Jump to content

Kjøp av GPS - Hvem, hva, hvordan???


SeaMaster175

Recommended Posts

Vi har tatt til fornuft og venter litt med GPS kjøpet. Vi har funnet ut at siden vi ikke ferdes i de altfor urene farvann kan klare oss med en billig GPS som vi bruker ved siden av papirkart eller en PC. Men dette skal ikke kjøpes ennå. Venter med det til forsommeren.

 

Vi har istedenfor bestemt oss for å kjøpe et ekkolodd. Ble mye om og men dette, men men!

 

M/B Gamla

Greit nok det, da kan dere være på jakt etter en billig brukt Gps.

Husk at dere må ha bronsesvinger til ekkoloddet da

Link to post
Share on other sites

Greit nok det, da kan dere være på jakt etter en billig brukt Gps.

Husk at dere må ha bronsesvinger til ekkoloddet da

Jepp. Desverre er det dritdyrt, men må man så må man. Vi må prøve å få en som viser både dybde og fart, men det blir sikkert ikke enkelt...

 

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

Jepp. Desverre er det dritdyrt, men må man så må man. Vi må prøve å få en som viser både dybde og fart, men det blir sikkert ikke enkelt...

 

M/B Gamla

Ikke noe problem og få tak i men da koster bare svingerern 3500-4500 sånn cirka.

Også kommer skjermen i tillegg.

Kjøp heller en svinger som viser dybde (ca 2000,-) og vær på jakt etter en Gps (1000,- +/-) som dere kan måle fart med :yesnod:

Link to post
Share on other sites

En GPS uten kart er ikke så dumt det heller, det lille kartet du får opp på en såpass liten skjerm er lite verdt uansett.

Helt enig. Å navigere etter sjøkartet på liten håndholdt er bare fornuftig dersom du ror eller padler.

 

En GPS uten kart gir deg fremdeles posisjon, beholdt fart, beholdt kurs, beholdt distanse og den bør ha en MOB-funksjon eller tilsvarende. Veldig kjekt supplement til kompass og logg. (Eneste grunn til at jeg vil ha ny er ønske om bedre batterikapasitet og litt bedre nøyaktighet med EGNOS. Ankeralarm er også kjekt å ha for oss som ligger mye på svai.)

 

Vi har istedenfor bestemt oss for å kjøpe et ekkolodd. Ble mye om og men dette, men men!

Ekkolodd er så absolutt et nyttig instrument, og det bør komme før GPS på prioriteringslista.
Link to post
Share on other sites

12 satelitter kan nok stemme ja, jeg bruker kun den og papirkart, men har ved et par anledninger lånt med meg kartplottere av forskjellig merke, med innebygget antenne, og steder med høye fjell (krakhellesundet, rett nord for sognesjøen eksempelvis) er et sted der de fleste med innebygd antenne gir opp, Magelan holder koken :smiley: Men høye fjell og trange fjorder med mye regn som gir dårlig sikt er muligens ikke et problem for alle :smiley:

Link to post
Share on other sites

........Her er en til komplett med alle kabler som trengs. Auksjon på Qxl

Oiii! Garmin GPS12 - DEN kunne jeg godt tenkt meg - har dog aldri handlet på QXL (er alt for forsiktig type til det.... :blush: ) - Men, hvordan gjør man? Må man være registrert der som kunde/medlem....? Stor mulighet for å bli lurt trill rundt? Erfaring / tips?

 

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Siden jeg kjøpte meg en brukt kartplotter i fjor så trenger jeg vel ikke min GARMIN GPS 12XL med pose, holder og strømkabel (til cigarett-uttak) lenger? Så hvis noen er interessert i en brukt en så bare ta kontakt. Mener å huske at denne GPS'n har vunnet diverse tester og sies å fortsatt holde koken!

:rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Oiii! Garmin GPS12 - DEN kunne jeg godt tenkt meg - har dog aldri handlet på QXL (er alt for forsiktig type til det.... :blush: ) - Men, hvordan gjør man? Må man være registrert der som kunde/medlem....? Stor mulighet for å bli lurt trill rundt? Erfaring / tips?

 

:o)

Må registrere deg ja, det er en del av sikkerheten for kjøp og salg.

Også kan man sjekke karakterene til selger, da ser man fort om selger er til og stole på.

 

Sjøl har jeg mange kjøp på Qxl og har aldri blitt lurt.

Mest morsomt er og selge for man oppnår stort sett en god pris :smiley:

Link to post
Share on other sites

For de som vurderer ny Garmin Humminbird Gps/kartplotter/ekkolodd er det en link her.

Postadresse:

Berg Service Senter AS

v/Rune Berg

2133 Gardvik.

Tlf: 62 97 41 15

Brukbare priser har jeg erfart ved kjøp av kartplotter for en tid tilbake.

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

Walter, QXL er et nytt område for meg også. Ble medlem rett før jul, vant auksjonsrunde på en del utstyr, var i Moss og hentet i dag, og er strålende fornøyd. Har fått utstyret så billig at det er latterlig. Varene svarte til forventningene.

 

Jeg har imidlertid hørt om en del som er lurt på mobiltelefonkjøp etc., men stort sett er det ærlige personer og forholde seg til tror jeg.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Se det, en bra handel det! Ekkoloddet ser helt kjempe ut, og GPS'ene til Magellan pleier å være bra selv om jeg ikke har hørt om akkurat denne modellen. Håper den har NMEA ut slik at dere kan kople den til ekkoloddet da! Flott å få alt opp på den store skjermen på ekkoloddet! Hvis ikke så er det uansett ikke noe stort problem. Hadde jeg kommet over en såpass rimelig brukt GPS så hadde jeg garantert ikke kjøpt ny! (Men så hadde jeg det litt travelt også da...).

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...