Jump to content

Kjøp av GPS - Hvem, hva, hvordan???


SeaMaster175

Recommended Posts

Ettersom vi fikk endel penger til jul (av en gavmild bestemor), har vi tenkt å kjøpe oss en håndholdt GPS. Problemet er at vi er helt grønne på dette området. Har tenkt å gi maks 3500 kroner.

1. Får vi noen bra GPS'er for denne prisen?

2. Følger det med kart, eller må dette kjøpes ved siden av? Evt. hvor mye koster det?

3. Viser GPS'en bare bredde- og lengdegradene eller viser den det som et punkt på kartet i GPS'en?

 

 

 

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

Har selv en Garmin Etrex Legend, den har svart/hvit skjerm og 8MB til kart, kostet vel ca. 2500 for et år siden. Den er vel utgått nå tror jeg.

 

Den har basekart over Europa, og jeg kan legge inn kart, f.eks M50000 serien so er gode og detaljerte turkart til fotturer i skog og mark. De kartene koster vel ca 700 pr. CD, og Norge er vel inndelt i ca 20cder

 

GPSen viser posisjonen og også sport på kartet som viser hvor du har gått og hvor du er.

 

Det skal også gå ann å legge inn BlueChart, men her koster kartene ca. 2000 pr. del. Og skjermen på en liten håndholdt er vel kansje for liten til "kartplotterbruk". En Garmin 60CS er kansje brukbar til kartplotter om du går med liten fart. Den koster vel i overkant av 4000, men så kommer kartene i tillegg.

 

http://gps.no kan kansje være et greit sted å ta en titt.

Link to post
Share on other sites

Har tenkt å gi maks 3500 kroner.

1. Får vi noen bra GPS'er for denne prisen?

2. Følger det med kart, eller må dette kjøpes ved siden av? Evt. hvor mye koster det?

3. Viser GPS'en bare bredde- og lengdegradene eller viser den det som et punkt på kartet i GPS'en?

1. Ja. Du kan faktisk velge mellom ganske mange modeller til den prisen. Merk at du bør kjøpe en modell med EGNOS.

2. For 3.500 finnes det noen modeller med kart, og noen få med fargeskjerm. mMerk at det blir relativt liten skjerm og min vurdering er at de ikke er egnede for navigasjon med elektroniske sjøkart. Disse sjøkartene er noe du må kjøpe ekstra, og da sprenger du fort budsjettet. Likevel, ta en titt på f.eks. Garmin eTrex Legend Color. Sjøkart på knøtt liten sort/hvitt skjerm er ikke noen god ide.

3. Har enheten kart så viser den også posisjon på kartet, men ikke alle kart er like nøyaktige. Stort sett kan alle GPS-enheter med display vise posisjon med lengde- og breddegrader. I tillegg viser de gjerne fart over moder jord (ikke farten relativt til vannet) og kurs.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi har også tatt en titt hos Malfix. Garmin E-trex Legend C virker ganske interesant. Etter hva jeg forstår slipper vi her å kjøpe et kart ved siden av, eller....? Vil denne vise et kart med våres posisjon? Vil den også vise hastighet?

 

Noen som har erfaring med denne GPS'en?

 

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder det kartet som følger med som basekart i gpsen, så er det så pass dårlig at det egentlig ikke kan brukes til noe som helst. Sånn sett kan du like godt kjøpe GPSen i USA med amerikansk basekart og i tillegg kjøpe en kartCD, f.eks. 250000 kartet over Norge, det koster vel en 1000 lapp i tillegg og er betydelig mer detaljert og nøyaktig enn basekartet. Men det er ikke noe sjøkart og viser dermed ikke grunner, staker etc.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder det kartet som følger med som basekart i gpsen, så er det så pass dårlig at det egentlig ikke kan brukes til noe som helst. Sånn sett kan du like godt kjøpe GPSen i USA med amerikansk basekart og i tillegg kjøpe en kartCD, f.eks. 250000 kartet over Norge, det koster vel en 1000 lapp i tillegg og er betydelig mer detaljert og nøyaktig enn basekartet. Men det er ikke noe sjøkart og viser dermed ikke grunner, staker etc.

OK, da begynner jeg å skjønne det! :smiley:

 

Bør altså kjøpe et kart ved siden av. Hvordan kart viser grunner, staker dybde osv.? Koster det mye?

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke kjøpe en brukt kartplotter ? stadig billige tils på www.finn.no Da for du et mye bedre bilde ,større skjerm osv. 3.500- er kansje på grensa , men har da sett plottere helt ned i 4.000 som er helt ok .Så kansje dere bør tenke på og hoste opp en 500 lapp til og gå for det ......

 

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

skal dere ha en enkel grei GPS, vil jeg slå et slag for Garmin 76 serien.

Enkle, men avanserte, vantette, flyter ( jeg har testet det må min, foreløpig eneste MOB ehh... GPSOB ? manøver jeg har opplevd.. )

 

Brukbar pris, og Garmin er etter min mening bra på garanti..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

skal dere ha en enkel grei GPS, vil jeg slå et slag for Garmin 76 serien.

Enkle, men avanserte, vantette, flyter ( jeg har testet det må min, foreløpig eneste MOB ehh... GPSOB ? manøver jeg har opplevd.. )

 

Brukbar pris, og Garmin er etter min mening bra på garanti..

 

Suzuki

Tja, vi synes den er litt dyr og hvis man da må ha kart i tilegg så blir det enda verre...

 

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke kjøpe en brukt kartplotter?

Et argument mot er sjøkart. Det er ikke noen god idé å kjøpe gamle kart, og prisen på nye elektroniske kart vil fort sprenge et budsjett på kr 3.500. Et annet argument er at en gammel plotter kan ha blitt utsatt for all verdens sjøvann og være på slutten av sitt virksomme liv. En annen ting er at en håndholdt GPS er veldig kjekk å ha med på tur andre steder enn i båt. Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tja, vi synes den er litt dyr og hvis man da må ha kart i tilegg så blir det enda verre...

Geonav 4 har blitt best i test har jeg sett. Har brukt en slik i Færderen og syns den var meget bra. Har selv en stasjonær Geonav som jeg syns er meget bra og mye lik denne Geonav 4. Dette er en fargeplotter og som vel har størst display av alle bærbare.

 

Og det beste er at jeg har liggende kart over Skagerrak til denne om du skulle finne en slik til god pris... Mener det er XL over Skagerak som jeg fikk til overs... (det skal du få billig om du er interessert)...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Skal ikke dere bruke den til en bærbar maskin?

I såfall trengs ikke noe veldig fancy greier.

Jeg kjøpte en brukt Magellan 320 håndholdt for ett par år siden, og den blir ikke byttet ut før den tar kvelden.

Holder i massevis for mitt bruk, har da denne tilkoblet bærbar pc og bruker dette som plotter

Link to post
Share on other sites

For å kunne gi råd, må man kanskje bestemme seg for om man skal ha en ren GPS eller en GPS med kart, eller en kartplotter.

 

Suzuki

Vi vil ha en GPS med kart.

 

 

Et argument mot er sjøkart. Det er ikke noen god idé å kjøpe gamle kart, og prisen på nye elektroniske kart vil fort sprenge et budsjett på kr 3.500. Et annet argument er at en gammel plotter kan ha blitt utsatt for all verdens sjøvann og være på slutten av sitt virksomme liv. En annen ting er at en håndholdt GPS er veldig kjekk å ha med på tur andre steder enn i båt.

Enig med deg! Å kjøpe en kartplotter er ikke aktuelt.

 

Skal ikke dere bruke den til en bærbar maskin?

I såfall trengs ikke noe veldig fancy greier.

Jeg kjøpte en brukt Magellan 320 håndholdt for ett par år siden, og den blir ikke byttet ut før den tar kvelden.

Holder i massevis for mitt bruk, har da denne tilkoblet bærbar pc og bruker dette som plotter

Nei, vi har bestemt oss for å ikke ha PC med ombord i båten. Dette er fordi den er stor og bruker en del strøm.

Link to post
Share on other sites

Hmmm...

 

En GPS med kart er en kartplotter.

En GPS uten kart er en ren GPS.

Ok. Da er det nok noe jeg har misforstått. Som sagt er jeg jeg helt grønn på dette området. Det vi skal ha er en håndholdt GPS, med kart som viser dybde, grunner og båtens posisjon o.l (hvis det finnes???)

 

M/B Gamla

Redigert av M/B Gamla (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva med en liten GPS/ Kartplotter med store muligheter

 

http://www.sleipner.no/phpix/bilder/pdf/Geonav%202005.pdf

 

Denne syntes jeg ser spenende ut. Pris . tja det var det da.

 

Det var Geonav 4 C XC som kan kobles til ekstern skjerm

Redigert av W-945 (see edit history)

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Selv har jeg en 6 år gammel Garmin GPS III+ som er med litt her og der. I båt har jeg til nå brukt sjøkart på papir og GPSen står stort sett og viser posisjon, fart og kurs. På heldagsturer legger jeg kanskje inn planlagt rute, men ofte velges alternative ruter underveis og da er det like greit å spare seg all tastingen.

 

Jeg har vært veldig fornøyd med denne bruke av GPS til nå, men i løpet av neste år blir det nok kjøp av ny. Jeg ønsker EGNOS, men jeg er fremdeles ikke fristet til å kjøpe kartplotter. Noe annet er at jeg antagelig kjøper et kartprogram for PC, men det skal brukes til planlegging og ikke seilas.

Link to post
Share on other sites

Ok. Da er det nok noe jeg har misforstått. Som sagt er jeg jeg helt grønn på dette området. Det vi skal ha er en håndholdt GPS, med kart som viser dybde, grunner og båtens posisjon o.l (hvis det finnes???)

 

M/B Gamla

Da vil jeg tro at en Garmin E-trex Legend til 2500,- er et alternativ innefor budsjett, men så kommer kart il tillegg. og da sprenger du budsjettet med nesten 1000 kroner.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...