Jump to content

Isforholdene landet rundt


Astor

Recommended Posts

Som mannskapet på redningsskøyta Stormbull og som Lippert også har pressisert så er det fortsatt MYE is igjen i Drammensfjorden som skal ut Svelvikstrømmen. I dagene fremover er det meldt lite vind noe som betyr at isrester vil bli å finne over store deler av Breiangen. Normalt går strømmen over mot Gullholmen, men isflak kan man finne over alt.

 

Også nedover langs kysten til Sverige vil det sikkert ligge isflak duppende i sjøen fra fjorder og viker.

Vi går normalt i moderat fart og har god tid til å oppdage isen. Værre er det for de som går i høy fart. Så vær OBS!


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Som mannskapet på redningsskøyta Stormbull og som Lippert også har pressisert så er det fortsatt MYE is igjen i Drammensfjorden som skal ut Svelvikstrømmen. I dagene fremover er det meldt lite vind noe som betyr at isrester vil bli å finne over store deler av Breiangen. Vi går normalt i moderat fart og har god tid til å oppdage isen. Værre er det for de som går i høy fart. Så vær OBS!

 

Høres ikke ut som det blir 35knop i lånt båt denne påsken :sailing:

Hilsen Morten

www.ribtjenester.no

Link to post
Share on other sites

Det er og en masse brygger, fortøyningpåler, badetrapper og annet ræl som er brekt i biter av isen rundt langs kysten. Etterhvert som isen nå forsvinner fra beskyttede viker og bukter vil mye av dette drive ut i fjorden. Ikke noe problem for de store båtene, men små hurtiggåene liker nok ikke å treffe på slikt.

Link to post
Share on other sites

Det ser ut som det blir boblehavnpåske i år gitt.

Dvs. bolbleannlegget er jo skrudd av, men det er enda for mye is å passere for å komme ut i åpent farvann. Med drittværet som er meldt med regn og plussgrader er vet vel håp om å komme seg ut i løpet av påsken, men de første dagene må tillbringes i havn.

 

Illustrasjonen under viser hvordan jeg annslår isen å ligge når jeg kikket utover fjorden i går.

Det står fortsatt folk å fisker på isen i Hvervenbukta, men det Mmmåååå da snart være slutt på det tullet der nå... sukk.

 

is_pr_25mars.jpg

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Har seilt fra Strömstad til Havstensund. Vi valgte å gå inn ved Resö, det skulle vi ikke ha gjort...

 

Nord for Havstensund ligger det tykk is fortsatt. Det var brukket opp et råk, men ca 10 meter måtte vi brekke oss i gjennom. Hadde tenkt å gå til Grebbestad, men valgte å bli liggende i Havstensund og heller gå utaskjærs til Smögen i morgen. Der regner vi med at det er åpent sørfra.

TMS

Link to post
Share on other sites

Har seilt fra Strömstad til Havstensund. Vi valgte å gå inn ved Resö, det skulle vi ikke ha gjort...

Kustbevakningen hade visst kjørt opp en råk der nede nylig, og de sa at det var ihvertfall 10-15 cm. is , og med de temperaturene som er nå om dagen, så blir ikke de borte over natta :cryin:

Link to post
Share on other sites

Nå vet jeg ikke hva du beskriver som Oslofjorden, men her ute i sørlige del er det isfritt.

Gikk fra Strømstad opp sekken/frierfjorden ut ved Strømtangen og over til Vestfold siden.

Så ett par små is flekker vil ikke kalle det isflak engang. Vil tro at is vinteren er over her ute.

Hvordan det er på inn siden av Drøbak har jeg ikke peiling på.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Håper det kan bli båttur til Kommersøya til helgen, dersom isen går innen den tid da. Her et bilde tatt fredag som viser begge flytebryggene i Grisebukten innesluttet av is.

 

kommers020410.jpg

foto: bastard

 

Men før det må jeg få båten på vannet. Plassen min er ikke klar, men jeg får låne plass på den eneste flytebryggen som det er lagt landgang ut til. Snakket tidligere i kveld med Sverre (som setter ut båtene) om at jeg ringer ham imorgen tidlig slik at vi kan avtale klokkeslett for utsetting en av de to nærmeste dagene.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

En liten stemningsrapport fra Grimsøy på Hvaler. Slik det ser ut her nå, blir det nok påskeferie i havna. Ikke mye som tyder på at isen skal forsinne så fort, men det har skjedd undere før. Isen går jo kjapt når ting først begynner å skje.

 

dsc00133.jpg

 

dsc00134.jpg

 

dsc00135.jpg

 

dsc00136.jpg

 

dsc00137.jpg

 

dsc00138.jpg

 

dsc00139.jpg

 

dsc00140.jpg

 

dsc00141.jpg

 

dsc00142.jpg

 

dsc00143.jpg

 

dsc00144.jpg

 

dsc00145.jpg

 

Du mener vel Grimsøy i Sarpsborg?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...