Jump to content

Type båt for seiling til Middelhavet?


Tjømegutt

Recommended Posts

Det bestemmer du selv med hvilket vær du går ut i og hvor lange etapper ute på havet du velger. Som betyr at har du masser av tid og kan velge korte etapper langs land... så kan du velge en 10 fot pioneer... 

 

Men det er ikke sant fordi det er kyst på veien ned til middelhavet som ikke har kort mellom trygge havner. Så du må ha mulighet for å tåle en del skit. Eller virkelig velge å vente på pent vær - mao bruke mer enn lang tid.

 

Link to post
Share on other sites

Er ingen seiler, men skal man gå lengre strekk bør båt , motor, rigg  og seil være tipp topp stand. Nødvendig utstyr, navigasjon og sikkerhetsutstyr koster jo også en del. Prisklassen indikerer ca 40 år gammel båt så her bør man vite hva man gjør..

Link to post
Share on other sites

Det meste går, det er mange som har seilt både disse farvannene og mye lenger enn det med både mindre og eldre båter. Størrelse går mest på komfort, og der er variasjonen på hva man trenger og ønsker svært stor. 

 

Grei stand på utstyr, rigg spesielt. 

 

Mange kommer til å si at dere MÅ ha nærmest uendelig i forhold til både båt, utstyr, sikkerhetsutstyr og alt mulig. Det stemmer ikke, det er dere som bestemmer de to viktige parametrene for hva dette koster:

- komfortnivå

- risikoprofil

 

Du sier ingen ting om erfaring. Det er greit når man legger ut at man har prøvd seiling i åpent hav og litt vær før. En tur over Nordsjøen i forkant anbefaler mange.

 

 

Link to post
Share on other sites

Det er selvfølgelig veldig avhengig av om man skal gå rundt Portugal eller om man skal ta "innlandsveiene" gjennom Europa.  Her er et kart oer "innlandsveiene": https://unece.org/DAM/trans/main/sc3/AGN_map_2018.pdf ... ta høyde for både flom og tørke dersom du velger innlandsveiene, været blir stadig mer uforutsigbart.

 

Jarle Andhøy har vel bevist at en 27-fots Albin Vega er alt man trenger for å reise på storhavet.  Jeg møtte også flere ganger langs atlanterkysten en liten seilbåt med unge damer ombord som skulle krysse både Atlanteren og Stillehavet.  Det kan imidlertid være ganske krevende for mannskapet å seile i røff sjø med en såpass liten båt (forsåvidt, liten båt oppfører seg roligere enn større båter i store bølger med lange bølgelengder, det blir mest ned-og-opp og ikke så mye rulling.  I bølger med kortere bølgelengder vil man imidlertid føle seg mye tryggere i en større båt).

 

Jeg vil poengtere at godt ankringsutstyr og en jolle er viktig, både på vei nedover og i Middelhavet.  Det var forbausende mange steder i nordvestre Spania samt Portugal hvor det gikk an å ankre opp.  Prisene i marinaer kan være ganske avskrekkende når man kommer nedover mot Spania.  Inn i Middelhavet også - prisene for marinaer på Ibiza, Mallorca, Menorca, Sardinia, Kroatia kan være skyhøye, i tillegg er det masse byråkratisk tull, og det kan være komplisert med "mediterranean mooring".  Jeg har rett og slett sluttet å bruke allminnelige gjestehavner.

Link to post
Share on other sites

Det viktigste er vel å ha litt ærfaring med seiling i åpent farvann, så må rigg og båt være i god stand. Ser det samenliknes med Jarle Andhøy. Han trt jeg er over middels god på å improviser og ta rette besluttninger når det skjer uforutsette ting! Då bør sette deg inn i alle systemer ombord og vite hvordan de fungerer!  Å kunne seile og navigere er vel ting som er forgitt!  Radiosertifikater og sikkerhetsutstyr er je noe av det viktigste. flytedresser/redningsflåte, nødpeileutstyr osv.osv

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Hvis dere ikke allerede har båt og vil til Middelhavet: Har dere vurdert å kjøpe båten der? Uansett: Enig med @tobixen at godt ankringsutstyr er viktig. Tungt hovedanker, vesentlig tyngre an "anbefalingene" man kan lese, samt en god og lang kjetting, eventuelt en bit kjetting og tau med Baumann om du må dra for hånd. Jolle er kjekt, men jolle til en liten båt kan være en utfordring plassmessig. Ikke tenk at jollen kan slepes i alle fall, funger bare i rolig vær innaskjærs. En annen MÅ-ting er god solskjerming, helst en bimini/soltak som du kan seile med. Ellers kan det være lurt å holde seg under 10m. båtlengde, da unngår man del en del byråkrati og havneleie etc. blir gjerne betydelig rimeligere. 

Link to post
Share on other sites

Rush 77 er mer enn nok.

 

Tenk bra anker og minst 30meter kjetting foran. Autopilot, jolle og dybdemåler ville jeg også hatt ellers trenger man i realiteten ikke noe mer. Turen ned til Gibraltar er kystseilas stortsett hele veien om man vil og de lengste strekkene mellom havn eller ankerplasser er stortsett gjort på en lang dag så er nesten ikke behov for nattseiling engang.
Fantastisk stykke å seile.

 

 

Link to post
Share on other sites

9 minutes ago, Krimart said:

Hvis dere ikke allerede har båt og vil til Middelhavet: Har dere vurdert å kjøpe båten der?

 

Jeg har et inntrykk av at bruktbåter generelt er langt billigere i Norge enn i utland.  Flagg på båten er også noe man bør tenke over - det er mye byråkrati involvert i å ha en båt som er flagghjemhørende i mange av middelhavslandene, såpass at svært mange nå går for polsk bekvemmelighetsflagg (men det hender jo at det er mulig å kjøpe en norsk båt som allerede ligger i Middelhavet).

 

12 minutes ago, Krimart said:

en god og lang kjetting, eventuelt en bit kjetting og tau med Baumann om du må dra for hånd

 

Jeg har vinsj, men har valgt å gå for 16 meter med kjetting spleiset sammen med 50 meter tau (og ca hundre meter ekstra med ankertau i tilfelle jeg skulle få bruk for dét).  Jeg føler at 16 meter stort sett gir meg tilstrekkelig med de fordelene kjettingen gir, og utover det ser mange fordeler med tau, egentlig.

 

14 minutes ago, Krimart said:

Ikke tenk at jollen kan slepes i alle fall, funger bare i rolig vær innaskjærs.

Jeg er veldig enig i at slepejolle byr på mange problemer, og at slepejolle i skikkelig dårlig vær medfører at man har mer problemer å tenke på - men jeg er ikke helt enig i at det bare fungerer "innaskjærs i rolig vær" :-)

 

Det avhenger selvfølgelig noe av jolletypen.  Gummijoller har en tendens til å flippe over dersom vinden får skikkelig tak i jolla, og når bølgene er store og kommer bakfra så lever jolla sitt eget liv i "nedoverbakkene".  Har man ikke nok demping så blir det kraftig rykk når jolla har lagt seg til ro i dalbunnen og moderskipet plutselig er på vei i nedoverbakke.  Man skal strengt tatt justere taulengden slik at moderskip og jolle treffer bølgetopper og bølgedaler samtidig, men det er ikke alltid trivielt.  Vi hadde (minst) to ganger problemer med at jolla snudde seg 180 grader rundt og at slepetauet hektet seg fast i påhengsmotoren.

 

Uansett utenfor tema for tråden.  Best å ha en jolle som man kan stue unna på en eller annen måte ved behov, enten det er i godt nok dimensjonert davider, ute på dekk eller ta ut lufta og stue den inn under dekk noe sted.

 

Hvor stor jolle trenger du, og evt hvor kraftig motor?  Her er noen tanker:

 

  • Greie seg uten jolle er selvfølgelig en opsjon.  Mange steder (men slett ikke overalt) er det trivielt å stoppe moderskipet noe sted for å lemne folk i land eller plukke opp folk, mange steder er det også trivielt å stoppe moderskipet for å springe en tur til nærmeste dagligvarebutikk uten å måtte betale for det.  Men jeg husker særlig at det var et stort problem i området rundt Cadiz.  Man kan også ofte svømme i land. En vanntett ryggsekk er en fin ting å ha ombord.  Vinterstid bør man ha en god, heldekkende våtdrakt.  Skal man lemne moderskipet for anker en stund, så slipper man å lure på om man kan lemne jolla trygt noe sted dersom man rett og slett svømmer i land.  Jarle Andhøy kom seg svært langt uten jolle, og svømte regelmessig i land.  Men som nevnt, han er vel innenfor toppsjiktet av folk som kan "stå han av" i en storm.  (Jeg har også vurdert tanken at "helter" som Andhøy og Heyerdahl egentlig bare har hatt utrolig med flaks med å komme seg gjennom alt av eventyr med livet i behold).
  • Leketøy, som SUP-brett eller leketøysjolle til noen hundrelapper.  Dersom det er kort vei til land, ingen vind og havet er paddeflatt, så fungerer det.  SUP-brett er en morro greie i seg selv, og leketøysjolla er billig, og begge deler lar seg stue unna enkelt.  Tung bagasje får man derimot ikke med seg, og man bør helst være alene.
  • Gummijolle uten motor.  Løser tildels problemet med tung bagasje, passasjerer og kan brukes selv om det er litt bølger og litt vind.  Det er mye problemer med motorer, generelt sett, de er tunge, tar mye plass, krever vedlikehold, og av og til stinker de også, upraktisk å håndtere, upraktisk å lagre under dekk.  Man må være oppmerksom på at det er en risiko for å blåse til havs - man kan sette avgårde i godt humør med gummijolla, for så å oppdage at vinden er for kraftig og at man ikke greier å ro i den retningen man skal.  Husk på å ha med reserveåre!  Ikke alle joller eller årer er særlig velegnet til å ro langt - og mange gummijoller er vanskelige å ro dersom det er lite lutft på dem.
  • Gummijolle med veldig lett motor (type biltema-elektrisk eller veldig liten bensinmotor).  Motoren er mest for "convenience" og gir lite merverdi annet enn at man slipper å ro.  Den er fortsatt ikke kraftig nok til at man kan komme seg opp mot vinden, om den skulle være skikkelig kraftig.
  • Gummijolle med middels motor (type kraftig elektrisk, 6 hp eller tilsvarende).  Den gir trygghet og sikkerhet ettersom man kommer seg i riktig retning selv om det skulle blåse opp og gir litt bedre fart enn å ro, men gir man fullt gasspådrag så medfører det "ploging" og lite fart.  Rekkevidden er liten, kan brukes til å komme seg i land, men ikke til å komme seg rundt på oppdagelsesturer eller besøke steder som ligger litt langt unna ankringsplassen.
  • RIB eller solid gummijolle med mer enn 10 hp.  Da kan man komme seg opp i planfart.  Det betyr at man kan lemne moderskipet for anker der det er best å ankre opp, og så bruke jolla til oppdagelsesreiser og lignende.
Link to post
Share on other sites

6 hours ago, -morten- said:

Det viktigste er vel å ha litt erfaring med seiling i åpent farvann, (...) Jarle Andhøy tror jeg er over middels god på å improvisere og ta rette besluttninger når det skjer uforutsette ting!

Sant, sant, det er utvilsomt en stor fordel å vite ha man gjør før man begir seg på en slik tur (ref bl.a. danskene som mistet livet i seks meter store bølger utenfor Portugal for en stund siden).  Når jeg tenker tilbake til da jeg selv var ny med båt gjorde jeg omtrent alt som kunne gjøres av tabber.  Samtidig, tar man det litt med ro, sjekker værmeldingen godt og holder seg på sikre ankringsplasser eller i marinaer mens været er ille så bør det egentlig være grei skuring.

 

To personer ombord bør være tilstrekkelig så lenge det ikke skal seiles 24/7, særlig dersom båten har velfungerende autopilot.  Over elngre etapper med nattseilas har jeg kommet frem til at det er mest optimalt å være tre ombord (og kanskje fire dersom man ikke har velfungerende autopilot) - men for all del, det er jo folk som har seilet jorda rundt alene.  Den yngste var vel fjorten år ...

Link to post
Share on other sites

Enzo skrev for 10 timer siden:

Rush 77 er mer enn nok.

 

Tenk bra anker og minst 30meter kjetting foran. Autopilot, jolle og dybdemåler ville jeg også hatt ellers trenger man i realiteten ikke noe mer. Turen ned til Gibraltar er kystseilas stortsett hele veien om man vil og de lengste strekkene mellom havn eller ankerplasser er stortsett gjort på en lang dag så er nesten ikke behov for nattseiling engang.
Fantastisk stykke å seile.

 

 

30 m er for kort. Man bør ha minst 50, helst lenger. Selvstyring er viktig, særlig hvis dere kun er to om bord. Men det finnes andre alternativer til selvstyring, som f.eks. sheet to tiller som funker for båter med rorkult. Men det er ikke like presist som en autopilot. https://www.cruisingworld.com/simple-self-steering/

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 10 timer siden:

 

Jeg har et inntrykk av at bruktbåter generelt er langt billigere i Norge enn i utland.  Flagg på båten er også noe man bør tenke over - det er mye byråkrati involvert i å ha en båt som er flagghjemhørende i mange av middelhavslandene, såpass at svært mange nå går for polsk bekvemmelighetsflagg (men det hender jo at det er mulig å kjøpe en norsk båt som allerede ligger i Middelhavet).

 

 

Jeg har vinsj, men har valgt å gå for 16 meter med kjetting spleiset sammen med 50 meter tau (og ca hundre meter ekstra med ankertau i tilfelle jeg skulle få bruk for dét).  Jeg føler at 16 meter stort sett gir meg tilstrekkelig med de fordelene kjettingen gir, og utover det ser mange fordeler med tau, egentlig.

 

Jeg er veldig enig i at slepejolle byr på mange problemer, og at slepejolle i skikkelig dårlig vær medfører at man har mer problemer å tenke på - men jeg er ikke helt enig i at det bare fungerer "innaskjærs i rolig vær" :-)

 


mitt inntrykk er at prisene på bruktbåter er lavere i Middelhavet. Å registrere båten som norsk eller polsk er ikke all verdens byråkrati, men det er jo også et spørsmål om man vil ha en båt med eller uten EU-moms betalt. Om norsk moms er betalt betyr ingenting  (max 18 mnd, men med mulighet for «pauser»). 
 

Mht slepejolle er vel det avhengig av hva du anser som innaskjærs, og været i middelhavet kan være røft. Med den båtstørrelsen TS ser for seg er davitter og 10HK/Rib neppe aktuelt, en liten oppblåsbar for 2 pers. er nok mer innenfor.  Folk jeg har truffet i Middelhavet med mindre båt har gjerne lagt til kai for shopping på formiddagen og dratt ut igjen for å ligge på svai. Med liten båt kommer du også lettere inn i små, trange havner:wink:

Link to post
Share on other sites

9 hours ago, Krimart said:

(max 18 mnd, men med mulighet for «pauser»)

 

Åh?  Jeg var ikke klar over at det var noen begrensninger der, trodde det var opptil hvert land å eventuelt ha regler på hvor lenge en EØS-men-ikke-EU-båt kunne være innenlands.  Kanskje jeg burde bli flinkere å sjekke ut av EU nå og da.  Jeg har om ikke annet vært en helg i Herzegovina, så da er jeg fortsatt innafor :-)  (Så har jeg vært innom Guernsey og Gibraltar, men da stemplet jeg ikke ut av EU).

Link to post
Share on other sites

29 minutes ago, tobixen said:

(Dette virker igjen å være en tråd hvor en tilfeldig trådstarter uten historikk på forumet stiller et enkelt spørsmål uten alt for mye kontekst, også blir det side opp og side ned med diskusjoner om hva som er å anbefale for vedkomne uten at trådstarter noensinne besøker tråden igjen) :-)

Befynner å bli veldig mange slike tråder ja, der TS ikke svarer og alt koker bort i kålen! Husker spessielt en med NB motorbåt som skulle gå nedover Europa! skjøndte at det det ikke ble noe av!  Drømmen kan vi jo ikke ta fra noen. Men det kreves faktisk litt grunnlegende kunskap før man legger ut på jordomseiling! :wink:  Skal man legge ut på budget musseumsgjendstander må man kunne reparere og improvisere og velge løsninger som gir trygghet og sikkerhet

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Krimart skrev for 10 timer siden:

30 m er for kort. Man bør ha minst 50, helst lenger. 

Ja du har rett. 50m er nok helt klart det man burde ha. Evnt lengre.  Jeg tenkte bare raskt i forhold til det vi selv bruker på en båt som stikker dypere.   Vi har skjelden eller nærmest aldri hatt ute mer enn 30m.  

dude skrev for 7 timer siden:

 

Hva er fordeler og bakdeler med Biscaya kontra kanalene?

Kanalene ril middelhavet kan jeg ikke noe om men å seile ruten langs kysten har jeg gjort og det er mye mer enn biscaya.  
ved å ta kanalene går man glipp av kysten og motsatt.  Man er nok også mindre væravhengig på kanaltur enn på kysten.  I tillegg må man ta bryet med å maste av. 

Link to post
Share on other sites

Enzo skrev for 12 timer siden:

Kanalene ril middelhavet kan jeg ikke noe om men å seile ruten langs kysten har jeg gjort og det er mye mer enn biscaya.  
ved å ta kanalene går man glipp av kysten og motsatt.  

 

tobixen skrev for 12 timer siden:

Tja, man risikerer å bli sittende fast i månedsvis pga tørke :-)

 

Dere hadde ikke noe å tilføre annet enn å stille spørsmålet på nytt med presiserte selvfølgeligheter :-) Takk :-)

Link to post
Share on other sites

10 hours ago, dude said:

Dere hadde ikke noe å tilføre annet enn å stille spørsmålet på nytt med presiserte selvfølgeligheter :-) Takk :-)

 

Jeg lurer litt på dette selv også.  Hva er raskest?  Hvor mye koster turen gjennom Europa?  Det forekommer meg at dersom  man har motorbåt så er vel innenlandsruta å foretrekke, har man seilbåt så er turen rundt sikkert vel så grei.

 

For å komme seg gjennom Europa med seilbåt så må masta ned, det er mye styr.  Antageligvis ender man opp med å få den transportert over med lastebil, det er neppe billig.

 

Vi gjorde en vurdering på dette i 2021.  Jeg ville ta kanalene.  Slippe unna røff rulling, mindre som kan gå galt, mindre vedlikeholdskostnader.  Mer eksotisk, for en som ikke har vært så mye med båt på innlandet og i ferskvann.  I tillegg ble masten uansett tatt ned før turen ifbm vedlikehold.  Fruen ville gå rundt.  Dermed ble det planlagt å dra rundt, uten andre begrunnelser enn at fruen alltid har eller får rett.

 

Så var det en stund før vi kastet loss i 2022 at fruen plutselig hadde ombestemt seg og ville ta elvene, så da ble det gjort en ny vurdering.  Jeg var mentalt forberedt på å gå rundt, så da var jeg lite interessert i å endre planene.  Båten var uten mast, men stod i Gdansk.  Hadde vi hatt draft på 1.20 så skal det være teoretisk mulig å komme seg fra Gdansk til Middelhavet, men vår båt stikker 1.80 dypt, så da må man minimum til Kiel før man kommer seg inn i landet.  Seile fra Gdansk til Kiel uten mast?  Neitakk! (... og hadde vi valgt innenlandsruta, hadde vi sikkert blitt sittende fast i gjørma - sommeren 2022 var det tørke og lav vannstand)

Link to post
Share on other sites

Enzo skrev for 20 timer siden:

Ja du har rett. 50m er nok helt klart det man burde ha. Evnt lengre.  Jeg tenkte bare raskt i forhold til det vi selv bruker på en båt som stikker dypere.   Vi har skjelden eller nærmest aldri hatt ute mer enn 30m.  

 

I middelhavet? Vi har 60m. og bruker ofte hele lenden. 30m kun der det er så trang havn at det ikke er plass til mer. Vi ligger ofte på svai på 10-15 m dyp.

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 22 timer siden:

 

Åh?  Jeg var ikke klar over at det var noen begrensninger der, trodde det var opptil hvert land å eventuelt ha regler på hvor lenge en EØS-men-ikke-EU-båt kunne være innenlands.  Kanskje jeg burde bli flinkere å sjekke ut av EU nå og da.  Jeg har om ikke annet vært en helg i Herzegovina, så da er jeg fortsatt innafor :-)  (Så har jeg vært innom Guernsey og Gibraltar, men da stemplet jeg ikke ut av EU).

Ja, generell regel i hele EU at en ikke-EUmomset båt kan være i EU max 18 mnd. Dvs, så lenge skipper ikke er EU borger (i så dall må du momse med en gang) Ingen fordeler for EØS-landet Norge siden vi ikke er med i tollunionen. Men det er forskjell på hvordan «pauser» praktiserers. Noen land praktiseres at du kan sette båten på land og registrere båten i opplag på tollkontoret, og da slutter 18 mnd å løpe i den perioden. Du bør nok være nøye med å registre ut og inn  

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Krimart said:

Du bør nok være nøye med å registre ut og inn  

 

Det er ikke normalt å registrere inn- og utreise mellom f.eks. Norge og Sverige.  Er det i det hele tatt mulig?

 

Telleren nullstilles ved helgebesøk i Bosnia-Herzegovina?  I såfall var kanskje turen verd kostnadene :-)  (Det hadde ellers vært billigere for ungene å ta taxi til Kroatia).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...