Jump to content

Mistenkelig lyd fra Mercruiser 4,2l, bør noe gjøres?


jake

Recommended Posts

Chris284 skrev for 11 timer siden:

Topp pakning fåes i tre tykkelser, men VM anbefaler 1.52 som erstatning selv om det kanskje var 1.42mm der fra før. Lite forskjell, men sikrer at det er nok klaring.

 

 

Mye bra info du kommer med.

Min gamle pakning er 1,42 mm. Med pakningssettet kommer det 1,52 mm som standard. Men har også en ny på 1,42 mm.

Men i og med at jeg bytter til ny veivaksling så må jeg nok måle stempelhøyden eksakt uansett for å være sikker på hva jeg skal bruke.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Da jeg kjøpte pakning sett sist var det med 1.52mm og VM sa at det var det de anbefalte selv om man hadde

1.42mm. Om jeg ville ha 1.42mm måtte det bestilles separat til tre ganger prisen. :smiley:

Jeg byttet og veiv og satt på 1.52mm. Fikk veiv fra en som hadde en liggende på lager som ikke var 

hentet.

Målte med mikrometer og men brukte det de anbefalte.

 

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Chris284 skrev for 1 time siden:

Da jeg kjøpte pakning sett sist var det med 1.52mm og VM sa at det var det de anbefalte selv om man hadde

1.42mm. Om jeg ville ha 1.42mm måtte det bestilles separat til tre ganger prisen. :smiley:

Jeg byttet og veiv og satt på 1.52mm. Fikk veiv fra en som hadde en liggende på lager som ikke var 

hentet.

Målte med mikrometer og men brukte det de anbefalte.

 

 

Ja mitt pakningssett er nok snart 20 år gammelt, så de har kanskje endret litt etterhvert :smiley:

Men forøvrig gjelder at det høyeste stemplet bestemmer tykkelsen på toppakninga. Naturligvis fornuftig å sikre ved å holde seg i øvre del av skalaen. Et. evt. effekttap pga. lavere kompresjon tror jeg ikke man klarer å merke/måle.

Ny veiv til min 98-modell skaffes ikke lengre via vanlige kanaler, men jeg har jo en liggende da.

Nyere årganger fikk endret veiv med bl.a. større bakre veivlager, og noe annet småtteri så er ikke direkte krysskompatibel. Det var før den venstregjengede frontmutteren kom.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja det er korrekt å måle høyden på stempeler over topp. Jeg målte og fant at 1.42mm er riktig.

Men da jeg fikk paknings settet var det 1.52mm topp pakning. Så jeg monterte den. 

Jeg kjøpte fra VM i Italia. De sa at de bare solgte 1.52mm pakning med settet.

Mercruiser sine priser for 1.42mm var ca 4000,- 

Mercruiser hadde ikke lenger veiv, så var heldig som fikk tak i en overligger.

Mulig VM i Italia fortsatt har.

Er normal gjenger på veiven, min motor er fra 2002.

 

 

 

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Chris284 skrev On 30.12.2023 at 11.03:

Motorene med turbo og drev har et "snilehus" mellom turbo og eksos ut. Så det er

lite trolig at det kommer vann in der.

 

En vanlig feil på disse motorene er dyser som gir for mye diesel og dermed skaper høyere trykk i sylinder som pleier å resultere i sylinder skjæring med råde og lager feil.

 

En annen årsak til sylinder feil er turbo wastegate som ikke åpner og sylinder får for høyt trykk.

Resultat er sylinder skjæring og råde og lagerfeil og bank. Veiv aksel kan og bli skadet på den sylinder som fikk skadet og råde tapp må slipes.

 

Sjekk og intercooler og utløpet der wastegate er koblet på, det lille røret som går fra ic til wastegate.

Sjekk og wastegate fungerer som den skal.

Sjekk alle rådelagre og mål på veiv og se om alle er innefor spesifikasjon. Bytt

alle rådelagre, de koster ikke mye.

 

Sylinder toppene er aluminiums blokker og sjelden de sprekker, så det må ha vært noe spesielt som forårsaket det isåfall.

Ventiler er anbefalt å bytte ved overhaling.

Og bolter til topper og råde er strekk bolter, de skal byttes etter tre gangers bruk.

Topp pakning fåes i tre tykkelser, men VM anbefaler 1.52 som erstatning selv om det kanskje var 1.42mm der fra før. Lite forskjell, men sikrer at det er nok klaring.

 

Jeg holder på med en tilsvarende motor, 4,2L 220 hk som fikk råde feil pga wastegate ikke åpnet. Råde lager og råde defekt. Samt måtte bytte veiv da motor ble kjørt liit for lenge, så råde tapp var for slitt på undersiden til at det lot seg reparere. Måtte slipes 1 mm og største od rådeager som finnes er .75mm.

 

 

Ja mye nyttig info her @Chris284 

Har dysene inne hos Lønsethagen for bytte av alle dysespissene. Også pumpe pakkes om, testkjøres og evt. justeres så da skal jeg unngå dysefeil. 

Wastegate og trykkfølerør skal også åpes for inspeksjon og sjekk/rens. 

Rådelager blir byttet og alle eksosventiler er byttet. 

Rådebolter skal ikke byttes ifølge servicemanualen men jeg tar ingen sjangser så jeg bytter dem. Toppbolter blir også byttet selv om de nok kunne gått en runde til. Tar ingen sjangser på dette. Skjønner igrunnen heller ikke helt filosofien bak tre ganger bruk på strekkbolter. Har du dratt en strekkbolt over flytegremsen og inn i det øvre elastiske området så er den jo strukket. Den vil ikke oppføre seg likt ved neste tiltrekking. Alle andre toppbolter jeg har vørt borte i skal byttes etter å hah vært strukket så skjønner ikke helt hvorfor Mercruiser har en annen tilnærming på dette. De opererer jo med de samme fysiske egenskapene på stålet som alle andre. 

 

Bestillte to hulls pakning (1,52) da det var det som var riktig i forhold til stempelhøyden på min motor. Det var også det som var der fra før.

 

Link to post
Share on other sites

jake skrev for 8 timer siden:

Har du dratt en strekkbolt over flytegremsen og inn i det øvre elastiske området så er den jo strukket.

 

Det betyr ikke nødvendigvis at den ikke kan strekkes mer ved neste tiltrkking og du oppnår samme forspenningskraft. Men jeg er ikke uenig i at du bytter til nye bolter . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

En annen ting i den forbindelse er jo at boltene skal løsnes etter varmkjøring og nedkjøling av motoren og strekkes på nytt. En og en bolt skal løsnes og trekkes til med 30Nm + 120 grader. De vil jo da være brukt seks ganger når fabrikken sier at de må byttes. 

 

Snakket med verkstedet som byttet topper på min motor før jeg kjøpte den og spurte om de hadde ettertrukket toppen etter varmkjøring. Han sier da at de aldri pleier å ettertrekke disse da det viser seg å være unødvendig. Noen som har synspunkter på dette?  

Link to post
Share on other sites

Kan være det menes at tre ganger er totalt inkludert ettertrekking.

 

Ifølge manualen er det de innerste 14mm bolter som skal løsnes, de ytterste 12 mm skal bare sjekkes.

Jeg har prøvd begge deler, både løsne og trekke til og bare sjekke moment og det har gått bra.

 

Det er jo litt vanskelig å sjekke moment når det er trukket til med vinkel etterpå. Men en som

hadde skrudd mye på BMW motorene, sa at han sjekket med moment på 12-16 kg, eller 120-160Nm.tror jeg det var. Den gang var det papp pakninger og ikke metall som idag.

 

Jeg nevnte at rådebolter skulle byttes, var litt kjapp der, men det jeg skulle si var at de skal trekkes til med moment og deretter med vinkel måling. De gamle motorene har bare moment tiltrekking ifølge manualen.

 

Har du målt på den rådetappen på nr 5 der stempelet har slått ned i veiven ? Kan hende det har blitt

slitt på en side av tappen. Måle med mikrometer.

 

På den motoren jeg har som fikk blåst en sylinder pga turbo/wastegate/intercooler feil, ble slitasjen oval, mest på undersiden, så det nyttet ikke med sliping for større lager skåler og jeg måtte bytte veien.

Jeg kjørte en stund med bank i motoren pga det var servo styring tilkoblet den motoren.

 

 

 

 

 

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

I VM Motoris egen servicemanual (Utgave 5 datert oktober 2015) for MD700-serien sier de ikke noe om antall ganger rådeboltene kan brukes. Det må man visstnok vurdere selv ut i fra teksten.

To prosedyrer avhengig av om det er standard eller "fractured" råder. 

 

Måtte se videoen nederst for litt mere klarhet i det med "fractured". Mine er iallefall standard (med tenner/riller), de nye kom vel etter årtusenskiftet en gang.

 

vm_conrod1.jpg.15e436f51dd876b21a247a6466e60112.jpg

 

vm_conrod2.jpg.d335fa8e4b6f1bb1e2cb51d6be94bc3f.jpg

 

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Vedr. topplokksbolter så står det heller ikke noe i VM Motori sin egen manual om antall ganger de kan brukes. Skal derimot vurderes (men kanskje bedre å bytte så er man jo sikker da).

 

vm-head1.jpg.05adcb068404a9bc5a22d8d09311d123.jpg

 

vm-head2.jpg.23b9b7bd731e3086ec394274e9bf13fd.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

jake skrev for 17 timer siden:

Skjønner igrunnen heller ikke helt filosofien bak tre ganger bruk på strekkbolter. Har du dratt en strekkbolt over flytegremsen og inn i det øvre elastiske området så er den jo strukket. Den vil ikke oppføre seg likt ved neste tiltrekking. Alle andre toppbolter jeg har vørt borte i skal byttes etter å hah vært strukket så skjønner ikke helt hvorfor Mercruiser har en annen tilnærming på dette. De opererer jo med de samme fysiske egenskapene på stålet som alle andre. 

Det kommer jo også an på hvor langt opp i eller imot flyt de strekkes ved angitt tiltrekkingsmoment. 

Link to post
Share on other sites

jake skrev for 18 timer siden:

Har du dratt en strekkbolt over flytegremsen og inn i det øvre elastiske området så er den jo strukket. Den vil ikke oppføre seg likt ved neste tiltrekking.

Hvis den er trukket til så mye, er det vel brukt for for høyt moment?

Link to post
Share on other sites

Ja det har du jo rett i @Olevine. Bolten skal jo ikke trekkes inn i deformasjonsområdet men holdes innenfor området hvor den er elastisk og vil returnere til opprinnelig form når den løsnes. Grunnen til at de vanligvis skal byttes er vel for å være helt sikker på at de ikke er dratt for langt da det kan være vanskelig å vite dersom momentet ligger tett opp mot flytspenningen. Mulig årsaken til at det her oppgis at bolten kan brukes tre ganger er fordi tiltrekkingsmomentet ligger forholdsvis godt under flytegrensen og at det derfor er lav risiko for at bolten har deformasjoner etter en tiltrekking. Den vil derfor relativt sikkert kunne brukes flere ganger. Antallet tre er vel satt for at det er grenser for hvor mange ganger man kan strekke bolten og regne med at den vil beholde sine elastiske egenskaper uendret. 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 5 timer siden:

Def. for innenfor elastisk er at, i dette tilfellet bolt, skal returnere til innenfor 2 % av opprinnelig lengde. Etter tre trekkinger har bolten blitt lang nok.

 

Ja, men det litt pussige er at motorprodusenten selv (dvs. VM Motori) ikke skriver noe om antall ganger i sin manual. 

Men Mercury/Mercruiser gjør det i sin manual for samme motor (bare lakket svart i stedenfor grå).

 

En litt nyttig snutt nedenfor.

 

md706lh.jpg.80abdc828c2a86e6924195c420f2e8af.jpg

 

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Videoen som @Teerex ref. til gir korrekt bilde. Ett punkt i tillegg er at ved et visst strekk vil det skje kornvekst i materialet. Resultatet vil være en herding og at bolten (i dette  tilfellet) blir sprø. Før i tiden, på bensinmotorer, byttet vi alltid rådebolter. Topplokkbolter ble brukt om igjen. Og kunnskapen om hvordan materialene oppførte seg, var totalt fraværende. På en dieselmotor ville jeg, med dagens kunnskap, uansett byttet bolter til topplokk-, bære- og rådelagre. Ville gitt meg fred i skjela.

Link to post
Share on other sites

Når jeg først har skrevet så mye i denne tråden så tenke jeg kanskje at jeg like godt kunne fortsette til motoren er ferdig satt sammen og prøvestartet selv om årsaken til lyden som ble etterspurt i overskriften vel er funnet (forhåpentligvis :-). 

 

Fant ut at timing gears måtte opp for å få av høytrykkspumpen så da måtte vibrasjonsdemper med reimhjul på veiv av først. Gruet meg litt til å bakse med den kraftige mutterensom skal ha 270Nm Torque men den kom greit av med en VOKSEN muttertrekker. 

 

Å få av reimhjulet derimot var a different ball game. Det satt som bare... En kraftig trearmet avtrekker montert med klørne motsatt på innsiden av vibrasjonsdemperen ble strammet så mye som jeg turte.. uten tegn til å løsne. Lot den stå i spenn mens jeg varmet opp vibrasjondemperen med en varmepistol. DA kom den....med et smell.. 

Og ganske riktig så var det ingen sporkil å spore. Glemte å ta bilde av det oppsettet desverre men her etter at dekslet er av.

 

20231026_182446.jpg.179925ce259860cfbd2a61fd48079e37.jpg

 

Timing merkene er grei å forholde seg til men verdt å merke seg er at intermidiate tannhjulet eller "frihjulet" mellom veiv og kam ikke nødvendigvis passer med merkene. Det gjør det bare hver X´te omdreining så ikke bli forvirret av det. 

- Verdt å merke seg er også at høytrykkspumpens kamdrev har to kilespor med 170 graders avstand (ca) så dette kan settes feil. Her må det merkes hvilket kilespor som gjelder ellers blir det nok så som så med oppstarten :-) Dette kommer antagligvis av at drevet brukes både til 2,8l (firesylindret) og denne motoren vil jeg anta. 

 

20231120_175139.jpg.d01672f8fac688b5d6216820b9ffa9c3.jpg

 

 

20231120_175250.jpg.eebbbbdb64ccbb6a366663a97b8c595c.jpg

 

 

Link to post
Share on other sites

jake skrev 28 minutter siden:

Når jeg først har skrevet så mye i denne tråden så tenke jeg kanskje at jeg like godt kunne fortsette til motoren er ferdig satt sammen og prøvestartet selv om årsaken til lyden som ble etterspurt i overskriften vel er funnet (forhåpentligvis :-).

 

Takk for at du deler! Interresant tråd for oss "hobbymekanikere" :yesnod:

Link to post
Share on other sites

jake skrev for 15 timer siden:

Når jeg først har skrevet så mye i denne tråden så tenke jeg kanskje at jeg like godt kunne fortsette til motoren er ferdig satt sammen og prøvestartet selv om årsaken til lyden som ble etterspurt i overskriften vel er funnet (forhåpentligvis :-). 

Bare fortsett. Vi følger med . . . :flag_bp:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg sitter for det meste og pløyer youtube for info om lagertoleranser osv. :smiley:

I tilfelle man kommer igang med å montere sammen motor....

 

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Med ny veiv som du har, er allt ok. du bruker standard (råde)lager. 

Diameter skal være for eksepel på rådetapp 53,940-53,995 mm, dvs 0,055mm toleranse.som måles med mikroeter rundt om. Er det forskjell rundt og utenfor dimensjon, som regel ovalt slitt, må det slipes ned til neste dim .25mm od lager

Med nye lagre er det vanlig å bruke plast stips for å måle toleranser.

 

Trådstarter bør kanskje sjekke rådetapp på syinder 5 som hadde skeiv råde. 

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Ja har noen plastigauge strips, så kan jo være greit å måle. Bruke de gamle rådeboltene for måling. 

Disse motorene har jo ikke ordinære lageroverfall for veivlagrene, men "tunnel bore" design isteden.

Men funker vel på nesten samme måte da i forhold til evt. måling av toleranse.

 

Ellers var det vel mest bakre veivlager jeg var litt usikker på. Nummeret på det gamle lageret var ikke så lett å finne ut av. 

Men ny veiv og nytt standard lager bør vel funke. Har kassert den gamle veiva så får ikke sammenlignet direkte.

Dette bakre veivlageret er jo en hel ring som er presset inn i lagerholderen, så er jo ikke mulig å måle med plastigauge iallefall. Men med mikrometer og innvendig mikrometer går det nok.

 

Var i kontakt med Ravns Garage om dette bakre veivlageret for noen år siden, før jeg hadde gjort noen eksakte målinger.

Nå har jo jeg 70 mm bakre veivlager på min, mot 80 mm på nyere utgaver av motoren etter ca årtusenskiftet.

Og så var det å holde kontroll på hva som er underdimensjon og overdimensjon osv. Tror jeg gikk meg litt vill der.

 

Jeg skrev følgende til dem (fikk svar men ikke noe veldig konkret):

 

"Hei jeg fikk bl.a. et nytt bakre veivlager fra dere i fjor, nr. 1259058 som er standarddimensjon.

Det har påstemplet VM 20300290A.

Det gamle lageret er et VM 20300249A.

 

Ikke at det har så mye å si for jeg bytter til ny veiv også (har hatt liggende i mange år etter at den gamle knakk).

 

Men ifølge google så finner jeg noe på russisk om at 20300249A er samme lager men erstattet av nytt nr, altså 20300290A.

Men jeg tror ikke det er samme lager, for det gamle lageret er såvidt trangere på den nye veiva enn det nye lageret. Skulle jo være omvendt siden det gamle lageret er litt slitt.

I en reparasjonsfaktura for motoren fra 2002 står det at de har byttet dette lageret nr. 23801331636, og det har jo +0,25 mm underdimensjon (nr 1259059 hos dere).

Men godstykkelsen på lagrene er praktisk talt identiske, så det gamle kan jo ha vært et +0,25 mm lager som er slitt ned da.

 

Antar ny veiv uansett skal ha standard lagerdimensjon normalt sett, og at underdimensjoner er for slipte veivakslinger.

Veiva er iallefall 70,00 mm som stemmer med nyverdi."

 

Svar: 

"Hei 

Vi har dessverre ingen overgangstabell mot VM delenr.

Ser ut som at 23 801331636 er samme som VM 20300274A (0.25 REAR MAIN BRG)

Fant denne på Russisk: osv...."

 

Sorry for at jeg kupper tråden litt her.

Trådstarter må bare si fra om det ikke er bra. Men er iallefall ca. samme motor det gjelder da :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...