Jump to content

Mistenkelig lyd fra Mercruiser 4,2l, bør noe gjøres?


jake

Recommended Posts

Som NilsPils implisitt er inne på, det kan være mekanisk feil i  ventilsystemet på en sylinder. Blant en del andre muligheter. Eks. vil rådebank stilne ved turtalløking, og gi høyere lyd ved retardasjon. Det er visse karakteristika der man kan skille de forskjellige fra hverandre. Og det kan være en rekke andre muligheter. Men om det har oppstått brått, så er det ofte en brekkasje.

 

Også, som anbefalt, kjøp et stetoskop. Det er ikke rare greia som trengs før det er et nyttig verktøy. Før i tiden lyttet vi rundt med en stor skrutrekker. 

Link to post

OK. Det er vel folk her som har peil spesifikt på disse motorene. Og kjenner eventuelle svakheter.

 

Men, igjen, følger banken slavisk følger turtallet- og bankingen kom brått, så tyder det på en mekanisk defekt. Hadde det vært min motor, ville jeg plukket av topplokket og målt om alle stemplene kommer like høyt i sylindrene.

 

Og vil du ha mer presise svar, er det formålstjenlig å gi så mye info som mulig. Gjerne irrelevant- enn for lite info. Så slpper de som svarer å bedrive en slags rebus. Og jo mer info., dess fler er det som engasjerer seg.

 

 

Link to post

Denne motor har hydraulisk løfter som sitter ned på kamaksel i motor blokk, det kan var en av disse som har kollapset. Hvis du tar av ventil dekselen og ser hvis det er noe klaring imellom vipper arm og ventil stang, det skulle var ingenting etter motor har kjørt og olje trykk har pumpet opp løfterer. Også dere kan løsne av injekson røret på en av de injektors med en klutt over som den vil sprute litt og ser hvis lyden forandre seg med motor på tomgang, hvis det er forandring i lyden så er feilen på denne sylinder, så du kan ser hvis lyden kommer fra veiven/ råd eller stempel på den sylinder.

Link to post

 

Takk for gode forslag. Av hensyn til nattesøvnen og ro i sjelen ved havseilas neste sommer så var det nok ingen vei utenom full investigation. Det ble et rask løft ut av båten og ned på pall for full granskning. Når det først er gjort så har man jo tiden for seg til å foreta en skikkelig gjennomgang av hele maskineriet i løpet av vintermånedene. Kunsten blir vel å stoppe nedplukkingen før den er helt i molekyler. Men men det skal bli gøy. Satser på å poste litt her underveis for de som er interessert i slikt. Blir sikkert noe å lære underveis både for meg og andre :-) 

Skjermbilde2023-12-18kl_20_53_53.png.98460ab9f97b81c68ba8b225ee788db7.png

Link to post
husky dane 85 skrev for 2 timer siden:

Var ein artikkel i eit båt tidsskrift om ein som dreiv og overhalte desse motorane ,synest å huska han var fra Sykkylven,muleg eg tar feil men verdt å spørja han,han har motorer for salg på Finn dersom da er rett mann.

 

Faktisk flere som driver på med disse motorene. f.eks. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=321575917

 

Jeg holder forsåvidt også på med disse motorene, men dog på et svært moderat plan for tiden.

Men har iallefall plukket min i atomer, og kjøpt/fått tak i nye deler som skal inn. En vakker dag :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
index skrev for 10 timer siden:

Det kan være lurt å feilsøke litt før den skrus i biter. Ta av toppdekselet og start opp motoren, da ser du fort om det er en løfter som henger. Så slipper du å skifte alle i tilfelle noe er galt...

Ja hadde nok absolutt vært lurt å feilsøke noe mer om man skulle beholdt motoren i båten men jeg ble mer og mer sikker på at dette ikke sitter i toppen men at det er en bankelyd fra veiv da jeg synes den er ganske "tung" i lyden. Må også være hver andre omdreining og da er det jo sannsynligvis ved hvert arbeidsslag på en sylinder. Mener det må være sylinder 6 da det er i bakkant av motoren. Mye sannsynlig lagebank i en råde.

I og med at jeg bestemte meg for å hive ut motoren så vil jeg likegodt ta den helt fra hverandre og foreta en fullstendig overhaling siden den først er ute. Liker også å vite hva jjeg har nede i "kjelleren" når jeg er på sjøen. Må kunne stole på utstyret og da er det greit. å ha ettergått det selv. Det gir meg en trygghet iallefall. 

 

Noen bilder. På siste bilde er intercooleren av så da er vi i gang :-) 

20231005_164737.jpg.cbf2bda38382c475739e20e506b0c01b.jpg

 

20231007_123139.jpg.050d1bbc502d1ba43a17c8e6d05e0bfd.jpg

 

20231007_123145.jpg.b15b2db0b83d9dea18233a7f06d1981f.jpg

 

 

20231007_123200.jpg.7bbec7c0575214e30ae3c44026e1f3f2.jpg

 

Der var intercooleren av. Litt ruskomsnusk og rust her og der men det blir bra når vi får demontert og pusset opp og lakkert hver enkelt del så blir det bra. 

 

20231007_143916.jpg.4b8519980b7b04f24e0eb5ac2fd03463.jpg

 

Link to post

Hvor mange timer har denne sliteren på telleren?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

NB! Husk at toppakningene finnes i 3 forskjellige tykkelser. Men det har du nok kontroll på :smiley:

 

Bildene vekker minner, her fra min demontering i 2004 (hmm.. snart 20 år siden :eek: )

Fortsatt 720 timer på telleren.

 

Fant vel ut etterpå at det er bedre/mere korrekt å montere motorstativet fast i siden på motorblokka enn i enden. Måtte iallefall lage adaptere av vinkeljern.

Mest spennende var det nok å løfte/dra veivakslingen ut av blokka, den er tung. Har egentlig glemt hvordan jeg gjorde det :saint: Men hadde iallefall motorkran på stedet.

 

P1010373.JPG.3e0cf5c2d29bf5419a696eb2ddfc9df8.JPG

 

P1010374.JPG.79742adc50e5b27132e6dbd927e9eb27.JPG

 

P1010427_2.jpg.8d4e87a7324047cac72b342637c42501.jpg

 

DSC00049.JPG.66cdcbf53408769821ad6749784d0d1f.JPG

 

 

P1010754.JPG.7064432cc4b1693978c04985a82a4f29.JPG

 

timer720.jpg.7dc792d4a356e47bc9db7a588067555a.jpg

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...