Jump to content

Mistenkelig lyd fra Mercruiser 4,2l, bør noe gjøres?


jake

Recommended Posts

-morten- skrev for 5 timer siden:

Hva var grunnen/årsak til knekt veiv, Teerex?  

 

Denne type skade var nok ikke helt uvanlig den gangen på de første årgangene av D-tronic generasjonen fra 1997-2003.

Dvs. et slags tretthetsbrudd på enden der reimhjul og svingningsdemper er skrudd fast.

Så ble det kanskje bedre etter at produsenten endret litt, bl. a. til venstregjenget mutter på reimhjul/svingningsdemper.

Samt økt tiltrekningsmoment for å unngå at noe løsnet.

 

I mitt tilfelle var det muligens flere faktorer som spilte inn. Det har oppstått skade på konisk ende av veivaksel, og noen har frest inn et nytt kilespor på motsatt side. Motor hadde vært til reparasjon pga. havari på stempel/topp, og muligens ikke skrudd sammen godt nok, slik at reimhjul/svingningsdemper løsnet. 

Jeg brukte båten ca. 50 timer før veiva knakk, ved 720 timer.

 

DSC00058.JPG.6a11c69234f8723cc59e5c13c933b9b1.JPG

 

DSC00056_2.jpg.7f633736cec2d7dd40bf0578d1dbec1f.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Uffda den veiva så jo ikke bra ut nei.. Vet at det er venstregjenget på den senere modellen som jeg har. Timing drevet er vel også forsterket og krympet på så det er vel gjort noen forbedringer der ift. den delen av veiva. Tror heller ikke det er sporkile på svingningsdemperen/reimhjulet. Det sitter kun på kon med et moment på 270 Nm. Unngår jo da også den "bruddanvisningen" i akslingen som sporkilen er. 

 

Fikk av toppen men ser jo egentlig veldig greit ut der også. Blir spennende å få av bunnpanna og sjekke rådelager. Tror helst lyden må komme fra et av dem. 

 

 

 

20231010_172219.jpg.182b0e7f1fae6e22d3837171e2d46b6e.jpg

Litt mer naken 

 

20231010_172303.jpg.24b0dc5680ddc61851de3b8740897504.jpg

Manifolden av

 

 

20231011_172107.jpg.fc27e22e4ec71af9d2af1e64ba82053c.jpg

 

Og. så var toppene av. Ser ikke noke gale så langt..

Link to post
Share on other sites

Heldigvis fikk jeg ny veiv mens de enda gikk an å få tak i (bl.a. bakre veivlager ble større på senere utgaver).

Ble faktisk en erstatningssak, så fikk nye deler vederlagsfritt. Dvs. pakningssett, veivaksel, sjøvannspumpe, svingningsdemper, reimhjul og noe annet småtteri. Dyre ting både da og spesielt nå.

 

Vedr. timingdrevet så har nyere motorer enn min en spacer innafor drevet av en eller annen grunn (2 nye delenumre). Men på din er det ingen spacer, men annet delenummer på drev igjen.

 

Men mitt drev var godt presset på. Det faktum at drevet ikke løsnet/falt av når veiva knakk selv om sporkilen til drevet falt ut, er jo ganske utrolig. Ellers hadde det endt ille, men motoren fortsatte jo å gå da. Men drevet vridde seg en millimeter, så motoren ble litt tungstartet etterpå :eek:

Dvs. det hadde kanskje vært det beste, så hadde jeg kunnet forlange ny motor eller iallefall total reparasjon. Slik som saken stod den gangen hadde jeg funnet ut at jeg skulle reparere motoren selv, stolte ikke helt på de mekanikerne som hadde tuklet med den tidligere.... :saint:

 

Ellers var jeg slett ikke klar over at din generasjon ikke har kilespor i veiva for reimhjulet. 

Men har sjekket delekatalogen og ser jo nå at det faktisk stemmer for 300 hk fra 2003 samt 250-270-300-320 hk fra 2004/2005. Tipper din motor er fra 2005?

Nye delenumre for både veiv og reimhjul samt timingdrev etterhvert, i forhold til min generasjon (1998).

 

veiv_ny.jpg.15173e603b83d8afb6ef6417d53f06fc.jpg

 

front3.JPG.4bcc9a627d0003bdc355a14cf617ddf7.JPG

 

demper1.JPG.bdcf6f91eca5619cfcbf3d54c1a3c7d9.JPG

 

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

jake skrev 35 minutter siden:

Tja var jo inne på den tanken @indexmen lyden virket å sitte dypere ned i motoren ved lytting med stetoskop men skal ikke være skråsikker på det. 

 

Dysebank kan være litt vanskelig å lokalisere da dunket skjer i sylinderen og ikke egentlig i dysa. Men det får du jo avklart ved test. Uansett greit å få sjekket lagre og stempelringer. Jeg ville rengjort ringspor og evt spandert på nye ringer også når den likevel er i biter. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Apropos tiltrekningsmomenter på mutteren på reimhjulet så kom det altså nye prosedyrer etterhvert, både for oss med første versjon D-tronic og din som mere er versjon 2.5.

Men jeg stusset litt på denne siden i tillegget til servicemanualen fra september 2002 som skulle inkludere 300-hesteren som da var helt ny. Her nevnes sporkilen (key) til reimhjulet i punkt 7 og 8.

Mulig dette er feil da. Skal sjekke om det er nevnt noe om dette i VM Motori sin servicemanual.

Vi ser at tiltrekningsmomentet den gangen var kun 196.2 Nm for venstregjenget mutter.

 

mutteren-moment_2002.jpg.a08e7589b3d314dba05cea5e4a656303.jpg

 

For 300-hesteren er det hele 3 utgaver av delekatalog avhengig av motornummer-serie. Ser at 250-hesteren henger igjen med to utgaver for halvgammel og ny generasjon. Etterhvert ble alle effektutgavene helt like teknisk (delemessig) sett (unification).

 

delekatalogene.jpg.e3e56404f3d51bc307edc3e0d044bc6e.jpg

 

Utdrag fra VM Motori sin egen oppdaterte servicemanual for disse motorene:

 

momentreimhjul2.jpg.222d713acbc379016df90524bad1b248.jpg

 

Mercurys bulletin fra 2014 med oppdaterte tiltrekningsprosedyrer (også for rådelager):

 

bulletin1.jpg.9d1e06fccbc2933c6ba0e026e4fc4650.jpg

 

bulletin2.jpg.f47addfd94ec190ee9dada0078698b4c.jpg

 

bulletin3.jpg.558b8081808bfcd7f07fe39ff7b4df3f.jpg

 

 

supplement22.jpg.27bf50bf9c30c62a1e02067990c1da56.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 time siden:

Snart på tide å få sammen den motoren igjen nå vel Teerex :wink: 

 

Kan være en smart tanke ja.... Men nå har jeg kjøpte modelljernbane til jul. Må bare bli litt lei den først :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 52 minutter siden:

Ja, før du glemmer hvordan puslespillet skal gå i hopes :-)

 

Jo, men har heldigvis noen kilometer med dokumentasjon i tilfelle hjernesvikt :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja en fin bølge å ri på :giggle: 

Dessverre er mekkefasilitetene ikke helt oppe og går for tiden. Her må det ryddes, kastes, selges og flyttes på mye først.

Evt. bygges ut, det er også under planlegging da. Man er da ennå ung....

 

Min er av den gamle fine skole, ikke sånne nymotens fancy greier med dobbel oljeseparator, dieselkjøler og alt mulig som kom for 20 år siden :saint:

Men såpass moderne at den har MLS toppakninger og ikke de gamle separate toppakningene (men det går det riktignok an å oppgradere til med enkle midler).

 

motornummer.jpg.0b64d3ec6100afa4a291aa60424eb6f9.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Vi jobber oss videre inn i materien. Motoren over på siden og bunnpanne av. Kjenner på alle rådene men ingen tegn til klaring på noen råder. Løsner lageroverfall og trykker ut stemplene. Alle ser fine ut. Sylinderveggene er helt fine. 

Rådelagerne ser normalt slitte ut. Øvreskålen er mer markant slitt enn nedrskållen men alle er tilnærmet like og ingen antydning til slakk i noen lager. 

Dette begynner å bli et mysterium.. Hvor kom den lyden fra... Fortsettelse følger..

 

20231011_172128.jpg.7258e9f3b952750650f79405ae96beda.jpg

Sylinderveggene ser fine ut. Ingen stempler som utmerker seg med annerledes farge eller sotoppbygning. 

 

20231012_175055.jpg.c71f93e2221378a740381529fabfbfed.jpg

Da er det tid for å legge seg over på siden for et virkelig dypdykk inn i de indre gemakker for om mulig å finne årsaken. 

20231012_175105.jpg.0875cc09e51cfbdb9789b50353d41d2d.jpg

Bunnpanne av men ingen mystiske bankelyder å spore her. Alle rådelager kjennes tighte ut uten noen form for følbar slakk. 

20231012_175124.jpg.008acdd4143e75fb51d24be5a5b6259f.jpg

 

 

20231012_175150.jpg.e985eeb5764274844d93b2e3d0d6c098.jpg

Alle rådelager ser om trent like ut. Ikke mer slitt enn man kan vente. Ingen som utmerker seg. Alle pinnboltene er helt tighte. Ingen form for slakk. (Annet enn aksialslakk selvfølgelig)

 

20231012_175238.jpg.f2c2bc6613853faab6bbf8ba0c0cad00.jpg

Nedre lagerskå noe mindre markante slitasjemerker som ventet. 

Link to post
Share on other sites

Ankriel skrev for 6 timer siden:

Hva har du vider bakover, dempeplate, knute som driver hekkagregat, slik ting kan også lage lyd.

Ja begynte å lure på om det kunne være noe bak på drevknute eller noe men demperplaten er helt fin den er ganske ny faktisk da drevet ble overhalt i 2021 og det ble byttet det meste inne i drevet. Tror demperplaten også er byttet da siden den ser så ny ut. Ikke noe galt med det. 

 

 

Hulda skrev for 6 timer siden:

Målt at alle stemplene går like høyt?

 

Det var det jeg trodde når jeg tok av toppen så jeg målte aldri det veldig nøyaktig med det samme siden det så greit ut. 

Satte stemplene og rådene på benken når jeg tok dem ut og gikk hjem og la meg uten å ha funnet noe feil. 

 

Når jeg kom ned dagen etter for å fortsette så ser jeg imidlertid dette:

20231014_131050.jpg.7756ba1b27de4a6639622ab03e9494f4.jpg

 

20231014_123004.jpg.5b7c3283f8b36fe61e1a8f74f8a22922.jpg

 

20231014_123026.jpg.a0376cbd39d26bc7d6a04a0dea70ef8d.jpg

Link to post
Share on other sites

Jepp, det er derfor man skal måle med rettholt og søkerblad. Du fant uansett feilen. Og det er godt du plukket ned motoren før det gikk åt skogen. Rart det skjedde på fem'ern. Pleier å skje på seks'ern. Du bør la veiva også få en nøye gransking. I tilfelle den har blitt litt banan, hvilket jeg ikke tror vil kunne skje.

Link to post
Share on other sites

Men da venter vi bare på bilde av krysspinne og øvre rådelagerforing.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 9 timer siden:

Jepp, det er derfor man skal måle med rettholt og søkerblad. Du fant uansett feilen. Og det er godt du plukket ned motoren før det gikk åt skogen. Rart det skjedde på fem'ern. Pleier å skje på seks'ern. Du bør la veiva også få en nøye gransking. I tilfelle den har blitt litt banan, hvilket jeg ikke tror vil kunne skje.

 

Hvorfor pleier det å skje på seksern?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...