Jump to content

Isforholdene landet rundt


Astor

Recommended Posts

Det ligger nå 20+ cm i Mossesundet, ca 50-50 sjøis og brakkvannsis fra nedbøren. Den er såpass hard at man skal være forsiktig med å forsøke å bryte den med fritidsbåt. Jeg fikk et hakk i Jonas da jeg tauet ham ut, og isen har blitt både tykkere og hardere siden det.

 

~Henning

Link to post
Share on other sites

Her er link til dagens ismelding fra Kystverkets istjeneste om den kan være av interesse eller til hjelp:

 

Ismelding / Ice report 8th December 2010

 

Lagt til: Merk at flere av observasjonene er fra 7. desember mens noen få også er fra 6. desember slik at situasjonen kan ha endret seg til i dag.

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Akurat nå så ser det svart ut ang jul og nyttårs tur til gjestehavna ,mandag var det fritt vann.Nå ligger det is til øyene igjen og det har begynt å legge seg noe tykk is inne i havna,men det kan jo fort snu.Men værmeldinga sier bare masse minus grader hele jula ++ ,men lov å håpe på litt vind å mildvær.Liker dårlig denna årstia,overnatta igjen her om dagen.Hjelper litt på savnet av turer,men vil helst ut en tur da .Blir mange netter ombord i jula,regner med litt besøk av kjente .Da Øko jobber så er det rett ombord såklart,vært flink iår til å bruke skuta da.Ikke en dag uten kaffe ombord ,eller :santcheer1:

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Sitter i båten nå, og det er is i Horten gjestehavn. Det må nok varmere vær og vind til for at det skal bli nyttårstur på oss :nonod:

Det var -8 inne i båten når jeg kom for en time siden, og nå er det +9, så jeg håper det ikke blir alt for kaldt å ligge her i natt. Planen er å dra grytidlig inn på jobb i morgen.

/per

Link to post
Share on other sites

. Det må nok varmere vær og vind til for at det skal bli nyttårstur på oss :nonod:

Kansje like dumt å bli i gjestehavna,reise nedover i nyttårshelgen.Kan jo bli mye is å div innen hjemmturen,så ville vel tenkt meg om 2 x .Men som sagt så håper jeg det blir såpass at jeg kan komme å besøke dere da,jeg har jo heller ikke drev så da har jeg litt å gå på .Skulle det bli for ille,så blir jeg bare til det blir bedre igjen.Verre om det hadde da vært Bolerne .Hehe ,sees kansje.Foresten mærkelig tidlig med is i gjestehavna ,sjelden is der i det hele tatt så?Men er noe spesielt om dagen,dassen inn var frysi hos meg i dag.Den frøys ikke sist vinter med mye kaldere vær å lange perioder med mega is rundt skuta.Litt mærklig er det da,men har jo blåst sinnsykt lenge.Gjør vel ikke saken bedre det,men kaldt er det og det snør også.Uff å uff og dobbel uffff

PS:da slipper jeg å svippe nedom imårra da,regner med det er strøm hos nabon din også :santcheer1:

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

PS:da slipper jeg å svippe nedom imårra da,regner med det er strøm hos nabon din også :santcheer1:

 

Tine IV

 

Jepp, han har strøm. Pratet med han i går kveld. Det var slush i dassen min i går også, men når jeg fikk litt varme i båten så løsnet det.

Isen la seg ennå mer i går kveld og når jeg dro i dag tidlig var hele havna islagt med et lag snø oppå.

/per

Link to post
Share on other sites

Fra Strömstad i går:

- 14 grader ute. 0 grader inne i salongen. 1,6 plussgrader i forpiggen (har mest kontakt med vannet under båten der fremme) RF= 48 %. 2,7 i motorrommet, 250 W panelovn, laveste trinn på termostaten. Østlig drag og isen har gått i havna. En sel gled stille forbi inn mot fiskemottaket på jakt etter litt snadder. Badetemperaturen ved siden av båten var pluss 2 grader. Så det er bare å legge julefeiringen til Strömstad, for dem som liker det.

Link to post
Share on other sites

Isfritt inn til Leangbukta.

Isfritt rundt øyene utenfor Sætre. Da blir det båttur på oss Nyttårsaften. Lenge siden vi har hatt overnattinger nå. Mye jobb og mye rundt det å drive selvstendig. Slik er det men morro er det også.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

. Det var slush i dassen min i går også, men når jeg fikk litt varme i båten så løsnet det.

Isen ligger tykk alt inne i havna ,ligger også is ut til øyene på Horten indrehavn.Så jule/nyttårs tur er bare å dri,,,, i ,blir deppa av detta jeg .Men det blir endel dager/netter ombord i romjula,selvom jeg ikk kommer ut.Er jo trøsten det.

Skal ikke dra igang diskusjonm her nu ang dassen,men Skipet du må jo blande ei kanne frostveske å dra godt ned i dassen så ikke den fryser.Den tåler ikke stort,værre hos meg da vann inn til dass har frysi.Satt på mere varme ombord idag (har jo 200w panelovn på dass ),da det var frysi igen etter at jeg fikk den igang igår.Nei dette er null morro ,men sånn er det bare.Strømmen er dyr nok,men nå flyr måleren i 100 .Men sånn er det bare

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

,værre hos meg da vann inn til dass har frysi.Satt på mere varme ombord idag (har jo 200w panelovn på dass ),da det var frysi igen etter at jeg fikk den igang igår.

Konserverte inntaket også jeg :yesnod:

Fikk tatt et dårlig mobilbilde av skøyta der den snek seg inn i sikksakk mellom isflakene i går.

bilde0316.jpg

Link to post
Share on other sites

Konserverte inntaket også jeg :yesnod:

Hadde det vært så lett så,men bruker båten 7 dager i uka 12 mnd i året.Bare synd jeg ikke er ombord 24/7 (kun et par netter i uka ),da jeg syntes det er noe unødvendig å bruke Eber'n om natta da jeg ikke er ombord.Så da blir det jo fort kaldt,var minus 5 i salongen da jeg kom idag formidag.Hvor mye det var da under dørken aner jeg ikke,men tydeligvis for kaldt .Men noe rart er det syntes jeg ,da det var kaldere i lengre perioder ifjor og alt var i vater .Huummmm

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Tine, at isen er mer utfordrende i år fremfor sist januar, er at forrige gang var det relativt stille vær hele tiden, mens det i år er isende vind som igjen fører til kaldere temperatur enn hva gradestokken viser.....

 

Jeg ser jeg denne vinteren har litt mer utfordringer ombord enn sist vinter....

Link to post
Share on other sites

Skal ikke dra igang diskusjonm her nu ang dassen,men Skipet du må jo blande ei kanne frostveske å dra godt ned i dassen så ikke den fryser.Den tåler ikke stort,værre hos meg da vann inn til dass har frysi.

Tine IV

 

Jeg hadde frostvæske i, men det har nok ikke vært nok. Fylte bra opp med frostvæske når jeg dro fra båten i dag, så jeg regner mad at det går bra nå. Lærer noe stadig :tongue:

Blir spennende å se på isforholdene til uka,vi vil jo gjerne på Nytt År's tur da...

/per

Link to post
Share on other sites

Dette med at det er kaldere iår skjønner jeg ,da det fryser hos den ene å andre.Har en 40 fot pinnebåt med motoren nesten midt i båten,saltvannsiden var frysi.Skal litt til før dette skjer,så er nok mye kaldere ja å det kjenns jo megakaldt ut også.Ligger på -15 her nu,så den går stadig nedover feil vei.

Så er nok et lite tips til både nye å gammle vinterbåtfolk,følg godt med fremmover og gjerne ha på litt varme om mulig.Jeg har 400w fostvakt i motorrommet å 200 på wc og tettet luftinntakene til motorrom,tetter du ikke dem med såpass store inntak som det er på sånne båter jeg har.Da kan du fort få et problem,jeg håper å trur det går bra iår også.Men akurat nå liker jeg dette dårlig,så glad jeg skal være ombord fra 1 juledag å utover.Da blir det gjennom varma båt,å da bør det meste være i vater igjen så lenge det varer :)

 

PS:Skipet du bør håpe isen ligger,reise på tur med drev å is.Ikke mye lurt syntes jeg da,har sett noen skrekk eksempler på det.Ligger isen 2-3 cm når dere skal hjem , så jaja uffameg det hadde ikke jeg gjort.Men kansje vi skal lage en ny tråd om vinterbruk av båten eller så ? Sklir litt ut her ,beklager det

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...