jake Startet 17.Desember.2023 Del på Facebook Startet 17.Desember.2023 Oppdaget denne lyden fra motoren en dag. Noen forslag til hva det kan være? https://photos.app.goo.gl/wbZnngGGFUaBoqDGA Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 17.Desember.2023 Del på Facebook Svart 17.Desember.2023 Det er den dype rumlingen du tenker på? Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
jake Svart 17.Desember.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Desember.2023 Nei tenker på den sykliske banke/dunke lyden Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Desember.2023 Del på Facebook Svart 17.Desember.2023 Følger bankefrekvensen turtallet? Jeg har også svart motor, det er en GM 6,2L, har du samme motoren? Sitér dette innlegget Link to post
jake Svart 17.Desember.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Desember.2023 Nei det er en Mercruiser 4,2l seks sylinder. Bankelyden følger turtallet. Er omtrent annenhver omdreining ifølge mine kalkulasjon. Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 17.Desember.2023 Del på Facebook Svart 17.Desember.2023 Kjøp deg et stetoskop. Lytt rundt på motoren om du kan høre hvor lyden er mest konsentrert. Dyser/injektorer, ventiler... osv... https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/stetoskop/stetoskop-2000018564 Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 17.Desember.2023 Del på Facebook Svart 17.Desember.2023 Ett bank for hver annen omdreining tyder på en av sylinderne i samme posisjon, enten tenning eller utblåsing. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 17.Desember.2023 Del på Facebook Svart 17.Desember.2023 Som NilsPils implisitt er inne på, det kan være mekanisk feil i ventilsystemet på en sylinder. Blant en del andre muligheter. Eks. vil rådebank stilne ved turtalløking, og gi høyere lyd ved retardasjon. Det er visse karakteristika der man kan skille de forskjellige fra hverandre. Og det kan være en rekke andre muligheter. Men om det har oppstått brått, så er det ofte en brekkasje. Også, som anbefalt, kjøp et stetoskop. Det er ikke rare greia som trengs før det er et nyttig verktøy. Før i tiden lyttet vi rundt med en stor skrutrekker. Sitér dette innlegget Link to post
jake Svart 17.Desember.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Desember.2023 Ja har brukt stetoskop og det kommer ikke fra toppen men er sterkest i bakkant av motoren rundt sylinder seks nede på blokka. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Desember.2023 Del på Facebook Svart 17.Desember.2023 OK. Det er vel folk her som har peil spesifikt på disse motorene. Og kjenner eventuelle svakheter. Men, igjen, følger banken slavisk følger turtallet- og bankingen kom brått, så tyder det på en mekanisk defekt. Hadde det vært min motor, ville jeg plukket av topplokket og målt om alle stemplene kommer like høyt i sylindrene. Og vil du ha mer presise svar, er det formålstjenlig å gi så mye info som mulig. Gjerne irrelevant- enn for lite info. Så slpper de som svarer å bedrive en slags rebus. Og jo mer info., dess fler er det som engasjerer seg. Sitér dette innlegget Link to post
Spannerman Svart 17.Desember.2023 Del på Facebook Svart 17.Desember.2023 Denne motor har hydraulisk løfter som sitter ned på kamaksel i motor blokk, det kan var en av disse som har kollapset. Hvis du tar av ventil dekselen og ser hvis det er noe klaring imellom vipper arm og ventil stang, det skulle var ingenting etter motor har kjørt og olje trykk har pumpet opp løfterer. Også dere kan løsne av injekson røret på en av de injektors med en klutt over som den vil sprute litt og ser hvis lyden forandre seg med motor på tomgang, hvis det er forandring i lyden så er feilen på denne sylinder, så du kan ser hvis lyden kommer fra veiven/ råd eller stempel på den sylinder. Sitér dette innlegget Link to post
Selco Racing Svart 18.Desember.2023 Del på Facebook Svart 18.Desember.2023 Høres ut som tung bankelyd for meg. Ville ikke kjørt med denne ulyden. Kan være lagerbank, som følge av lange oljeskift inervaller/ feil olje. Sitér dette innlegget Link to post
jake Svart 18.Desember.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Desember.2023 Takk for gode forslag. Av hensyn til nattesøvnen og ro i sjelen ved havseilas neste sommer så var det nok ingen vei utenom full investigation. Det ble et rask løft ut av båten og ned på pall for full granskning. Når det først er gjort så har man jo tiden for seg til å foreta en skikkelig gjennomgang av hele maskineriet i løpet av vintermånedene. Kunsten blir vel å stoppe nedplukkingen før den er helt i molekyler. Men men det skal bli gøy. Satser på å poste litt her underveis for de som er interessert i slikt. Blir sikkert noe å lære underveis både for meg og andre :-) Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 18.Desember.2023 Del på Facebook Svart 18.Desember.2023 Var ein artikkel i eit båt tidsskrift om ein som dreiv og overhalte desse motorane ,synest å huska han var fra Sykkylven,muleg eg tar feil men verdt å spørja han,han har motorer for salg på Finn dersom da er rett mann. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 18.Desember.2023 Del på Facebook Svart 18.Desember.2023 husky dane 85 skrev for 2 timer siden: Var ein artikkel i eit båt tidsskrift om ein som dreiv og overhalte desse motorane ,synest å huska han var fra Sykkylven,muleg eg tar feil men verdt å spørja han,han har motorer for salg på Finn dersom da er rett mann. Faktisk flere som driver på med disse motorene. f.eks. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=321575917 Jeg holder forsåvidt også på med disse motorene, men dog på et svært moderat plan for tiden. Men har iallefall plukket min i atomer, og kjøpt/fått tak i nye deler som skal inn. En vakker dag Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
jake Svart 19.Desember.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Desember.2023 Ja ser man det. Da vet man hvor det finnes kompetanse når det trengs :-) Har jo sett på forumet at du @Teerex har god kompetanse på disse. Vi får se hvordan det barker i vei 🙈 Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Desember.2023 Del på Facebook Svart 19.Desember.2023 Det kan være lurt å feilsøke litt før den skrus i biter. Ta av toppdekselet og start opp motoren, da ser du fort om det er en løfter som henger. Så slipper du å skifte alle i tilfelle noe er galt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Chilli Solbris Svart 19.Desember.2023 Del på Facebook Svart 19.Desember.2023 Det er en kar her på forumet som sitter inne med over gjennomsnittet god kunnskap om temaet! @dieselfan kan man håpe på som bivåner av dette prosjektet! Blir moro å følge med på! Skal si det gikk unna å få motoren opp!! Krysser finga for en god løsning! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
jake Svart 19.Desember.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Desember.2023 index skrev for 10 timer siden: Det kan være lurt å feilsøke litt før den skrus i biter. Ta av toppdekselet og start opp motoren, da ser du fort om det er en løfter som henger. Så slipper du å skifte alle i tilfelle noe er galt... Ja hadde nok absolutt vært lurt å feilsøke noe mer om man skulle beholdt motoren i båten men jeg ble mer og mer sikker på at dette ikke sitter i toppen men at det er en bankelyd fra veiv da jeg synes den er ganske "tung" i lyden. Må også være hver andre omdreining og da er det jo sannsynligvis ved hvert arbeidsslag på en sylinder. Mener det må være sylinder 6 da det er i bakkant av motoren. Mye sannsynlig lagebank i en råde. I og med at jeg bestemte meg for å hive ut motoren så vil jeg likegodt ta den helt fra hverandre og foreta en fullstendig overhaling siden den først er ute. Liker også å vite hva jjeg har nede i "kjelleren" når jeg er på sjøen. Må kunne stole på utstyret og da er det greit. å ha ettergått det selv. Det gir meg en trygghet iallefall. Noen bilder. På siste bilde er intercooleren av så da er vi i gang :-) Der var intercooleren av. Litt ruskomsnusk og rust her og der men det blir bra når vi får demontert og pusset opp og lakkert hver enkelt del så blir det bra. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 20.Desember.2023 Del på Facebook Svart 20.Desember.2023 Hvor mange timer har denne sliteren på telleren? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
jake Svart 20.Desember.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Desember.2023 Teerex skrev for 2 timer siden: Hvor mange timer har denne sliteren på telleren? Den er gått 1500 timer Sitér dette innlegget Link to post
jake Svart 20.Desember.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Desember.2023 Avkledningen fortsetter. Ventilmekanisme og støtstenger ser helt fin ut. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Desember.2023 Del på Facebook Svart 20.Desember.2023 Spennende. Da er vel neste skritt å plukke av toppene og titte nedi. Se om alle stemplene går like høyt i sylindrene. Varmevekslerene i forkant av motoren trenger ettersyn, de lekker ved endelokkene. Sitér dette innlegget Link to post
jake Svart 20.Desember.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Desember.2023 Ja varmevekslerne skal åpnes og renses. Har bestillt komplett pakningsset med ALLE motorpakninger og shims fra VM diesel specialist i England. http://www.vmengineparts.com/ Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 21.Desember.2023 Del på Facebook Svart 21.Desember.2023 NB! Husk at toppakningene finnes i 3 forskjellige tykkelser. Men det har du nok kontroll på Bildene vekker minner, her fra min demontering i 2004 (hmm.. snart 20 år siden ) Fortsatt 720 timer på telleren. Fant vel ut etterpå at det er bedre/mere korrekt å montere motorstativet fast i siden på motorblokka enn i enden. Måtte iallefall lage adaptere av vinkeljern. Mest spennende var det nok å løfte/dra veivakslingen ut av blokka, den er tung. Har egentlig glemt hvordan jeg gjorde det Men hadde iallefall motorkran på stedet. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.