Jump to content

Bytte ut blybatteri med litium og sette inn DCDC lader


JohnC

Recommended Posts

I båten i dag så har jeg følgende oppsett:
Startbatteri (blue top) 2x 115ah blysyrebatteri. Dette er koblet sammen på en BEP hovedstrømtavle med DVSR rele. Det er fastmontert landstrømslader og solcelle med MPPT regulator.
Alt overvåkes av en Victron BMV 712


Nå er planen å sette in 1 x litium batteri på forbrukssiden og for å sikre trygg lading så har jeg kjøpt inn en Orion DCDC smartcharger, men jeg ble brått usikker på hvor jeg setter inn DCDC laderen nå.

 

Hva tenker folket her er beste løsning?

Link to post
Share on other sites

DVSR bør frakobles ja. Men du bør sjekke at du da beholder landstrømlading for begge batterier, og solcellelading, som jeg antar du vil ha på litiumbatteriet.  Ideelt sett bør du ha en landstrømlader og en MPPT beregnet for litium batterier. Min lader har ikke kontinuerlig vedlikeholdslading av litumbatteriet, men gir det bare en kort oppfriskning en gang i uken hvis det ikke er i bruk.

 

Enda bedre er vel en lader som holder litiumbatteriet på 60-80% når båten ikke er i bruk. Men jeg har ikke funnet en løsning som gjør det automatisk.

Link to post
Share on other sites

det bekreftet mistanken min ja, at DVSR må kobles ut. 

Om jeg ikke husker helt feil så har MPPTen instilling for litium, men landstrømsladeren har ikke det. Så der får jeg benytte GEL-instlling til ny lader er på plass

Men, DCDC lader jo bare en vei, dvs fra start til forbruk, hva er farbar vei for å sikre lading fra landstrøm til start. Laderen jeg har i dag har bare utgang for et batteri, eller vil jeg finne ut når jeg åpner bruksanvisningen at jeg kan snu ladestrømmen feks?

 

Link to post
Share on other sites

Jeg prøvde å sette landstrømladeren på startbatteriet (med batteribryter på). Jeg tenkte at Orion da ville oppfatte det som at motoren gikk, og starte lading av forbruksbatteri. Hos meg ble det litt ustabilt, men jeg tror det hadde fungert med en større landstrømlader.  Jeg endte opp med en egen landstrømlader for litiumbatteriet. 

 

Den nye Orion softwaren styrer ladestrømmen slik at startbatteriet blir liggende akkurat på shut-down spenningen eller over (før slo den inn og ut).  Jeg måtte sette shut-off ned til 13V for å få litt fart på ladingen, da dynamoen min ikke gir så god spenning. Dermed får jeg ikke toppladet startbatteriet før litiumbatteriet begynner å bli oppladet. Som kompensasjon har jeg mulighet for å koble solcelleladingen over til startbatteriet.Jeg har også satt "delayed start voltage delay" slik at startbatteriet lades noen minutter etter start, før forbruksbatteriet får lading.   Nå om sommeren har jeg kun landstrømlading på forbruksbatteriet, mens solcellene vedlikeholder startbatteriet.

 

Jeg har også en"nød" bryter som kobler litiumbatteriet direkte til startbatteriet.  Men det holder jo med en startkabel til det.

Link to post
Share on other sites

Jeg endte med å sette laderen på startbatteriet og da ser jeg den jobber fint sammen med DCDC for lading av forbruksbanken. Foreløpig så tester jeg ut om det ikke vil bli nok med solcellelading på forbruk i forbindelse med uthavn. 

Takk for tips og hjelp så langt :) 

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev 11 minutter siden:

Gikk inn og lastet ned databladet på den laderen og ser at de oppgir bulk og float spenning for Li-ion. Var akkurat disse verdiene jeg var interessert i, men ville trodd at de var spesifisert for LiFePo4, ikke Li-ion. 

 

Var også nysgjerrig på tiden i bulk, samt om disse parameterene kan endres. Vet du noe om det?

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Komodo said:

Gikk inn og lastet ned databladet på den laderen og ser at de oppgir bulk og float spenning for Li-ion. Var akkurat disse verdiene jeg var interessert i, men ville trodd at de var spesifisert for LiFePo4, ikke Li-ion. 

 

Var også nysgjerrig på tiden i bulk, samt om disse parameterene kan endres. Vet du noe om det?


Du kan ihvertfall justere endel i app'en:
 

Blue Smart IP67 Charger Waterproof is equipped with built-in Bluetooth, so the status of the charger and the battery can be checked on a smartphone, tablet or laptop. All settings of the charger can be configured with the VictronConnect app.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

On 7/6/2023 at 1:05 PM, JohnC said:

Men, DCDC lader jo bare en vei, dvs fra start til forbruk, hva er farbar vei for å sikre lading fra landstrøm til start. 

Trenger du lading fra landstrøm til start da?

Jeg har min Multiplus landstrømlader/inverter koblet kun til LiFePO4 forbruksbank, Victron DC/DC fra startbatteri til forbruk når motoren går.. 

Har ikke behov for annen lading av startbatteri enn det dynamoen gir, det lille som brukes til å starte motoren lades jo tilbake på noen minutters motorgange..?

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Nei, det bør ikke være behov for lading via landstrøm til startbatteri. Lettstartet motor og god dynamo sørger for at det alltid er fulladet.  Det var bare at i det gamle oppsettet mitt så fungerte det slik og da hengte jeg meg litt opp i at akkurat den biten falt ut når jeg konverterte til litium

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 22 timer siden:

Gikk inn og lastet ned databladet på den laderen og ser at de oppgir bulk og float spenning for Li-ion. Var akkurat disse verdiene jeg var interessert i, men ville trodd at de var spesifisert for LiFePo4, ikke Li-ion. 

 

Var også nysgjerrig på tiden i bulk, samt om disse parameterene kan endres. Vet du noe om det?

Standardinstillingen for Li-ion er 24 timer maks i bulk. Eller oppnådd 14.2V, hvor den går over til absorption i 2 timer. Float er av. Repeated absorption hver uke. Storage er 13.5V. Alt dette kan endres i "expert mode". Jeg vurderer å øke ladespenningen litt. På LiFePo4 batteriet mitt står det 14.4V maks.

Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev for 22 timer siden:

Du kan ihvertfall justere endel i app'en:

 

J-Å skrev 1 time siden:

Standardinstillingen for Li-ion er 24 timer maks i bulk. Eller oppnådd 14.2V, hvor den går over til absorption i 2 timer. Float er av.

Takk for svar begge to, det var disse tingene jeg lurte på :thumbsup:  Har ikke tenkt til å kjøpe den laderen selv, men lurte på hva som er normale innstillinger, og hvorvidt jeg kan bruke en av de laderne jeg har. Har en 40A lader, det vil koste litt med en ny som er spesielt for lithium.

 

J-Å skrev 1 time siden:

Jeg vurderer å øke ladespenningen litt. På LiFePo4 batteriet mitt står det 14.4V maks.

 Jeg ville tenkt meg om to ganger før jeg gjør det. Husk at lithiumkjemien er ganske forskjellig fra blybatteriene. Blybatteriene skal være 100% oppladet hele tiden for å få lengst mulig levetid, lithiumbatteriene skal helst ikke lagres helt oppladet. 

 

Akkurat dette har vært et tema i mange av lithiumtrådene her inne, bla denne, hvor flere har landet på å heller sette ned intervallet for opp- og utlading. Hovedpoenget er så vidt jeg forstår å unngå ubalanse i cellene. 

 

Link to post
Share on other sites

Mange varianter her. Vi har 1,2,1+2 bryter. Lifepo4 står på 2. Landstrømlader og startbatteri på 1.

Motorer henger rett på startbatteri (egen bryter)

 

Dette har et par fordeler: når vi går fra båten står landstrømlader på og bryter er mot startbatteri.

Det er fordel for blybatteriet (alltid toppladet), strøm til kjøleskap osv går i praksis fra lader og lifepo4 banken kan stå og kose seg på sine optimale 60% soc (kjører hjem med bryter på 1+2 og bytter til 1 når det er passe ladet opp.

 

Lader så til 100% på vei ut på tur 

 

Det er litt manuelt arbeid som må huskes, men jeg mener dette er best for lifepo4 banken.

 

Neste investering blir en dc-dc lader, helst med mobil-tilkobling, som kan ta bort mye av den manuelle jobben.

 

 

Link to post
Share on other sites

Har fundert mye på bytte fra agm til litiumbatteri på forbruk om et par år jeg også. 

Har 3x100 ah agm på forbruk og vanlig blybatteri på start. Vcr skillerele og landstrømlader. Både ankervinsj og baugtruster og et 100w solcellepanel.

Dette fungerer ikke optimalt.

Hvilespenning startbatteri er 12,78 volt, mens agm batteriene holder 13,1 volt. Det gjør at skillerele hele tiden holder batteribankene sammenkoblet.

 

Tenker 2x100 ah litiumbatteri til forbruk og startbatteri burde holde. Men har hørt at volvo d4 helst ikke bør ha vinsj og trusler på startbatteri. Da må jeg kanskje ha tre batteribanker? Og hvordan sette opp med lading fra både motor, landstrøm og solceller best mulig?

 

 

 

 

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Det beste er jo at hver bank får sin egen DC-DC lader, sin egen landstrømlader og evt. sin egen solcellelader.  Men det blir jo litt omfattende. Den største Victron Orion DC-DC som trådstarter nevner er bare 30A, men flere kan stå i parallell. Sterling og Omnicharge har større.

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev for 3 timer siden:

Har fundert mye på bytte fra agm til litiumbatteri på forbruk om et par år jeg også. 

Har 3x100 ah agm på forbruk og vanlig blybatteri på start. Vcr skillerele og landstrømlader. Både ankervinsj og baugtruster og et 100w solcellepanel.

Dette fungerer ikke optimalt.

Hvilespenning startbatteri er 12,78 volt, mens agm batteriene holder 13,1 volt. Det gjør at skillerele hele tiden holder batteribankene sammenkoblet.

 

Tenker 2x100 ah litiumbatteri til forbruk og startbatteri burde holde. Men har hørt at volvo d4 helst ikke bør ha vinsj og trusler på startbatteri. Da må jeg kanskje ha tre batteribanker? Og hvordan sette opp med lading fra både motor, landstrøm og solceller best mulig?

 

 

 

 

 

Det er utrolig mange meninger om hva som er optimalt på et slikt oppsett. Thruster og vinsj bør nok ikke på samme batteri som en D4 nei, det trigger alarmer og VP advarer spesifikt mot dette. I tillegg er det jo kjekt å ha følsom elektronikk på egen kurs slik at en slipper at kartplotter slår seg av når thruster brukes osv. Jeg ville kastet skillerele som likevel ikke er brukbart med Lithium og erstattet med ArgoFET med 3 utganger. Jeg har selv dynamo, landstrøm og solceller inn på samme punkt på inngang ArgoFET og det fønker helt fint. MPPT gir seg når dynamo starter, evt henger med en liten stund om batteriene er sultne.

 

Så dukker spørsmålet om dynamoens kapasitet vs Lithium opp. Ikke lett å finne fasitsvar men mange har erfart at dynamoene på D-serie håndterer dette helt fint. Uansett ikke feil å sjekke at dynamo har god lufttilførsel. DC-DC lader er en løsning men er også en unødvendig begrensning i ladehastighet dersom dynamo håndterer dette fint. 

 

Om en skal være hyperpirkete dukker spørsmålet om optimal SOC for Lithium vs bly ved landligge (= mesteparten av tida for de fleste lystbåtene). Om en vil gjøre noe med dette, dvs holde Lithium i optimalt område 20-80% kan en feks bruke Victron batterimonitor med releutganger (dvs ikke smartshunt-versjonen) for å slå lading av/på basert på SOC. Den kan selvsagt også brukes til å aktivere/deaktivere DC-DC lader om en har valgt dette. Men da er vi inne på ‘pirk’.. 😁

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 55 minutter siden:

Det er utrolig mange meninger om hva som er optimalt på et slikt oppsett. Thruster og vinsj bør nok ikke på samme batteri som en D4 nei, det trigger alarmer og VP advarer spesifikt mot dette. I tillegg er det jo kjekt å ha følsom elektronikk på egen kurs slik at en slipper at kartplotter slår seg av når thruster brukes osv. Jeg ville kastet skillerele som likevel ikke er brukbart med Lithium og erstattet med ArgoFET med 3 utganger. Jeg har selv dynamo, landstrøm og solceller inn på samme punkt på inngang ArgoFET og det fønker helt fint. MPPT gir seg når dynamo starter, evt henger med en liten stund om batteriene er sultne.

 

Så dukker spørsmålet om dynamoens kapasitet vs Lithium opp. Ikke lett å finne fasitsvar men mange har erfart at dynamoene på D-serie håndterer dette helt fint. Uansett ikke feil å sjekke at dynamo har god lufttilførsel. DC-DC lader er en løsning men er også en unødvendig begrensning i ladehastighet dersom dynamo håndterer dette fint. 

 

Om en skal være hyperpirkete dukker spørsmålet om optimal SOC for Lithium vs bly ved landligge (= mesteparten av tida for de fleste lystbåtene). Om en vil gjøre noe med dette, dvs holde Lithium i optimalt område 20-80% kan en feks bruke Victron batterimonitor med releutganger (dvs ikke smartshunt-versjonen) for å slå lading av/på basert på SOC. Den kan selvsagt også brukes til å aktivere/deaktivere DC-DC lader om en har valgt dette. Men da er vi inne på ‘pirk’.. 😁

 

Dette var interessant og virker jo ganske enkelt.

Jeg så for meg å beholde vcr mellom start og trusterbank. Ha dynamo og landstrøm til start og ha dc-dc lader fra start til litiumbatteri. Og ha mppt til litiumbatteri. 

 

 

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Hvis du har en Volvo D-4 eller D-6 motor, går det nok helt fint å gjøre som Fantino påpeker. Da får man glede av full ladestrøm fra dynamo inn på litiumbatteriene. Dynamoene til D-serein ser ut til å tåle litium (høy langvarig ladestrøm) veldig bra. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...