Jump to content

Isforholdene landet rundt


Astor

Recommended Posts

Nord-østlig vind opp i 8 m/sek har gitt 7-8 gr. vann ved Sjursøya-Malmøya helt til i går.

I dag var det 3-4 gr., og i morgen, spår jeg, 0-1 gr. Is på tors.-fre.

Alt dette skyldes at overflatevannet har blitt skyflet syd-vestover, men nå er det slutt.

Planla en tur utpå til helgen, men det kan jeg nok glemme. Nesten vindstille, 1035 millibar og lite bevegelse i vannet vil gi dårlige båtforhold. Får vi "kakelinna" og vind til jul, kan det bli romjulstur.

I mellomtiden: God skitur/skøytetur!

Link to post

Ikke et isflak å se på Breiangen i dag til tross for sterk strøm fra Drammensfjorden. Isen går trolig i oppløsning før den når ut på Breiangen. Ca. 6.5 grad i vannet og flott frostrøyk over vannflata.

 

tevla_forrut.jpg

En gammel traver, Tevla, fikk gå foran oss da vi passerte Ranvikholmen. Tofte i bakgrunnen.

 

breiangen_2.jpg

Ranvikholmen og Breiangen bak oss. (Bildene er tatt med Iphone4)

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Regner med at den store Princessen står varmern på.

 

Ikke akkurat noen Princess og ikke veeldig stor, men det kan godt hende han har varme ombord for alt jeg vet. (kan seff sjekke neste gang jeg er nede)

Uansett, kan vel ikke drev ha spesielt godt av å stå sånn frastfrosset i isen.

Det er ikke anntydning til vann mellom båt og is. Isen er 6-7cm tykk

 

RSL

 

img_07231_large.jpg

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

Isen er ikke noe problem enda ,ikke på vannet men.Bølgebryterane våres har tatt imot sterk vind i mange dager,så nå er det 30 cm is på brygga.Dette er aldrig vært problem før ,men denne gangen blåste det mye å i en ukes tid.Dette blei det mye is av ,men hva gjør vi med den? Hva gjør dere i andre havner ,venter til våren så blir det borte eller ? Jeg mener at så lenge vi måker bryggene for snø,så bør dette gå greit .Men dette blir jo tungt etter vært ,men etter hva dem "gammle" gutta sier så er ikke dette noe å bry seg om .Vært artig å hørt hva andre gjør .

PS:nettopp fått gått over alt av kjetting å moringer av et dykkerfirma,så den bør ligge trykt.

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

[...]Dette blei det mye is av ,men hva gjør vi med den? Hva gjør dere i andre havner ,venter til våren så blir det borte eller ?[...]

Dette:

 

2570602_lg.jpg

Er stort sett eneste måte å bli kvitt slik is. Så mye og tungt arbeid om dere skal fjerne det. Men om alternativet er at bryggene synker/velter/annet kjipt er det kanskje verdt det?

Redigert av millisivert (see edit history)
Link to post

breinagen_i_desember.jpg

Nydelig på Breiangen, sør for Hurumlandet i ettermiddag. Ingen is foruten det som har lagt seg innerst i havna ved bekkeutløpet.

Mølen er øya vi skimter i det fjerne.

Utpå her har LarsH kjørt mange ganger til og fra Kommersøya, som ligger lenger inn mot høyre i horrisonten i bildet.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Ja vi kommer gjennom men det er kun de båtene med full isklasse vi går opp i Drammensfjorden med når istykkelsen passerer 40-50 cm.

Men nå er det den gamle ærverdige isbryteren Thor III vi bruker. Den har nok å gjøre om dagen.

 

Jeg blir her til Lørdag så det er bare å stikke innom for en tur i isen om du får tid :flag_bp:


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

 

D1

Link to post

Her er de officielle forklaringer fra hjemmesiden:

 

 

About the forecasts

Forecasts of different ice variables and SST are shown. The medium-range forecasts are updated once daily around lunchtime. The quality of the forecasts will be evaluated during the project period, and improvements will be made in the meantime. Any useful comments on the forecast quality or other feedback can be mailed to Lars.Axell[at]smhi.se. Three types of forecasts are presented:

 

Deterministic forecasts are produced using a single forecast. The initial and boundary conditions used for the forecasts are best guesses at the start time of the forecasts. The advantage of deterministic forecasts are that they are model consistent. However, depending on the circumstances the forecasts may experience some 'jumpiness' from day to day due to changing weather conditions, which may lead to a decreased trust in the forecasts. In addition, it is usually difficult to judge the uncertainty of deterministic forecasts.

 

Ensemble forecasts take uncertainties in the forecasts into account to be able to estimate errors. A number of slightly different forecasts are produced, which may differ in terms of initial conditions, boundary conditions, or model physics. For Polar View, SMHI currently uses 11 different ice-ocean forecasts in the ensemble, with a forecast length of 10 days. They are produced by using 11 slightly different forcings (lagged weather forecasts from ECMWF). By analyzing the 11 ensemble forecast members it is possible to estimate probabilities of various occurrences, e.g., the probability of ice concentration larger than 80 % at a certain location. Statistics such as ensemble means and standard deviations are also calculated.

 

4-week forecasts

These forecasts are also deterministic, i.e. only one single forecast is produced. The forcing comes from the unperturbed member of the 32-day ensemble forecasts produced every Thursday by the ECMWF. The ocean forecasts are updated every Friday and are presented as weekly mean values. The forecast reference time is always 00 UTC every Thursday. As it doesn't make sense to show forecasts for each day with this forecast length (we just don't have that precision in 4-week forecasts), the results are shown for each of the four weeks as mean values. For example, 'week 1' is a mean value of days 1-7, 'week 2' is a mean value of days 8-14, and so on. 'Week 0' is a 7-day mean value of the last seven days

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...