Jump to content

Mistenkelig lyd fra Mercruiser 4,2l, bør noe gjøres?


jake

Recommended Posts

Teerex skrev for 5 timer siden:

Men da venter vi bare på bilde av krysspinne og øvre rådelagerforing.

 

Her er bilde av kryssbolt på femmeren. Litt å grunne på her (Det gjorde iallefall jeg) og det ledet meg til videre undersøkelser. Spørsmålet jeg stilte meg var: Skal litt bøyd råde (0,7mm i forskjell på stempelhøyde) forårsake bankelyd? 

Kommer med mer oppdatering senere. 

 

20231016_181433.jpg.37e424c8a4b2970229cc6572d3c0a08b.jpg

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev On 24.12.2023 at 7.58:

Noen ide om hva årsaken kan være . . . ?

Min teori om bøyd råde er som følger: Når jeg kjøpte båten hadde de akkurat hatt av toppene da de mistenkte sprekt topp grunnet varmgang. Alle toppene ble sendt inn for sprekksjekk. Det ble funnet sprekk i topp nr. 3 og 5. Disse ble byttet med nye topper komplett med ventiler. Det ble samtidig byttet til nye eksosventiler på alle de andre toppene også da denne jo er en kjent svakhet på disse motorene. Termostater ble også byttet og rens av varmevekslere utført. Montering av de nye toppene ble utført mens motoren stod i båten. Jeg vet at det var et forferdelig regnvær dagene før og under montering av toppene. Vet også at mekanikeren som gjorde dette hadde tidspress grunnet lang reise og en tidligere bomtur grunnet manglende deler. Min gjetning (og jeg understreker gjetning) er derfor at de har fått noen dråper vann inn i den ene sylinderen og startet opp uten å blåse rein sylindrene uten dyser/glødeplugger først. De har dermed bøyd råde nr.5. 

 

En annen teori er at det under varmgang og sprekk i topp 5 kan ha kommet vann inn i slylinder 5 som har bøyd råden ved oppstart av motor. Dette har så ikke blitt oppdaget av verksted når de byttet toppene. Var som sagt bare 0,7mm lavere stempel på femmeren som en følge av den bøyde råden. 

Link to post
Share on other sites

I tilfelle disse to teoriene er korrekt må vi tro at det ikke var bankelyder rett etter reparasjon var utført, og da fremdeles med skjev råde. Den skjeve råden kan da i ettertid ha ført til at pinnen og rådelageret har blitt slitt og du har da fått rådebank, det er muligens denne bankingen du hører nå. Hadde nok gått for å skifte til ny råde samt andre deler som er tvilsomme.

Link to post
Share on other sites

jake skrev for 2 timer siden:

Når jeg kjøpte båten hadde de akkurat hatt av toppene da de mistenkte sprekt topp grunnet varmgang. Alle toppene ble sendt inn for sprekksjekk. Det ble funnet sprekk i topp nr. 3 og 5. Disse ble byttet med nye topper komplett med ventiler.

 

Den saken der er det ikke helt rett fram å gjette seg til om man ikke vet :giggle:

 

Forklaringene dine høres fornuftige ut. Jeg holder en knapp på den siste. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 4 timer siden:

 

Den saken der er det ikke helt rett fram å gjette seg til om man ikke vet :giggle:

 

Hehe nei hadde du gjort det så hadde du vel vært i klasse med Durek eller noe sånt :lol:

Men så over til mitt andre anliggende og det er om dette skulle gi bankelyd. Dette fikk jeg ikke helt til å stemme. Var inne på teorien til @Ankriel at det kunne blitt noe skjevhet i rådebolten eller noe som laget bankelyden. Demonterte selvfølgelig stemplet fra råden for en nærmere sjekk som vist i bildet under. 

 

image.png.ddb78ac91e0f16a7f5c41dc4b8d9d68d.png

 

Her kan man se at det ser ut som det er slått av et lite stykke av stempelskjørtet. 

 

Jeg ble nysgjerrig og foretok en nøye granskning av bunnpannen og ganske riktig. Der fant jeg en liten metallbit som ikke var magnetisk men ganske tydelig aluminium. 

 

Skjermbilde2023-12-26kl_10_30_20.png.60529faed290f7bb44542499ad3e21fd.png

 

Ganske (Veldig) forstørret her men den passer fint inn i den manglende kanten på stempelskjørtet. 

Men kan stempelskjørtet ha dunket nedi noe?

 

Jeg sjekket nøye i bunnen av sylinderforingen hvor lageroverfall fra veiven stikker ut. Her kan man se at stempelskjørtet har dunket nedi lageroverfallet. Litt vanskelig å se på bildet men med litt fantasi så er det vel mulig :-) 

Det er speilet i sylinderveggen man ser til høyre. Så er det lageroverfallet for veivakslingen som er det blanke og så selve veivakslingen det mørke til venstre. 

 

20231016_181558.jpg.752df1a6d7c32966b1fb596cf264f13a.jpg

 

Under her kan man se den andre siden av stempelskjørtet på femmeren. Det er ganske tydelig å se at kanten av skjørtet har slått ned i noe da den er litt flat i forhold til kanten på fireren. 

 

20231024_164623(1).jpg.9be15c327e9d7c988d4a7073c49b5070.jpg

 

KONKLUSJON:

Den bøyde råden som gir 0,7 millimeter lavere stempelhøyde giri også 0,7mm dypere stempelskjørt ned mot veiven. Dette er nok til at stempelet dunker nedi lageroverfallet for ramlageret antageligvis kun på hvert arbeidsslag og lager dunkelyden som hørtes på videoen. 

Jeg synes det var rart at det skulle være så små toleranser på klaringen. til veiv så jeg måtte måle det ut og det stemmer faktiisk. Stempelskjørtet går helt klin nedi veivlageret så 0,7 mm ekstra gjør at det vil kunne dunke i mot. Dette var en ny erfaring for meg iallefall.. 

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte båten i høst og kjørte 7 timer med den før jeg tok den opp. Den kom rett fra verksted når jeg mottok den. Ble ikke klar over lyden med det samme. Helt ny og ukjent båt og mye å sette seg inn i så tenkte ikke over at det var noe unormalt og lyttet nok ikke spesiellt nøye under motorkassen heller de første timene. 

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg så absolutt ingen mekaniker, men har fulgt tråden med stor interesse. For meg virker jo 0,7mm avvik et eller annet sted som noe helt ubetydelig. Men innen data kan jo en "0" istedet for en "1" i et dataord på 10 - 12 siffer bety katastrofe.

 

Dermed, om denne bankelyden bare hadde blitt ignorert, hva ville det betydd i fremtiden?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 49 minutter siden:

For meg virker jo 0,7mm avvik et eller annet sted som noe helt ubetydelig.

0,7mm i mekanisk sammenheng er ganske mye. Om det er mye eller ikke kommer helt an på sammenhengen. 

 

Lars H. skrev 50 minutter siden:

om denne bankelyden bare hadde blitt ignorert, hva ville det betydd i fremtiden?

Det er et interessant spørsmål. Kanskje det ikke hadde skjedd så mye? Nå hadde det jo allerede gått av et skår av det ene stempelskjørtet, og det landet ned i bunnpanna der det ikke gjorde noen skade. Det samme kunne skjedd med det andre skjørtet. 

 

Men skjevheten i råden kunne kanskje også fått konsekvenser for skjevbelastning på rådelager og krysspinne etter en tids drift, det vet jeg ikke. Mulig at den reduserte kompresjonen i den sylinderen (som følge av at stempelet ikke gikk helt opp) heller ikke hadde vært bra. Det for andre som er mer motorkyndige svare på. @dieselfan kanskje?

 

Ellers må jeg jo bare få lov til å berømme trådstarter her for å hive ut motoren og plukke den i biter på rekordtid. Og ikke bare det, men også en grundig vurdering av tilstanden på delene :thumbsup: Men når jeg ser innsiden av den garasjen du står og jobber i så faller det meg inn at dette ikke er den første motoren du plukker ned...

 

Pluss i boka også til @Hulda, som fra første stund anbefalte å sjekke høyden på alle stemplene. Det ble jo ikke gjort, men må vel sies å være en god leveregel. 

Link to post
Share on other sites

Tror faktisk ikke denne ville hatt så store konsekvenser da den nok ikke har potensiale til å utarte så mye. Stempelet hadde vel banket fra seg og og blitt deformert mot lageroverfallet. Selv om den gikk i mot så vil jeg ikke tro at det ville hatt noen praktiske konsekvenser egentlig. Ville jo gått med lavere kompresjon på sylinder fem som for såvidt var såpass lite at den ikke avga særlig merkbar røyk. 

Link to post
Share on other sites

Ja da kan det i verste fall ende slik som under her. Game over :eek:

 

Forøvrig en av de mest interessante trådene her inne på lenge, selv om det riktignok er litt leit for trådstarter da. Men straks verre å måtte sette bort en slik jobb til et verksted... $$$$$

 

hulliblokka.jpg.965d0905843a8d50a56fcea05a52cb70.jpg

 

hulliblokka.jpg.c23118c7f90d3c73c1578f77de70d36d.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

jake skrev for 22 timer siden:

bare 0,7mm lavere stempel på femmeren som en følge av den bøyde råden. 

 

Jeg syns ikke 0.7 mm er lite når det skyldes bøyd råde.

 

Jeg  er maskiningeniør og synes heller ikke en klaring på 0.7mm mot andre deler er lite i en motor, men vel å merke hvis det gjelder mellom maskinerte flater. Mellom umaskinerte flater er det for lite. Mens du er i gang, kan du kanskje sjekke tilsvarende klaring i andre sylindere.

 

Kanskje man også kan tenke seg at råden allerede var bøyd før site motoroverhaling og at det kan sees i sammenheng med at toplokket også var ødelagt . . ?

 

Jeg er enig i at dette er en meget interesant tråd, og gir honnør til trådsarter for vel utført jobb så langt. Fint at det anda finnes noen som bretter opp ermene og mekker selv. :flag_bp:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Ja synes vel også det er litt lite med tanke på at det er støpte stempler. Nå er jo lageroverfallene maskinerte med høy toleranse så det er jo greit men stemplene er jo støpt så de skjørtene er vel ikke akkurat på 100 delen. Men men det går jo bra så lenge råden ikke er bøyd 😜

 

Alle stemplene har samme klaringen ja så det er slik det skal være @NilsPils og ja dette hadde nok blitt en heller kostbar affære om man måtte sette bort jobben. 

Link to post
Share on other sites

AndersV skrev 9 minutter siden:

Lite tips: Vurder å bytte styrebolten nå som du har motoren ute.

Takk for tipset ja det hadde jeg tenkt å gjøre. Er litt slark der. Har imidlertid ikke sett så nøye på det ennå. Har fokusert på motoren. Har sett litt på det i servicemanualen for drevet. Ser jo kurant ut. Er det noen triks jeg bør vite om før jeg går i gang med å demontere den?

Link to post
Share on other sites

steyr t skrev On 28.12.2023 at 9.12:

Se også grundig på monteringen av motoren i båten. Dyp v-bunn ,en motor og tung båt kan gjøre att kravet til avstand på eksos over vannlinje ikke møtes. Da er det fort gjort med litt bølger at en kan få vann inn på en av de bakre sylinderne. 

Tror ikke det er noe problem på denne. Ikke veldig utpreget V-bunn. Er vel heller kjent for å være litt flat og veldig lettdrevet skrog. Er vel heller ikke så lett å flytte motoren høyere om man nå skulle ønske det..

Link to post
Share on other sites

jake skrev for 1 time siden:

Takk for tipset ja det hadde jeg tenkt å gjøre. Er litt slark der. Har imidlertid ikke sett så nøye på det ennå. Har fokusert på motoren. Har sett litt på det i servicemanualen for drevet. Ser jo kurant ut. Er det noen triks jeg bør vite om før jeg går i gang med å demontere den?

Har aldri byttet selv, men mercruiser burde vist bedre enn å bruke karbonstål i skvalpesonen. Så gå for rustfritt 😀

Link to post
Share on other sites

Motorene med turbo og drev har et "snilehus" mellom turbo og eksos ut. Så det er

lite trolig at det kommer vann in der.

 

En vanlig feil på disse motorene er dyser som gir for mye diesel og dermed skaper høyere trykk i sylinder som pleier å resultere i sylinder skjæring med råde og lager feil.

 

En annen årsak til sylinder feil er turbo wastegate som ikke åpner og sylinder får for høyt trykk.

Resultat er sylinder skjæring og råde og lagerfeil og bank. Veiv aksel kan og bli skadet på den sylinder som fikk skadet og råde tapp må slipes.

 

Sjekk og intercooler og utløpet der wastegate er koblet på, det lille røret som går fra ic til wastegate.

Sjekk og wastegate fungerer som den skal.

Sjekk alle rådelagre og mål på veiv og se om alle er innefor spesifikasjon. Bytt

alle rådelagre, de koster ikke mye.

 

Sylinder toppene er aluminiums blokker og sjelden de sprekker, så det må ha vært noe spesielt som forårsaket det isåfall.

Ventiler er anbefalt å bytte ved overhaling.

Og bolter til topper og råde er strekk bolter, de skal byttes etter tre gangers bruk.

Topp pakning fåes i tre tykkelser, men VM anbefaler 1.52 som erstatning selv om det kanskje var 1.42mm der fra før. Lite forskjell, men sikrer at det er nok klaring.

 

Jeg holder på med en tilsvarende motor, 4,2L 220 hk som fikk råde feil pga wastegate ikke åpnet. Råde lager og råde defekt. Samt måtte bytte veiv da motor ble kjørt liit for lenge, så råde tapp var for slitt på undersiden til at det lot seg reparere. Måtte slipes 1 mm og største od rådeager som finnes er .75mm.

 

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...