Jump to content

Ancas SeaKing 1963 - Prosjekt


Wester

Recommended Posts

Hei

 

Har akkurat kjøpt meg en litt sjelden gammel klassiker "Ancas SeaKing" 16 fots passbåt/runaboat fra 1963 (62). Dette skal visstnok være en litt spesiell utgave som det kun ble produsert 2 stk. nesten identiske av. Nåværende Kong Harald fikk den ene i gave av Ancas båtbyggeri i 1962 da han var kronprins, og den andre har vært i Arendals området i årevis. Nå har jeg blitt eier av den andre båten. Båten ble restaurert på begynnelsen av 2000-tallet, og sjøsatt første gang etter restaurering i 2007. Så var det på vannet i noen år frem til eier gikk bort. Etter dette har den stått på land i ca. 10 år, og trenger nok en lett restaurering og mye oppshining igjen nå for å bli den perlen den en gang var. Gleder meg til å ta fatt på dette arbeidet, og ta vare på denne lille perlen av en båt. Anca SeaKing er for øvrig tegnet av den svenske kjente konstruktøren Harry Becker i 1958. Båten er produsert på Ancas i Arendal. 

Tenkte opprette en Prosjekttråd på dette eminente forumet, da det sikkert er noen "gamle sjøulker" her som kjenner til Ancas og kanskje til og med denne spesifikke båten, eller andre som har interesse og vil følge tråden :) Båten har pr. i dag en Yamaha 40hk som er mye nyere enn båten, så en mer tidsriktig motor en nok også på ønskelisten etter hvert..

Fra 2007 - Når den var renovert:
Ancas-nrk.jpeg.ae7127decbfacd8b5168db025f30593a.jpeg 

 Klassisk 60-talls look. De neste bildene er fra i dag. Her er det potensiale for oppshining:

Ancas-inn2.jpeg.4ef01ee91128decfc776a439ca13f51f.jpeg

Ancas-inni3.jpeg.db6e1d159f4db8fb8b429bd66ee6ca83.jpeg

 

Ancas-inni4.jpeg.6d6b80a1637238b3cab1abb87dcd2788.jpeg

 

 

Link to post
Share on other sites

Takk. det kjenner jeg dessverre ikke til. Ble bygget endel Ancas Sea King. Ca 80% gikk til export.,var to utgaver. En med tredekk og treskjermer. Det var den vanligste utgaven. Den andre utgaven var med glassfiber dekk og skjerm. Disse ble det ikke laget så mange av tror jeg. Det som muligens var spesielt på min og kongens «spesial utgave» var side skjermer og teakdekk foran bla, og sikkert noen andre detaljer..

 

dette er den vanligste utgaven (få originale igjen av de også);

 

IMG_0646.jpeg.96a9fc119fa2eeb574d07fd2d3872d08.jpeg
 

- - - 

litt mer om når kronprins Harald ble «sponset» av Ancas: 

 

TERJE HOLM: En båtinteressert kongefamilie

Det går nå en tv-serie på NRK om kong Harald V. Både kong Olav og kong Harald har vært båtinteresserte med et fokus på seilsporten. Kong Harald har deltatt i mange internasjonale mesterskap med gode resultater. Selv om seilbåter har vært hovedinteressen, har det også vært noen passbåter. Her er noen bilder fra kronprins Harald sin 21-års dag i 1958 da han fikk en Sea King i gave fra Ancas, som var landets første og største produsent av glassfiberbåter. I en avisreportasje i 1962 kan vi bl.a. lese: Forleden ble kronprins Harald overrakt en flott passbåt av den nye typen «Sea King». Det er en femseters plastbåt på 16,5 fot, luksuriøst utstyrt med stoppede seter og vindskjermer av rustfritt stål. Med motoren på 75 hestekrefter (Evinrude) regner man med at båten gjør 35 knop. Tidligere hadde også kronprinsen en passbåt av samme typen, men firmaet (Ancas) ville gjerne at han skulle ha den nyeste på området. På bildet (øverst) ser vi kronprinsen og firmaets salgssjef (tror det kan være Terje Lunder) gjøre båten klar for Vikane slipp ved Hankø. Nederst ser vi båten i fart med kronprinsen ved rattet. Dagens kronprins, Haakon Magnus, har også vært båtinteressert og hadde en Musling 430 i sin oppvekst. (Bilder fra Nordisk Tidende 02.08.1962 og Vest-Agder-Museet).

 

IMG_0961.jpeg.72a1be38d734877f5fc73b1fa66730d1.jpeg

Link to post
Share on other sites

Ja, føler det er litt som det er med gamle plastbåter som med biler fra 80-tallet.. folk glemte at de en dag ble klassikere og derfor ble alt for mange skrotet…nå er jo biler fra 80 tallet blitt litt sjeldne klassikere… 

 

båten fikk foresten tv tid i beste sendetid på NRK Norge rundt i 2007. Program innslag 2 i denne;

 

https://tv.nrk.no/serie/norge-rundt/2007/PRHO04002307/avspiller#t=2m14s

 

 

 

IMG_0965.jpeg.e8634cce83b5da31fd99c51508e9cc4e.jpeg

 

 

Link to post
Share on other sites

Wester skrev for 21 timer siden:

Ja.. Det lurer jeg også på..😅 Jeg kan liksom ikke bare ringe 🤴👑Harald og spørre 😂😂

Hei.

 

Eg trur at dersom du sender spørsmål, og info, til slottet så får du nok eit hyggeleg svar. Truleg med info om båten i kongen si eigartid. 

 

Del gjerne info om du får info.

Link to post
Share on other sites

Klør i fingrene til å få den hjem og komme i gang, men ligger litt utilgjengelig og er avhengig av en mildværs periode igjen her i sør.. Hvis mildvær uten snø så får jeg den hjem ila Jan/feb hvis ikke er det bare å smøre seg med et tykt lag med tålmodighet og vente på vår..😂

 

Får bruke ventetiden til litt planlegging.. Har hørt at godt verktøy og god planlegging er halvejobben, og ja.. av erfaring enig i det..

 

Det står nå en Yamaha 40 hk - 2 syl på den. Den ble satt på for 3-4 år siden visstnok for å ha motor på om den skulle selges. Den ble ferskvannskjørt og testet da. og så har den stått på land/ute på båten siden..

 

Håpet jo virkelig 🙏 det kan være mulig å få den på sviv igen og at den ikke har stått seg u stykker.. noen erfaringer/ meninger rundt det?

 

Før forsøk på oppstart tenkte jeg å gjøre følgende;

 

1. ny bensin m olje bl

2. sjekke/bytte evt filter

3. sjekke/bytte plugger. Spraye olje/ konserverings olje inn i sylinder gjennom plugg hull.

4. starte??

 

noen flere tips ift dette?

den har lagt opptiltet slik som dette.. er det negativt? Håper den ikke har sat seg..

 

IMG_1006.jpeg.74b71c698a2df542bd96a98f98144659.jpeg

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...