Jump to content

Får ikke riktig avlesning fra Batterimonitor. Se bilde


Roger og Olina

Recommended Posts

Hei folkens Prøver å koble opp en batterimonitor her men når jeg legger inn antall amp så viser batterimonitor kun 50%. Slik har jeg gjort det. Jeg har 2 batterier på 230amp. Det som står i motorrommet er nytt og her går pluss til pluss. Så går det en minus kabel fra minus til minus. Så har jeg tatt en minus kabel fra batteri nr 2 (det som står i motorrommet) til forbruk gjennom shunt. Så går jeg inn på innstillinger på batterimonitor og legger inn 460amp. Da viser den at jeg kun har 240amp? Hva gjør jeg feil?20231008_122637.jpg.ca3ff4fa67373f2cce7defd7c453729f.jpg20231008_122637.jpg.ca3ff4fa67373f2cce7defd7c453729f.jpg

Link to post
Share on other sites

Begge minusene under ene bolten og forbruk under den andre...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Olevine skrev 18 minutter siden:

Forutsatt at du har koblet riktig, så må vel monitoren ha en viss tid og måle på både lading og forbruk gjennom shunten før den har mulighet til å vise riktig verdi. Var batteriene fullt oppladet når du koblet opp?

Akkurat, ja de var fulle. Takk for tilbakemelding 👍

Link to post
Share on other sites

Med en gang du starter monitoren så vet den veldig lite. Den vet  (måler) spenningen. Så setter du batteriet til lading, og da kan den telle hvor mange Amp som blir tilført. Så etterhvert trykker du på 100%. Så begynner du å forbruke, og da teller den hvor mange Amp som går ut, og sammenligner med det du har oppgitt som kapasitet. Når du har tømt og ladet et par ganger begynner den å gi riktige verdier. Spenningen vil du alltid kunne lese av.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke noe problem med at batterimonitoren min ikke leser akkurat. Det står noe om batteriopplegget til Hulda her. Som muligens er nokså identisk med det opplegget du plundrer med nå.

 

Det som har skjedd siden den gangen, var at det ene batteriet døde. Det andre er det fremdeles godt liv i. Jeg har installert BEP batterimonitor. Den er klundrete å drive med. Men jeg fikk, uten ville protester, stilt den om fra 450- til 225 Ah. Den plukket opp endringen med en gang, og har virket siden. 

Link to post
Share on other sites

Roger og Olina skrev for 1 time siden:

Ingen kabel på minus på batter 1?

Minus fra begge/alle batteri på ene siden og forbruk/lading på andre. Er "Batteri 2" og "Batteri nr 2" det samme? Tenkte først at det var batteri 1 og 2...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det ser ut som shunten er identisk med min TR16 (100 A versjonen) kjøpt via AliExpress. Det finnes mange ”bruksanvisninger” på YouTube for hvordan du skal sette den opp. Instrumentet skal ikke kunne se batterikapasiteten når du setter det opp første gang. Det må du angi selv. Så vil instrumentet se brukt og tilført strøm. Da vil gjenværende kapasitet etterhvert justeres.

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 59 minutter siden:

Jeg har ikke noe problem med at batterimonitoren min ikke leser akkurat. Det står noe om batteriopplegget til Hulda her. Som muligens er nokså identisk med det opplegget du plundrer med nå.

Takk for det Hulda. Tror jeg skal lese på innlegget ditt fra pc og ikke mobilen slik som nå. Blir litt kronglete 🙂

Link to post
Share on other sites

SveinHa skrev 50 minutter siden:

Minus fra begge/alle batteri på ene siden og forbruk/lading på andre. Er "Batteri 2" og "Batteri nr 2" det samme? Tenkte først at det var batteri 1 og 2...

Hei igjen SveinHa. Det er 2 batterier. Sikkert jeg som beskriver litt klønete. Pluss kabel går fra batteri 1 til 2 og forbruk pluss går fra batteri 1. Så har jeg en minus kabel som går fra batteri 1 til 2. Mens minus kabelen til forbruk går fra batteri 2. Skulle kanskje ha tegnet det, men er på sjøen og sitter kun på mobil 🙂

Link to post
Share on other sites

Roger og Olina skrev 44 minutter siden:

Hei igjen SveinHa. Det er 2 batterier. Sikkert jeg som beskriver litt klønete. Pluss kabel går fra batteri 1 til 2 og forbruk pluss går fra batteri 1. Så har jeg en minus kabel som går fra batteri 1 til 2. Mens minus kabelen til forbruk går fra batteri 2. Skulle kanskje ha tegnet det, men er på sjøen og sitter kun på mobil 🙂

Vet ikke helt om jeg forstår deg riktig;
Er pluss og minus koblet sammen på 1 & 2 uten noe bryter i mellom så regnes det som ett batteri, det spiller ingen rolle om du henter forbruk fra +/- på  1 eller 2 så lenge de er koblet sammen.  

Har samme shunt. Jeg har en samleskinne for minus, der alle batterier er kobla på. Fra skinnen så går det 1 kabel til shunt og 1 ut på andre siden til forbruksbanken. Jeg måler altså bare inn/ut på forbruksbanken min, startbatteri er ikke interresant da det utelukkende er brukt til start i mitt tilfelle og dermed stortsett alltid fullt. 

Batteriene var fulladet når shunten ble koblet til. Jeg har 300 amp blysyre på forbruk, la da inn 150 amp på shunt, så når shunt viser 0% så er batteriene ca på 50% og jeg må lade for å unngå slitasje. Fungerer meget bra i mitt tilfelle. 

Har muligheten til å koble sammen start og forbruk, men da går + via bryter. 

mulig jeg har misforstått noe, men det skal ikke være noe hokus-pokus og få den opp å gå

 :)

 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Denne her skissen jeg fant på nett viser koblingen greit:

10063-paperjournal2.png

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...