Jump to content

Triks for å få ut kjerne av hullsag, (og unngå at det setter seg fast)?


Maika

Recommended Posts

På de hullsagene jeg har bruker jeg senterbor, det løsner jeg etter hver saging og som regel kommer treverket ut ganske greit når jeg lirker og bender litt med det.

Noen hullsager har flere skråspor på sideveggen og der kan man også lirke inn et lite skrujern f.eks.

Det finnes også spiralfjærer som man kan sette utenpå senterborret og som vil presse kappet av etter saging.

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Link to post
Share on other sites

Skrujern som brekkstang inn gjennom hullene i siden av hullsagen bruker jeg, noen ganger 2 samtidig, et fra hver side. Pleier ikke å være det store problemet men enkelte ganger koster det litt jobb...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Kommer du til fra baksiden er det lurt å sage drøyt halvveis (nok til at senterborren kommer gjennom er minimum) og fortsette fra andre siden. Det gir både penere kanter og det du sager ut står bare halvveis inne i hullsagen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har aldri prøvd, men kanskje det fungerer å slå et par spiker igjennom en planke, sette den opp ned, og så dunke "treklossen" inne i hullsagen ned på den, og deretter reversere retningen? Altså "skru ut" boret fra trepluggen...?

Jeg pleter bare å bruke en skrutrekker og tvinge treklossen rundt for å skru den av boret.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Merker i hvert fall stor forskjell på gamle/tørre planker vs nye/fuktigere, merkelig nog er det de gamle/tørre som setter seg mest fast. 
Fikk løs den ene med teknikk&makt. 
Testet med p brekke opp litt underveis, og det hjalp i hvert fall på at det ikke var lange biten igjen som satte seg fast, men litt mekk da. 

Link to post
Share on other sites

Maika skrev 44 minutter siden:

Fins det noe triks for å få ut treverket her, og evt unngå at det setter seg fast?

Kjør hullsaga mange ganger opp og ned før du borer helt gjennom. Da får du ut spon etterhvert. Roter litt med drillen også, da får du mer klaring. Gjør du det på den måten blir søm regel proppen helt løs. Men den sitter jo på senterboret da. For å fjerne proppen pleier jeg bare å skru av hullsaga ved å kjøre drillen i revers, og dunke den ut med senterboret. 

 

Maika skrev 44 minutter siden:

Smøre med olje

Nei, glem det. 

 

Maika skrev 44 minutter siden:

Eller er det bare rå makt og bannskap som gjelder

Ikke det heller :giggle:

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 5 minutter siden:

Kjør hullsaga mange ganger opp og ned før du borer helt gjennom. Da får du ut spon etterhvert. Roter litt med drillen også, da får du mer klaring. Gjør du det på den måten blir søm regel proppen helt løs. Men den sitter jo på senterboret da. For å fjerne proppen pleier jeg bare å skru av hullsaga ved å kjøre drillen i revers, og dunke den ut med senterboret. 

 

 

 

Eg brukar denne metoden, men samstundes vrir eg drillen litt til sidene.  

Link to post
Share on other sites

Problemet oppstår grunnet sagspon fra hulsagen kiles mellom senterpluggen og hulsagen. Jeg pleier å starte med å få markert hullet med hulsaga, så tar jeg og borer et par hull, med et annet bor i innerkanten av der sagsporet er. Da legger spona seg i disse hullene i stedet for å kile seg mellom sagen og senterpluggen.

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...