Jump to content

VP D2-50F, ny brakett for ekstra dynamo, konflikt med varmtvannsuttak. Hvordan løse?


StorStas

Recommended Posts

Hei. Jeg skal montere VP-braketten for ekstra dynamo på Volvo Penta D2-50F, men sliter med at braketten kommer i konflikt med varmtvanns-uttaket på vannpumpa.  Alt er originalt VP. Før jeg går løs på braketten tenkte jeg høre om noen har bedre forslag.  Har i utgangspunktet uttaket på toppen av vannpumpa, men ser at det er noen tilkoblingsmuligheter på siden også.  Klarer ikke å finne beskrivelser på nett som forteller om de kan brukes, noen som vet?  Noen andre som har montert denne braketten og kan dele et tips?  Ikke all verdens jobb å modifisere braketten heller, men syns det er litt rart om det er det ingeniørene hos VP har tenkt da :crazy:

image.png.524022645761e870fe2a94c92ab73db4.png

Er her det butter sånn som det er i dag:
image.png.fe35c22543f7a6e37852a3a2811cb161.png

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Ganske smalt tema dette her, helt sikkert :saint:

 

Når man er i båten bare noen få ganger på en hel vinter så går det trått, men her kommer i alle fall en liten oppdatering for de som ikke er så stødige i rør-gjenger, fittings, NPT, BSP og alt det der..:crazy:.

 

Løsningen på "brakett-utfordringen" og varmtvanns-uttaket ble sånn:

image.jpeg.263ca042aca4928585d37e8016fb0cf8.jpeg

 

image.jpeg.0b627505d490c5eecc5792a33e5ef08f.jpeg

 

I utgangspunktet pekte varmtvanns-uttaket, (eller mer teknisk korrekt inntaket, faktisk) rett oppover, men da kom det i konflikt med braketten.  Ikke mye, men nok til at det ikke gikk sånn uten videre.  Plan B var å slipe bort litt av godset på braketten, sånn at det ble rom for slangen, men da hadde slangen gått tvers gjennom braketten.  Det kan se ut som det var tanken til VP-ingeniørene, og det hadde sikkert gått helt fint, men det ble for lett :giggle:.  Neida, jeg vil bare gjerne ha de to tingene adskilt og uavhengig av hverandre, så da ble løsningen å finne et 90 graders bend for å rute varmtvanns-slangen utenom braketten.  Og da oppdaget jeg at et bend kan være så mangt.  Den opprinnelige stussen som sto der viste seg å være gjenget etter god utenlandsk NPT standard, mens vannpumpa egentlig følger den mer vanlige BSP standarden.  Ser det ut til...  Noe har man vel fått med seg etter årevis med lesing her på BP, men for en skarve systemutvikler så er dette med rør, gjenger og alt det der noe litt fjernt.  Starta optimistisk med et bend fra Biltema, og oppdaget raskt at det er veldig trangt og butter lett i motorblokka/vannpumpa når bendet skal skrus på.  BT bendet lot seg skru ca. 2 tørn før det var stopp, så det havna i rote-skuffen. Jeg endte opp med å prøve noen bend før jeg fant et som passet (nesten) perfekt, og nå har rote-skuffen fått en god samling bend som sikkert kan komme til nytte.  Til slutt landa jeg på et 90-graders bend fra Marineshop (3/8 tommer, produktnr: 106582).  Hadde jeg bare skrevet dette innlegget før jeg satte i gang så hadde jeg visst hva jeg skulle kjøpe:crazy:. Da er det bare å glede seg til å få på plass dynamoen, og med denne farta så skjer det nok i god tid før 2028-sesongen tenker jeg :giggle:.

 

Bare så vidt klaring til 5. tørn for å få godt feste. 

image.jpeg.d085907902811b4a995f7749a7e0ef62.jpeg

 

Måtte file noen få mm. av bendet for å komme helt i mål, og krysser fingrene for at det ikke svekker det nevneverdig;

image.jpeg.449e55ee493a97273fc890445ae7cba9.jpeg

 

 

Link to post
Share on other sites

Spennende prosjekt. Har selv ett 90 graders bend på dette varmtvanns uttaket på vår D2-55F.  Det er montert av en VP forhandler.  Hva slags dynamo er det som skal på denne braketten, og skal du i tillegg utnytte original dynamo til forbruks lading feks ved å benytte DC-DC lader?  Regner med prosjektet har noe med lading av Lifepo4 batterier å gjøre. Selv fikk jeg ikke plass til den ekstra dynamoen, og måtte gå for en balmar da tilpasning til Lifepo4 skulle gjøres. 

Link to post
Share on other sites

Takk @Seilars, ja det blir spennende å se hvordan dette barker i vei :smiley:.  

 

Det synes ikke så godt på bildene, men original-dynamoen er allerede byttet ut med en 200A Delco Remy 28SI, den er de-rated til 100A (som den leverer kontinuerlig).  Har hatt den én sesong, og tilsvarende dynamo skal også opp på braketten.  Håper det er bedre driftsforhold der oppe i høyden, og at den kan levere enda litt mer enn hva den første dynamoen gjør. Selve dynamoen leverer som den skal altså, men plasseringen av den, nederst i hjørnet av motor-rommet og "klin inntil" motor-blokka, er ikke optimalt. Men den originale 115A dynamoen leverte bare ca. 55A ved samme plassering og samme temperatur (målt 95 grader på statoren), så det er jo en klar forbedring allikevel.

 

Forbruks-banken blir 720Ah LiFePo4 (DIY), fordelt på to batterier.  Halvparten står der allerede og har gjort det siden 2016, men nå står det i parallell med 440Ah AGM som skal ut.  Dynamo-kabelen fra den første dynamoen er allerede trukket rett til forbruks-banken, med en dc-dc lader til start-batteriet.  Den ekstra dynamoen blir også koblet til forbruk, riktignok med noen justeringer i opplegget.  Skal prøve å få skrevet mer om det etter hvert som det blir klart.

 

Balmar har stått på listen min, og jeg så at du skrev litt om den nye dynamoen din for en tid tilbake.  Det hadde vært veldig interessant å høre hvordan den yter hos deg.

 

Seilars skrev for 15 timer siden:

Har selv ett 90 graders bend på dette varmtvanns uttaket på vår D2-55F.  Det er montert av en VP forhandler. 

Interessant.  Jeg lider av "Kronisk DIY Syndrom", som betyr at jeg først må prøve å løse alle problemer på egen hånd og finne ut av alt selv.  Ganske slitsomt egentlig...  Da burde jeg snakket med en VP forhandler først da :saint:.  

Link to post
Share on other sites

StorStas skrev 11 minutter siden:

Takk @Seilars, ja det blir spennende å se hvordan dette barker i vei :smiley:.  

 

Det synes ikke så godt på bildene, men original-dynamoen er allerede byttet ut med en 200A Delco Remy 28SI, den er de-rated til 100A (som den leverer kontinuerlig).  Har hatt den én sesong, og tilsvarende dynamo skal også opp på braketten.  Håper det er bedre driftsforhold der oppe i høyden, og at den kan levere enda litt mer enn hva den første dynamoen gjør. Selve dynamoen leverer som den skal altså, men plasseringen av den, nederst i hjørnet av motor-rommet og "klin inntil" motor-blokka, er ikke optimalt.

 

Har du forsøkt å ventillere den?  Jeg erfarte ganske raskt at slike høyeffekt dynamoer genererer mye mer varme enn hårfønere.  

 

 

StorStas skrev 11 minutter siden:

 

 

Men den originale 115A dynamoen leverte bare ca. 55A ved samme plassering og samme temperatur (målt 95 grader på statoren), så det er jo en klar forbedring allikevel.

 

Jeg ladet med 760Ah AGM batterier og Mitsubishi 115A alt fra 100A+forbruk i starten, og ned til 85-90A+forbruk  drifts varm.  Målte aldri temperatur på den.  55A var veldig lavt. 

 

StorStas skrev 11 minutter siden:

 

Forbruks-banken blir 720Ah LiFePo4 (DIY), fordelt på to batterier.  

 

Vi har gått for 4x200Ah Lifepo4.  Hvert batteri med 200A intern BMS for å kunne håndtere all ladestrøm og tilnærmet maksimal belastning. De er koblet sammen på samleskinner med like lange kabler. Tanken er å unngå negative domino effekter ved feil i anlegget. 

 

StorStas skrev 11 minutter siden:

 

Balmar har stått på listen min, og jeg så at du skrev litt om den nye dynamoen din for en tid tilbake.  Det hadde vært veldig interessant å høre hvordan den yter hos deg.

 

 

Hos oss er motor rommet enda litt trangere enn hos deg. I tillegg har jeg dobbelt isolert hele rommet. Fantastisk med tanke på støy, men kjølinga nå består hovedsaklig av forbrenningslufta.  Har derfor valgt å holde nede ytelsen på Balmar XT-250 frem til motoren går på 1600 rpm. Så nå yter den vel kald på vei ut fra havn ca. 60A på tomgang, og 110A på 1550. Men ved 1600 så økes felt strømmen til 73%, og da havner vi fort opp i ca. 180A ved 2100 rpm.  Men etter som dynamoen blir varm, så havner vi på rundt 150-160A kontinuerlig. Øker jeg feltstrømmen mer, så begynner wakespeed regulatoren å regulere ned feltstrømmen en god del for å ikke få balmar’en over 92 grader.  Her mener jeg at det skal være mulig å hente ut mer, for dynamoen har jeg hatt oppe i 210A (og det var heller ikke full feltstrøm).  Men kjølingen står ikke i stil med slike ytelser hos oss, og dessuten så har jeg 200A Argofet, så taket er derfor satt til 200A.  Vi får se om jeg legger litt arbeid i kjølingen etterhvert, for det er tydelig at kjøling er nøkkelen om man vil ha ut mer kontinuerlig.  Foreløpig så har vi dekket behovet, så det er ikke høyt prioritert. Dessuten så lader vi banken på mindre enn 5 timer når vi ligger på landstrøm.  Det skal derfor godt gjøres å gå tom for strøm ombord. Men det klarer vel ikke du heller med 2x200A Delco når alt er optimalisert. 😀

 

Link to post
Share on other sites

@Seilars,  takk for masse god input og interessante betraktninger! Det 90-graders bendet er nok løsningen for den braketten ja, og da håper jeg at den informasjonen kommer til nytte for noen senere :thumbsup:.

 

Seilars skrev for 11 timer siden:

 

Har du forsøkt å ventillere den?  Jeg erfarte ganske raskt at slike høyeffekt dynamoer genererer mye mer varme enn hårfønere.  

...

... Målte aldri temperatur på den.  55A var veldig lavt. 

Ja, 55A er lavt, men det gir også mening for meg.  Det er ikke sånn at 115A dynamoen ikke kunne gi mer enn 55A, men den kunne ikke gjøre det uten å bli varmere enn 95 grader.  Jeg mistenker at mange ville sett det samme som meg, om de målte temperaturen på dynamoen sin over tid, med driftsvarm motor og med lukkede luker på en sommerdag. 

 

Når du forteller det du gjør om din installasjon så gir dette egentlig bare enda mer mening.  I "gamle dager" var det en tommelfinger-regel som sa at man trygt kan ta ut ca. 50% av merke-strømmen, og den står fortsatt tenker jeg.  Nå har du valgt dynamo og regulator på øverste hylle, Balmar'en din har s.k. "hairpin stator", og er derfor 20% mer effektiv enn vanlige dynamoer.  Tar man hensyn til det, og med de tallene du oppgir, så vil jeg si at tommelfinger-regelen står seg godt fremdeles.  Det er ganske i tråd med målingene mine på 115A dynamoen, og det samme som jeg opplever med Delco'en.  Ikke det at de ikke kan produsere mer, men da blir de varmere enn, vel, rundt 90-95 grader.

 

Delco'en er oppgitt til å ha 66% effektivitet.  Det betyr at når den produserer strøm, så kommer 66% av energien ut som strøm, mens de resterende 34% blir omdannet til varme.  Så når den produserer 200A strøm, så produserer den også ca. 1.5kW varme (ved 14V).  Det er som å ha en litt kraftig panel-ovn stående på full guffe, eller en god hårføner som du sier. Ikke rart det blir varmt i den lille "klumpen" som dynamoen tross alt er, for det er mye varme som skal ledes bort.  Sammenligner jeg mine og dine tall, og tar med i betraktningen at du har en mer effektiv dynamo enn meg, så gir tallene våre fremdeles mening for meg.

 

Varme-avledning drives av temperaturforskjeller, og veldig forenklet får man dobbel varme-utveksling ved dobbel temperaturforskjell, og dobbel strøm-produksjon gir dobbelt opp med produsert varme.  Senker man omgivelsestemperaturen med f.eks. 20 grader, fra 55 til 35 grader rundt dynamoen, har man økt temperaturforskjellen (ved 95 grader på dynamoen) med 50%. Som igjen kan omsettes i tilsvarende høyere strømproduksjons-potensiale, innafor de samme temperatur-rammene.  Jeg tenker å prøve meg med en vifte etter hvert, men i motsetning til deg så har jeg ikke en regulator som passer på dynamoen hvis vifta stopper, så det må jeg i så fall ordne.

 

Har du forresten bytta reimhjul? For å få bedre snurr på dynamoen, eller var det nødvendig for å få Balmar'en til å passe?

Link to post
Share on other sites

StorStas skrev 12 minutter siden:

 Jeg tenker å prøve meg med en vifte etter hvert, men i motsetning til deg så har jeg ikke en regulator som passer på dynamoen hvis vifta stopper, så det må jeg i så fall ordne.

 

Har montert ei vifte, men ikke fått tid til å teste den så mye. Jeg ligger uansett på en ytelse nå hvor dynamoen omtrent fortsetter som før om jeg ikke kobler inn vifta. Det er imidlertid altfor varmt rundt dynamoen til at den kan få yte sitt fulle. Wakespeed spennings regulatoren er også en temperatur og strøm regulator. Når temperaturen nærmer seg 92 grader vil den dra av pådraget noe.  Men om jeg prøver å «overskyte» med altfor høy maksimal feltstrøm, så svarer den slik jeg ser det på kurvene med å dra av skikkelig når jeg nærmer meg 92 grader.  Har hatt som mål at dynamo skal naturlig stabilisere seg på inntil 92 grader på alle turtall. I øyeblikket så er feltstrømmen satt til 55% frem til 1600rpm, deretter er den 73%. Så om jeg på vei ut fra havn holder 1200 rpm på kald dynamo, så yter den 116A. Ved 1150 rpm  på vei inn i havna igjen yter den 85A driftsvarm, med synkende temperatur. (uten å regulere temperatur) 

 

I fjor slet jeg med at original reima støvet noe voldsomt. I år har jeg fått til ei kraftigere reim, og endelig ser det ut til at jeg har ei reim som håndterer større belastning enn hva jeg henter ut. Det er jo også noe å tenke på. Har som så mange akseptert at ytterganga regelmessig må støvsuges for gummikuler pga. barn og kunstgress, men at volvo penta’en skulle trenge det samme…..det gikk ikke. IMG_2242.jpeg.ccdd8e5708a957878b31d4f1114de168.jpeg

Link to post
Share on other sites

Nice, @Seilars, det ser jo ut som du har fått maksimalt ut av én enkelt dynamo:thumbsup:.  Dette med reim-slitasje var et interessant innspill, jeg vil jo få mer av det hvis jeg øker uttaket fra Delco'en.  Det har ikke vært noe problem til nå, men hvis jeg tuner med å montere en vifte så kan det bli annerledes.  Ønsker ikke å få dette støvet "all over the place" :smiley:.

Link to post
Share on other sites

@StorStas Takk for det😀

 

Håper systemet vårt fortsetter å innfri som forventet.  Dvs. at alt nå passer på seg selv uavhengig av faktorer som motorturtall, temperatur på batterier,temperatur på dynamo, SOC på batterier etc. Har testet det meste, men ikke start av motor i minusgrader. Dette skal i teorien også fungere fint, men er jo samtidig litt uaktuelt for vår bruk foreløpig. 

 

Hadde opprinnelig håpet på å skvise 200A ut av dynamo, og tanken er sikkert den samme som hos deg. Dvs. kortvarig effektiv lading den tid man manøvrerer ut i åpent farvann for å heise seil.  Deretter stor nok batteribank og kraftig nok lading til å «fange» motvinden på Lifepo4 banken de gangene man får ett par timer for motor.  Disse skal så kunne hentes ut igjen slik at man sjelden behøver å kjøre motor for å lade når man egentlig vil seile.  

 

2x200A Delco med 720Ah Lifepo4… Det blir en veldig fin kombinasjon i en seilbåt. Ikke så veldig vanlig med høyeffekt dc systemer ennå, men stadig flere får nok opp øynene etterhvert for at det gir mange muligheter.  Er jo en forbedret versjon av diesel generatoren når man har 8-10 KWh lett tilgjengelig.  Ser langturseilere som kaster ut generatorene når de monterer slike systemer som vi har. 

 

Økt reim slitasje får du nok om du øker ytelsene ut over de 100A, og så får du finne balansen på hvor det er levelig.  Målet er vel bare å få ett kraftoverskudd ombord i forhold til bruksmønster.  Vi erfarte at 120A Lifepo4 lading i fjor gav overskudd ved vår bruk og det været som var.  Batteriene tar tross alt til seg full lading til banken er 98-99% ladet.  Snitt ladingen med 760Ah AGM var vel omtrent halvparten av disse 120Ah sett i forhold til alle motor timene på 80% SOC eller mer man har på AGM.

Link to post
Share on other sites

StorStas skrev On 26.4.2024 at 11.00:

Har du forresten bytta reimhjul? For å få bedre snurr på dynamoen, eller var det nødvendig for å få Balmar'en til å passe?

 

Det finnes ett allmount pulleykit til D2-55A, som oppgis å skulle passe til D2-55A-F. Men det stemmer ikke helt. Først måtte jeg kjøpe det gamle V-reim hjulet til D2-55A og sette på veivakselen, og deretter måtte motoren holdes oppe med stropper slik at jeg kunne ta ut babord motorfestet og kappe av 12mm i akterkant av dynamo festet. Dette for å kunne shimse dynamoen forover.  Da havnet balmar XT-250 på linje med veiv og vannpumpe.  Ganske tungvint og dyrt med andre ord.  Her burde balmar oppdatert både informasjon om hva som passer, og i tillegg laget ett nytt kit som passer rett på plass. Synd at det ikke finnes ennå, for XT-250 passer helt perfekt til D2-55, og fortjener mer enn K5 reim. Jeg tror problemet er at amerikanerene ikke har like mye fokus på volvo penta som vi har på denne siden av atlanteren.  

Link to post
Share on other sites

Jeg har det samme bruksmønsteret som deg @Seilars, og vi tenker rimelig likt rundt dette med lading og forbruk.  Lade så mye som mulig når motoren først går, og ha et romslig buffer til forbruk.

 

Det altmount kit'et var jo snedig. Synd det fins så få (om noen) velfungerende bolt-on løsninger på markedet for nyere D2-50/55/75, men fint at det fins noen muligheter for å få det til å fungere i alle fall.  Skulle tro det ville være et marked for en sånn løsning, om terskelen for å oppgradere ble litt mindre enn den er i dag.  Braketten min virket i utgangspunktet som "minste motstands vei" for å oppgradere, men også den kommer med noe ekstra "greier" før alt er på plass :smiley:.

 

Kom over en annen tråd som er relevant for denne braketten, så til glede for alle som måtte være interessert (og som er like dårlige som meg til å søke), så legger jeg inn en lenke til den:

 

Link to post
Share on other sites

Ja, nå finnes det i det minste to ulike løsninger og fire ulike dynamoer som vi vet at kan monteres på D2-55 motorene (mastervolt lager også en). D2-55F skal så vidt jeg vet også være lik på dette området med de andre F utgavene.  Dvs. D2-50,60,75F.  Så hvorfor ingen har laget ett kit med litt kraftigere reimer som passer perfekt til en såpass populær motor er for meg uforståelig. Men nå er litt bilder, problemer, og løsninger beskrevet og linket til i denne tråden for dem som ønsker å  oppgradere ladingen.  Problemet til Balmar som selger allmount  reimhjulene som jeg har er at de ikke har endret veivhjulet etter at de gikk fra 60A dynamo med V hjul til Mitsubishi 115 med multireim sånn omtrent for 19 år siden.  Man må derfor skaffe seg A veivhjulet med V spor for å få to hjul på motoren som flukter.  Det finnes imidlertid ett K6 reimhjul som passer til XT-250, så den er relativt enkel å montere med det. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...