Jump to content

Isforholdene landet rundt


Astor

Recommended Posts

Isfritt i båthavna vår på Bjerkåsholmen/Asker. Escada går i sjøen på tirsdag. :flag:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Er fremdeles is innimellom øyene i Tønsberg/Nøtterøyskjergården. Råttne greier som nok fort brekker opp i litt vind, men med sørvest kuling er det nok fare for endel drivis i området Vallø-Torgersøgapet-Bolærne-Fjærholmen (og sikkert litt sånn spredte klumper lenger nordover også). For de som må ta hansyn til slikt (trebåter, f.eks).

Link to post
Share on other sites

Venter på rapport fra Flid vedr. vindværet som er meldt i dag. 12 sek/m i fjorden er lite trivlig.

Tåka ligger tykk og null vind ,så da eter den litt av isen også da vel.Men hadde vært flott for vår del med 12-15 ms nå,så isen hadde vært borte på mandag .

PS: henta avisa nu,det regner jo også.Første gangen jeg kan huske at jeg gleder meg over det :cheers:

 

Tine IV

Redigert av Tine IV (see edit history)

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Isfritt i båthavna vår på Bjerkåsholmen/Asker.

Synes det var veldig mye is ved utkjøringsrampa?

Men der du har plassen er det jo isfritt. Skal du mellomlagre båten et annet sted inntil bryggene legges skikkelig på plass?

Hvorfor er det ikke boblehavn på Bjerkåsholmen? Måtte være bedre enn å la halvparten av bryggene ligge under is og snø.

MVH

Nabo

Link to post
Share on other sites

En liten stemningsrapport fra Grimsøy på Hvaler. Slik det ser ut her nå, blir det nok påskeferie i havna. Ikke mye som tyder på at isen skal forsinne så fort, men det har skjedd undere før. Isen går jo kjapt når ting først begynner å skje.

 

dsc00133.jpg

 

dsc00134.jpg

 

dsc00135.jpg

 

dsc00136.jpg

 

dsc00137.jpg

 

dsc00138.jpg

 

dsc00139.jpg

 

dsc00140.jpg

 

dsc00141.jpg

 

dsc00142.jpg

 

dsc00143.jpg

 

dsc00144.jpg

 

dsc00145.jpg

Link to post
Share on other sites

En liten stemningsrapport fra Grimsøy på Hvaler. Slik det ser ut her nå, blir det nok påskeferie i havna.

Grimsøy? Ingen slik øy i Hvaler.

(Skjeberg/Sarpsborg, kanskje? :smiley: )

 

Det er jevnt over passerbart i sjøen i Hvaler nå. Kanskje litt igjen særlig på nordsida og lengst nord i Skjelsbusund, Asmalsund og Skjærhaldsfjorden.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Sætrefolket har jobbet hardt for å komme seg isfritt ut av havna på Sætre. I dag holdt ildsjelene på med å brøyte råk det siste stykket ut. Det gikk i år også, selv om isen i år var seigere enn vanlig. Vi gleder oss med dere! :cheers:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Må fylle opp tankene med diesel og vann

 

- Indre havn, Horten?

- Åsgårdstrand?

- Vallø?

- Engelsviken?

- Herføl?

 

Dere kan fylle på Fuglevik på Østfoldsiden av fjorden. Kr. 7.80 Ikke vann tilgjengelig.

Det er også åpent og isfritt inn til Herføl. Her får du vann.

 

Både Åsgårdstrand og Vallø har kortpumper, men jeg vet ikke noe om is på disse stedene.

Link to post
Share on other sites

Disse isflakene fra Svelvikstrømmen (hm :wink: ) er nå snart borte. Drammensfjorden er nå helt ISFRI!

Ser bare sånn ut fra Klokkarstua :smiley: På grunn av sønnavinden ligger alle isfllaka fra Solumstrand og inn til Lierstranda. Så får vi litt nordavind nå så kommer det en ny runde med flak ut Strømmen.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Dvs at hvis vi går Kjøkøysundet til torsdag og går ned før Nordre Sandøy mot Herføl bør det være isfritt hele veien?

Høyst sannsynlig. Og er det is mellom holmene mellom N Sandø og Kirkeøy så kan du jo gå ut i Sekken i stedet.

(Jeg baserer meg på vurderinger fra folk som så utover der tidlig denne uka.)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Svelviktranga heter det :yesnod: isfritt eller ei :wink:

Du får høre med orfører Lippert i Svelvik om dette er et navn de benytter. :wink:

 

Ble det noe havn der i fremtiden Astor? hørte rykter om at det hadde vært et kommunestyremøte der det skulle diskuteres.

Den saken er å le av. De har funnet verneverdig ålegress på stedet der vi skal legge ut en flytebrygge. I dag er stedet preget av gammelt skrap fra den tiden sandtaket brukte dette stedet. Nedbrente bryggestolper skal fjernes og stedet vil bli forskjønnet. Motstanden blant de som allerede har båtplass der nede er stor. (Egoisme heter det tror jeg :lol: )

 

Alternativer er:

Sætre båthavn holder til på kommunal grunn på Sætre med drøyt 300 båtplasser. De stenger for medlemmer utenfor ett viss område på 3475 Sætre.

Tofte prioriterer folk fra Sødra Cell og 3480 Tofte.

Holmsbu havn prioriterer 3484 Holmsbu.

Storsand havn er heldigvis åpen for alle. (Komersiell drift)

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Var en tur over i Svevik i formiddag og det kom noen få isflak seilende gjennom strømmen. Det minker fort nå som mildværet har satt inn. Et og annet isflak må man regne med i påsken. Det vil komme isflak drivende ut fra viker og fjorderer over alt. Utkikk er viktig og ikke bare avislesning og instrumentkjøring for de som benytter seg av slikt. :yesnod::giggle:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

ENDELIG så var dritten så godt som borte ,nå er det rett ut til helgen :cheers: Var å bunkra diesel og vann idag ,fikk grov vaska over litt utvendig også .Men vannet i havna har frysi et eller anna sted på veien ,så måtte ut med slanger fra klubbhuset og sjøte på.Men går jo det også da,litt renere blei dama men.Den er vel presentabel nok på denne årstiden vil jeg tru,da den er vasket over div ganger innvendiig pga teakstøv.Så er det i værtfall rein nok inne ,nå kribbler det i hele skrotten.Har aldrig liggi inne så lenge,så var nesten godt det har vært nok å gjøre ombord.

Fredag går turen mot Strømstad ,kansje jeg venter på Øko som jobber i helgen.Men jeg skal ut av hjemmehavna,så da ser vi når fredan kommer .Regner med å se endel av dere i påsken,blir vel Tanum til slutt tipper jeg.

 

Tine IV som er mye blidere nu :lol:

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...