Jump to content

Benji.


pappa_wolf

Recommended Posts

Har fått kastet en utfordring etter meg.

Ettersom jeg ikke bruker en original impeller pumpe, så finnes det heller ikke braketter som passer. Så jeg har laget min egen.

Utfordringen kommer med veldig begrenset plass til både pumpen, braketten og muligheten for å stramme reimen. Så jeg laget min egen reimstrammer. Jeg vet at disse reimene helt ikke skal brettes feil vei, men jeg satser på at det går.

2 små lagre. Tre skiver. En ned dreid mutter. Og en bit av en gammel vinsjbrakett..

IMG_20240714_135713825.jpg

IMG_20240714_135736449.jpg

IMG_20240714_135744827.jpg

IMG_20240714_135818684.jpg

IMG_20240714_135849230.jpg

IMG_20240714_135855942.jpg

IMG_20240714_140017663.jpg

IMG_20240714_140029693.jpg

Link to post
3 hours ago, lurvetass said:

Rene Reodor Felgen 👍 Du er flink og kreativ. Imponert over arbeidet du gjør.

Takker. Har tatt feil mange ganger før jeg får rett iblant. 

I dag ble alle slanger montert og jeg kan koble opp ledningsnettet og kjøre motoren i en times tid i morgen, før den skal i båten igjen.

Vil sikre med at jeg ikke har mikro lekkasjer i blokken og at motoren går riktig.

Justere tenning og forgasseren.

IMG_20240715_121604862.jpg

IMG_20240715_121608262.jpg

IMG_20240715_122258323.jpg

IMG_20240715_122307213.jpg

Link to post

Flott prosjekt, og du viser tydelig at du er mekaniker.

 

Men det var en ting jeg stusset litt på og det er at det ser ut på bildene som det er lite klaring mellom spiralslangen og bevegelige deler som reim og dynamovifte. Men mulig det er bedre klaring enn man får inntrykk av på bilder?

 

Husk slangen kan få en litt annen posisjon når den blir tung pga kjølevæske, trykksatt av kjølevæske, endret stivhet pga tidens tann og bevegelse pga vibrasjoner og bølger.

 

Kunne det vært en mulighet med lengre slange og legge den bakenfor reimer og dynamo?

 

Hyggeligst om jeg tar feil og slangene plassering ikke er noe problem.

 

Jeg var forøvrig selv ombord i en litt mer enn halvferdig båt (eller rettere sagt skip) i sydenden av din fjord idag. Måtte bare foreta en liten omvisning når jeg passerte forbi der igjen. Sjøsetting neste år er planen vår.

Link to post

Noen ganger tror jeg at han driver å erter meg.

 

Etter tre timer med oppsett av ledningene og sjekk av alt, besluttet starteren seg for å demontere seg. Så det ble bråbestemt å kjøpe en ny starter. (Sarpsborg motor leverer igjen til en sliten mann!)

En kollega av min kone henter den og tar den med til Sandvika. Og hun tar den med hjem fra jobb i morgen.

Jeg skal prøve å se om jeg evt kan jukse til noe, slik at jeg i det minste kan få testet motoren ordentlig. (Les gjengestang og galmannskap!)

Men at den bolten knakk, var jo bare rart.

 

Jaja. Tar en kaffe i solen og går på den igjen.

IMG_20240718_122910897_HDR.jpg

Link to post

Det har tatt et par timer i stekende sol, men jeg fikk det til. Både impeller pumpen og de andre løsningene fungerer.

Nå sitter jeg i motorrommet og vasker oljesøl, mens radioen kjører på full guffe.

Tar mange små pauser, da jeg ikke har fått koblet utlufting på enda.

Bruker støvsugeren til utlufting, men det er fortsatt trangt dernede. Og på ettermiddagen står solen rett på. 

Men snart ferdig.

IMG_20240718_163654031_HDR.jpg

Link to post

Den nye starteren kunne hentes i Sandvika i dag, så lillemann og jeg tok turen.

Vel hjemme brukte jeg 1.5 time på å justere å shimse. Svart starter i stekende sol er ikke bra.

Etter middagen hoppet jeg direkte i båten og vasket det siste. Fikk motoren heist opp og ned på plass. Etter litt knoting satt den der, og jeg har nå begynt på den siste monteringen. 

Kona vil gjerne på vannet i morgen, så da jobber jeg kvelden ut. Mangler 10 slangeklemmer. 6 bolter og monteringen av gass kabel. Motor luken og teste innen vi durer på fjorden igjen.

IMG_20240719_135736075_HDR.jpg

IMG_20240719_135741173_HDR.jpg

IMG_20240719_140703530_HDR.jpg

IMG_20240719_185851051_HDR.jpg

IMG_20240719_190912696.jpg

IMG_20240719_205037234.jpg

Link to post
pappa_wolf skrev On 18.7.2024 at 17.00:

Tar mange små pauser, da jeg ikke har fått koblet utlufting på enda.

Bruker støvsugeren til utlufting, men det er fortsatt trangt dernede.

Faren ved manglende utlufting er jo st bensinpumpe fra motorrommet kan antennes når den kommer i kontakt med gnist eller annen varme.

 

Men vil ikke støvsugeren lede denne bensindampen gjennom posen og videre gjennom elmotoren med tilhørende gnister? 

Link to post

Ligger i havnen å dupper.

Motoren gikk perfekt frem til lillemor og minstemann kom ombord.

Plutselig var den vanskelig å starte. Og hørtes ut som en snekke.

Den går bare på 6-7 sylindre.

Så jeg ga litt f, og la til ytterst på brygga.

Bytter plass med den andre, når jeg gidder. Og så tar vi feilsøking etterhvert.

 

172148106994528212172025886011.jpg

Link to post
2 hours ago, 19 fot said:

Faren ved manglende utlufting er jo st bensinpumpe fra motorrommet kan antennes når den kommer i kontakt med gnist eller annen varme.

 

Men vil ikke støvsugeren lede denne bensindampen gjennom posen og videre gjennom elmotoren med tilhørende gnister? 

Normalt vil den det, men jeg bruker blåse funksjonen på støvsugeren, slik at den blåser frisk luft inn i motorrommet. Og helst i nærheten av ansiktet mitt.

Link to post
4 hours ago, Chilli Solbris said:

Du skal ha at du ikke gir opp!😃😃 Nyt finværet!😊😊

Ikke på vilkår. Fikk en liten åpenbaring i dag. Den eneste plassen jeg egentlig slapper av og ikke jobber, er faktisk i båten.
Hjemme er det biler, båter, hjelpe venner, bekjente og naboer.
I seng klokken seint, og opp tidlig, når minstemann ikke lenger orker å sove.

Men i båten gir jeg f... i alt og slapper av.
Tror jeg skal prøve å sove i båten snart....

Link to post

Jeg begynner å lure på om jeg har mistet taket.

Kjørte båten i går, og motoren gikk som en bøtte møkk.

Brukte et par timer på å feilsøke og justere forgasseren.

Null effekt.

"Da må det være tenningen!" Tenkte jeg. Plukket av fordelerlokk et og sjekket. Litt grutt, men ikke nok til å forklare hvorfor den ikke fyrer på alle.

Okay, da er det tilbake til grunninnstilling.

Plukket av alle pluggledningene, og tok fordeleren ut. Sjekket at alt var som det skulle. Monterte fordeleren igjen, og plutselig passet ikke to av mine pluggledninger. WTF. Plukket to fra reserven, og motoren nekter å fyre nå.

Så jeg nærmer meg punktet hvor jeg finner frem den originale fordeleren, og monterer den igjen.

Feilsøker litt til i dag før jeg gjør noe drastisk.

Link to post
pappa_wolf skrev 43 minutter siden:

Okay, da er det tilbake til grunninnstilling.

Kondensator? Tenningsrekkefølge? Fordeler satt inn "en tann" feil? 

Bare noen forslag......!

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
  • 2 uker senere...

Hadde en hyggelig ettermiddag på båten i går, til tross for at vi ikke kom oss av flekken.

Så i dag plukket jeg ut bensin filteret.

Kom til å tenke på at det ikke har vært byttet på tre år. Tømte det, og sådan så innholdet ut.

 

Fargen er litt gammel bensin og noe rusk. Så jeg bytter filter. 

Og håper at det hjelper.

IMG_20240802_091535184_HDR.jpg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...