Jump to content

Kjøp av GPS - Hvem, hva, hvordan???


SeaMaster175

Recommended Posts

OK. Ser det går an å få kjøpt Mapsource til Garmin. Dette er vel kanskje ikke kart som viser grunner, dybde osv???

 

M/B Gamla

Nei Mapsource, er land kart.

 

Kjøper du Garmin, må du ha Bluechart for sjø kart.

Koster rundt 1900.- pr. område, f.eks: Oslo-Arendal-Malmø

 

Det viser alt som du til vanlig finner i ett papirkart og selvfølgelig

da din egen båt som beveger seg i kartet.

 

Geir

Redigert av Sirdalsrypa (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

En GPS uten kart er ikke så dumt det heller, det lille kartet du får opp på en såpass liten skjerm er lite verdt uansett. Jeg kjøpte meg en Garmin GPS60 i vår, da vår venn Skipper Worse mente at det var bortimot en nødvendighet for å finne veien hjem fra Bergen :wink: . Da følger det med en Mapsource CD, som kan brukes til å lage waypoints og ruter på hjemmepc'en for overføring til GPS via USB port. Det er også et kart i Mapsource programmet, men kun et grovt sådan som hviser deg sånn ca hvor i verden du befinner deg.

 

Den godeste herr Worse sendte meg så en liste med waypoints for turen hjemover, som jeg la inn i Mapsource på hjemmepc'en og lagde en rute ut av. Overførte denne ruten til GPS'en, og fikk da opp et motorvei bilde å følge på hjemturen. Dette fungerte meget bra etter mitt syn, og gir deg all den nødvendige informasjon. Fart kommer opp i ene hjørnet, samt en tykk motorveistrek som viser vei til neste waypoint og gjerne et par punkt videre også. I kombinasjon med ekkolodd og papirkart så har man da full kontroll.

 

Jeg har siden lagt inn en del ruter i de retninger jeg vanligvis går, samt diverse waypoints til gode fiskeplasser m.m. Og hvis vi planlegger en tur til et ukjent sted så setter jeg meg ned på PC'en en kvelddstund og lager en rute vi kan følge. Det er uansett alltid greit å gå gjennom ruta på kartet først for å se hva man kan forvente seg, så da er det bare å plotte inn waypoints for kursendringer.

Når man starter turen så er det bare å bla opp den ønskede ruten, og følge denne.

 

Så mitt råd er: Kjøp en enkel og grei GPS uten kart, men med plass til 20-50 ruter og 500-1000 waypoints. Da slipper du å slette ruter for å kunne legge inn nye hele tiden, og kan heller ha de vanligste fast lagret!

 

 

Lagt til: Jeg kan forøvrig anbefale GPS60 på det varmeste! Stor skjerm, vanntett, holder 28 timer på to AA batterier, og har nok ruter og waypoints til vanlig bruk. Den har også uttak til dataoverføring via USB eller seriell, NMEA tilkopling, tilkopling for ekstern antenne samt for ekstrern strømforsyning. Og så er den robust, og med gummierte hjørner for å tåle å gå i dørken!

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Merkelig det der med at man betaler kr 1900 for et lite område med BlueChart.

Mener dette var den typen svigers kjøpte til sin Magelan gold.

Sjøkartet der var over hele europa, men man fikk bare lagt inn et knøttsmått område av gangen i gpsen(tror sånn ca oslo havn til H-øya.

For å få inn nytt kart måtte man derfor ha med pc i båten.

Fikk vite av impotøren at det var jo bare å kjøpe større brikke å laste inn kartene med, men dette viste seg ikke å stemme da dette ble prøvd.

Maggelan har nemlig brent en kode inn i minnekortet og uten denne koden funker ikke kartene på gpsen.

Den beste metoden her var rett og slett og ikke minst tidkrevende i første omgang å laste inn et og et kart på orginalbrikken, for så å kopiere dette over på hd på pcen.

La inn alle steder svigers ville ha og brente dette på en cd.

Så nå kan han bare stappe SD-minnet i pcen og dra det nye kartet rett inn og så sette kortet inn i gpsen, gjort på 5 min istedenfor 1 time på orginalmåten... :cool:

Link to post
Share on other sites

Ville anbefalt M/B Gamla å prøve å få tak i en brukt kartplotter med innebygget antenne og hurtig monteringsbrakett! Tar bare sekunder å montere/demontere. Kjøpte dette selv i fjor (Geonav) og meget fornøyd. Kartene (1 år gamle) fikk jeg med på kjøpet. Husk alt nytt er et år gammelt til neste år!

 

Lykke til

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Vi vil ha en GPS med kart.

Enig med deg! Å kjøpe en kartplotter er ikke aktuelt.

Nei, vi har bestemt oss for å ikke ha PC med ombord i båten. Dette er fordi den er stor og bruker en del strøm.

Her er det noe jeg ikke skjønner helt. :wink:

Dere vil ha en gps med kart, (som ikke er brukandes til navigasjon), dere skal ikke ha plotter, (Antar at det uaktuelt pga pris, noe jeg forøvrig er enig i). Heller ikke pc med kartprogram skal dere ha. Hva vil dere da ha egentlig? :lol:

 

Dere har ny motor med dynamo som er kraftig nok til å drive både det ene og det andre skulle jeg tro. Da er bortimot det eneste alternativet deres en pc koblet opp mot en gps for å se kart og plotte posisjon. Får dere tak i en gammel pc som det går å koble direkte til 12v er det bra, hvis ikke finnes det brukbare invertere til en rimelig penge. Strømforbruk er ikke tema så lenge motoren går. Det brukes ikke så mye strøm på en slik løsning. Dessuten kommer dere nesten i havn for den summen med penger dere har til rådighet hvis dere er heldige. (Vel og merke hvis dere vil akseptere brukt utstyr. Ihvertfall noe av det. Det finnes gode brukte gps'er. Eller rimelig nye for den saks skyld)

Kartprogrammer finnes det flere alternativer av, gratis nedlasting fra nettet. Kart kan være verre, men det finnes sikkert muligheter der også. Mange har scannede kart eller andre løsninger. :wink:

Vet at dette med å dele scannede karter er et ømtålig tema pga copyright osv, så det har jeg tenkt å la ligge.

Men spør dere litt rundt, så ordner det seg sikkert et eller annet. Det finnes massevis av folk som bruker slike løsninger. Noen har kanskje en stor scanner dere kan låne, så kan dere scanne deres egne kart. f. eks. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Selv bruker jeg en bærbar PC med scannede kart. Har scannet kartene selv. En del jobb for å få det til å bli bra, men da har jeg kart som i mange tilfeller er mye bedre en de "vanlige" elektroniske da kartene mine er scannet direkte fra de aktuelle sjøkartene. Med en billig USB gps til ca kr. 700 på sovida og en billig bærbar til noen få lapper på QXL så har jeg kartplotter med mye større skjerm en de fleste kartplottere og til en rimeligere penge. Skjermen er nok ikke så lyssterk som på en "ekte" kartplotter, men den har fungert ok hittil. Bare pass på å plasser PCen et sted der den er beskyttet mot fuktighet, og ta den med på land etterpå.

 

Har en Etrex Legend (sort hvit) i tillegg, men den bruker jeg faktisk mest i marka og til geocaching, en glimrende hobby for oss teknofriker. :wink:

Link to post
Share on other sites

Ja, vi er kanskje litt sære når det kommer til hva vi vil ha. :wink: Det er ikke bare det at en bærbar PC bruker mye strøm som er problemet. Den vil også være mye større å drasse med seg til båten. Og så skal man koble den opp osv. Derfor synes vi det blir lettere med en håndholdt GPS. Du skriver at håndholdt GPS med kart ikke er brukandes til navigasjon. Hva mener du er problemet med å bruke den til navigasjon? For liten skjerm osv?

 

Jeg spør av uvitenhet!

 

M/B Gamla :seeya:

Link to post
Share on other sites

Ja, vi er kanskje litt sære når det kommer til hva vi vil ha. :wink: Det er ikke bare det at en bærbar PC bruker mye strøm som er problemet. Den vil også være mye større å drasse med seg til båten. Og så skal man koble den opp osv. Derfor synes vi det blir lettere med en håndholdt GPS. Du skriver at håndholdt GPS med kart ikke er brukandes til navigasjon. Hva mener du er problemet med å bruke den til navigasjon? For liten skjerm osv?

 

Jeg spør av uvitenhet!

 

M/B Gamla :seeya:

Det er fullt lov til å være "litt sære", men det virker som du har bestemt deg for hva du vil(ha) uten at du virker helt sikker på hvorfor? Lurt å lytte til de råd du får her på tråden (jeg er ihvertfall imponert over hvor mye kunnskap og erfaring som finnes her blant folk som gjerne deler denne med andre), men til slutt du/man man selv ta avgjørelsen. Hvis din bekymring for brukt er tilstand og garanti så kan du ta forbehold overfor selger og garantien (forbrukerkjøpsloven) følger apparatet også om dette skifter eier. Med et begrenset budsjett må man vel akseptere at man ikke får det aller største og beste?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Prøv den bærbare først hjemme, med Gps tilkoblet. (kart har dere jo)

Også kan dere prøve bare Gps etterpå, og da vil dere se nytten av stor skjerm.

 

Også er det jo lettere og brette ut den bærbare en og ha båtsport kartene fremme.

Selv om dere bør/må ha papirkart i tillegg!

 

Jeg ville testet først med den bærbare, også heller evaluert etter en sesong.

 

Lykke til :seeya:

Link to post
Share on other sites

Foreløpig har jeg kun GPS med Lengde og Bredde, (Og fart og sånn da...), Litt Waypoints og ruter.

(Fastmontert Garmin 128).

 

Sammen med papirkart er det et fantastisk hjelpemiddel.

 

Kartplotter (evt kart på den bærbare) blir det nok etterhvert, men en helt enkel GPS + papirkart er ikke så dumt. Papirkart bør en uansett ha. Ikke alltid elektronikken virker...

Link to post
Share on other sites

Etrex Legend/Vista C er bra valg.

Vær ellers oppmerksom på at 60C/CS og 76C/CS om et par uker vil komme med SIRFstar chipset og utvidbart minne for ca. 10% høyere pris enn dagens modeller. Da vil to ting skje: Butikkene må selge de gamle men utmerkete modellene til redusert pris. Og det vil komme nyere, brukte av de gamle men utmerkete modellene på markedet (finn.no, qxl.no) fordi mange absolutt må ha det aller siste.

 

Selv er jeg svært godt fornøyd med min 60CS og anbefaler den på det varmeste!

 

Referanse:

http://www.gps.no/mbbs2/forums/thread-view...=23813&posts=11

Link to post
Share on other sites

Ja, vi er kanskje litt sære når det kommer til hva vi vil ha. :wink: Det er ikke bare det at en bærbar PC bruker mye strøm som er problemet. Den vil også være mye større å drasse med seg til båten. Og så skal man koble den opp osv. Derfor synes vi det blir lettere med en håndholdt GPS. Du skriver at håndholdt GPS med kart ikke er brukandes til navigasjon. Hva mener du er problemet med å bruke den til navigasjon? For liten skjerm osv?

M/B Gamla

He-he. Jeg skriver litt for å provosere også jeg da. Ville bare prøve å få fram hva du egentlig ville ha. :smiley:

 

En bærbar pc er det ikke mye jobb å koble opp. Det er 2 kabler å koble til. Strøm og gps. Eventuelt ekstern mus. Enkelt ikke sant? :wink: Start opp pc og gps og du ser din posisjon i kartet. Når turen er over, er det bare å klappe sammen pc'en, stappe den ned i en bag og rusle hjem. Spørsmålet er om du har en fornuftig plass å sette den på når du er ute på tur.

Klart at en liten gps tar mye mindre plass, men så har du mye mindre skjerm å se på også. Den er jo ikke stort større enn skjermen på en mobil. Tror du vil slite litt med å se detaljene skikkelig på en så liten skjerm. Pluss at kartene kanskje ikke er detaljerte nok, som det har blitt nevnt tidligere her.

Men det er jo mulig at du som er ung og ser godt, kan klare deg med en liten skjerm. Uansett bør du ha papirkartene i nærheten for å følge med på oversikten. Og da ser du jo posisjonen din på gps'en, og kan plotte den inn på papirkartet.

Prøv den bærbare først hjemme, med Gps tilkoblet. (kart har dere jo)

Også kan dere prøve bare Gps etterpå, og da vil dere se nytten av stor skjerm.

Jeg ville testet først med den bærbare, også heller evaluert etter en sesong.

Lykke til

Dette er hva jeg gjorde selv, og fant ut at funket bra for meg. Skal på ingen måte prakke på deg denne løsningen, men det kan jo være et alternativ å ta med seg på ferden. Det er vel egentlig en mellomløsning, men er slettes ikke verst. :smiley:
Link to post
Share on other sites

Ser at der er tilhengere av PC her, og om dere skulle havne på det valget, så finnes der flere argumenter for :

 

-Bruk pc som stereoanlegg. Last gjerne ned tusenvis av sanger. Dere slipper å være engstelige for tyveri av anlegg, samt at dere slipper å dra med cdèr.

-Etterhvert ønsker dere kanskje tv ombord? Tv kort 600, antenne 800 så er muligheten der.

-Internet på tur er ikke og forakte dersom været er dårlig.

-sikkert mye mer.

 

Med andre ord, vil jeg anbefale dere å tenke helhetlig bruk av utstyr. Dere har liten plass som dere bør utnytte best mulig. Derfor er god planlegging viktig.

Link to post
Share on other sites

Vi har tatt til fornuft og venter litt med GPS kjøpet. Vi har funnet ut at siden vi ikke ferdes i de altfor urene farvann kan klare oss med en billig GPS som vi bruker ved siden av papirkart eller en PC. Men dette skal ikke kjøpes ennå. Venter med det til forsommeren.

 

Vi har istedenfor bestemt oss for å kjøpe et ekkolodd. Ble mye om og men dette, men men!

 

M/B Gamla

Redigert av M/B Gamla (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...