Krimart Svart 29.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2023 Som jeg sa i diskusjonen i 2016: borer du i fjell gjør du en varig endring som aldri vil kunne leges, selv om det bare er et lite hull. Å male en rød T på en sten forsvinner fort. At der settes opp via ferata overalt i Norge er en tragedie, men det er søkt om og godkjent av myndigheter. Hvis alle tar seg til rette og borer hvor man vil, blir det mange hull etterhvert. Kjøp heller et kilesett fra en klatrebutikk som settes i sprekker (ikke bankes inn) Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 29.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2023 Krimart skrev 33 minutter siden: Kjøp heller et kilesett fra en klatrebutikk som settes i sprekker (ikke bankes inn) Har du link til et sånt kilesett som vil passe for en båt på et tonn og ikke koster all verden? Også bør det være enkelt å få tak i den, så gjerne en butikk som finnes i eller nær Hønefoss. Bare sånn til sammenligning er mine bergkiler fra Biltema og koster like under 50-lappen pr stk og fungerer fint. Har Google bergkile og da dukker det opp to typer. De med to hjul med eksenter som kan passe i større sprekker og koster en god del. Tror like under 400 kr er det billigste jeg har sett og så kommer vel frakt eller en lang kjøretur i tillegg. Antar disse vil fungere ok ved jevn konstant strekk en vei, men at hvis det snakkes om og skiftes retning tror jeg de lett vil løsne. Og det er jo slik belastningen blir når jeg fortøyer et sted. Også dem som bar er ei kile på enden av en vaier. Men de forutsetter at sprekken er bredere innerst og at det til ene siden er en større åpning, og slike sprekker ser jeg lite av der jeg fortøyer. Så et sett på nettet med 10 slike i ulike størrelser til 1600 kr, det blir litt dyrt synes jeg. Jeg er åpen for nye forslag til fortøyning, men hittil har jeg ikke funnet noe som kan slå bergkile når det gjelder fortøyning i sprekk i fjell. Koster lite, enkelt å bruke og er robust så det vil fungere selv med korrosjon fra det salte miljøet de er i. Nå sitter jeg i båten min, som er fortøyd til et tre og har dregg bak. Det er som regel det som er enklest, så da gjør jeg det slik. Har ikke brukt bergkilene mine hittil i år. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 29.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2023 Kunne det vært en ide med en slags skrukile? To flattstål parallelt og en kile nedenfra som strammes oppover med en Bolt som er tilgjengelig på toppen. Når den skal løsnes løsner man bolten og gir den evt et slag for å få ned kila så presset forsvinner og alt kan tas ut. Litt samme prinsippet som den loddrette bolten som må være stram for at sykkelstyret skal være forsvarlig festet. Kanskje noe sånt finnes i butikken allerede, evt kan man lage selv. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 29.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2023 Hvor lang tid tar det å bore et fortøyningshull med batteridrill? For ca en time siden hørte jeg en lyd i retni g der det ligger en cabincruiser som jeg først trodde kunne være en hårklipp av den typen medblad både i ro og et oppe som beveger seg fra side til side. Så endret lyden seg litt og jeg tenkte ankervinsj for tau. Så tenkte jeg at det kanskje kunne være drill først med slag og deretter uten, og siden stort sett med. Har vært slik lyd mye av den siste time med noen pauser. Men usikker på om det bores i fjell, for det har isåfall tatt lang tid, og det er mange trær å fortøye i. Men det kan jo være noe annet som lager lyd av saktegående tungtarbeidende elmotor. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 29.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2023 19 fot skrev for 4 timer siden: Kunne det vært en ide med en slags skrukile? https://marinprodukter.se/ her er en som OF hadde i sin tid den gaper åpninger fra 100 til 150mm Ikke fått testet den i mangel på gap. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
MortenWJ Svart 29.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2023 Det er som regel de samme folka som fra flybridge kommuniserer med kona via intercom, som drar frem boremaskinen og begynner å borre ned sine egne bolter. Det er helt vanvittig harry. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 29.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2023 19 fot skrev for 15 timer siden: Hærverk og ulovlig er to forskjellige ting og det er ingen automatikk i at hvis noe er ulovlig så er det hærverk. Det er ulovlig å kjøre båt under 8 meter uten vest, men det er ikke hærverk. ... Konstanterer bare at setningen du synes tillegger deg meninger du ikke har er formulert som et spørsmål. Hvis du synes det er å tillegge deg meninger, so be it. Alt det andre du skriver over her får du ta opp med de som eventuelt er uenig med deg, aner ikke hvorfor du trekker det inn her. Har intet mer å tilføye. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar F.H. Svart 29.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2023 19 fot skrev for 5 timer siden: Hvor lang tid tar det å bore et fortøyningshull med batteridrill? Spørs diameter, men jeg lånte en DeWalt slagbor på batteri fra vaktbilen for å bore et 12mm hull til en ekspansjonsbolt. Fortøyning til ungene (klatretau), og det er noen kilometer fra svaberget til havet - så slapp av! Det tok kanskje 30 sekunder til jeg var gode 10cm ned, i granitt. En god maskin med kraftig slag gjør jobben kjapt. Jeg har en maskin som - tror jeg det var - slår med 9J. Den bruker jeg til å bore 20mm hull for fjellkiler når jeg går amok i hagen med diverse prosjekter. Bruker ca. 1-2 minutter per hull, alt etter hvor skarpe borene er. 12mm hull i 15cm dybde går på 30 sekunder til et minutt, litt etter hvor hardt berget er (bor på en granittklump). Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Krimart Svart 29.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2023 19 fot skrev for 13 timer siden: Har du link til et sånt kilesett som vil passe for en båt på et tonn og ikke koster all verden? Også bør det være enkelt å få tak i den, så gjerne en butikk som finnes i eller nær Hønefoss. F.eks slike: https://www.vpg.no/DMM-Wallnut-Set-7-11/105134/ Er ikke kjent i Hønefoss så jeg aner jeg ikke hvor, men sportsbutikker som spesialiserer seg på klatring har ulike typer Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Plast Svart 30.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2023 Det finnes båtfolk, og folk i båt. Sistnevnte borer egne hull i svaberg.. Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 30.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2023 MortenWJ skrev for 17 timer siden: Det er som regel de samme folka som fra flybridge kommuniserer med kona via intercom, som drar frem boremaskinen og begynner å borre ned sine egne bolter. Det er helt vanvittig harry. Og dette har du opplevd ofte eller? Sitér dette innlegget Link to post
pappa_wolf Svart 30.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2023 Jeg har nå lest hele tråden, tok to kopper kaffe. Flere gode argumenter her. Mitt synspunkt er enkelt. Jeg forsøker å gjøre så lite skade på naturen som mulig. Det er hva enten jeg er ute med båten eller på jakt. Sitér dette innlegget Link to post
MortenWJ Svart 30.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2023 Scand Baltic skrev 1 time siden: Og dette har du opplevd ofte eller? Ja da. Senest på Lyngør sist tur. Den båten var litt for liten til intercom, rundt 50 fot, så han nøyde seg med å rope ned til kona på dekk. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 30.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2023 Litt morsomt, jeg startet den diskusjonen i den andre tråden som er blitt sitert her. Stedet jeg tenkte å bruke en sånn bolt, var faktisk i det som nå er såkalt nasjonalpark. Til dem som eventuelt lurer, jeg har enda de boltene i en skuff her. De ble altså ikke brukt på fjellet. Så det var nok ikke meg som ble tatt i overgrep mot naturen 🙂 Jeg kommer meg heller ikke inn til det stedet jeg tenkte å borre ned boltene lenger. Så da er det jo greit 😅 Imidlertid har jeg vært der med Gummijolla, å fjellet der er enda mer oppsprukket og rasert nå, enn det det var for noen år siden. Jeg skulle ønske det fra det offentlige, var montert opp et par solide bolter, som står i kanskje opp mot 50 år.. da hadde fjellet vært like fint som første gang jeg var der. Pluss at sikkert hundrevis av glade turister hadde hatt glede av et flott sted. Det vil ofte vises i naturen, at den blir brukt. Minst skadelige er idealet. Men vi må få lov å bruke naturen Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Grand Banks jr Svart 30.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2023 Bjørn Løvjomås skrev 27 minutter siden: Jeg skulle ønske det fra det offentlige, var montert opp et par solide bolter, som står i kanskje opp mot 50 år.. Ja, og der har Grimstad kommune, eller Selskapet for Grimstad bys vel, gjort en god jobb. Det er flere steder i Nidelva (Arendal) som med fordel kunne fått (flere) øyebolter. Det ene stedet (holmen uten navn ved Klauva) har en permanent nedslått bergkile nå. Det er stor forskjell på å ta seg til rette som privatperson og det å la myndigheter legge til rette selv eller via lokale foreninger med kommunens tillatelse. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Logaren Svart 31.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2023 Jeg synes det er helt uakseptabelt å sette i gang med bore etter eget forgodtbefinnende. Dersom dette gjøres i offentlig regi, eller i forbindelse med avtaler med grunneier, så er det en annen sak. Det å ta seg tilrette på andres eiendom er helt forkastelig, og det er definitivt lovstridig. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 10.August.2023 Link til dette innlegget Svart 10.August.2023 Økokrim slår alarm: Sprenger og borer i strandsonen – få blir tatt (sak fra NRK i dag). Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 10.August.2023 Link til dette innlegget Svart 10.August.2023 Dette er svært alvorlig, og krav til tilbakeføring/riving burde slå inn umiddelbart. For noen så er noe hundre tusen i bøter småpenger, dermed slipper de billig unna og arrogansen deres lønner seg☹️☹️ Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Grand Banks jr Svart 4.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2023 https://www.nrk.no/sorlandet/botelagt-for-a-bore-hol-til-a-fortoye-baten-i-raet-nasjonalpark-1.16537573 Kun 15000 i bot. Påberop seg nødhavn for en båt som veier 45 tonn (?). Burde vel da funnet seg en annen plass å ligge... Man tar ikke med seg borhammer og øyebolter uten at man har som overlegg å bore i fjellet der man kommer. Det er planlagt. Absolutt ikke nødhavn. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Komodo Svart 4.September.2023 Link til dette innlegget Svart 4.September.2023 Grand Banks jr skrev 9 minutter siden: Påberop seg nødhavn for en båt som veier 45 tonn (?). Det skulle kanskje stått 45 fot? Uansett, påberop av nødhavn er bare tull. Hvor kom plutselig borhammer og bolter fra? Det er klart at dette var en planlagt handling. Men når jeg ser bildet av øyebolter som er kappet av så er de farlig like de som står rundt om kring på alle holmer her i distriktet og nedover svenskelandet. Kan det være at nasjonalparkmyndighetene har gått litt amok og kappet vekk bolter som kommunen har satt ned på et tidligere tidspunkt? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
pipe Svart 4.September.2023 Link til dette innlegget Svart 4.September.2023 Komodo skrev 32 minutter siden: påberop av nødhavn er bare tull. Hvor kom plutselig borhammer og bolter fra? Det er klart at dette var en planlagt handling. Nødhavn argumentet kjøper jeg for det var ikke fullstendig havblikk på videoen bare nesten. Kaller man det krusing på sjøen så har man antagelig overdrevet vindstyrken Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 4.September.2023 Link til dette innlegget Svart 4.September.2023 Grand Banks jr skrev 47 minutter siden: Burde vel da funnet seg en annen plass å ligge... Han burde antagelig ligge på sofaen hvis fortøye under rådene forhold på videoen er krevende. Vindstyrke 0,2 ms ? Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 4.September.2023 Link til dette innlegget Svart 4.September.2023 Jeg tror vel heller ikke på dette med nødhavn, men er det sikkert han det er han som er filmet som er bøtelagt? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 4.September.2023 Link til dette innlegget Svart 4.September.2023 Og bare 15000kr i bot Med andre ord verd å ta sjansen. Slik blir det med såpass lave bøtesatser. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 4.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2023 @finnmarken, det kan godt være det ikke er samme hendelse. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.