Jump to content

Kragerø 26, fra snekke til yrkesfartøy!


Bruflaat

Recommended Posts

Når høsten atter en gang nærmer seg er det vell på tide med nok en tråd med ombygging av snekke til fiskebåt. Imotsetning til noen av de andre trådene skal denne faktisk registreres som fiskebåt og brukes til fangst av krabbe, hummer og makrell! Tanken med hele prosjektet er at jeg fra før av har en Cygnus 33 reketråler, men etter nedgradering fra en 50 foter til denne ser jeg at man er litt mer væravhengig, så dette blir en teinebåt rett og slett for å få noe å gjøre når været ikke spiller helt på lag.

 

Etter grubling og søking etter et brukbart skrog, som ikke koster altfor mye penger landet jeg tilslutt på Kragerø 26! Mye grunnet enorme bredden som vil gi et godt dekk for teiner, samt egenskaper i sjøen og potensiale for litt fart når jeg ønsker å dra hendelen i bunn.

Krager26.jpg.789a6bf3b0e9b3e8cdb0b2ceb31e3b60.jpgKrager262.jpg.75ed8d7d1360826d7fe3593898b1ed42.jpg

 

Båt er ihvertfall hentet og i grei stand til å ribbes fullstendig og bygges opp på nytt, er jo diverse krav og slikt som selvfølgelig også må følges for å få den registrert smertefritt.

Oppi båten sto det ihvertfall en ford 2401E og gir, med tilstand uvisst, men blir for liten med sine 54hk uansett. Blir nok å se etter noe på 70-90hk slik at jeg kan komme opp mot 14knop på max. Skrik ut hvis noen trenger innredning til Kragerø 26 så slepper jeg kjøre alt på dynga :giggle: Helt enormt med innredning i en slik båt så blir enormt med jobb bare å ribbe alt!

 

Siden dette blir rein yrkesbåt på dagsturer hvor mesteparten av tiden blir brukt ute på dekk så er kravet til komfort og finish ikke det høyeste på listen. Tanken er å ribbe alt fullstendig, heve dekket så det blir flush med motoren hvor jeg legger aluminiumsplater på dekk for holdbarhet og ikke fullt like glatt i sjøen, aluminium på rekka og aluminiumsrekker opp. Styrhus blir tenkt et lite forran på babord side med akuratt stor nok plass til å sitte! Mye av inspirasjonen blir henter fra England og Skottland da det virkelig er de som er drevne på teinefiske! Vurderer også å bygge styrhuset ikke helt lukket da det er litt lettere å registrere åpen båt kontra lukket.

4c06b4d8-bbe7-4461-ada1-4df71fe07440_large1024.jpg.f055262b613c14c9ee34a9fef2974a0a.jpg

Dette ser jeg for meg som en fin løsning, men da med linehaleren plassert inne på styrhusveggen slik at teinene blir med opp hele veien uten å løfte for mye.

 

 

 

958fa8e2-ce0f-414c-8b1b-83fbd3ddacdc_large1024.jpg.59f984f7a9edb23bcc1408a8fd4027a7.jpg133117__e4c2bd88-b4a3-4322-bd18-267654b7343c_large1024.jpg.45ac90619717704f45d73eaf5fcf685a.jpg

 

Angående luke bak til setting av teiner tror jeg det blir litt for optimistisk å få til med regelverket her i norge, samt siden hekken har en liten runding. Tror ikke jeg gidder og ta jobben med tverrhekk på dette stadiet så en liten renne opp og ut tror jeg blir en bedre løsning for å skyte ut lenker.

 

Målet er ihvertfall å ha den klar og ferdig til krabbe/hummersesongen så får vi se hvordan det tar i vei, blir mye kostnader når man må ha absolutt alt, og ei god kartmaskin, lodd og autopilot og alt som følger med!

Link to post
Share on other sites

Fint prosjekt!
En gang iblant holder jeg på med en gammel Malo 25.

Men har den bare for å ha noe å gå til og har ikke noe hastverk.

Kanskje like greit det for alderspensjonen rekker ikke så langt med slike prosjekt:smiley:.

Har en annen jeg bruker når jeg vil på sjøen så det behovet er dekket.


Du skriver du vil fiskeriregistrere den.

Er du sikker på at du vil få det til selv om du får tegnet den opp og får stabilitetsberegnet den?

Kreves det ikke byggebekreftelse fra verft og om så er får du tak i det?
 

Link to post
Share on other sites

lnjk skrev 4 minutter siden:

Fint prosjekt!
En gang iblant holder jeg på med en gammel Malo 25.

Men har den bare for å ha noe å gå til og har ikke noe hastverk.

Kanskje like greit det for alderspensjonen rekker ikke så langt med slike prosjekt:smiley:.

Har en annen jeg bruker når jeg vil på sjøen så det behovet er dekket.


Du skriver du vil fiskeriregistrere den.

Er du sikker på at du vil få det til selv om du får tegnet den opp og får stabilitetsberegnet den?

Kreves det ikke byggebekreftelse fra verft og om så er får du tak i det?
 

 

Det går allerede en Kragerø 26 i fjorden der bruflaat holder til, som allerede er fiskeri registrert. Eller kansje det er 2stk ? Litt usikker nå 

Link to post
Share on other sites

lnjk skrev 10 minutter siden:

Fint prosjekt!
En gang iblant holder jeg på med en gammel Malo 25.

Men har den bare for å ha noe å gå til og har ikke noe hastverk.

Kanskje like greit det for alderspensjonen rekker ikke så langt med slike prosjekt:smiley:.

Har en annen jeg bruker når jeg vil på sjøen så det behovet er dekket.


Du skriver du vil fiskeriregistrere den.

Er du sikker på at du vil få det til selv om du får tegnet den opp og får stabilitetsberegnet den?

Kreves det ikke byggebekreftelse fra verft og om så er får du tak i det?
 

I utgangspunktet kan alle båter fiskeriregistreres, men er lettere på de under 8m. Visse krav til luker, fribord og slikt må selvfølgelig overholdes. Byggebekreftelse og sjekkliste gjøres av skipskonsulent eller verft, dette tilfelle blir det vell en kar fra GOT Skogsøy som gjør det.

 

Type fiskeri vil også spille endel inn, jeg har ingen planer om å ha 2t torsk på dekk :lol:

 

Eika skrev 4 minutter siden:

 

Det går allerede en Kragerø 26 i fjorden der bruflaat holder til, som allerede er fiskeri registrert. Eller kansje det er 2stk ? Litt usikker nå 

 

Stemmer det, er vell bare en for øyeblikket og en annen under bygging! Mener det er noen flere sørover også.

Link to post
Share on other sites

lnjk skrev 2 minutter siden:

Ja, jeg vet ikke. Det er derfor jeg spør.

Selv om man tidligere kunne gjøre det ville jeg forsikret meg om at det fortsatt går.

Regelverk endres jo fra tid til annen.

 

Jaa hele tiden i endring og vanskeligere blir det :giggle: 6-7år siden kunne man skrive byggebekreftelsen selv og sende inn uten store problemer så med mange færre krav. Er jo en god ting da forsåvidt at det stilles strengere krav, har jo vært noen haveri og drukningsulykker med disse mindre båtene!

Link to post
Share on other sites

Eika skrev Just now:

Men hvorfor vil du bygge i alu istedenfor glassfiber ?  

Styrhuset blir nok glassfiber fortsatt, hovedsakelig mest dekket og rekke som blir alu. Egentlig mest fordi jeg vil jobbe minst mulig med glassfiber :giggle: Også må det males, blir jævla glatt, tåler litt mindre hard bruk, også trenger jeg en unnskyldning for å kjøpe et ordentlig MIG apparat!

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 1 minutt siden:

Eneste gode grunnen jeg så var "kjøpe ett ordentlig mig apparat" 

 

Det er jo mye fint man kan tilsette i gelcoat'n som antiski, holdbart er det også

Jaa hadde sikkert gått fint med glassfiber også, men da måtte jeg nok hatt noen sliteskier på dekket også, slipes fort med når teinene draes ut av båten under setting. Egentlig bare preferanse, så ser jeg for meg at det er mindre jobb å fjerne hvis jeg må ut med maskina etterpå. Siden jeg skal ha helt flush dekk har jeg nok ikke råd til svær dekksluke som går til hele maskina, sabla dyre de lukene som man må ha.

Link to post
Share on other sites

Spennende prosjekt, dette skal følges!

 

Bruflaat skrev for 5 timer siden:

landet jeg tilslutt på Kragerø 26! Mye grunnet enorme bredden som vil gi et godt dekk for teiner, samt egenskaper i sjøen og potensiale for litt fart når jeg ønsker å dra hendelen i bunn.

Hva er største bredden på denne båten, og hva er fartspotensialet?

Link to post
Share on other sites

Bruflaat skrev 15 minutter siden:

Jaa hadde sikkert gått fint med glassfiber også, men da måtte jeg nok hatt noen sliteskier på dekket også, slipes fort med når teinene draes ut av båten under setting. Egentlig bare preferanse, så ser jeg for meg at det er mindre jobb å fjerne hvis jeg må ut med maskina etterpå. Siden jeg skal ha helt flush dekk har jeg nok ikke råd til svær dekksluke som går til hele maskina, sabla dyre de lukene som man må ha.

 

Så man kan ikke lage en luke selv, hvis den er skikkelig bygd og det holder tett ? Ang de sliteskia, du har ikke tenkt på sånn "renne"/stativ som morka har på sin Kragerø 26? 

 

Men du skal gjøre alt selv eller sette bort mye av jobben ? 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 7 minutter siden:

Spennende prosjekt, dette skal følges!

 

Hva er største bredden på denne båten, og hva er fartspotensialet?

Lever nok ikke opp til deg på utførelse og finish ihvertfall! 🤭 Den er vell 3.15m på det breiaste mener eg, fikk sjokk når jeg først såg den ihvertfall! Mener at originalt som snekke med innredning så kunne man oppnå 14knop på max med 77hk, marsj på 10. Blir mest å tusle rundt i 7 knop for min del, men hadde vært fint å kunne dra den opp i 11-12 i perioder hvis det trengs. Blir vell en 80hk ford av et slag tenker jeg, har en 6 sylindra ford på 120 stående, men siden jeg vil ha flush dekk blir det litt for stort trur eg.

Vil tippe vekten blir noe redusert med tanke på den vanvittige mengden med treverk ombord nå.

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 2 minutter siden:

 

Så man kan ikke lage en luke selv, hvis den er skikkelig bygd og det holder tett ? Ang de sliteskia, du har ikke tenkt på sånn "renne"/stativ som morka har på sin Kragerø 26? 

 

Men du skal gjøre alt selv eller sette bort mye av jobben ? 

Jo sikkert mulig hvis man er flink, må vell være av aluminium/stål ihvertfall mener jeg. Ække så fan av de stativene igrunn, dårlig erfaring når det slingrer mye. Liker bedre å ha på dekk og stable rett der underveis når man trekker, kortere vei å løfte på de ihvertfall.

 

Blir vell å gjøre alt selv ja, så får jeg håpe ekspertise på hydraulikk og div melder seg her 🤭

Link to post
Share on other sites

Skal du lage dekk av alu så får du helt sikkert til å lage luke over motoren også.

Har du en ekstra tilkomst til motorrommet fra et annet sted så kan du ha tersene

under dekk. Evt sveise inn en litt tykk profil flush med dekket og bore og gjenge i den.

Slik har jeg mannlukene til dieseltankene i alubåten.

Link to post
Share on other sites

Det ser ut som om at det er et prosjekt som du kommer til å kose deg masse med.

Det gjelder både mens ombyggingen tiden pågår og når du kommer deg ut på sjøen for å sette teinene.

Hva slags motor satser du på og ha i båten?

Satser du på vridbar propell aksling eller sluregir ?

 

Lykke til med prosjektet og kos deg mye 🙂🦀🦞🦀🦞🦀🦞🦀🦞🦀🦞

Link to post
Share on other sites

Eika skrev for 9 timer siden:

Hvordan stiller fiskeridirektoratet seg til kombinasjons bygg ? Vet det var snakk om at det ikke ville godta glassfiber/trebåter med alu overbygg osv en periode 

Jaa er noe greier der også, usikker om hvordan det gjelder nå. Dette blir jo glassfiber skrog og hytte så blir ikke regnet som kombi da ihvertfall. 

Fisk å kos skrev for 9 timer siden:

Det ser ut som om at det er et prosjekt som du kommer til å kose deg masse med.

Det gjelder både mens ombyggingen tiden pågår og når du kommer deg ut på sjøen for å sette teinene.

Hva slags motor satser du på og ha i båten?

Satser du på vridbar propell aksling eller sluregir ?

 

Lykke til med prosjektet og kos deg mye 🙂🦀🦞🦀🦞🦀🦞🦀🦞🦀🦞

 

Får prøve å kose seg ihvertfall 😅

Tipper det blir en Ford eller Perkins hvis jeg kommer over, blir fast propell og bonus hvis jeg finner med sluregir, men ikke noe nødvendighet for mitt bruk da det blir ikke lange tiden av gangen jeg blir liggende å trekke så. Hadde det vært garn eller line måtte jeg nok hatt det ja 👍

lnjk skrev for 9 timer siden:

Skal du lage dekk av alu så får du helt sikkert til å lage luke over motoren også.

Har du en ekstra tilkomst til motorrommet fra et annet sted så kan du ha tersene

under dekk. Evt sveise inn en litt tykk profil flush med dekket og bore og gjenge i den.

Slik har jeg mannlukene til dieseltankene i alubåten.

Jaa får se hvordan ting tar i vei underveis, nye maloene har et fint design på dekket ihvertfall så prøve å kopiere der litt kanskje.

 

 

Neste steg blir å rive ut alt av innredning, liten tur på slipp å ta ut aksel, hylse og plugge igjen og plugge alle bunnventiler før vinteren. Blir vell mest sannsynlig liggende på vannet i vinter så avhengig av hvordan den blir spørs det om jeg skjærer av overbygget eller ikke. Blir det ordentlig vinter blir det nok bygging av styrhus og overhaling av eventuell motor og gir inne i garasjen, mens jeg samler opp alt jeg trenger brukt når jeg finner det 🤭

 

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev 29 minutter siden:

Mulig du må kappe baugen om den er over 8 m. Regelverket er meget omfattende for båter over 8m,noe du sikkert er smertelig klar over allerede da du har større båt.

Jaa er litt mer greier da! Skal da gå greit med denne. Bortsett fra innkjøp av teknisk utstyr som er dyrt er det ikke så mye mer styr faktisk, 5års kontroller og litt div men tjener det inn igjen på større torskekvote for eksempel hvis man fisker det. 

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev 43 minutter siden:

Mulig du må kappe baugen om den er over 8 m.

Denne er 26 fot, det skulle være under 8m. Sjeldent produsentene juger på seg mindre skroglengde :giggle:

 

26*30,5=793

 

Angående motor. Hvis du får tak i en pent brukt Yanmar 4LH(A) så har du en fin motor til den båten. Effekt fra 140 hk og oppover, 3,6 liters rekkefirer. En motor som ikke er veldig stor og tung, samtidig som du vil ha krefter til å få opp farta litt når du ønsker det. Har samme motor selv og kan absolutt gå god for den. Gammeldags mekanisk diesel. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 22 minutter siden:

Denne er 26 fot, det skulle være under 8m. Sjeldent produsentene juger på seg mindre skroglengde :giggle:

 

26*30,5=793

 

Angående motor. Hvis du får tak i en pent brukt Yanmar 4LH(A) så har du en fin motor til den båten. Effekt fra 140 hk og oppover, 3,6 liters rekkefirer. En motor som ikke er veldig stor og tung, samtidig som du vil ha krefter til å få opp farta litt når du ønsker det. Har samme motor selv og kan absolutt gå god for den. Gammeldags mekanisk diesel. 

Jaa har vært inne på Yanmar og, har noen av de i andre båter og stort sett gått smertefritt de! Må nesten se hvordan det ser ut når ting er fjernet og hva jeg får plass til. Smått følgt med på bruktmotorer på finn og må si det er ikke mange motorer fra 70-160hk til salgs. Stort sett mellom 20-70 og fra 160-350hk som ligger ute. 

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Høsten ble våtere og kaldere enn hva jeg likte for å jobbe ute, og vinteren ble desto større problemer med enorme mengder snø og kulde 🤭

 

Deilig at det omsider er vår igjen og prosjekt kan startes opp igjen!

 

Henger skal ordnes i løpet av 2-3 uker så jeg får tatt den opp på eiendommen og lettere å jobbe med, innen den tid skal den ribbes på vannet så mye som mulig.

 

Har også småkjøpt div utstyr her og der, blant annet deler av styrhus så jeg sparer arbeid og penger.Screenshot_20240401_164922.jpg.ca22b04d1f250888e9c663cc1d3f1dbd.jpg

 

Motor er også anskaffet av typen ford klump på 6 sylindre med twin disc og sluring. Denne blir det sjekk og lakkering før montering. 

 

Dekket blir av glassfiber likevell, så må derfor få tak i divinycell plater til dette, hvilken tykkelse og hvor får man slikt billigst mulig om dagen? 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...