderen til AGM midlertidig. Orion laderen vll alltid lade banken som står påslått for forbruk. 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 9 timer siden:

Nettopp. Og derfor har jeg et 180Ah heavy duty startbatteri av den gammeldagse typen med propper. Det tåler helt fint å bli overladet i lang tid, og gjerne helt opp i 15V. Leverer godt med strøm til trusteren, og når vannivået synker er det bare å fylle på litt :thumbsup:

 

Interessant! Jeg skal også sette inn et lithiumbatteri med celler fra samme kar, og har ikke tenkt å hive ut forbruksbanken som er AGM. Kan du lage et skjema på hvordan du har koblet dette? Er fremdeles delvis i tenkeboksen på hvordan jeg skal koble anlegget mitt. 

Jeg skal se om jeg får til i løpet av dagen.

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev for 14 timer siden:

Det var mye interessant der.  Det er mulig BBMS er verd prisen hvis en lader mest med solceller, men med lading fra motor og landstrøm har en mye jevnere lading, og kan lettere finne en toppspenning for ladingen som tilsvarer en viss %. Denne Bank Manager krever jo uansett noen manuelle grep.

 

Så jeg prøver heller å finne en custom setting for  laderene (DC-DC og landstrømlader) som lader lithiumbatteri ene ca. 70%. Så kan jeg veksle mellom denne og 100% settingen.  Det hjelper jo da at jeg kan lese av SOC% på BMS bluetooth interface.

 

Jeg har fortsatt den gamle AGM banken, men på en egen hovedbryter, tilgjengelig fra cockpit (spenningen kan falle litt brått med litiumbatterier).   Den har den ene utgangen på den gamle landstrømladeren for seg selv. Hvis jeg hadde hatt noe særlig bruk for den kunne den fått sin egen DC-DC lader, men det er heller ikke noe problem å programere om Orion laderen til AGM midlertidig. Orion laderen vll alltid lade banken som står påslått for forbruk. 

 

 

 

Den lader fint med solceller, men også med landstrømslader og dynamo. Jeg setter hvor mange prosent jeg vil ha batteriet ladet til (kan også bruke volt, men det har jeg ikke testet noe særlig) så styrer den resten, og det gjør den veldig nøyaktig i følge smartshunten som jeg bruker for å kontrollere hva som skjer.

Jeg ser ikke at jeg kan styre ladingen bedre med andre midler, ikke uten å bruke masse penger i allefall.

 

Hele fordelen for min del er at jeg kan bruke det samme batteriladeoppsettet som jeg hadde fra før(pluss DCDC for å spare dynamoen), det lader ikke fort, men lifepo batteriet blir ladet akkurat slik jeg vil. Og det er enkelt, ett instrument med en knott til å vri på for å bla i menyer og å velge verdier. 


Jeg tar forbehold om at jeg kun har testet Bbms i 5 uker, men i den tiden har den fungert helt som jeg hadde håpet. Når jeg dro på jobb så satte jeg nivået på lading til 50% og slo av landsstrømsladeren. Fingre og tær er krysset :) 

 


 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 5 timer siden:

Det hadde vært veldig fint :thumbsup:

Heh… det så jo bra ut… Dette er dessverre hva jeg får til med pekefinger på ipaden, og jeg frykter at dette er beskrivende for mine kunstneriske evner.

Åkke som, rød strek er pluss, den lille firkanten med en «K» i skal være en kontaktor, og den blå ringen er en «hall effect sensor» som måler strøm inn og ut av Lifepo4 batteriet. Den grønne streken til kontaktoren er fire ledninger: volt sense AGM, Volt sense Lifepo4 og to er til styring av kontaktoren, grønn strek til hall effect sensoren er også 4 ledninger. 
Minus, sikringer og brytere har jeg ikke levedager til å få med.. beklager.

IMG_0357.png

Link to post
Share on other sites

Kikket gjennom dokumentasjonen på BBMS. Vil ikke en Victron batterimonitor (ikke smartshunt men de andre med releutganger som kan konfigureres ift SOC osv) og en tilsvarende kontaktor gi deg akkurat samme funksjonalitet? I tillegg kan vel Victron komme til en mobiltelefon nær deg via en Cerbo om ønskelig.

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 42 minutter siden:

Kikket gjennom dokumentasjonen på BBMS. Vil ikke en Victron batterimonitor (ikke smartshunt men de andre med releutganger som kan konfigureres ift SOC osv) og en tilsvarende kontaktor gi deg akkurat samme funksjonalitet? I tillegg kan vel Victron komme til en mobiltelefon nær deg via en Cerbo om ønskelig.

Det er mulig, men jeg fant ikke at den kunne styre et laderele/kontaktor ut ifra annet enn høy/lav spenning. 

 

Link to post
Share on other sites

Vargen skrev for 3 timer siden:

Den lader fint med solceller, men også med landstrømslader og dynamo.

Jeg betviler ikke at den virker, og hadde den hatt web eller app interface for tilgang over internet, så hadde jeg nok sterkt vurdert en.  Nå slår jeg av og på laderen remote med et Mill wifi relé, hvor jeg også kan legge inn tidsintervaller, men det er litt "i blinde", da jeg så langt ikke har en løsning for å lese av SOC eller batterispenning remote.  

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 3 timer siden:

Står noenlunde greit forklart her:

 

 

IMG_3644.png

IMG_3645.jpeg

Ja, der er den :) 

Problemet er fortsatt at den styrer releet kun etter den ene banken, parallellkoblingen må skje når begge er på ca lik spenning for å unngå fyrverkeri i batterikassen, men det er for alt jeg vet mulig å styre dette også med Victron 712.

 

 

Link to post
Share on other sites

Vargen skrev 11 minutter siden:

Ja, der er den :) 

Problemet er fortsatt at den styrer releet kun etter den ene banken, parallellkoblingen må skje når begge er på ca lik spenning for å unngå fyrverkeri i batterikassen, men det er for alt jeg vet mulig å styre dette også med Victron 712.

 

 


Det siste tror jeg ikke er mulig, og kunne heller ikke se at BBMS gjør det? Den måler jo bare spenningen på Lithiumbanken, og det legges jo også opp manuell bryter iht manual. Tror i grunnen ikke det blir fyrverkeri heller da, men den kontaktoren vil nok ha en begrensning på elektrisk liv så lenge den ikke har gnistbeskyttelse. Spørs vel hvordan det konfigureres. Dersom strømmen som går er liten når den opereres så varer den nok mange tusen sykler.

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 16 minutter siden:

Det siste tror jeg ikke er mulig, og kunne heller ikke se at BBMS gjør det? Den måler jo bare spenningen på Lithiumbanken,

Det sies tydelig her at sammenkobling ikke skjer før spenningene er nesten like.  Det er mulig det har noe for seg for store batteribanker. Det er mulig at boksen måler sin egen forsyningsspenning, og det er fra aktiv bank.

https://youtu.be/AJIFW_2GEwc?t=528

 

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev 47 minutter siden:

Det sies tydelig her at sammenkobling ikke skjer før spenningene er nesten like.  Det er mulig det har noe for seg for store batteribanker. Det er mulig at boksen måler sin egen forsyningsspenning, og det er fra aktiv bank.

https://youtu.be/AJIFW_2GEwc?t=528

 

 

OK, jeg leste bare, så ikke video. Sikkert sannsynlig at den måler forsyningsspenningen ja!

Link to post
Share on other sites

Utrolig fagkunnskap på folket her.

Jeg har falt av for lenge siden og følger med i stum beundring.

 

Har forstått at det er flere måter å få dette til å fungere. 

 

Men for at vi vanlige båtfolk skal kunne håndtere ladeopplegg bør det være så enkelt og oversiktlig som mulig.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 38 minutter siden:

Men for at vi vanlige båtfolk skal kunne håndtere ladeopplegg bør det være så enkelt og oversiktlig som mulig.

Det er et veldig godt poeng. En bruker av en båt skal egentlig bare trenge å forholde seg til hvor mange timer som gjenstår før det må lades, og hvor lang tid det tar å lade med de forskjellige kildene. Som for elbiler kan en gjerne i tillegg ha et valg om å bare lade til 80% av hensyn til batteriene. 

 

Det som kompliserer bildet er at folk gjerne vil beholde mest mulig av eksisterende utstyr når de installerer litiumbatterier. Disse litiumbatteriene har jo sine egne computere (BMS) som skal beskytte dem, men de er litt primitive, og kommunikasjon med andre systemer (og  bruker) er lite standardisert, noen ganger fraværende. 

 

Jeg prøver mest mulig å tenke hver batteribank og tilhørende ladere som en komplett uavhengig enhet. Men det blir jo mange bokser av det slik det er nå, når man skal ha flere ladekilder. Jeg kunne tenkt meg det mer som da  jeg nylig monterte en kjøleboks. Der koblet jeg til 12V, 220V og stilte inn temperaturen - og det var det.

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Interessant tråd, da jeg selv snart skal koble opp komplett elektrisk system på en seilbåt.
Så slenger meg på diskusjonen med ett spørsmål..

Batteri til thruster og ankervinsj vil mest sannsynlig bli brukt ifbm ankomst havn og ankomst/avreise uthavn.
Vil det da være en fordel om dette får lading via DCDC-lader fra forbruksbatteri? Slik at det har full kapasitet når anker skal opp.
Om man sliter litt med å få anker til og sitte, så kan det jo bli endel forbruk fra dette batteri like før motor stoppes (om motor i det hele tatt er igang på turen).

Link to post
Share on other sites

hansa82 skrev 8 minutter siden:

Interessant tråd, da jeg selv snart skal koble opp komplett elektrisk system på en seilbåt.
Så slenger meg på diskusjonen med ett spørsmål..

Batteri til thruster og ankervinsj vil mest sannsynlig bli brukt ifbm ankomst havn og ankomst/avreise uthavn.
Vil det da være en fordel om dette får lading via DCDC-lader fra forbruksbatteri? Slik at det har full kapasitet når anker skal opp.

Ja, det er vel en grei løsning. En båt jeg nylig seilte var koblet slik av thrusterinstallatør.

 

Med en Victron Orion f.eks. kan du velge cut-off slik at lading fortsetter etter at motor er stoppet, men uten at forbruksbanken tømmes helt. F.eks..13.0 V.

 

 

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev On 20.7.2023 at 9.52:

Det er et veldig godt poeng. En bruker av en båt skal egentlig bare trenge å forholde seg til hvor mange timer som gjenstår før det må lades, og hvor lang tid det tar å lade med de forskjellige kildene. Som for elbiler kan en gjerne i tillegg ha et valg om å bare lade til 80% av hensyn til batteriene. 

 

 

Har falt av for lenge siden, men har foreløpig to muligheter slik jeg ser det.

Ene er @Fantino sin løsning med tre kanals Argofet og alle ladekilder inn på den også bare en ladekabel til hver bank.

Den andre er å beholde lading fra dynamo på start. Beholde vsr rele mellom start og truster/vinsj batteri og ha en egen dcdc lader fra start til litium/forbruk. Eneste da er at det kanskje bør vær to ladere i parallell for å få nok lading inn på forbruksbanken.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev for 6 timer siden:

Sterling har ganske store DC-DC ladere. Men det er Victron Orion jeg har sett mest omtalt her på forumet. 

Ja, de nye BB-ladere finnes fra 40 til hele 200A (konstant).
Stabil, og faktisk veldig.. stillegående også med full last på fordi er effektive og fikk bedre vifte.
Og litt strømbegrensning finnes også.
Men Sterling har ikke lært i tide at mennesker er mest interessert i å tilfredsstille
sin trang for å kontrollere.
Så ble det ikke noe avansert BT eller mulighet for nettverkkobling i det huset der enda.
Men, en trenger noe å leke med, og andre bare la enhetene arbeide.
 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...