Jump to content

Isforholdene landet rundt

Astor

Recommended Posts

Var ombord og startet begge maskinene. De fyret greit opp og fikk litt belastning slik at temperaturen kom seg opp. Blir fort varmt ombord når Ebern og ekstraovnen får fyr. Sist uke målte jeg pluss 1.5 under Astor. I dag hadde temperaturen steget til pluss 2.5.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Bunnefjorden har jo frosset igjen for lenge siden. Venter bare på at det blir så mye is i Oslofjorden at hurtigbåten må erstattes av en vanlig båt - koster meg et kvarter om morningen på vei til jobben.

Ellers er det nytt idag at kaldtvannsrøret under huset som forsyner en mindre del av huset har frosset og derfor ikke lenger er seilbart :lol:. Men det skjedde ifjor også, varmekilden er på plass så jeg tipper problemet er løst før julefreden senker seg for godt. Blir nok verre ute på fjorden.

God Jul til alle! :santcheer1:

Da har Bjerkøy sundet frysi til[...]kan nesten se ut som isen ligger til Hvalø nå.

Ligger ikke fast is lenger enn til Stenkloss-Stampa-Ekornholmene, utenfor der er det drivis(70-80% sånn omtrent). Isen inne i Bjerkøsundet var i dag tidlig fremdeles litt myk, men masse sterk nok til en spasertur (om man vet hvor man ikke skal gå).

Her er en stemningsrapport fra flytebrygga I Vågen på Frosta (Nord-Trøndelag). Opptil 30cm is på brygga.

25122010199.jpg

25122010200.jpg

Fjernet også tynne isflakk på båten, akter, rundt motor. Samt kosting av snø ellers på båten, det er ikke så mye som skal til for å forebygge skader.

Det var greit med en "svettøkt" i mellom julemiddagene :yesnod: .

:santcheer1:

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

Det begynner å se dårlig ut for den årlige juleturen med skuta....

Verste havis på flere tiår....

Men hvor er det du ligger da ? Groosefjorden er isfri, men det så ut som om det var noe grums ute i "strømmen" forbi Fevik. Ligger det et belte ute, mens det er vått vann innerst ved land ?

(Har ingen båt på sjøen for en gangs skyld)

// faj

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

..I Vågen på Frosta (Nord-Trøndelag). Opptil 30cm is på brygga.

Er det sjøsprøyt pga vinden som har frosset oppe på brygga?

Her i Trondheim merker vi også vinteren. 1. juledag lå båten vår fastfrosset i Nidelva. Litt merkelig å bevege seg ombord når båten overhodet ikke beveger seg som den jo pleier å gjøre.

Isen har begynt å legge seg i Kanalen ved Ravnkloa. I ytre havn, Brattørbassenget, lå isen over det hele sist jeg kjørte forbi. Nyhavna er i hovedsak islagt. I Nidelva legger isen seg mellom flytebryggene. Adressa hadde rett før jul en reportasje om isens herjinger med et privateid bryggeanlegg litt lenger opp i elva.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Er det sjøsprøyt pga vinden som har frosset oppe på brygga?

Ja det er "østatrekken".

Det ha vært vind fra øst flere ganger i vinter, og da skvetter det sjø opp på brygga på den ene siden som fryser til. :headbang: Isen blir så tung at den presser brygga ned. Jeg og guttene mine gikk på med spett, øks og slegge.

Vi har to brygger og det er kun den ytterste som får sjøsprøyt. Begge har bobleanlegg. :thumbsup:

Ellers så har det vært is ganske langt forbi flyttebrygene i år, den har blitt brutt opp av vind.

Lykken V

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

Den er tynnere enn den ser ut som, jeg skal i dag starte motoren og la gå en stund. Dette i håp om å være på tur de neste dagene. Skal ringe redningsselskapet og høre hvordan galtesund er.....

Skal du ut med din (eller den som ligger bak meg mht til ditt spørsmål i annen tråd :thumbsup: ).

Det vises for dårlig på webcam om der er råk eller ikke. Mørland & Karlsen driver og lager råk innimellom, må bare får rede på når tid slik at jeg er klar....

Ja, har sett båten din mange ganger der, ser den fra "stuevinduet", og du kommer nok ikke ut. Der er isen solid. Var forresten ute på isen i jula litt lengre inne enn der du ligger. Måtte jo lage dedigne bokstaver med God Jul til alle forbipasserende i isen (fortsatt litt barn i meg....) :rolleyes:

He he, den som visste det...

Jeg ser du har de siste to år ligget der du nå ligger, men om du ønsker bruk av båten om vinteren, eller ønsker å utsette båten for langt mindre is, er der jo mye bedre alternativer annet sted i havna, og som faktisk er mer skjermet for vind enn der du nå er.... Helt øst i havna, ved siden av den stålbåten, rundt 35 fot, nærmere Tyholmen. Der er fortsatt fritt vann enda (fergene som hjelper til der), og senhøstes og vinterstid er jo ikke der mye svall i vannet etter hekkbølger....

Fikk hyggelig "besøk" av Mørland & Karlsen nå nettopp, oppsøkte dem og joda, NÅ kan jeg komme ut med båten. Isfritt bak og på siden av meg nok i massevis :thumbsup:

Må si meg imponert over manøvreringsmulighetene på den tugbåten. Gedigen sak, men gikk så nærme at jeg ikke trodde det var mulig....

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...