Jump to content

Bytte ut blybatteri med litium og sette inn DCDC lader


JohnC

Recommended Posts

J-Å skrev 1 minutt siden:

Med vcr mellom start og thrusterbank, vil ikke det også gi spenningssvingninger på startbatteriet når thrustere kjøres med motor i gang?

Det er jo sånn originalt.

Nå har jeg to banker med vcr. 

 

Martin_ skrev 4 minutter siden:

Hvis du har en Volvo D-4 eller D-6 motor, går det nok helt fint å gjøre som Fantino påpeker. Da får man glede av full ladestrøm fra dynamo inn på litiumbatteriene. Dynamoene til D-serein ser ut til å tåle litium (høy langvarig ladestrøm) veldig bra. 

 

Vil jo være mye mer effektiv lading av litiumbatteri på denne måten. Veldig enig.

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Jeg byttet fra 520Ah AGM til 400Ah Lithium i min båt nå. Jeg fulgte "anbefaling" fra Båtmagasinet hvor en Marex 360 eier hadde byttet til Lithium. Løsningen for meg ble å fjerne ladeskiller og lade startbatteri direkte fra dynamo. Deretter sette inn 2stk Victron DC-DC ladere å 30A hver for å lade forbruksbatteri. Da skal man visstnok sikre at dynamo overlever. "Ulempen" er at jeg bare får 60A lading, men det er vel i praksis antagelig det dynamoen klarer å levere uten å ta knekken på seg selv over tid.

 

Jeg hadde en 50Ah Mastervolt lader uten Lithium-program så bruker den nå til startbatteri. Kjøpte så en 30A Victron lader dedikert til Lithium batteriene.

 

Mine 2 motorer har 2 startbatterier, men på det ene er det montert 260Ah ekstra batteri (forrige eier). Alt av 2×trustere, ankervinsj er koplet til her og fungerer fint. Skulle jeg ha gjort det "etter boken" skulle hver motor hatt sitt startbatteri, truster i bauen hatt 2×eget batteri og truster i hekken det samme. Da ville jeg ha sittet med 5 separate batteribanker. Da måtte jeg feks enten montert Victron ladeskiller med 3 utganger hvorpå den ene utgangen til startbatteri 1, den andre til startbatteri 2, og den siste innpå en ny ladeskiller til trusterbatteri baug og hekk. Alternativt DC-DC ladere også fra startbatteri til trusterbatteriene.

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 18 minutter siden:

Det er jo sånn originalt.

Nå har jeg to banker med vcr. 

Jeg antar at når da trustere kjøres så vil spenningen falle under 12V på thrusterbatteri. Det vil da dra med seg startbatteri, siden vcr ligger inne. Dynamo vil også gi på full effekt. Så vil spenningen bli så lav at vcr vil slå ut med høy last på, og dynamoen må regulere kjapt ned. Dette vil gjenta seg for hvert pådrag med thruster. Det ser veldig ugunstig ut for meg.

 

Link to post
Share on other sites

Har satt inn 2 x 100 Lithium i Viknes 880. Før hadde motor ECU føding fra forbkuks bank som var AGM. Dette ville jeg ikke ha fra Lithium, dersom BMS i batteri kuttet, ville motor stoppet,. Forøkte å legge Motor styring på start batteri, men fikk da low voltage på motor ved kjøring av baug thruster som kan stoppe motoren(Common rail.) Løsning ble: Satt inn eget ECU motor batteri på 75AH (AGM batteri), som får strøm fra start batteri (115amp) og  bruker VSR mellom Start/Thruster batteri og motor ECU batteri. Satte inn 2x 30amp DC/DC ladere victron mellom start og Lithium. Funker greit. Planen er å modifisere med Argofet, og beholde DC/DC.

Link to post
Share on other sites

Alt kommer idag fra start batteri (Som er byggestandard på båter) (Alt er parallel koblet fra start batteri. ECU motor batteri er paralell koblet fra start batteri med Automatisk skille rele som kutter når spenningstroppet blir for høyt ved thruster kjøring, og motor har stabil spenning fra eget batteri. Det reklamers med at Argofet er er en bedre løsning, med mindre spenningstap, og bedre forhold. 

Link to post
Share on other sites

Slik jeg ser det er det en stor fordel med ArgoFET og det er at strømmen kun går en vei. Det eliminerer alle mulige scenarier der strømmen går feil vei, releklapring, feil spenning etc. Om en drar ned spenning på et batteri så vil det aldri kunne forplante seg til de andre.

Link to post
Share on other sites

Spørmålet mitt ble dessverre litt uforståelig pga en skrivefeil. Det jeg mente var at å lade ECU batteriet med en DC-DC lader fra startbatteriet kanskje er enda bedre enn VCR eller Argofet. Da unngår en helt å sette noe inn mellom start/thruster batteri og dynamo, hvor det er høye strømmer og store spenningsvariasjoner.

Link to post
Share on other sites

Foreløpig konklusjon er at vcr må byttes ut med argofet.

Fordi:

Hvilespenningen på agm forbruksbank er så høy at vcr ikke kobler de fra hverandre når ingenting er i bruk.

 

Og at når vi er på tur og bruker solcellepanel fører det til at vcr igjen kobler bankene sammen. Og siden vi bruker mer enn solcellene gir vil startbatteriet fylle på med strøm til forbruk. Det merkes ved start etter 3-4 dager i uthavn. Da starteren drar litt tregere rundt.

 

Høres dette riktig ut?

 

Og uansett kan argofet brukes i nytt oppsett med litium når den tiden kommer. Så da er det en fornuftig endring uansett?

 

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 33 minutter siden:

Foreløpig konklusjon er at vcr må byttes ut med argofet.

Fordi:

Hvilespenningen på agm forbruksbank er så høy at vcr ikke kobler de fra hverandre når ingenting er i bruk.

 

Og at når vi er på tur og bruker solcellepanel fører det til at vcr igjen kobler bankene sammen. Og siden vi bruker mer enn solcellene gir vil startbatteriet fylle på med strøm til forbruk. Det merkes ved start etter 3-4 dager i uthavn. Da starteren drar litt tregere rundt.

 

Høres dette riktig ut?

 

Og uansett kan argofet brukes i nytt oppsett med litium når den tiden kommer. Så da er det en fornuftig endring uansett?

 

 


Jeg mener det er en god plan, og om du teller opp totalt antall duppeditter du trenger for de ulike løsningene så mener jeg du ender opp med færrest mulig på den måten til slutt. 

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 1 time siden:

Foreløpig konklusjon er at vcr må byttes ut med argofet.

 

Trådtittel går jo ut på å lade litiumbatterier med DC-DC lader. Da får den banken sin egen tilpassede ladespenning, og strømmen kan ikke overskride merkestrømmen for DC-DC laderen.  

 

Jeg feilsøkte nylig på en båt som hadde Mastervolt BatteryMate 1603. Det er en  lignende løsning som Argofet, til en høyere pris. Utgangen til Litiumbanken var defekt, mens utgangene til startbatteri og thruster/vinsj batterier fortsatt fungerte. Jeg mistenker at de kan ha oppstått overbelastning eller transienter, selv om utgangen skulle tåle 120A og dynamoen skulle levere maks 100A. 

 

Jeg liker ikke at thrusterbanken med Argofet/BatteryMate i korte perioder kan trekke full ladeeffekt fra dynamoen i det thrusterene kjøres, for så å trekke mye mindre i det thrustere stoppes.  Jeg tror det er mer skånsomt om også thrusterbatteri lades med DC-DC.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar @Fantino og @J-Å.

Vil helst ha færrest mulig duppeditter, men tanken min var også dcdc lader til forbruk.

litt av utfordringen er jo at jeg ender med tre batteribanker ved overgang til litium. Kontra to hvis jeg fortsetter med agm.

 

Forhåpentligvis holder batteriene en sesong eller to til, men greit å forberede vedlikehold som uansett vil komme.

 

Bytte til argofet vil løse dagens problem og kunne brukes både direkte på alle ladekilder som Fantino beskriver eller med dcdc lader fra start hvis det blir valget.

 

All elektronikk kan jo svikte så det er jo uansett en risiko. 

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 9 minutter siden:

All elektronikk kan jo svikte så det er jo uansett en risiko. 

Det er så, men det er noe med redundans også. Det blir etter min mening litt mange egg i en kurv, hvis du satser på én dings som skal formidle all lading til alle batteribankene, og som også skal sørge for at dynamoen ikke går ubelastet og knekker diodebroen. 

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev 17 minutter siden:

Det er så, men det er noe med redundans også. Det blir etter min mening litt mange egg i en kurv, hvis du satser på én dings som skal formidle all lading til alle batteribankene, og som også skal sørge for at dynamoen ikke går ubelastet og knekker diodebroen. 

Så da tenker du at jeg bør kutte ut vcr.

Lade startbatteri direkte fra dynamo og landstrøm.

Egen Dcdc lader fra startbatteri til vinsj og trusterbatteri.

Og enda en egen dcdc fra startbatteri til forbruksbank. Da kan vel solcelle også lade direkte på forbruksbanken.

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev 59 minutter siden:

Det er så, men det er noe med redundans også. Det blir etter min mening litt mange egg i en kurv, hvis du satser på én dings som skal formidle all lading til alle batteribankene, og som også skal sørge for at dynamoen ikke går ubelastet og knekker diodebroen. 


Alle har sin egen oppfatning og om dette temaet er det mange, men denne frykten for ArgoFET er nok temmelig overdrevet. Har du konkret erfaring å bygge dette på? Min og mange andre båter er levert originalt med ArgoFET og det ‘bare fønker’.
 

Det samme gjelder dette med at dynamo leverer mer når et batteri trekkes lavt ved bruk av thruster. Når har dette vært et problem? Det er jo slik på 99.99% av verdens lystbåter minus 32 1/2 som lader thrusterbatteri via DC-DC lader 😁

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 1 time siden:

Så da tenker du at jeg bør kutte ut vcr.

Lade startbatteri direkte fra dynamo og landstrøm.

Egen Dcdc lader fra startbatteri til vinsj og trusterbatteri.

Og enda en egen dcdc fra startbatteri til forbruksbank. Da kan vel solcelle også lade direkte på forbruksbanken.

Blir mange dc-dc ladere etterhvert da, koster jo litt de også. 

 

Men hva er vcr forkortelse for?

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 52 minutter siden:

Så da tenker du at jeg bør kutte ut vcr.

Lade startbatteri direkte fra dynamo og landstrøm.

Egen Dcdc lader fra startbatteri til vinsj og trusterbatteri.

Og enda en egen dcdc fra startbatteri til forbruksbank. Da kan vel solcelle også lade direkte på forbruksbanken.

 

Ja, det er min mening. Jeg har også nå satt opp en egen app. styrt landstrømlader med litiumprogram som kun lader forbruksbanken. Men det er mest for å kunne la litiumbatteriene stå på 70%, og lade de opp rett før jeg skal bruke båten. 

Fantino skrev 11 minutter siden:


Alle har sin egen oppfatning og om dette temaet er det mange, men denne frykten for ArgoFET er nok temmelig overdrevet. Har du konkret erfaring å bygge dette på?

Vel, frykt eller ikke, jeg mener at både VCR, diodesplittere og FET splittere er fortidens teknologi.  Det som er forholdsvis nytt her er de store litiumbankene, som kan trekke enormt med strøm, og som dessuten skal lades på en annen måte enn blybatterier.   Jeg har ikke opplevd problemer med akkurat Victron ArgoFET, men som nevnt over med en tilsvarende boks. Jeg har også sett minst to defekte konvensjonelle diodesplittere. 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 4 minutter siden:

Men hva er vcr forkortelse for?

VCR= Voltage Controlled Relay.

 

Altså et relé som kobler inn når spenningen går over en viss verdi på inngangen. Men problemet er at når batteriene først er koblet sammen, så vil jo spenningen være lik på både inngang og utgang. Så da kan et litium forbruksbatteri holde spenningen oppe og hindre utkobling når motoren stanses.

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 1 time siden:

Så da tenker du at jeg bør kutte ut vcr.

 

Ser jo poenget med det releet skaper problemer for deg. Den billigste måten å løse det på er nok å bytte ut vcr/vsr releet med  et konvensjonelt rele som du styrer med D+.

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev 12 minutter siden:

Ja, det er min mening. Jeg har også nå satt opp en egen app. styrt landstrømlader med litiumprogram som kun lader forbruksbanken. Men det er mest for å kunne la litiumbatteriene stå på 70%, og lade de opp rett før jeg skal bruke båten. 

Vel, frykt eller ikke, jeg mener at både VCR, diodesplittere og FET splittere er fortidens teknologi.  Det som er forholdsvis nytt her er de store litiumbankene, som kan trekke enormt med strøm, og som dessuten skal lades på en annen måte enn blybatterier.   Jeg har ikke opplevd problemer med akkurat Victron ArgoFET, men som nevnt over med en tilsvarende boks. Jeg har også sett minst to defekte konvensjonelle diodesplittere. 

 

 

 

 

 

Jeg synes også det mangler en del i markedet når det gjelder enkel og optimal styring av Lithiumbatterier. Og kan være tildels enig i at VSR og i alle fall diodesplittere er fortidens teknologi. Diodesplittere brenner av mye energi og bakes kontinuerlig av denne energien, og vil derfor svikte oftere. VSR-releer som sjalter høye strømmer og ikke har innebyggede beskyttelseskretser for kontaktgnist vil også ha en begrenset levetid.

 

Men for styring av høye likestrømmer finnes det vel ikke så mange bedre alternativ enn å lage ‘ideelle dioder’ av FET-transistorer, dvs ArgoFET. DC-DC laderene er antakeligvis smekkfulle av FET. Det er også BMS-ene da det er det beste alternativet. Grunnen til at BMS sjalter på minussida av batteriet er at en da kan bruke N-channel FET som har mye lavere motstand enn P-channel. Så en kommer seg neppe unna FET samme hvilken vei en snur seg. Og nå er vi sikkert på vei ut på viddene igjen 😁 

Link to post
Share on other sites

Sorry @Komodo ikke meninga å forvirre med forkortelser jeg egentlig ikke kan noe om.

 

Det enkle releet du beskriver som styres av d+. Vil det si at det kobler sammen når dynamoen lader?

 

da må jeg velge hvilken bank landstrøm skal lade?

 

Solcellene kan da kobles rett på forbruk. 

 

Må si at jeg synes det med strøm minner mye om magi. 

 

For meg høres @Fantino oppsett med argofet som skiller til hver sin batteribank enkel og logisk ut. Hvordan kan de selge dem hvis de er så dårlige som @J-Å mener. Må jo bli mye problemer og reklamasjoner? 

 

Blir jo bare mer og mer usikker her.

 

Veldig mange båter har samme behovet.

startbatteri, truster/vinsjbatteri og forbruk. Dynamo, Solceller og landstrøm er vanlige ladekilder. Burde være mulig å konstruere det på en driftssikker og enkel måte?

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...