Jump to content

Sprekk i dørk, reparere eller returnere båt


Krabbeland

Recommended Posts

Hei, 

 

se video.


Jeg har nylig kjøpt denne båten for 15k med 5hk motor. Nå oppdaget jeg en sprekk i bunnen. I videoen tråkker jeg som er ganske lett 75kg. Om en mann på 110kg tråkker der blir den vesentlig større. 
 

Hva tenker dere? Mulig å fikse på egenhånd? Eller burde jeg returnere den?

 

Jeg kan veldig er ny når det kommer til båtlivet, men lærer fort 😊

IMG_2010.jpeg

IMG_2011.jpeg

Link to post
Share on other sites

Der er det fort litt arbeid for å få reparert den sprekken godt nok. Nytter ikke å bare sparkle over heller, må slipe ut og legge på ny glassfiber før gelcoat (overflatematerialet). I tillegg er det mulig det er skum i dørken som er fylt opp med vann nå, med andre ord kan båten ha mistet oppdrift hvis den skulle bli fylt med vann.
 

Her hadde jeg prøvd meg på å returnere båten, for du har helt klart fått en båt med en skade/feil som ikke er forenlig med prisen du har betalt. Klart, selger kan argumentere med at du burde ha oppdaget sprekken da du kjøpte båten, men samtidig er sprekken såpass tydelig at selger burde ha opplyst om denne før han solgte båten til deg. Og nå vet ikke jeg om du kjøpte båten mens den sto på land eller ikke, men i så fall er det jo nesten umulig for deg å oppdage en slik sprekk, siden båten må ligge på vannet for at sprekken skal bevege seg slik den gjør nå. Ville ha prøvd med det gode først, kontaktet selger og si at du ønsker å gjøre om handelen siden båten hadde (for deg) en skjult sprekk i dørken. Hvis selger slår seg vrang er det opp til deg hvor langt du ønsker ta det, men her mener jeg du har en forholdsvis grei sak. Slike bevegelige sprekker skal du ikke godta.

Link to post
Share on other sites

Om jeg ikke tar feil, er det kjøpsloven som gjelder her. Her er viktige ting å bite seg merke i:

 

§ 3.Avtale og handelsbruk.

Bestemmelsene i loven gjelder ikke for så vidt annet følger av avtalen, etablert praksis mellom partene, eller handelsbruk eller annen sedvane som må anses bindende mellom partene.

§ 19.Ting solgt «som den er». Auksjonssalg.

(1) Selv om tingen er solgt «som den er» eller med liknende alminnelig forbehold, foreligger mangel når
a. tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet,
b. selgeren ved kjøpet har forsømt å gi opplysning om vesentlige forhold ved tingen eller dens bruk som han måtte kjenne til og som kjøperen hadde grunn til å rekne med å få, såframt unnlatelsen kan antas å ha innvirket på kjøpet, eller
c.

tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers.

 

§ 20.Kjøperens onde tro, forundersøkelse m m.

(1) Kjøperen kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet.
(2) Har kjøperen før kjøpet undersøkt tingen eller uten rimelig grunn unnlatt å etterkomme selgerens oppfordring om å undersøke den, kan kjøperen ikke gjøre gjeldende noe som han burde ha oppdaget ved undersøkelsen, med mindre selgeren har handlet grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.

(3) Reglene foran gjelder tilsvarende når kjøperen før kjøpet er gitt høve til å undersøke en prøve og mangelen angår en egenskap som skulle framgå av prøven.

 

§ 30.Innledende bestemmelse.

(1) Dersom det foreligger mangel og denne ikke skyldes kjøperen eller forhold på hans side, kan han etter §§ 31 til 40 kreve retting, omlevering, prisavslag, heving og erstatning samt holde kjøpesummen tilbake etter § 42. Hans rett til erstatning faller ikke bort ved at han gjør gjeldende andre krav eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende.
(2) For andre feil ved selgerens oppfyllelse gjelder reglene om mangler så langt de passer.
0 Endret ved lov 21 juni 2002 nr. 34 (ikr. 1 juli 2002).

§ 31.Kjøperens undersøkelse etter leveringen.

(1) Etter levering skal kjøperen så snart han etter forholdene har rimelig høve til det, undersøke tingen slik god skikk tilsier.

(2) Framgår det at tingen skal transporteres fra leveringsstedet, kan kjøperen vente med å undersøke den til den er kommet fram til bestemmelsesstedet.

 

(mine uthevinger).

Det kan være en enkel sprekk som er helt ubetydelig, men er det en kan det jo være flere. Jeg hadde krevd å få hevet kjøpet i dette tilfellet, da jeg sterkt formoder at en reparasjon utført av fagfolk ikke er regningssvarende. Selger kan fikse det sjøl, og deretter selge båten til noen andre. Det er det nok verdt, om det da ikke er dobbelt bunn med skum som andre har nevnt.

 

Kjøpsloven gir deg for øvrig 2 års reklamasjon, og den gjelder for kjøp mellom privatpersoner. Du må fremsette ditt krav omgående, selv om "innen rimelig tid" gir deg noen ukers spillerom (usikker på om jeg har data fra rettspraksis på kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven her, men vil formode at praksisen vil bli lagt til grunn for begge lovene).

Tipper dette løser seg helt fint. God dialog og runde kanter hjelper alltid. Synd for selger, naturligvis. Men sånn er det når man selger brukte ting - det er alltid en viss risiko med i bildet.

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Hei. Du kan jo høyra kva seljaren seier.

Om du har juridisk rett på å heva kjøpet er ei anna sak. I den vurderinga er avtalen sentral.

 

Mange som kjøper brukte, og rimelege båtar, synest å tru at dei har kjøpt ny båt.

 

Den båten er nok minst 40 år gamal. Motoren er vel òg ca. 20 år. 

 

Sert i samanheng med prisen kan du såleis ikkje forventa all verden. 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Ask skrev 18 minutter siden:

Hei. Du kan jo høyra kva seljaren seier.

Om du har juridisk rett på å heva kjøpet er ei anna sak. I den vurderinga er avtalen sentral.

 

Mange som kjøper brukte, og rimelege båtar, synest å tru at dei har kjøpt ny båt.

 

Den båten er nok minst 40 år gamal. Motoren er vel òg ca. 20 år. 

 

Sert i samanheng med prisen kan du såleis ikkje forventa all verden. 

Er riktig nok dette men så lenge selgeren burde eller måtte vite om sprekken uten å opplyse om det så har selger en dårlig sak.

Link to post
Share on other sites

Veldig bra respons. Jeg tok kontakt med selgeren, og selgeren la seg flat og kjøper tilbake båten 😊 En solskinnshistorie 

 

Veldig logisk det Ask sier, jeg må nok jekke ned forventningene da jeg bare ga 15k. 
 

Det skal også sies at motor platene (poengs-motor platene)var pill råtne og minnet mest om svamp. Årsfestene var korroderer helt vekk, men de har vi nå byttet. Men sprekken tok kaka. 

Link to post
Share on other sites

Krabbeland skrev 32 minutter siden:

Veldig logisk det Ask sier, jeg må nok jekke ned forventningene da jeg bare ga 15k. 
 

Det skal også sies at motor platene (poengs-motor platene)var pill råtne og minnet mest om svamp. Årsfestene var korroderer helt vekk, men de har vi nå byttet. Men sprekken tok kaka. 

 

Bra (og riktig) gjort av selger her. "bare 15000" er irrelevant når det er en såpass alvorlig feil. Det andre du nevner her, derimot, vil jeg påstå er som forventet jfr. prisnivå og alder. De tingene er vel helst å regne som "slitasjedeler" på en slik båt. Og det var jo ting du også var (eller burde vært) klar over.

 

Nå er du en erfaring rikere, og neste båtkjøp blir enklere fordi du kommer til å foreta en enda grundigere inspeksjon. Tenk over hvilke ting som du bør forvente kan være shabby og hva som krever stor innsats for å fikse.

 

For min del er for eksempel sprekk og/eller hull i skrog en dealbreaker. En sprekk = det kan kanskje (sannsynligvis) finnes flere. Den Rana 15 DC som står i min signatur hadde vært en tur i fjærsteinene før vi kjøpte den. Den var "reparert", men det viste seg at "reparasjonen" var at "reparatøren" hadde smurt gelcoat over skadene. Det var en svær knusningsskade framme i baugen, og den ble lappet sammen etter at vi oppdaga skaden av "reparatøren" - det var bare brukt gelcoat... Jeg visste ikke bedre da, men han forsvant fra åstedet etter å ha satt en vifteovn til å blåse på reparasjonen for å få det til å herde kjappere (det var litt småhustrig ute, men ikke SÅ kaldt). Husker ikke om han la på gelcoat eller om det ble grunning og bunnsmøring rett på. Året etter ble båten levert til et verft for å få slipt ned hele bunnen og reparert ALT som var. Da skulle man tro alt var knall. MEN! I ettertid oppdaget jeg enda en knusningsskade på selve kjølen. Den fiksa jeg selv, og den reparasjonen ble LANGT mer profesjonell enn det "reparatøren" gjorde i baugen. Veldig, veldig rart at ikke verftet oppdaget den!

Jeg var da 16-17 år, men lånte bok på biblioteket om plastarbeid og spurte meg for blant folk som kunne slikt. Reparasjonen ble 100% fagmessig utført! Og etter det var båten tørr innvendig i skroget, hver eneste høst.

 

Lærdom: kjøp aldri glassfiberbåt som har vært skadet uten at det foreligger dokumentasjon på at reparasjoner har vært utført slik de skal - det vil si bilder av jobben. Uansett om det er proffe folk som har gjort det eller ei.

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...