Jump to content

Støpe over isolasjon


Swingswong

Recommended Posts

Hei. Jeg har hatt en lekkasje i baugen som har gjort at vann kommer inn fra dekk og inn i båten. Lekkasjen er i en plate i bunnen av rommet foran der man legger tau og fendere. Jeg har skjært ut alt og pusset ned slik at det er klart for støping.  Tenkte å bruke glassfiber og polyester fra Biltema. 
Jeg har skjært til en mal av isolasjon

https://www.westsystem.no/produkt/isolasjonsplate-selvklebende-12-x-08m/

Kan jeg støpe oppå denne eller smelter den av polyesteren?

Er usikker på hvilket materiale den er laget av. Den er veldig lett og relativ bøyelig. 

IMG_0795.jpeg

Link to post
Share on other sites

Swingswong skrev for 19 timer siden:

Jeg har skjært til en mal av isolasjon

https://www.westsystem.no/produkt/isolasjonsplate-selvklebende-12-x-08m/

Kan jeg støpe oppå denne eller smelter den av polyesteren?

 

Er isolasjonsmatta kun en mal? I så tilfelle ville jeg støpt glassfiber og polyester på ei plate, enten ei glassplate eller ei plate av kryssfiner eller noe. Når polyesteren har herdet legger du malen din oppå og tegner rundt med en tusj, så skjærer du ut med vippesag eller vinkelsliper. Epoxy hadde jeg droppet, unødvendig dyrt. 

Link to post
Share on other sites

I utgangspunktet var det en mal til en kryssfinerplate, men jeg ser ikke helt poenget med å legge en kryssfinerplate nedi der. Det er liten belastning, kun fendere og tau som ligger der. Hullene som skal føre vannet ut er borret i litt ulik høyde så det er lettere å få hullene i kanten på platen når den ikke er helt stiv. Jeg tenker å heve den 1cm i bakkant slik at vannet ledes mot dreneringshullene

Link to post
Share on other sites

Swingswong skrev for 15 timer siden:

Kan jeg bruke denne?

Hvis du skulle ende opp med Biltemas lamineringsepoksy er det viktig at du er nøyaktig med blandingsforholdet. Erfarer den som noe mer følsom for riktig blandingsforhold enn f.eks. WestSystem, Aeropoxy og andre. Blir blandingsforholdet feil herder den ikke skikkelig. Ellers er det en god epoksy, har brukt den til laminering av kjøl, spant, glassfiberbelegging av tre og mer.

Link to post
Share on other sites

Swingswong skrev for 15 timer siden:

Tipper det blir Biltema. Det er rett borti gata. 
Tenker at jeg veier opp for å få rett blanding. 
Da blir det epoxy og glassfiber, så lar jeg den fine malen bli støpt inn i stedet for å lage noe annet. 

 

Du må uansett garantert skjære til rundt kanten av den plata du støper på/rundt denne malen.

 

Jeg ville ikke gjort det slik. Jeg ville gjort det slik som Komodo foreslår. Absolutt enklest, og med beste resultat.

Og med polyester i stedet for epoxy. Hele skuta di er polyester. Skjønner ikke denne balingen med epoxy i hytt og pine.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...