Jump to content

Helt ærlig, hvor kjedelig er det EGENTLIG å seile?


Kanalkapteinen

Recommended Posts

Overskriften er litt click-bait, men saken er den at jeg det siste året har blitt helt sjuk etter å prøve seiling. 

Forstår egentlig ikke hvorfor, for jeg trives veldig godt i motorbåten, men det er noe med å bruke elementene til ens egen fordel som kanskje trekker litt ekstra? 

Når vi er på tur med familien, går vi stort sett i 7-9 knop hele tida. Innimellom er det likevel veldig greit å klemme til litt og marsje en time i 17 knop eller mer for å komme seg av gårde. Dette vil jo ikke være mulig med seilbåt. 

For min egen del er jeg rimelig sikker på at jeg vil trives med seiling, men hvordan oppleves det for mannskapet om bord som kanskje ikke har samme entusiasmen for selve seilinga? Blir det greie båtturer også for fjortiser, liksom? 

Og hvordan er det å bo om bord i en seilbåt? Man ligger jo en del til havn i ferien også, og vi trives jo best under kalesja med god utsikt og mye lys på dagtid, eller framme på dekk på motorbåten. Vil vi føle at vi sitter i en kjellerhybel dersom vi skulle prøve oss på seilbåt på sikt?

Erfaringa mi så langt består av noe seiljolle i barndommen, pluss en ettermiddagstur i en diger Bavaria for noen år siden. Følelsen da vi slo av motoren og seilet fyltes, har jeg ikke klart å glemme. 

 

Håper på en masse negative kommentarer om livet med seilbåt, slik at jeg kan legge den ballen død en gang for alle. Eller ikke. 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det er jævlig gøy å seile og skal ikke se bort ifra at jeg havner i en seilebåt etter vært, men også jeg er glad i å kunne gi litt på og komme meg feks over Skagerak på 4timer eller koste på over en fjord hvis det er litt guffen sjø.

 

Noe annet som får meg litt mindre lysten er den sosiale plassen jeg har ute i motorbåten og fasilitetne inne. Jeg opplever vel seilbåter som litt trange og uteplassen veldig liten i forhold til hva man er vandt med, det får meg litt betenkt..

 

Jeg skal vurdere det igjen nå unger/ungdommen ikke vil være med lenger, engang i fremtiden.

Masa her inne er en kompis og konvertitt, så han forsøker selge seilebåtlivet så ofte han kan ;)   

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min første båt var en seilbåt. Og seila ble brukt mindre enn motoren. Noe jeg synes det virker som gjelder flere. 
Jo det er moro å seile! Seilingen i seg selv er gøy! Stille og en nytelse!

Når jeg seiler på slør en varm og solfylt dag og står i bare shortsen til rors vel og merke!

Men når jeg skal hjemover for å komme hjem i småsur motvind med litt regn i lufta, da var det ikke fullt så moro!

Jeg kan ikke fordra å stå ute i en klam seilerdress med briller full av vann og dugg!

Jo! Og så må jeg ikke bare pisse! Neida! Full pakke melder seg! Vi seiler på kryss, og ligger selvfølgelig på skeiva! Må ned i kjelleren! Av med en helvetes masse klær som legger en diger vanndam igjen på dørken! Så finne ut hvordan du i heite skal klare å holde dritten (bokstavlig talt) i skåla!

Bli ferdig på en hygienisk og grei måte! Få på deg den klamme og nå kalde seilerdressen igjen for så å komme opp og finne ut at rederinnen (i dette tilfellet)  står stiv av skrekk og ser at det straks er slutt på åpent vann!  Kaste deg over roret og tverre så bommen flagrer og klasker bikkja i bakhuet og sender dattera over bord!

Alt mens brillene igjen er fulle av vann og duggen skjermer mot all utsikt!

Og akkurat da! Da kommer du på at du glemte å sjekke høyden på brua du helst skal under med din 18 meter høye mast!

Trenger du mer??????😁😁😁😁😁😁


Eller du kan gjøre slik:

Stikke hånda ut døra og konstatere at det regner. 
Gå inn til styreposisjon, vri om nøkkelen, sette på litt termostatstyrt varme, akkurat nok til at du holder ut å kjøre i bare bokseren med en lett t-skjorte på deg. Uups! Du må på dass nå også! Ber fruen passe på! Trykke på Standby på autopiloten hvis det dukker opp en hindring og styre unna. 
Alt mens du sitter på dassen i fred og ro! I vater! Blir ferdig i ro og mak! Tusler opp igjen i bare boxershorts og t-skjorta. Strekker deg litt og sier du kan overta! Neida! Det går bra sier rederinnen! Ta deg en kaffe du!

Uff så det regner sier du! Ja, og litt lei motvind!

Tror vi har passert en fire fem seilbåter hvor gubben står ute i et helvetes vinterhabitt nå midt på sommeren!

Uff ja! Tenker du og sier til deg selv at det der skal jeg aldri gjøre!

Før dere passerer under brua med god margin!

😁😁😁

Redigert av Chilli Solbris (see edit history)

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev 52 minutter siden:

Noe annet som får meg litt mindre lysten er den sosiale plassen jeg har ute i motorbåten og fasilitetne inne. Jeg opplever vel seilbåter som litt trange og uteplassen veldig liten i forhold til hva man er vandt med, det får meg litt betenkt..

Hva er det du sammenligner med da?

Tror ikke du vil oppleve en moderne seilbåt av samme størrelse du har i dag som trang, hverken nede under dekk eller ute.

Link to post
Share on other sites

Kanalkapteinen skrev for 1 time siden:

En slik gedigen YouTube-Lagoon eller noe hadde jo vært optimalt. Den type penger har jeg ikke

Hvis man først skal bruke så mye penger og vil ha det gøy, så kjøper man en ORC50 e.l. Man kan få en morsom katamaran for mye mindre penger, men skal du ha tilnærmet like mye plass i salongen i midten som en stor motorbåt, så må du nok minst ut med et par mill.

Link to post
Share on other sites

larshans1 skrev 5 minutter siden:

Hva er det du sammenligner med da?

Tror ikke du vil oppleve en moderne seilbåt av samme størrelse du har i dag som trang, hverken nede under dekk eller ute.

Kompisen gikk fra Fairline Squadron 43 til Seilbåt på 45fot(2017modell), ikke tvil om at volumet i 45fot seilebåt er mindre og alle lugarer er trangere. På uteplassen så sitter 6 stk ok i "sofa" under kalesja, men kan vel ikke akkurat kalle det "storstua".  Når jeg ser på seilbåter på 50fot på finn, så er ikke uteplassen vesentlig større en på nevnte 45foter, men de har ofte ganske bra "reder lugar". Jeg er vandt til stor u-sofa, med plass til 8, gedigen solseng og 4 sitteplasser i kjøreretningen..

Link to post
Share on other sites

Sier seg selv, med norsk klima kjøper man ikke båter bygd for charterliv i Middelhavet....du kjøper naturligvis en Nauticat.  Seil når vinden blåser rett vei, er det kaldt sitter du inne i dekksalongen med dieselvarmeren på og kaffe i koppen.
Er det for mye motvind til at du gidder å krysse ruller du inn seilene og starter Yanmar'n...
IMG_4266.jpeg.3c5bfcce586bb6c2ce5ab1e24c7a4ce9.jpeg

Er det sol sitter du ute og koser deg.
IMG_0166.jpeg.db237f06457454485bca0fddeb56aeda.jpeg

1. desember utenfor Lindesnes...  gjett hvor jeg satt da?
IMG_4079.jpeg.ad3b8bb3e7f40607d9bd2ad5694c099a.jpeg

IMG_0277.jpeg.5a118684bef1af60a66025bd75e2e6ef.jpeg
 

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

@Chilli SolbrisHahahahahahahahaa!!! :lol: :giggle: Det er den ærligste og mest legendariske beskrivelsen av seillivets gleder jeg har vært borti!! Måtte le høyt.
Men du peker absolutt på noen poenger som betyr mye, særlig når man har med seg familie på tur. 

Dårlig vær er jeg glad i etter mange lange dager på hummerfiske i dårlig vær på Vestlandet gjennom oppveksten, men det er jammen meg godt å kunne trekke inn for å styre når det blir skikkelig guffent... 

Har forøvrig lagt merke til at det absolutt er seilbåtene som fyrer mest med webasto på kveldstid, nesten uansett hvor fin sommerkveld det er. Handler det om å få tørka vått tøy og få varmen i kroppen etter mye sjøsprøyt gjennom sommerdagen?

 

@Førstefender ja, vi tenker nok litt likt her. Jeg er også redd for at jeg mister en del av kosen og det sosiale, liksom. Hmm...

 

@Arne HenriksenDu har jo på mange måter drømmebåten og det beste kompromisset for båtliv på våre breddegrader. Nydelige skuter! Gi en lyd om du trenger mannskap å skremme vannet av en vinterdag. 

 

 

Edit: kanskje far må kjøpe seg en gammel, liten seilbåt og få seilt fra seg, så kan familieturene fortsatt tas med motorbåten... :pray:

I så fall har jeg fått veldig sansen for Maxi Fenix, må jeg innrømme. 

 

 

Hmm...

Redigert av Kanalkapteinen (see edit history)

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Kanalkapteinen skrev for 1 time siden:

@Chilli SolbrisHahahahahahahahaa!!! :lol: :giggle: Det er den ærligste og mest legendariske beskrivelsen av seillivets gleder jeg har vært borti!! Måtte le høyt.
Men du peker absolutt på noen poenger som betyr mye, særlig når man har med seg familie på tur. 

Dårlig vær er jeg glad i etter mange lange dager på hummerfiske i dårlig vær på Vestlandet gjennom oppveksten, men det er jammen meg godt å kunne trekke inn for å styre når det blir skikkelig guffent... 

Har forøvrig lagt merke til at det absolutt er seilbåtene som fyrer mest med webasto på kveldstid, nesten uansett hvor fin sommerkveld det er. Handler det om å få tørka vått tøy og få varmen i kroppen etter mye sjøsprøyt gjennom sommerdagen?

@Førstefender ja, vi tenker nok litt likt her. Jeg er også redd for at jeg mister en del av kosen og det sosiale, liksom. Hmm...

@Arne HenriksenDu har jo på mange måter drømmebåten og det beste kompromisset for båtliv på våre breddegrader. Nydelige skuter! Gi en lyd om du trenger mannskap å skremme vannet av en vinterdag. 

Edit: kanskje far må kjøpe seg en gammel, liten seilbåt og få seilt fra seg, så kan familieturene fortsatt tas med motorbåten... :pray:

I så fall har jeg fått veldig sansen for Maxi Fenix, må jeg innrømme. 

Hmm...

😁😁😁

Har vært inne på tanken selv om å ha en liten seilbåt ved siden av Storebroen. @Bjørn Løvjomås har jo det! Breial fyr det der med flere båter!!!😂😂😂 Reder kalles det visst😆😆😆

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Jeg gidder ikke seile dersom det ikke er kos, ergo ble det motorseiler. Vi valgte båt etter klima, den må klare arktisk skitvær midtvinters. Vi kan sitte inne og ha det godt og varmt, vi har god plass. 100 hesters motor funker selv uten vind eller motstrøm og storm rett i mot.

Men fy så digg det er når alt er perfekt og man bare seiler dit man skal.

Link to post
Share on other sites

Kanalkapteinen skrev for 6 timer siden:

Edit: kanskje far må kjøpe seg en gammel, liten seilbåt og få seilt fra seg, så kan familieturene fortsatt tas med motorbåten... :pray:

I så fall har jeg fått veldig sansen for Maxi Fenix, må jeg innrømme. 

Hvis du har plass til en båt til, så ville jeg gått for denne planen, så kan du heller oppgradere etter hvert hvis du fortsatt har lyst.

Kanskje ungene vil overta den lille seilbåten etter hvert?

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Ask said:

Noko av det kulaste med å ha seglbåt, synest eg, er rekkevidda.

Ja... var på en ukestripp sist sommer, ut Trondheimsfjorden, rundt Hitra, ned til Kristiansund og ut til Grip, tilbake til Kristiansund, videre inn i Aurefjordene og hjemover. ~260nm. En god del motorkjøring, men uansett - vel hjemme i Hommelvika så dieselmåleren slik ut (fylte opp før jeg startet hjemmefra):

 

image.png.3f298490085b4d90e52aa41202aabdd1.png

Redigert av Arne Henriksen (see edit history)

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Ask skrev for 1 time siden:

Noko av det kulaste med å ha seglbåt, synest eg, er rekkevidda.

Det har hendt at eg har fylt diesel samstundes som store motorbåtar ala Chilli Solbris. Då er eg glad eg ikkje har stor motorbåt.....

Og nettopp derfor vurderes seilbåt av mange, inkludert meg. Men seilgarferobe koster også penger. Men motorseiler stor nok til å bo i er ikke dumt. 

Arne Henriksen skrev 16 minutter siden:

Ja... var på en ukestripp sist sommer, ut Trondheimsfjorden, rundt Hitra, ned til Kristiansund og ut til Grip, tilbake til Kristiansund, videre inn i Aurefjordene og hjemover. ~260nm. En god del motorkjøring, men uansett - vel hjemme i Hommelvika så dieselmåleren slik ut (fylte opp før jeg startet hjemmefra):

image.png.3f298490085b4d90e52aa41202aabdd1.png

Bare bittelitt misunnelig!😂😂😂

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev for 10 timer siden:

 

Noe annet som får meg litt mindre lysten er den sosiale plassen jeg har ute i motorbåten og fasilitetne inne. Jeg opplever vel seilbåter som litt trange og uteplassen veldig liten i forhold til hva man er vandt med, det får meg litt betenkt..

Men like fullt er det motorbåtfolket som oftest drar campingstoler og bord ut på brygga for å sitte i gruppe. Seilbåtfolket samles oftest ombord i en av båtene om man er flere sammen. Jeg har hatt seilbåt i 30 år men har nå motorbåt på andre året.  Likevel har jeg ikke helt forstått hvorfor det er slik. 

Link to post
Share on other sites

*Trives godt med å ha noe å gjøre underveis som trimming av seil etc. 

*Skli avgårde i 6-7 knop innaskjærs uten motordur er helt fantastisk. 

*Surfe på bølgende i medvind. 

*Stor plass både inne og ute. Nå som cockpitteltet er på plass, tilbringer jeg nesten mer tid "ute" enn inne. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det EGENTLIG er traurig å gå for motor, og finner det engasjerende å seile. Sist sommer gikk det med 0,13 liter diesel pr nautisk mil. Og forbruket inkluderer Eber og Aggregat. 

 

Er været av en type jeg ikke liker, kan Hulda styres fra salongen. De som får noja av kjellerfølelsen, kan kjøpe seg båt med dekkssalong eller cockpittelt. Sjønner ikke argumentasjonen om at seilbåter er 'sånn eller slik'. På bryggen der jeg ligger, har de fleste seilerene cockpittelt som gir inneplass i cockpit. Hulda er den eneste seiler med dekkssalong. Hulda er ikke rigget for partay i cockpit. Her er det andre prioriteter.

 

Men, vi er så forskjellig.

Link to post
Share on other sites

Seiling kjedelig?

 

Seiling er akkurat så kjedelig som man gjør det. Ruller man ut et seil og lar seg drive med vinden, så er det jo koselig, men ikke så veldig spennende eller utfordrende. Seiler man som Thomas Ruyant på bildet, er det intenst, tungt,vått, slitsomt og spennende, men ikke kjedelig!

 

Så kan man jo finne sitt eget nivå i mellom, med riktig kjedelighetsgrad.

7518F3EB-9B7C-472D-BCC2-FE804439A8EB.jpeg

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 12 timer siden:

Breial fyr det der med flere båter!!!😂😂😂 Reder kalles det visst😆😆😆

Stormannsgalskap😅😅😅 

Det er faktisk meget greit å kunne ta seg en liten seiltur innimellom.  Jeg kjøpte en gammel maxi 68. Den kostet meg 12 k. Å har gitt meg mye mer i glede. Har til og med overnattet 2 døgn. Anbefales på det varmeste

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Jeg må starte med at jeg HATER seilbåter, bare masse ekstra greier og når man skal jobbe på de når de står på land så må rigge til med stiger, stilas, stå å jobbe med slipemaskiner over hodet og alltid masse ekstra greier her og der 

 

MEN jeg har vært med og seila noen regatta'r og noen "værsting" regatta båter, tilogmed jeg blir jo gira når man trimmer seila, tilter masta, ligger så langt ut på siden som muligt for og få retta opp båten, alt i jakta på den siste knopen 

 

Men skulle jeg noen gang hatt meg seilbåt, så er det kun katamaran som er aktuelt, gidder ikke ligge så på skrå hele tiden, vil heller bruke kreftene en kjølbåt bruker på å ligge på skrå, til å skyte fart. Må innrømme at jeg har lyst på en hobiecat eller noe ala det

Link to post
Share on other sites

Vi har motorbåt 28 fot.

Har tidligere også hatt seilbåt. Fantastisk flott å seile,men mer krevende i seilbåt om det blåser ille. Jeg er blitt 74 år,meget mulig jeg bytter båt igjen. Men jeg innser at man ikke blir sprekere etter som tiden går,samt at man holder ut lengere i båt uten seil. Men en stor fordel med seilbåt..ingen vikeplikt for cabincruser'n som kommer fra styrbord i 40knop. Bare å huske på hvor redningsvesten er !

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...