Jump to content

Bytte ut blybatteri med litium og sette inn DCDC lader


JohnC

Recommended Posts

Joerg Becker skrev for 14 timer siden:

Ja, de nye BB-ladere finnes fra 40 til hele 200A (konstant).
Stabil, og faktisk veldig.. stillegående også med full last på fordi er effektive og fikk bedre vifte.
Og litt strømbegrensning finnes også.
Men Sterling har ikke lært i tide at mennesker er mest interessert i å tilfredsstille
sin trang for å kontrollere.
Så ble det ikke noe avansert BT eller mulighet for nettverkkobling i det huset der enda.
Men, en trenger noe å leke med, og andre bare la enhetene arbeide.
 

Det var interessant.

Hvilken ville du anbefale?

Motorbåt, VP d4 dynamo lader vel litt over 100 a.

Litium forbruksbank vil være 200-300 ah.

 

Har solcelle jeg tenker koble rett på forbruksbanken.

Landstrømlader står mot startbatteri og er på 40 a.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev for 6 timer siden:

Det var interessant.

Hvilken ville du anbefale?

Motorbåt, VP d4 dynamo lader vel litt over 100 a.

Litium forbruksbank vil være 200-300 ah.

 

Har solcelle jeg tenker koble rett på forbruksbanken.

Landstrømlader står mot startbatteri og er på 40 a.

Hva jeg ville anbefale til meningmannen forutsetter at jeg kan stå for sikkerhet.
Trygge greier, altså, ellers finnes det variasjoner.

Men BB/DC-DC velges alltid i forhold til ladekildene.
Derav maks 50%, gjerne et lite hakk mindre for å unngå at den klarer å tømme for mer enn dynamoen bør levere.

Dynamoen din (mulig Mitsubishi 115) lader vel mer med et hakk under, enn over 100A, maks.
Vanlig er nedregulerte 80 - 85A siden den blir varm når den må arbeide.
(Den er da likevel på maks ytelse grunnen temperatur, ellers både kunne og ville den levere mer.)
Riktig og konstant belastning (teknisk) som skal anbefales derimot er maks 50% = ca. 55A,
for den leverer ca. 35 - 40 på lav turtall.
Anbefaling blir da altså en BB-lader som kan og får lov å hente ca. 35 - 40A,
slik at laderen kan arbeide uten avbrudd også når motoren går på tomgang.
(...ingen vits i å hente 60 eller mer A når dynamoen ikke kan levere dette)

BB fra Sterling finnes som nevnt fra 40 til 200A.
Flere motorer kunne f.eks. suppleres med en større,
eller tilsvarende antall ladere for å møte kravene ovenfor.
Dvs. som aktiveres kun når vedkommende motor startes.

Både 40, 120 og 200A tilbyr reversert lading (redusert).
(70A laderen skal vel også tilby dette, i følge "hemmelige" kilder.)
En 40A lader f.eks. kunne levere 40A fra start til forbruk, eller maks 20A fra forbruk til start (eller en annen primærbatteri tilkoblet dynamo). Dette ville da møte dine behov når landstrømladeren ville bli koblet rett til forbruk isteden start.

Solceller ville jeg trolig også dedikere til forbruk.
Men for de fleste kan solceller ikke regnes som primærkilde uansett,
men bør alltid ses som noe supplerende i et system.

:seeya:
Jørg




 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Joerg Becker skrev 10 minutter siden:

...
Anbefaling blir da altså en BB-lader som kan og får lov å hente ca. 35 - 40A,
slik at laderen kan arbeide uten avbrudd også når motoren går på tomgang.
(...ingen vits i å hente 60 eller mer A når dynamoen ikke kan levere dette)
...

:seeya:
Jørg
 

Victron laderen kan levere mindre enn max. strøm når motor går på tomgang, ved at den justerer strømmen kontinuerlig, slik at innspenningen blir liggende akkurat på ønsket minimum (noe feilaktig kalt cut-off).

 

Har Sterling tilsvarende mulighet?

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev 41 minutter siden:

Victron laderen kan levere mindre enn max. strøm når motor går på tomgang, ved at den justerer strømmen kontinuerlig, slik at innspenningen blir liggende akkurat på ønsket minimum (noe feilaktig kalt cut-off).

 

Har Sterling tilsvarende mulighet?

Nei. BB (de røde) fra Sterling er enklere enn Orion Tr-smart, tilbyr ikke annet enn 6 programmer, Custom mode for å justere ladespenninger manuell, strømbegrensning 100/85/65%, og forutsetter ellers at laderen finner noe på sin inngangsdør å kunne arbeide med (kan overstyres, men krever ellers korrekt inngangsspenning som forutsettes som sikkert tegn for at primærkilden ikke utlades eller overbelastes). Ladestrøm laver enn 25A (og tilsvarende svake ladekilder) har disse ladere nok ikke som mål. Tvert imot, de diskuterer om 400A modellen også skal på marked.

:seeya:
Jørg

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Dette var fint forklart @Joerg Becker

Og at jeg er menigmann på dette området er helt klart, antagelig sammen med 90 % av båteiere som må gjøre de samme vurderingene.

Anbefalingen om maks 40 a dcdc lader høres fornuftig ut. 

 

Jeg tenkte det var greit å beholde landstrøm på start siden det er en gammel lader fra Sleipner som lader 14,7v på maks og justerer seg ned til 13,65 v når batteriene er fulle. Det er kanskje litt høy spenning for litium? Men enig i at det hadde vært best å koble den rett på forbruk og bruke reversert lading til start med landstrøm. Jeg skal sjekke om den har noen innstillinger.

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 2 minutter siden:

Jeg tenkte det var greit å beholde landstrøm på start siden det er en gammel lader fra Sleipner som lader 14,7v på maks og justerer seg ned til 13,65 v når batteriene er fulle. Det er kanskje litt høy spenning for litium? 

Det er relativ.
Men om du vil kjøre (LFP) batteriene veldig skånende da kan du jo slå av all lading,
enten når batteriene ikke brukes, eller også styrt med f.eks. batterimonitor og relé, mv.
Som du trolig vet sier ryktene at dem lever best (og antakelig lengst) et sted mellom SoC15 - 80%.
Siden det er vidt spent er det ikke noe problem for nesten ingen å holde batteriene der.
Bare husk at det ikke gjelder blybaserte batterier, for å ha sagt dette for fullstendighetens skyld.
Men også AGM kan stå (ok, toppladet, og uten forbruk) i noen måneder uten at dem behøver etterlading.

:fishing:
Jørg
 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 24 minutter siden:

Jeg tenkte det var greit å beholde landstrøm på start siden det er en gammel lader fra Sleipner som lader 14,7v på maks og justerer seg ned til 13,65 v når batteriene er fulle. Det er kanskje litt høy spenning for litium? Men enig i at det hadde vært best å koble den rett på forbruk og bruke reversert lading til start med landstrøm. Jeg skal sjekke om den har noen innstillinger.

På mange ladere kan du justere ned ladespenningen selv om de ikke har brytere og innstillinger. Legg ut et bilde av laderen du har. Tidligere kjøpte Sleipner ladere fra Mascot, som også er en Fredrikstadbedrift.

Link to post
Share on other sites

Jeg anbefaler å la den gamle laderen stå på startbatteriet, og kjøpe en ny Victron  lader med bluetooth for litiumbanken. Da kan en for eksempel ha et valg som setter ned maks ladespenning for litiumbatteriene til litt under 14V, og dermed unngå at de lades til 100% når det ikke er behov for det. 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev 6 minutter siden:

Da kan en for eksempel ha et valg som setter ned maks ladespenning for litiumbatteriene til litt under 14V, og dermed unngå at de lades til 100% når det ikke er behov for det.

Også det er relativ og må prøves i de enkle tilfellene, for Litium kan fint ta lading også med laver spenning og svært begrenset strøm når det bare står lenge nok.
"Litium"-program betyr forresten ingenting, det er bare et navn/betegnelse av noe som
bør leses detaljert. Gjelder for alle såkalte "programmer", uansett om "Litium" "AGM" "Gel" ...mfl.
 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Fant bilde av laderen i en tråd fra @R O og låner bilde. Håper det er ok. Ser ut til at det er samme type båt og oppsett som jeg har.

Sleipner 3-Step lader på Step 1 og 13,7V etter 5timer? - Båtforumet -  baatplassen.no. Din hjemmehavn på nettet!

 

Så dukket det opp en ny problemstilling.

@J-Å anbefaler lader som kan nedjusteres for at ikke litiumbatteriene skal stå med 100%. Tenker du at jeg skal justere dette fra tur til tur i løpet av sesongen? Båten brukes jo typisk mest midt på sommeren og det er vel ca 2 mnd da som det ofte er turer med overnatting og stort behov for full forbruksbank. Men vi har den på vannet fra mai til september med jevnlig bruk. Når vi kommer hjem etter en tur og har kjørt så batteriene er fulle kan jo kjøleskapet eventuelt stå på en tid så de tappes litt ned. Men da blir det ekstra ting å passe på igjen og det ønsker jeg jo ikke.

 

Egentlig vil jeg jo ha så mye strøm som mulig inn på batteriene når vi er på tur etter noen dager i uthavn. Typisk kjører vi da 1-2 timer før neste havn. Så da trodde jeg før @Joerg Becker forklarte hva dynamoen kan klare at det var best med 70 a dcdc, men skjønner jo at 40 a er bedre. Men den du anbefale @J-Å er vel på 30?

 

Lagring uten sesong er jo ikke noe problem for da kan litium tappes ned og blybatteriene kan toppes før alt kobles helt fra. 

 

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 39 minutter siden:

 

Men den du anbefale @J-Å er vel på 30?

Vel det er den jeg kjenner til, men jeg har full tiltro til det @Joerg Becker sier om Sterling BB.

 

Du kan jo ha 30+30 eller 30+17 i parallell. Det fine med de Victron laderene (med nyeste software) er som sagt at de tilpasser strømmen, i stedet for å kutte inn og ut når motoren går på tomgang. Vil man ha mindre belastning på dynamo, så er det bare å sette opp "cut-off" spenningen.

 

Når det gjelder lade%, så setter jeg gjerne landstrømladeren til å lade til 13.8V når jeg forlater båten. I et håp om at det gir rundt 80% (den går ned til storage spenning etter at 13.8 er oppnådd). Jeg skulle gjerne hatt mulighet for å justere opp remote noen timer før ny tur, men det blir gjerne mulighet for å toppe opp litt fra land eller motor før jeg er klar til å heise seil. 

 

For å unngå 100% lading på hjemturen er det bare å slå av Orion med to trykk i appen.

Link to post
Share on other sites

Iht kurve fra Sparelys.no ser det ut til at ved langsom-lading burde ikke ladespenningen være over 13,5V-13,6V? Som tilsvarer 90% kapasitet? Jeg har stilt solcellepanelet på 13,6V og float på 13,4V men er usikker på om jeg har tenkt riktig. Men solcellepanelet står jo på hele tiden og skulle den være stilt på feks 14,2V ville det tilsvare 100% lader batteri som ikke burde gjøres for ofte. Så lader jeg heller opp batteriene til 100% en gang i måneden sånn ca med landstrømlader fra Victron med litium program som er satt til 14,2V.

Screenshot_20230626_203105_Samsung Internet.jpg

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev for 3 timer siden:

Fant bilde av laderen i en tråd fra @R O og låner bilde. Håper det er ok. Ser ut til at det er samme type båt og oppsett som jeg har.

Sleipner 3-Step lader på Step 1 og 13,7V etter 5timer? - Båtforumet -  baatplassen.no. Din hjemmehavn på nettet!

Se der ja, dette er en Mascot lader som Sleipner har satt navnet sitt på. Jeg har forøvrig samme lader i båten vår, og har planer om å bruke den på lithiumbatteriet jeg har bygget. Du kan sette ned ladespenningen på denne, men det er ingen utvendige justeringsmuligheter. 

 

Dc-Dc lader har jeg ikke tenkt å kjøpe. Satser på å lade rett fra dynamo og se hvordan det fungerer. Dersom ladestrømmen ikke blir høyere enn den er per i dag går det bra. Blir ladestrømmen vesentlig høyere må jeg finne på noe. Tar ett problem om gangen :wink:

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 7 timer siden:

Se der ja, dette er en Mascot lader som Sleipner har satt navnet sitt på. Jeg har forøvrig samme lader i båten vår, og har planer om å bruke den på lithiumbatteriet jeg har bygget. Du kan sette ned ladespenningen på denne, men det er ingen utvendige justeringsmuligheter. 

 

Dc-Dc lader har jeg ikke tenkt å kjøpe. Satser på å lade rett fra dynamo og se hvordan det fungerer. Dersom ladestrømmen ikke blir høyere enn den er per i dag går det bra. Blir ladestrømmen vesentlig høyere må jeg finne på noe. Tar ett problem om gangen :wink:

 

 

Hvordan har du tenkt å fordele ladestrømmen hvis du kjører rett på litium forbruksbank fra dynamo? Du har vel et startbatteri?

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Sitter å leser denne tråden og undrer litt.  Når trnger man egentlig DC/DC lader? Grunnen til at man ønsker denne dyre omformerne er jo fordi man er redd for at generatoren skal ryke når BMS kobler ut batteriet.

 

Om man har ett stort batteri med en felles BMS skjønner jeg at det kan være lurt, men for mange av oss er det vel naturlig at man satser på vanlige bly batterier i en eller annen form til start av motor, thrustere og vinsj, og så flere lithium batterier, med hver sin BMS. 

For det første er det lo slik at BMS en kobler ut når strømmen er lav og at batteriene neppe kobler ut samtidig , så den spenningstopper som da vil komme , spises jo lett opp ab blybatterier? Eller er det noe jeg ikke-arabiske fått med meg?

 

 

Link to post
Share on other sites

JRK skrev 1 time siden:

Sitter å leser denne tråden og undrer litt.  Når trnger man egentlig DC/DC lader? Grunnen til at man ønsker denne dyre omformerne er jo fordi man er redd for at generatoren skal ryke når BMS kobler ut batteriet.

 

Om man har ett stort batteri med en felles BMS skjønner jeg at det kan være lurt, men for mange av oss er det vel naturlig at man satser på vanlige bly batterier i en eller annen form til start av motor, thrustere og vinsj, og så flere lithium batterier, med hver sin BMS. 

For det første er det lo slik at BMS en kobler ut når strømmen er lav og at batteriene neppe kobler ut samtidig , så den spenningstopper som da vil komme , spises jo lett opp ab blybatterier? Eller er det noe jeg ikke-arabiske fått med meg?

 

 

 

Hvordan vil du legge opp ladingen @JRK

Utfordringen er

tre batteribanker, startbatteri, vinsj/truster og litium forbruk.

tre ladekilder, dynamo, landstrømlader og solcelle

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

JRK skrev for 1 time siden:
Sitat

Grunnen til at man ønsker denne dyre omformerne er jo fordi man er redd for at generatoren skal ryke når BMS kobler ut batteriet.

Egentlig ikke. BB-laderen brukes enten til å endre et ladeprofil, eller for å verne en eller begge sider av denne omformeren siden den begrenser en mulig strøm over omformeren.
 

Sitat

 

Om man har ett stort batteri m.........g vinsj, og så flere lithium batterier, med hver sin BMS. 

For det første er det lo slik at BMS en kobler ut når strømmen er lav og at batteriene neppe kobler ut samtidig , så den spenningstopper som da vil komme , spises jo lett opp ab blybatterier?

 

Både riktig, og usikker.
Som sagt ovenfor er BB-ladere ikke tenkt for å verne dynamoen ved utkoblinger.
Start og forbruk (bør) skilles vanligvis slik at de ikke kan utlades i hverandre.
Og vanligvis er det start som er primærbatteriet, hvis ikke halvledere blir installert for å skille alt fra hverandre.
Men skulle dynamoen kobles (uvanlig) til forbruk, og så via enheter til start mfl,
da kunne BMSene teoretisk ordne at dynamoen mister kontakt under last likevel.
Murphy´s law, en bør aldri la seg friste og glemme dette. Vi har sett flere båter der BMS slo seg av, f.eks. med to batterier med mindre BMS og kraftig dynamo, når en BMS slo seg av og andre BMSen omsider måtte ta imot mer strøm enn den er beregnet for. Eller også med fulle batterier som ble toppladet med landstrøm før.
BMS skal beskytte for det vesentlige,
og det gjør BMSene, også dagligdags og uten at folk nødvendigvis legger merke til det.

:fishing:
Jørg

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev for 6 timer siden:

Hvordan har du tenkt å fordele ladestrømmen hvis du kjører rett på litium forbruksbank fra dynamo? Du har vel et startbatteri?

Ja, har et 180Ah startbatteri åpent syre, og 330Ah AGM forbruksbank som ikke blir pælmet ut helt ennå. Vil lade alt i parallell under motordrift.

Link to post
Share on other sites

JRK skrev for 5 timer siden:

Sitter å leser denne tråden og undrer litt.  Når trnger man egentlig DC/DC lader? Grunnen til at man ønsker denne dyre omformerne er jo fordi man er redd for at generatoren skal ryke når BMS kobler ut batteriet.

Litt av greia her er frykten for at dynamoen leverer så høy strøm/ effekt at den blir grillet i sitt eget fett siden lithium er så mottagelig for strøm. 

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 5 timer siden:

Ja, har et 180Ah startbatteri åpent syre, og 330Ah AGM forbruksbank som ikke blir pælmet ut helt ennå. Vil lade alt i parallell under motordrift.

Vil du bruke et Argofet skillerel eller lager du et system med brytere?

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 7 minutter siden:

Det blir ingen av delene. Det blir et konvensjonell 87/30 rele som tåler mye strøm styrt av D+ på dynamo. 

 

Oki, det har adskilte utganger til hver batteribank og kobler sammen når det får strøm fra D+ når motor går?

 

Det blir jo veldig forskjellig fra de andre anbefalingene her, men nærmest @Fantino sin løsning da med å koble alt mot Argofet?

Blir større belastning på dynamo enn de andre som anbefaler dcdc ladere.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 14 minutter siden:

Oki, det har adskilte utganger til hver batteribank og kobler sammen når det får strøm fra D+ når motor går?

Det er et helt enkelt rele som lasker sammen + på start og forbruk når dynamoen begynner å lade. Den siste AGM banken har jeg en manuell bryter på som jeg kan koble inn/ut. Når motoren stoppes slutter dynamo å lade, da er start og lithum isolert. Solcellepanel legger jeg rett på forbruk (lithium) via regulator. 

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev for 10 timer siden:

 

Hvordan vil du legge opp ladingen @JRK

Utfordringen er

tre batteribanker, startbatteri, vinsj/truster og litium forbruk.

tre ladekilder, dynamo, landstrømlader og solcelle

 

Som jeg har den i dag. VP skillediode mellom generator, start og forbruksbatteri. Litt usikker på om det er lurest å legge senseledning til forbruk  eller start, men forbruk har jo sin Egen BMS, så jeg tenker start.

Komodo skrev for 6 timer siden:

Ja, har et 180Ah startbatteri åpent syre, og 330Ah AGM forbruksbank som ikke blir pælmet ut helt ennå. Vil lade alt i parallell under motordrift.

Frykten for at BMS skal ødelegge generatoren, mener jeg er overdrevet på min D6. Har i alle År kjørt med 4 stk 120 Ah AGM, og disse suger også mer en generator kan levere. Ved oppstart ser jeg at voltmeteret eksempelvis legger seg på en gitt spenning. Etter noen minutter synker denne litt. Om jeg prøver å øke turtallet forblir spenningen som den var . Dette oppfatter jeg som at generator, enten blir varm eller overbelastet og at den regulerer ned ladestrømmen

Link to post
Share on other sites

Kom på en liten hendelse for 10 år siden.. Jeg oppdaget at ldespenningen var lav. Jeg var helt sikker på at det var feil på generatoren og bestilte en ny på VP utenfor Tønsberg. 

Da jeg kom frem spurte verksjefen meg om at jeg var sikker på at det var generatoren, ja jeg mente jo det. Han forslo at vi tok en diagnose på motoren først..

Da viste det seg at ladeluftsensoren var gåen. Denne fikk jeg gratis, så her var det nok en reklamasjon jeg ikke hadde fått med m3g. Da virket også generatoren som den skulle. 

Da forklarte han videre at om jeg hadde kjørt over 1500 omdreinger med den defekte ladeluftsensoren vill motoren begrenset turtallet. Den begrenser også ladestrømmen i denne nøkrmodusen. Dette viste han, og derfor hadde han stilt meg spørsmålet om jeg var sikker.

 

Poenget med dette innlegget er at det kan være at D6 motoren har en egen ladebegrensning på utsiden av generatoren 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...