Jump to content

Benji.


pappa_wolf

Recommended Posts

On 4/19/2024 at 9:49 AM, index said:

Koble kun til det du vet hva er. Så ser du hva som ikke virker, og kan ta disse en og en etterpå. Start med det som må til for at motoren skal starte og gå. Det er ikke mye.  

Med ny HEI fordeler er det kun tre ledninger.

12 volt fordeler

12 volt starter

Og 12 volt start solenoid.

 

Men det har blitt litt banning.

 

Etter å ha funnet ut av at min flotte varmeveksler ikke passer noen plasser, ble jeg irritert, og gikk tilbake til sjøvann kjøling.

Etter litt leting i reoler og esker, fant jeg et termostat hus som passer. Det er fra en båt jeg vraket for mange år siden, så det har ligget lææææænge.

Og tilsynelatende blitt litt sprøtt.

Den ene slange stussen knakk, og det spratt flere biter av mens jeg fjernet rust. 

Så jeg leter etter ett nytt/bedre brukt, da nyprisen ligger på 4500. Det lå en ute på finn i går, men jeg tror at andre kan ha samme problem som meg, siden det var solgt en time senere.

Men det gamle sitter på, og jeg har måtte bli litt kreativ med stripsene bare for å hjelpe slangeklemmene med å holde slangen på plass.

Måtte ta meg en liten pause, mens jeg skriver dette innlegget. Det å stå med hodet nedover i flere timer er ikke helt godt.

IMG_20240421_125632273.jpg

IMG_20240421_130913137_HDR.jpg

Link to post
Share on other sites

Det nærmer seg slutten på søndagen, og jeg kjenner det i kneet. Selv dobbelt dose med smertestillende hjalp ikke.men jeg er nesten ferdig i motorrommet.

Mangler slangeklemmer på bensinslangene.

Og montering av lensepumpe og alarm for vann.

Koble coilen og så skav vi være klare til å teste.

Kona vil gjerne ha båten på vannet til helgen, så jeg har en lang uke foran meg.

IMG_20240421_140414635_HDR.jpg

IMG_20240421_143756099_HDR.jpg

IMG_20240421_154750954.jpg

IMG_20240421_161300283_HDR.jpg

Link to post
Share on other sites

Spennende!! Godt jobba!!! 👍😃 Håper du når målet ned å få båten på vannet!

Har du avtrekksviften på plass i madkinrommet? For å trekke ut eventuell bensindsmp tenker på ….

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

9 hours ago, Chilli Solbris said:

Spennende!! Godt jobba!!! 👍😃 Håper du når målet ned å få båten på vannet!

Har du avtrekksviften på plass i madkinrommet? For å trekke ut eventuell bensindsmp tenker på ….

 

Hei. Jo den er på plass, og koblet til. Tror det var en av de første elektriske komponenter som koblet.

På Vivi hadde jeg fjernbetjent hovedbryter og gjort det til en vane, at motorroms viften altid var skrudd på, når jeg gikk fra båten og skrudde av strømmen. Når jeg så skrudde på strømmen når vi skulle ut, så sto hun og luftet ut selv, mens jeg ordnet kalesjen og fikk barna på plass.

Dessverre var den fjernbetjente hovedbryteren fra Kina, og kvaliteten ikke den beste, så den ble fjernet etter et par år.

Har vurdert SSR. Men det ligger noen år fremme i tid.

Link to post
Share on other sites

It's never easy.

 

Etter å ha knotet litt med diverse småting i motorrommet, besluttet jeg at det var på tide å koble på strømmen.

Hørte et klikk og satt litt og lyttet etter lyder jeg ikke liker. Oppdaget at det kom røyk fra dynamoen, så må sjekke den. Og den sitter selvfølgelig nederst på motoren.

1713778747558974441435874644902.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg oppdaget at jeg har koblet et par ledninger feil, så ny dynamo. Pokker.

Ingen med min modell på lager, og tre ukers leveringstid hvis de fant en.

Så biltema universal dynamo.

Passet naturligvis ikke i braketten, så den måtte ut om modifiseres. Ikke vanskelig, føles bare så unødvendig. Jeg kunne ha spart både tid å penger ved å dobbeltsjekke kablene. Men slik er det.

Kappet braketten og boltet den på dynamoen (som var pakket inn i sveiseduk.) og fikk den sveiset sammen igjen. Delenummeret på dynamoen er skrevet i boka, slik at jeg vet når den ble byttet, fabrikat og leverandør.

Gjør det litt lettere å kjøpe en ny.

Kom ikke så mye lenger i dag, da det var barnebursdag og dugnad.

Link to post
Share on other sites

pappa_wolf skrev for 20 timer siden:

...det kom røyk fra dynamoen...

Du vet... alt elektrisk virker ved hjelp av magisk røyk og hvis den røyken slipper ut så slutter ting å virke... Men der finnes løsninger:

LucasWireHarnessSmokeReplacement.jpg.3d3aeeb1a75be5f99feb744ce0998e46.jpg

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, SveinHa said:

Du vet... alt elektrisk virker ved hjelp av magisk røyk og hvis den røyken slipper ut så slutter ting å virke... Men der finnes løsninger:

LucasWireHarnessSmokeReplacement.jpg.3d3aeeb1a75be5f99feb744ce0998e46.jpg

Nå lo jeg så jeg nesten p....a på meg.

 

 

3 hours ago, Chilli Solbris said:

Har du vært i ko takt med Fredrikstad Vikleverksted? Kanskje de kan fikse den som røyk?

Har ikke snakket med de nei.

Det er uansett for sent nå, bygger ikke braketten tilbake igjen.

Jeg fant også feilen.

 

VP har på eldre modeller med voltmeter en tykk svart ledning som går fra dynamoen til instrumentpanelet. Og på nyere modeller er det en jording. 

Så jeg hadde naturligvis koblet den til jord, og da jeg satte på strømmen har den kjørt 12 volt inn begge veier i diodebroen. 

Den er nå koblet fra, og blendet.

IMG_20240423_121656532.jpg

Link to post
Share on other sites

Om du ikke får tak i termostathus så kan du jo lage et selv og 3D printe slik at du ser at det passer og bestille 3D printet i alu e.l. Mange som tilbyr slike tjenester men tror du må til utlandet...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

8 hours ago, Chilli Solbris said:

Båt er det samme som at det dukker opp noe nytt absolutt hele tiden!🫣🫣

Ja, men må det være denne uken?? 

:lol:

 

5 hours ago, SveinHa said:

Om du ikke får tak i termostathus så kan du jo lage et selv og 3D printe slik at du ser at det passer og bestille 3D printet i alu e.l. Mange som tilbyr slike tjenester men tror du må til utlandet...


Det er så jeg vurderer å printe en selv, og deretter støpe en ny i aluminium. (kjører bare ferskvann!)

 

Link to post
Share on other sites

Satt og drakk kaffe i går mens jeg tenkte litt over hvilke muligheter jeg har for lensepumpe, med tanke på at bunnpanna bygger ganske lavt. Satt samtidig å trollet gjennom videoer på youtube og ramlet over en med samme problem. Lavtbyggende lensepumpe burde få plass. Som tenkt så gjort.

Tok en time å montere, pluss en time til for å hente ledninger i riktig farge og størrelse.

Nå hører jeg pumpen med jevne mellomrom. Og har koblet den på det store batteriet.

Nå skal jeg bare teste at den fungerer på bryteren, så er jeg ferdig under motoren.

1713962083013720813160066147724.jpg

Link to post
Share on other sites

16 hours ago, Chilli Solbris said:

Nok et punkt kan krysses av som ferdig!😃😃

Det går litt tregt om dagen føler jeg.

Men det har litt å gjøre med at jeg bruker litt ekstra tid på å planlegge hva jeg skal gjøre i båten. Sliter med å klatre i stigen, så alt må med på en gang, og på plass, sådan at jeg klatrer minst mulig.

 

I dag er planen ledningsnettet og så mye som mulig av det.

Har et par feil som må fikses, og ryddes opp i.

Link to post
Share on other sites

Da kom jeg så langt.

 

5 av 7 brytere fungerer nå.

Mangler et par småting, såsom å finne ut av hvorfor min tankmåler ikke fungerer.

Og få byttet polaritet på oljetrykkmåleren.

Finne ut av hvorfor jeg ikke får signal til dynamoen.

Montere min svinger i bunnen av båten.

Få GPS antennen opp på plass.

Lage en ordentlig batterikasse.

Montere de nye koppholdere og bord.

Vaske og rydde.

Montere ankerholder foran.

Finne en original lanterneholder til topp-lanternen. Fikse akterlanternen

Og testkjøre motor og drev.

Og naturligvis få opp ledningsnettet på plass under dashbordet.

 

Har sikkert glemt noe.

IMG_20240425_163248199_HDR.jpg

17140560484268199559342490378593.jpg

Link to post
Share on other sites

11 hours ago, Chilli Solbris said:

Du ser nå ut til å ha god oversikt over gjenstående arbeidsoppgaver synes jeg! Du kommer nok i mål!!

Jeg bruker tråden her som huskeliste. Sitter å blar i gamle poster og dobbeltsjekker at jeg ikke har glemt noe.

Sitter å lurer på hvor det vil være mest hensiktsmessig å montere svingeren.

Bak, midten eller foran midten.

Bensintanken tar opp en god del av midten. Men kan monteren den under gulvet, rett foran toalettet. Tror ikke at båten kommer til å plane så mye 

Alternativt kan jeg montere den under batterikassen. Må bore hull for å komme til bunnen, met er jo bare en detalje. 

Det ser ut til at tidligere eier har hatt batteriene fastmontert i gulvet. Jeg må finne på noe lurt her. Både for å holde batteriene i ro, men fortsatt komme til svingeren om nødvendig.

Tror avgjørelsen er tatt, mens jeg sitter her med kaffen. Svingeren monteres i bunnen under batteriene. Da er den litt bak for midten under båten. Og siden jeg uansett må jobbe der i dag, så sparer jeg tid. 

Link to post
Share on other sites

Litt bak midten tror jeg er en god tanke. Svingeren skal jo helst berøre vann hele tiden og da vann som blir uten luftbobler og strømninger når båten går framover. En vanskelig oppgave. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Testet svinger plassering og den registrerer bevegelse under båten. Så det ble renset med aceton og limt med biltema multibond. Den skal stå i 48 timer før jeg tester styrken på limingen.

Har montert de nye koppholdere, og det ene bordet. Må ha litt plass til meg også.

Vurderer å 3D printe innsatser til kopholderne, da jeg med vilje har laget plass til store kopper og krus.

Mens jeg venter på multibond tørker ordentlig har jeg begynt å rydde i kablene i batterikassen.

Alt har bare blitt koblet, nå skal det ryddes opp i det.

IMG_20240426_121808286.jpg

IMG_20240426_122948139_HDR.jpg

IMG_20240426_130008617.jpg

IMG_20240426_130022176_HDR.jpg

IMG_20240426_131200721.jpg

IMG_20240426_154823908.jpg

Link to post
Share on other sites

15 hours ago, Chilli Solbris said:

Dette blir berre lekkert!👍👍

Takker. Har vært litt av en prosess.

 

Har fått en snodig utfordring.

 

Flyttet rundt på batteriene i går og la merke til en rar feedback gjennom bryterne på dashen.

Den er der bare når strømmen er koblet fra på hovedbryteren. Så jeg koblet bare fra batteriene i går kveld.

I dag ser jeg at feedbacken kommer fra den nye lensepumpen. Og at jeg ikke har start eller utlufting i motorrommet.

Så jeg mistenker en feil på jordingen.

Og akkurat mens jeg skriver dette, ser jeg denne.

 

Problem løst.

 

Tror jeg må drikke sterkere kaffe.

17142072258941143535768344150015.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...