Jump to content

Ancas SeaKing 1963 - Prosjekt


Wester

Recommended Posts

Vært å sett til båten i dag.. ganske innesnødd, så blir nok nærmere våren før jeg kan få den hjem. Så da får man bruke tida til planlegging..😅

 

kan være at noen staver i teak dekket må byttes.. teak er jo litt problematisk for tida både ift pris og tilgjengelighet så vi får se… Hvordan lager man de ytterste buede teak spilene..🤔

mulig å bøye sånne kurver? Neppe.. så må kappes ut av bred plank/plate..? Noen m erfaring på området?

 

 

IMG_1082.jpeg

IMG_1078.jpeg

IMG_0915.jpeg

Link to post
Share on other sites

Wester skrev for 6 timer siden:

teak er jo litt problematisk for tida både ift pris og tilgjengelighet så vi får se… Hvordan lager man de ytterste buede teak spilene..🤔

mulig å bøye sånne kurver? Neppe.. så må kappes ut av bred plank/plate..? Noen m erfaring på området?


På de øverste bildene ser teakdekket helt og greit ut, men på det nederste kan vi se det glipper litt. Det er ikke sikkert det er nødvendig å skifte ut selve teaken, hvis du klarer å forsiktig løsne dekkstavene som er løse uten å ødelegge dem. Ut fra bildet er det vanskelig å si hvilken type lim som er brukt, enkelte er greiere å løsne enn andre, der må du nesten bare prøve deg fram. Med en sparkelspade og et huggjern kan du forsøke å løsne limen under langs hele før du forsiktig vipper dekket opp. Klarer du løsne dekket uten å skade det kan du fjerne limen på undersiden av teaken og pusse for feste for ny lim. Teak har heldigvis egenskapen at det som regel skal lite pussing til for å komme ned til friskt virke. Får du ikke løsnet teaken du tenker lime fast uten å skade dekket må du naturlig nok få tak i mer teak for å skifte ut det som er skadet.
 

Teak kan du få tak i, men som det meste med båt koster det litt. Teak, som material, er litt spesielt da det kommer i så vidt forskjellige kvaliteter, gjerne med større variasjon enn mange andre treslag. Enkelte vil gjerne vil slakte det jeg skriver nå; men man kan finne helt grei teak hos blant annet Biltema, Maritim og andre forholdsvis rimelige leverandører (bare man har tid og syn for å «bla litt» i teaken som ligger der for å skille ut boss fra kvalitet). Har flere ganger funnet teak av kvalitet hos nevnte forhandlere, men man må lete litt da mye av det ikke er verd prisen det selges for. Teaken skal ideelt sett være rimelig tettvokst, føles «feit» i overflaten, ha litt vekt (hurtigvokst teak er lett og kan sammenlignes med papp, litt flåsete sagt). Teaken bør som dekk også være kantskåren, altså slik at årringene, sett fra enden, blir stående framfor liggende (flaskskåren) eller på skrå.

 

Ideelt sett burde du helst hatt skikkelig teak av den gamle sorten til en slik båt, altså fra tiden før plantasjeteak. Slikt kan du fremdeles få tak i på finn.no, blant annet som gamle ytterdører eller plank folk har hatt liggende fra tiden før man tenkte bærekraft. Selv har jeg ved noen anledninger brukt gamle dører til mindre prosjekter, har også fått kjøpt gammel plank og skåret til selv. Du har også dedikerte «dekkprodusenter», som for eksempel Sandøy som kan levere teak av grei kvalitet, men da til en ufordelaktig pris om man er på budsjett.


Bakdelen med dører eller plank i assorterte dimensjoner er at det krever at du kan kløyve opp og bearbeide teaken selv. Fordelen er at du er mer fleksibel med tanke på utforming og bredde, og også at du da kan bruke gammel teak. Fordelen med å kjøpe ferdig skårne «teakdekkplank» er at du da slipper sagingen og å høvle/frese fals til natesporene da disse er gjort av leverandøren. Bakdelen er at du er mer låst til produsentens mål og utforming, og også må ta til takke med det de har å by på av kvalitet.


Å bøye såpass breie bord over kant er knapt mulig, uten steaming, og selv da er det vanskelig siden teaken er så tynn den andre veien. Som du kan se på bildet går årringene/fibrene rimelig beint, selv om dekket er sagd bue. Ville her ha prøvd å kopiere eksisterende dekk og skjøter slik at du får to per side, slik som på bildet. 
 

IMG_9070.jpeg.98fcc60229425fcd7fde76a730c1fc66.jpeg

Link to post
Share on other sites

Hakkannen skrev for 6 timer siden:


På de øverste bildene ser teakdekket helt og greit ut, men på det nederste kan vi se det glipper litt. Det er ikke sikkert det er nødvendig å skifte ut selve teaken, hvis du klarer å forsiktig løsne dekkstavene som er løse uten å ødelegge dem. Ut fra bildet er det vanskelig å si hvilken type lim som er brukt, enkelte er greiere å løsne enn andre, der må du nesten bare prøve deg fram. Med en sparkelspade og et huggjern kan du forsøke å løsne limen under langs hele før du forsiktig vipper dekket opp. Klarer du løsne dekket uten å skade det kan du fjerne limen på undersiden av teaken og pusse for feste for ny lim. Teak har heldigvis egenskapen at det som regel skal lite pussing til for å komme ned til friskt virke. Får du ikke løsnet teaken du tenker lime fast uten å skade dekket må du naturlig nok få tak i mer teak for å skifte ut det som er skadet.
 

Teak kan du få tak i, men som det meste med båt koster det litt. Teak, som material, er litt spesielt da det kommer i så vidt forskjellige kvaliteter, gjerne med større variasjon enn mange andre treslag. Enkelte vil gjerne vil slakte det jeg skriver nå; men man kan finne helt grei teak hos blant annet Biltema, Maritim og andre forholdsvis rimelige leverandører (bare man har tid og syn for å «bla litt» i teaken som ligger der for å skille ut boss fra kvalitet). Har flere ganger funnet teak av kvalitet hos nevnte forhandlere, men man må lete litt da mye av det ikke er verd prisen det selges for. Teaken skal ideelt sett være rimelig tettvokst, føles «feit» i overflaten, ha litt vekt (hurtigvokst teak er lett og kan sammenlignes med papp, litt flåsete sagt). Teaken bør som dekk også være kantskåren, altså slik at årringene, sett fra enden, blir stående framfor liggende (flaskskåren) eller på skrå.

 

Ideelt sett burde du helst hatt skikkelig teak av den gamle sorten til en slik båt, altså fra tiden før plantasjeteak. Slikt kan du fremdeles få tak i på finn.no, blant annet som gamle ytterdører eller plank folk har hatt liggende fra tiden før man tenkte bærekraft. Selv har jeg ved noen anledninger brukt gamle dører til mindre prosjekter, har også fått kjøpt gammel plank og skåret til selv. Du har også dedikerte «dekkprodusenter», som for eksempel Sandøy som kan levere teak av grei kvalitet, men da til en ufordelaktig pris om man er på budsjett.


Bakdelen med dører eller plank i assorterte dimensjoner er at det krever at du kan kløyve opp og bearbeide teaken selv. Fordelen er at du er mer fleksibel med tanke på utforming og bredde, og også at du da kan bruke gammel teak. Fordelen med å kjøpe ferdig skårne «teakdekkplank» er at du da slipper sagingen og å høvle/frese fals til natesporene da disse er gjort av leverandøren. Bakdelen er at du er mer låst til produsentens mål og utforming, og også må ta til takke med det de har å by på av kvalitet.


Å bøye såpass breie bord over kant er knapt mulig, uten steaming, og selv da er det vanskelig siden teaken er så tynn den andre veien. Som du kan se på bildet går årringene/fibrene rimelig beint, selv om dekket er sagd bue. Ville her ha prøvd å kopiere eksisterende dekk og skjøter slik at du får to per side, slik som på bildet. 
 

IMG_9070.jpeg.98fcc60229425fcd7fde76a730c1fc66.jpeg

 
tusen takk for utfyllende og godt svar her @Hakkannen. Jeg får se hva som kan reddes av teak når jeg får skuta hjem. Tenker man nærmest er «forpliktet» til å ha et flott teakdekk på denne. Er en del av identiteten til båten..

Ift. de buede ytterbordene hvis de må lages på nytt; Ville du ha limt sammen flere for å få et bredt? Eller tenkte du samme som resten av dekket med smalere bord og fuger..?

Link to post
Share on other sites

Bare kjekt😊 Enig, det er viktig med et flott teakdekk på denne😀 


Ville nok ha prøvd å prioritere brei nok teak til de buede feltene, det blir penest og mest varig. Klart, det går an å lime sammen flere smale til breiere bord (med f.eks. polyuretanlim, som ikke skjemmes sånn av sola som epoksy), men på grunn av trestrukturen/utseendet vil dette bli godt synlig. Hvis du ikke får tak i breie nok bord ville jeg heller ha brukt kortere lengder for å få til buen, selv om dette heller ikke blir like pent som nå. Båtbyggerier, Sandøy, enkelte på finn.no og andre har breie nok bord til deg. Helst får vi håpe du slipper kjøpe nytt, hvis du får til å løsne de gamle og disse er i god nok stand😊

 

Link to post
Share on other sites

Ja, krysser fingrene for å beholde mest mulig av teakplankene som er der. Det er ledestjernen i hele dette prosjektet "Beholde mest mulig orginalt"

 

Her her Avis reportasjen fra den gang båten var renovert sist i 2004. Pent lite smykke syntes jeg.. Jeg fant denne i går og syntes det var veldig artig. Da har jeg plutselig litt mer informasjon og gode bilder av hvordan båten skal se ut. Kjapp hue regning tilsier at Emanuelsen eide den fra ca. 1989/90. Vet foreløpig ikke noe om båtens eiere/ historie før det..

 

Ancas-SeaKing-24-05-2004.jpg.6a47819641250ab26573d8a4072e0c13.jpg
 

Link to post
Share on other sites

Veldig kjekt at det finnes bilder og informasjon om den, og spesielt siden disse omhandler akkurat den Ancasen du har og ikke bare båten som modell😀

 

Enig med deg i å prøve beholde båten mest mulig original. Samtidig skal du ikke se bort fra at i alle fall deler av teakdekket (sannsynligvis alt) ble skiftet ut 2004, det er flere ting som kan tyde på dette.
 

Ut fra bildet av slik dekket er nå virker teaken noe tynnere enn det jeg ville sagt var naturlig å bruke, selv om dette også kan være fordi den kan være slipt i flere omganger.

 

Variasjonen i utseendet mellom de forskjellige teakstavene kan også tyde på at dekket er av nyere dato. På 60-tallet hadde de tilgang til teak av god kvalitet, bedre enn den du har på dekket i dag, i alle fall for enkelte av stavene.


Dekkets tilstand i 2004 virker også litt for god til at det kan ha vært det opprinnelige dekket, i så fall måttet de være om båten ble lagret innendørs mellom bruken. Vanligvis vil teak, selv om det er lakkert, få enkelte mørkere spor nedimellom etter tidens tann. Ut fra bildene etter renoveringen ser dekket nytt ut.

 

Ofte brukte de tidlige glassfiberbåtprodusentene folk med bakgrunn fra trebåtbygging til tredetaljene, noe som i større grad ville ha medført «bookmatched» dekk, i alle fall på en såpass liten båt. Bookmatched vil si at bordene er kløyvet og er «brettet ut som en bok», for så å bli lagt på hver sin side av senter, slik at mønsteret i teaken ble speilt på hver sin side av senter (som vist i mahogni på bildet under, lånt fra denne nettsiden). Symmetri oppleves som vakkert, og er noe en fagmann gjerne streber etter, hvis praktisk mulig.

 

Som en del av båtens historie er det jo likevel interessant å bevare dekket som (sannnsynligvis) ble lagt i 2004, det er jo en viktig del av fortellingen om hva som har skjedd med båten gjennom årene😊


IMG_9077.jpeg.ab69344cb9f241a2768adc1cce9f26c5.jpeg

 

Link to post
Share on other sites

Hej ! Verkligen nice att plötsligt få både kontakt och info om Ancas SeaKing ! Jag har en också som lär vara från 1963.

Jag och min bror köpte båten av nabo för ca 50 år sedan  då med Johnson V4 på 75 hp !  Tyvärrr sparade inte vi plywood skivan med Ancas tillverknings skylt när renoverade båten för 35 år sedan.

En kompis fick syn på NRK reportage med Eddie för ca 10 år sedan och påpekade att den kunde vara kunglig!

Jag kollade lite på nätet och hittade att tillverkades ganska många .... och som dessutom hade Haralds båt kantiga fönster.

Tydligen kunden även välja hel framsoffa eller 2 stolar /fåtöljer kanske även teak där fram var extra ?

Min har alltid haft plast "teak". Tunn vit/grå plast-teakmatta. Bilderna på Haralds båt ser nästan ut kunna vara "denna vit/grå teak.

Även durken / golvet m.m. i båten var i plast "teak". Början & miiten av 60-talet var det nog finare med modern plast än riktigt trä.

Tyvärr finns icke Johnson V4 på 75 hp längre utan haft diverse olika motorer den bästa var Mariner 80 hp men tyvärr blev den stulen så just nu en ganska risig Yamaha på 70 hp. Ett problem att skaffa ny motor är att ska var kort rigg !!

Ett annat är att aktern har plywood skiva inplastad och min är rutten / murken.

Vad gör man ? Sågar upp den innefra och byter plywood ?  Eller renser bort så mycket det går och fyller det glasfiber och polyester ?  Eller kanske en aluminiumbalk i hela motorbrunnens bredd ?

 

Hälsningar Stefan

 

IMG_1755.jpeg

IMG_1758 (2).jpeg

IMG_1759 (2).jpeg

Link to post
Share on other sites

@Hakkannen Takk for bilder og synspunkter :)

@Bjarred55 Dette var jo virkelig NICE! :smiley:  Det er den eneste båten jeg har sett som er lik til min, og til og med med de spesielle side rutene! Har du sett noen flere av disse i Sverige? Det virker kanskje være beviset på at jeg skal ta historien om at det kun fantes to like med en klype salt. De var ikke like heller, forskjell på sideruter på Kongens gamle båt.. Så det ble nok laget flere like/nesten like. Uansett så er disse virkelig sjeldne og jeg tror det finnes svært få igjen av disse. Så er viktig å ta godt vare på disse båtene :) Din så veldig fin ut! Det var jo bare så utrolig kul å se bilder! Kjør gjerne på med masse flere bilder om du har! Ja, det var nok litt forskjellige kunde valg ift. Stoler/seter, vindskjermer, teak eller ikke teak dekk osv. kan det virke som.. 

Ang. Motor så har min for tiden en 40HK Yamaha m lang stamme. Akterspeilet er bygd opp litt i høyden. Det optimale hadde nok vært å få tak i en kortstammet motor med litt mer HK etter hvert. 40 HK er nok litt lite også.. Når det gjelder akterspeilet så vil jeg ikke bli overrasket om jeg finner råte i det. Så skal oppdatere her etter hvert nå jeg begynner på prosjektet. Svært vanlig med råte i disse gamle akterspeilene. Ja, vil tro man må forsøke å grave ut råte og erstatte innmat i mellom plast laminat med ny plate. Evt. strippe det helt ned fra innsiden og støpe nytt (kun beholde yttersiden) - Men det er mye jobb, så får se hvordan jeg griper det an på min..

Hvordan fart gjør den med din motor og hvordan er sjø egenskaper mm..?

//Ancas Hilsen fra Morten - Arendal, Norge.

Link to post
Share on other sites

Hej Morten !

Ska försöka hitta fler foto på båten men kan säga att den helt fantastisk att köra ! 

Båten doserar kurvorna själv och grymt bra grepp. Har aldrig haft eller kört en båt med så fantastiska egenskaper.

( Har kört många olika båtar och ägt några Yamarin båtar men nu har jag en Askeladden C83 med 350 hk.)

Med 70hk så går den ca 30 knop kanske 35 knop med 80 hk. Både vi och första ägaren åkte mycket vannskidor efter båten. Vilken fin backspegel Du har i din båt !! Den är till för se vannskiåkaren ! Exakt lika dan hade min också men tyvärr är borta.

I original så hade båten 2 st lackerade mahogny eller teak lådor bakom framstolarna. Dessa båda lådor var exakt anpassade för Johnsson utombordarens bensindunkar ( 2X ca 23 L ). 

Originalklädsel var 2 färgad vit och blå och insidan på båten hade röd plastmatta. Norges flaggas färger!

Även utvändigt var det rödbottenfärg och "snobblinjen" var blå och skrovet är vitt!

Nu är snobblinjen röd p.g.a det var röd tejp vi fick tag på när sprutmålade om båten för ca 35 år sedan.

 

Vi tagit bort de båda lådorna och baksoffan och gjort 2 st längsgående soffor och ryggstöden på framstolarna är avtagbara så kan ligga ner och sola i båten.

Har aldrig sett eller hört talas om Ancas SeaKing i Sverige så den är ovanlig.

Tack vare ditt köp av båt så har mitt intresse ökat markant att göra en ny renovering....

Återkommer när och om har något nytt att berätta hoppas Du gör samma !

 

God fortsättning på året.

Stefan 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Fikk reddet den nedsnødde Ancasen i siste sekund fra Snømassene her i Arendal i går.. Den var totalt nedsnødd og jeg fryktet at stativ og vindkjerm mm var kolapset. Ser heldigvis ut som den var like hel :)

FØR
image.png.b3e271d16a2f97ffe56e0ee5480d1ef8.png

 

 

Etter 2 timer måking:

 

image.png.670a2117acdd85021a2dabb39e0bb42b.png

Link to post
Share on other sites

Med de snømengdene det er det vel bare å feste en tamp i den og dra den frem til der den kan lastes på henger? Snø er jo både glatt og mykt....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Nå nærmer det seg heldigvis vår. Håpet er å få båten hjem til påsketider. Utålmodig for å komme i gang. Har vært å inspisert båten litt nøyere, og prøver å få oversikt over hva som venter av jobb. Det positive er at den er overraskende hel og pen. Skai interiør, polstring mm. innvendig er helt og uten nevneverdig slitasje merker.. Ser også pen ut i skrog. Så tror mye av dette prosjektet blir mer type "oppshining" i stedefor renovering. Så vil det garantert dukke opp overraskelser og mer arbeid underveis, slik er det jo alltid...

Liste over hva som må gjøres - Våren 2023:

  • Skrog: Vask, (rubbing) og polering, sjekke/lakke/utbedre hvis det er skrap/krakkerlering.
  • Fenderlist: Shine opp og sette inn m gummifornyer.
  • Teakdekk: Slipe ned, fjerne gamle nater. Nate på nytt og olje med Owatrol D1 og D2 (beis hvis det trengs)
  • Vindskjerm: Front er av nyere plexi. Må tilpasses/justeres litt bedre. Polere opp profiler.
  • Ta ut dørker og alt interiør. Sjekk/vask under dørker + vaske og polere alt inni båten.
  • Skai seter og skai polstring: Vask/rens og sette inn med skai polish.
  • Chrome/rustfritt: Polere opp pullere, ratt, flaggholder, brytere mm.
  • Elektrisk: Bytte batteri, sjekke alt elektrisk. 
  • Motor: Usikker på tilstand foreløpig. Lakkere og nye dekaler på deksel.
  • Nytt bunnstoff
  • Kalesje: Vaske, rense, impregnere + sy overs sømmer om nødvendig
  • To be continued... ;)

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...