Jump to content

Hvordan ankre på litt for dypt vann?


asmang

Recommended Posts

Lurer på om noen her har triks når dybden for utstyret som er montert ikke er tilstrekkelig. Rent praktisk har jeg en 38 fots seilbåt med 50 meter ankerkjetting. Vinsj har ikke fritt fall funksjon. Har noen fine plasser med 20-30 meter dybde og god plass til å ligge på svai. Skjøter dere med vanlig tau? Hvordan fikser dere at siste rest av kjetting går gjennom vinsj? Hvordan sørge for at fomling og tidsbruk gjør at du ikke er drevet på land før man er ferdig?

Ankring gjelder overnatting med god natts søvn;)

Link to post
Share on other sites

Jeg har et akteranker som har noen meter kjetting og deretter langt tau, som begge trekkes greit med aktervinsjen. Så jeg kan sette det først,  koble tauet over til baugankeret, og så slippe videre ut på ankerkjettingen forut. Men oftere velger jeg å sette et landtau ved slike dybder, hvis det er mulighet for det.

 

Å koble fra en lang kjetting og skjøte på med tau, vil jeg ikke anbefale, men hvis man har vinsj med capstan, eller kombikabellar, så lar det seg jo gjøre. En bør da ha mulighet for å låse kjettingen fremme på rullen, så en har en slakk kjettingende å jobbe med.

Link to post
Share on other sites

Jeg har heller ikke fritt fall på vinsjen, men trådløs fjernkontroll.  Det kan ettermonteres på de fleste releer til vinsj.  Har spleiset inn 50m treslått 16mm tau i enden av kjettingen som er 60m.  Tauet  blir da liggende i bunnen av ankerboksen.  Med fjernkontroll på vinsjen kan du holde båten mot vinden fra cockpit, og droppe anker på rett sted.   Kjør fast ankeret og gå frem for å slippe ut så mye tau du trenger.  Ganske greit å hale tauet ombord uten vinsj, og deretter legge kjettingen rundt kabularet når du skal ha opp ankeret. 

Link to post
Share on other sites

Lysekil skrev 1 time siden:

Jeg har heller ikke fritt fall på vinsjen, men trådløs fjernkontroll.  Det kan ettermonteres på de fleste releer til vinsj.  Har spleiset inn 50m treslått 16mm tau i enden av kjettingen som er 60m.  Tauet  blir da liggende i bunnen av ankerboksen.  Med fjernkontroll på vinsjen kan du holde båten mot vinden fra cockpit, og droppe anker på rett sted.   Kjør fast ankeret og gå frem for å slippe ut så mye tau du trenger.  Ganske greit å hale tauet ombord uten vinsj, og deretter legge kjettingen rundt kabularet når du skal ha opp ankeret. 

Dette hørtes ut som en løsning jeg kunne tenke meg å sjekke ut. Ofte er jeg alene ombord, og det glemte jeg å skrive. Men denne måten virker jo veldig grei også da. Lurer litt på denne spleiser da. Du skulle ikke ha et bilde eller i alle fall si noe om hvordan man spleiser tau med kjetting? Det gjelder jo at den holder😆😆

Link to post
Share on other sites

JEg ville skjøtet på 30 meter kjetting hvis du liker å ankre så dypt. Liker ikke skjøten til tau. Har du sterk nok vinsj til å dra opp fra 30 meter? Merker på vinsjen at det er tungt når jeg ankrer dypere enn 25 meter. Prøver å unngå å ankre så dypt, men med 80 meter kjetting er det ok hvis det er beste ankring. 

Link to post
Share on other sites

Her er en god video på å spleise tau til kjetting;

https://www.animatedknots.com/chain-splice-knot

 

Om det er lett å hale opp tauet er jo en definisjons sak, men om du har ankret på 20m dyp

og lagt ut 50 m kjetting og 30-40 m tau så løfter du 20 -25 m kjetting før du kan la vinsjen ta over.  Jeg har 8mm kjetting, og det går stort sett greit.  Blåser det så blir det en annen sak, og det er nødvendig å være to slik at en kan kjøre forsiktig frem mens en haler opp tauet 

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde før 50 meter med kjetting (10mm) og vurderte å lage noe ordning for å kunne forlenge det.  I praksis levde jeg da med at dersom det ikke er for mye vind, så skal det ganske mye til for å løfte opp såpass mye kjetting, selv om det er "litt" dypt.  Var det meldt mye vind, så var dype ankringsplasser uaktuell.

 

Jeg har nå ca 16 meter kjetting spleiset med rikelige mengder med tau (hvordan det spleises har du fått svar på).

 

Vinsjen er litt keitete, med kjettingkabular på styrbord side og taukabular på babord side.  Om jeg skulle ha valgt noe nytt så ville jeg hatt en vinsj med tau og ankerkabular side om side.  Jeg kan ikke si at det er problemfritt, men jeg har funnet løsninger som fungerer for meg.  Om mine løsninger vil fungere for deg avhenger selvfølgelig av hva slags vinsj du har.

 

Jeg har ikke frittfall-funksjon på vinsjen (såvidt jeg vet - muligens kan jeg fremprovosere fritt fall ved å benytte et vinsjhåndtak midt på vinsjhjulet) og ikke fjernkontroll, og er for det meste alene på båten.  Jeg ser for meg situasjoner på grunnere vann enn 16 meter hvor ankeret vil bli fyllt opp med sjøgress eller lignende før det får tid til å sette seg fordi det blir for mye bevegelse på båten sammen med for treg utrulling av de første 16 metrene med kjetting.  I praksis har det ikke skjedd (og her hvor jeg er nå er det dessuten ulovlig å ankre opp på sjøgress).  Dersom det er mindre enn seks meter dybde, lite vind og bølger, og det bare er snakk om en korttidsankring på dagtid med en oppmerksom kaptein i båten, så ruller jeg ut ca 15 meter med kjetting og lar båten henge på vinsjen.

 

Ellers slipper jeg nesten alltid ut all kjettingen pluss tau til all kjettingen har falt ned på sjøbunnen.  Jeg vet da at jeg har ca "høyde" (dybde + avstand til baugspryd) + 16 meter ute.  Dersom det ikke er meldt storm, så holder det til ca 8-9 meters dyp - på større dyp slipper jeg bare ut tau til det er tilstrekkelig mye tauverk ute.  Dersom det er grunt, trang ankringsplass og fordelaktig med lite svingradius så bakker jeg inn ankeret skikkelig, før jeg trekker inn tau til spleisen mot kjettingen så vidt vaker i vannskorpa.

 

Med 30 meters dyp (pluss litt avstand til baugspryd) trenger man i teorien minst 95 meter med kjetting/tau, opptil 160 meter i rufsevær.  Svingradiusen vil jo være noe mindre enn de lengdene man slipper ut, men det er allikevel et ganske stort område båten vil kunne bevege seg på - så viktig å se til at man har god nok plass.

 

Dersom man er temmelig sikker på at det ikke blir særlig med vind i løpet av natta, er det i praksis tilstrekkelig med langt mindre - 20-25 meters dyp med 50 meter med kjetting går som regel fint .  Det kreves ganske mye kraft for å få løftet opp 10mm-kjetting fra havbunnen.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, pacuare said:

Liker ikke skjøten til tau.

 

Det ser og forekommer meg å være "svakeste ledd", jeg vurderer det dithen at det sikkert er en fordel å inspisere denne regelmessig og evt gjøre arbeidet omigjen etter noen måneder eller år (avhengig av hvor godt arbeidet er gjort, hvor solid tauet er, og hvor ofte man ankrer opp).  Med 16 meter kjetting og 50 meter tau ute, så har man i praksis god rykkdemping, så kreftene på tauet blir ikke så ille.  Også slipper jeg å måtte utsette vinsjen for løft av 30+ meter med kjetting  på en gang.

1 hour ago, Lysekil said:

Om det er lett å hale opp tauet er jo en definisjons sak, men om du har ankret på 20m dyp

 

Er det i tillegg mye vind og tung båt, så er det bare å glemme å trekke tauet for hånd.  Hvis ankervinsjen ikke har taukabular kan man alltids føre ankertauet bort til fallvinsj på masta.  ... i allefall om man har seilbåt :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Bjørkski said:

Denne skisse for ankring med kjetting stod i Seilmagasinet 15 mai i år. Følger du denne skal dine 50m kjetting vøre OK på 20-25m vann.

 

Det blir som jeg skrev over - 50 meter med 10mm-kjetting er i praksis ofte godt nok for 20-25 meter med vann fordi kjettingen er såpass tung at den i praksis blir liggende langs sjøbunnen de site meterene til ankeret.  MEN, dette forutsetter at det er relativt lite vind i lufta.  Dersom det virkelig blåser, så vil kjettingen bli helt stram, og da trenger man minst tregangeren og gjerne mer.  Og husk på at det er ikke tre ganger dybden, men tre ganger "høyden" som gjelder.  Er det en meter mellom baugspryd og vannoverflate, trenger man tre-fem meter i tillegg til "3x dybde".

 

Jeg har en anekdotisk observasjon fra forrige månedsskifte, "alle" lå med 3x dybde på 10 meters dyp, og "alle" begynte å drifte da vinden plutselig dreide 120 grader nesten umiddelbart (dvs før båtene hadde fått dreid rundt) etterfulgt av en meget kraftig vindkule.  "Alle" begynte å drifte (unntatt meg - men det tror jeg var flaks).  Nabobåten "Cirka" la seg da midt i skipsleia (de fikk tilsnakk, men også midlertidig tillatelse til å ligge der pga "force majeure") for å få nok plass og la ut 5x.

 

Noe senere kom det igjen en svært kraftig og langvarig vindkule.  Mange båter slet med festet.  Noen greide ikke å få nytt feste i det hele tatt, noen gikk ut mot åpent hav for å "stå han av" der.  Jeg drev ca 50 meter bakover selv, før ankeret fant feste igjen.  "Cirka" lå dønn stabilt.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

Helt enig i at jo mer kjetting jo bedre. Kjetting i kjettingkassen gjør ingen nytte, så er der plass nok til å sveie legger jeg ofte alle mine 50 meter ut. 

 

Skissen viser også at 3x dybde ikke er nok på grunt vann.

Hele artikkelen kan leses her (krever innlogging):https://arkiv.norskmaritimtforlag.no/p/seilmagasinet/15-05-2023/r/28/54-55/6159/1042523 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Bjørkski said:

Skissen viser også at 3x dybde ikke er nok på grunt vann.

 

Jeg anser ikke den skissen for å være noe fasit.   Skissen forutetter at 5x dybde er optimalt ved bruk av 15 meter kjetting, og at tyngden på kjettingen vil gjøre at man trenger mindre enn 5x dersom man slipper ut mer enn 15 meter med kjetting.

 

Under moderate vindforhold (det utgjør vel sikkert mer enn 99.5% av alle oppankringene i Norge) så stemmer det at tyngden på kjettingen gir bedret sikkerhet ved oppankringen.  Da kan det fungere med 50 meter kjetting på 25 meters dyp.

 

Under slike "moderate forhold", så er 3x godt nok selv om man benytter tau - men, det er snakk om tre ganger "høyde".  Er det tre meters dybde og to meter fra vannskorpa opp til baugsprydet, så trenger man i såfall ganske riktig 15 meter med tau eller kjetting - som er 5x dybden.

 

Er det ekstreme forhold, så bør man gå for 5 ganger "høyde" - og under ekstreme forhold, så refererer jeg til https://www.petersmith.net.nz/boat-anchors/catenary.php som fastslår:

 

Quote

 it is obvious that the benefit of catenary is mostly lost in strong winds, with the exception of very deep water, and since the anchor is probably quite capable of holding given an adequate angle of pull, the sole remaining thing you can do to help the anchor is veer more rode.

 

... nå kan man innvende at forfatteren kan ha økonomiske motiver for å fastslå:

 

Quote

Taking a few kilograms of weight out of the chain and putting it into the anchor results in a significant increase in holding power.

 

Egentlig kommer det også litt an på ankeret, enkelte anker tåler at man ankrer med mindre scope enn andre.  Fortress er trolig verdens beste anker på sandgrunn ved stabil vindretning.  Dette ankeret har en kraftig vinkel.  Produsenten anbefaler også "5x scope" når ankeret først har satt seg, men ankeret kan være noe vanskelig å få kjørt ned bl.a. i gjørme, så det anbefales at man trekker ankeret forsiktig ned med "2x scope" inntil det har fått kjørt seg ned i gjørma.  Produsenten anbefaler ellers at man benytter kortest mulig lengde med kjetting speiset med tau.

 

https://fortressanchors.com/resources/safe-anchoring-guide/

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...