Jump to content

Bunnsmøring effekt????


mikael

Recommended Posts

Dette kan sikkert diskuteres mye, her er det vel nesten like mange meninger som medlemer på BP (kanskje). Det er i hvert fall bedre med en bunnsmurt båt enn en overgrodd båt. Hvor mye det gror har mange naturlige variasjoner, i tillegg til bunnstoff typene. Et mørkt bunnstoff (f eks) sort vil gro mindre enn hvitt, da lyset i "slipper til" slik at algene får gro. Mange av de båtene som går veldig fort - hvor kanskje også toppfart er kritisk sverger til harde bunnstoff, eller teflonbaserte (bunnstoff med litt teflon) som f eks VC17M. Selvpolerende bunnstoff gir en litt mer "ruglete" overflate. Nå skal det sies at en litt ruglete overfalte glir lettere i vannet enn en helt speilblank flate, dette pga friksjon. Mange svømmere benytter nå nesten heldekkende drakter som er litt ruglete (som hai-skinn) for å tjene enda noen få ti-/hundredeler.

Dette ble vel kanskje bare mer forvirrende enn oppklarende, har vel egentlig ikke noe fasit svar på dette.

 

Nordstar

Link to post
Share on other sites

nordstar:

"Nå skal det sies at en litt ruglete overfalte glir lettere i vannet enn en helt speilblank flate."

 

Leste også dette en gang, men som du skriver er det her mange ulike oppfatninger.

Registerer i all fall at proffe regattaseilere, som ikke trenger bunnstoff i og med at båtene ligger på land mellom slagene, polerer undervannsskroget speilblank. Her er det ikke snakk om å tillate "rugler i mosen".

Link to post
Share on other sites

"Nå skal det sies at en litt ruglete overfalte glir lettere i vannet enn en helt speilblank flate."

Hei!

Ein (golf)ball med ruglete overflate har mindre luftmotstand enn ein glatt ball. Om dette kan overførast til båt veit eg ikkje, men stoffing med teflonbelegget VC17M gav i alle høve ei veldig glatt overflate då eg hadde denne på ein tidlegare båt. Det eg synest å registrere er at dei av oss som har kvit botnstoff får raskare grønt under vassyta enn båtar med svart stoffing. På den andre sida er det lettare å få auga på grønska på kvitt underlag.

Neste gong båten skal stoffast blir det i alle høve mørkt underlag med industistandard.

mvh

VindiHaaret

Link to post
Share on other sites

Kan dette med ruglete overflate ha noe med "sug" å gjøre. Jeg tenker på om man fukter en plastbit, så vil den suge seg fast til underlaget (i dette tilfelle båt - vann). så om man har en ruglete overflate, så vil det dannes luftbobler somn hindrer at skroget "suger" seg fast til vannet og dermed får bedre løft?

Pusser opp Skibsplast 15 HT

Link to post
Share on other sites

Vil nok tro at dette med ruglete overflate ikke er det samme som overgrodd overflate. Golfballen, til dels også "Drommedille"-skroget, etc. har et regelmessig og forutbestemt mønster - noe rur og skjæl ikke bryr seg om........ :wink:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

"Dimples" på golfbanen har en litt annen årsak. De bryter opp luftstrømmen rundt ballen slik at det ikke blir noe undertrykk bak den som bremser.

En glatt ball går ca. 20% kortere enn enn ruglete.

Når jeg seilte jolle, var alltid siste forberedelse før man gikk på vannet et kjapt tak med fint smergel under for å få en pute av turbulent vann å gli på. Min måte, mange meninger om det.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...