Jump to content

Type båt for seiling til Middelhavet?


Tjømegutt

Recommended Posts

Vi gjorde noen kalkulasjoner rundt det å ta kanaler vs å seile rundt.

Konklusjonen for oss ble vel at kostnaden ble omtrent den samme. Vi hadde noen tall fra forrige kanaltur som vi kunne se tilbake på.

Å seile på kanalene er i utgangspunktet billigere, men om man velger å transportere masten med bil så blir kostnaden omtrent lik kom vi frem til. 

 

Det skal sies at det var covid når vi dro så ingen andre enn oss skulle transportere mast. Normalt kan man dele på transportkostnadene slik at den blir noe rimeligere, jeg mener å huske at det kostet rundt 14.000,- å ta transportere den alene. Selve transporten er enkel og består av en varebil med en lang tilhenger som har plass til flere master.

 

IMG_6460.jpeg.13da92e1ff0b5e54a344912b4e063dbf.jpeg

 

Selve opplegget er smidig og godt innkjørt, det tar en time så er båten klar for kanaltur. Verftet (Bobs) ordnet med all pakking, lagring og sørger for at masten kom med transporten. Det lønner seg å beholde masten i Tyskland fremfor å sende den nedover umiddelbart.

 

At vi har tatt 2 kanalturer sier vel sitt om at det er fint på kanaltur. Men en seilbåt er ikke optimal for sluser eller grunne kanaler. Å seile kysten nedover har vi ikke gjort så der har vi ingen erfaring. Jeg vil tro at du blir en mer erfaren seiler ved å seile nedover, men faren er er noen kan bli lei / redd seiling før du kommer deg til Middelhavet.

 

Når det gjelder tørke så er det en sannhet med modifikasjoner for det finnes mange muligheter på kanalene. Det er viktig å ikke henge seg opp i en rute, det finnes et utall alternativer. Et råd er å snakke med lokale kanalfarere underveis siden de vet om kanaler som har mer kommersiell trafikk og som sjelden stenger. De er kanskje ikke så pittoreske men du kommer i alle fall frem.

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 6 timer siden:

Det er ikke normalt å registrere inn- og utreise mellom f.eks. Norge og Sverige.  Er det i det hele tatt mulig?

Klart det er mulig å registrere seg inn i Norge, uavhengig av hvor du kommer fra. Innsjekk av personer er en sak (trengs ikke mellom N og S), innførsel av dyre båter, moms etc er en annen sak. Nå diskuterer vi ting SOM @Tjømegutt ikke har spurt etter.

Link to post
Share on other sites

Krimart skrev for 9 timer siden:

I middelhavet? Vi har 60m. og bruker ofte hele lenden. 30m kun der det er så trang havn at det ikke er plass til mer. Vi ligger ofte på svai på 10-15 m dyp.

Vi har 100meter men bruker rundt 30meter for det meste, vi ligger skjelden på mer enn 5-6meter dybde så det kan kanskje være derfor. Middelhavet, europa opp til Norge og karibien.
Kjettingen ser nærmest ubrukt ut fra 35meter og lengre

Link to post
Share on other sites

Angående subdiskusjonen på hvor mye ankerlengde man trenger i Middelhavet, så faller tankene tilbake på folk som stiller generelle spørsmål om Norge, som f.eks. "What's the weather like in Norway now?".  Det kan jo iofs enkelt besvares ved å se ut av vinduet, men det hender jo f.eks. at det er opphold, sol og sommertemperaturer i Bergen, men snevær og 2.40m på bakken i Tromsø (29. april 1997).

 

Nå har jeg vært i Middelhavet en stund og har erfart at Middelhavet er stort område med mye ulik geologi, landskap og ankringsforhold, så spørsmålet "hvor mye ankerkjetting trenger jeg for Middelhavet" har ikke noe generelt svar.  Jeg har ankret på 20 meters dyp på det meste.  Fantes det alternativer?  Ja, det gjorde det nok.

 

Jeg har mannskap ombord nå som tipset meg om at det er lurt å skylle ankerkjettingen fra tid til annen, "for i Hellas er vannet veldig salt" og kom med historier om ankerkjettinger hvor deler av kjettingen hadde rustet opp veldig fort.  Å skylle min ankerkjetting med vann anser jeg imidlertid som bortkastet bruk av ferskvann.  Ankerkjettingen brukes jo omtrent daglig, jeg har 16 meter med kjetting og bruker all kjettingen hver gang jeg ankrer opp såfremt det ikke er snakk om en kortere stopp.  Dersom den skal skylles må den skylles rett etter hvert bruk.

 

Forøvrig  merker jeg meg at jeg har mange rustflekker på rustfritt stål over vannlinja, stål som "alltid" har vært skinnende blankt i Norge ..  Ting blir gjennombløtt pga sjøsprøyt, så tørker det fort i sola, og så regner det omtrent aldri, så saltet blir liggende.

Link to post
Share on other sites

For ordens skyld vil jeg bare nevne en 3 mulighet for å få båten ned til Middelhavet: Lastebil!
 

Vi valgte denne løsningen da vi kun hadde 8 ukers skoleferie til disposisjon. En uke ned til Kiel. Kiel-Slovenia tok 2 dager på lastebil. Slovenia-Hellas 5-6 uker med koseseiling. 


Transporten kostet litt under 100 laken inkl opp/nedrigging av mast, men verdt det for oss som seiler med små barn. Mindre tid i biscaya og mer tid i fine bukter med asurblått vann. Ikke like spennende, så klart. 

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 13 timer siden:

 

Det er ikke normalt å registrere inn- og utreise mellom f.eks. Norge og Sverige.  Er det i det hele tatt mulig?

 

Telleren nullstilles ved helgebesøk i Bosnia-Herzegovina?  I såfall var kanskje turen verd kostnadene :-)  (Det hadde ellers vært billigere for ungene å ta taxi til Kroatia).

Tja, i prinsippet gjelder 18 mnd  også i Sverige, men det erjo mer slack der enn f.eks. Kroatia. Det holder med den tiden det tar å få et stempel på inn- og ut av ikke EU- land så blir telleren nullstilt. 

Link to post
Share on other sites

Enzo skrev On 10.1.2024 at 16.39:

Vi har 100meter men bruker rundt 30meter for det meste, vi ligger skjelden på mer enn 5-6meter dybde så det kan kanskje være derfor. Middelhavet, europa opp til Norge og karibien.
Kjettingen ser nærmest ubrukt ut fra 35meter og lengre

100 m er deilig da. Men forstår at vi har en tanke forskjellig filosofi mh.t. ankring. Jeg legger ut så mye som mulig, enten jeg ligger i havn eller på svai, også der det er 5 m. dybde. Da har jeg mer å gå på om noe skjer, enten det er gin-palasset med helikopter på taket som kommer inn i havna i 20 knop, eller det skulle blåse opp fra siden. Den eneste grunnen til å ikke legge ut (nesten) alt er havner/bukter der det blir for trangt. I populære svaibukter legger jeg meg som regel litt utenfor "bermen", da unngår man at null-peiling-charter-skipperene som slipper ankeret rett ned dregger ned på deg når nattebrisen kommer. Det vil si jeg ligger på litt dypere vann og lenger fra land, ofte rundt 15 m. :wink:

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev On 10.1.2024 at 17.40:

Angående subdiskusjonen på hvor mye ankerlengde man trenger i Middelhavet, så faller tankene tilbake på folk som stiller generelle spørsmål om Norge, som f.eks. "What's the weather like in Norway now?".  Det kan jo iofs enkelt besvares ved å se ut av vinduet, men det hender jo f.eks. at det er opphold, sol og sommertemperaturer i Bergen, men snevær og 2.40m på bakken i Tromsø (29. april 1997).

 

Nå har jeg vært i Middelhavet en stund og har erfart at Middelhavet er stort område med mye ulik geologi, landskap og ankringsforhold, så spørsmålet "hvor mye ankerkjetting trenger jeg for Middelhavet" har ikke noe generelt svar.  Jeg har ankret på 20 meters dyp på det meste.  Fantes det alternativer?  Ja, det gjorde det nok.

 

Du finner ikke samme type svaberg og skjærgård i Middelhavet som vi har i Norge. Heller ikke samme infrastruktur med gjestehavner.  Det er dessuten vanligere å ligge på anker med akteren inn mot brygge i Middelhavet. 

Link to post
Share on other sites

Krimart skrev 19 minutter siden:

Jeg legger ut så mye som mulig, enten jeg ligger i havn eller på svai, også der det er 5 m. dybde. 

Vi ligger veldig ofte i bukter med endel båter og da gjør det seg selv at man ikke kan legge ut 50meter på 4meter dybde, da smeller man inn i andre båter når vinden snur, ligger vi i mer øde bukter alene så øker vi litt men ikke mye, 5-6ggr dybden er nok absolutt maks av hva vi legger ut.
Ligger vi i elv som eksempelvis Porto og Portimao så er det vel eneste gangen vi legger ut 6-7ggr dybde på 4-5m dybde.
Vi har gjort det slik i "alle år" og sett andre dregge rundt oss, hatt båter som har dregget ned på oss og vi har holdt både dem og oss selv i squalls på 40knop.

 

Min filosofi er vinkel mot bunn og ikke sånn som vi gjorde det for 20år siden, å legge ut alt vi har hele tiden.

Skal sies at vi har 30kilo spade med 10mm kjetting på 12tonn så vi er adekvat dekket 

Link to post
Share on other sites

37 minutes ago, Krimart said:

Du finner ikke samme type svaberg og skjærgård i Middelhavet som vi har i Norge.

Nå generaliserer du noe, da det faktisk er en del forskjeller langs den norske kysten også.  Særlig tidevann.  Middelhavet og Oslofjorden er jo forsåvidt sammenlignbart mtp det siste, lite med tidevannsforskjeller.

37 minutes ago, Krimart said:

Heller ikke samme infrastruktur med gjestehavner.  Det er dessuten vanligere å ligge på anker med akteren inn mot brygge i Middelhavet. 

Jeg har lite erfaring med gjestehavner i Middelhavet.  Mange steder er gjestehavnstilbudet veldig dyrt, så jeg har stort sett ligget for anker i Middelhavet.  Alle land vi har vært i så langt bortsett fra Hellas har gjestehavnsoperatørene etter hva jeg har skjønt vært pliktige til å sjekke at skipperen har med seg det han skal av dokumenter.  I Hellas gjør visst havnepolitiet denne jobben, og det meste av kaier i Hellas er gratis å benytte såfremt man ikke trenger tilgang til fasciliteter.

 

Sært det med å ligge med hekken inn.  I Middelhavet ligger man med hekken inn mot land eller brygge - og har gjerne en landgang tilgjengelig for å komme seg i land.  I Norden skal generelt sett baugen inn mot brygge eller land, også har vi gjerne en baugstige.  Dette er kun en kulturell greie.  Dersom man først har landgang tilgjengelig og tilrettelagt båten for ankomst til/fra hekk, så ja ... det er mer behagelig enn baugen - men jeg ser ellers mest fordeler med baugen til land.  Dét er imidlertid en diskusjon som fortjener en egen tråd :-)

Link to post
Share on other sites

Enzo skrev for 14 timer siden:

Vi ligger veldig ofte i bukter med endel båter og da gjør det seg selv at man ikke kan legge ut 50meter på 4meter dybde, da smeller man inn i andre båter når vinden snur, ligger vi i mer øde bukter alene så øker vi litt men ikke mye, 5-6ggr dybden er nok absolutt maks av hva vi legger ut.
 


Med «trangt» mente jeg også kort avstand mellom båtene, men som sagt legger jeg meg heller litt utenfor enn midt i «klyngen». Det er jo også avhengig av hvor mye andre legger ut og hva slags vær man forventer. En bukt vi har ligget i relativt ofte er ved Kapp Sounion. Der kan det bli ganske tett når charterbåt-stimen skal ut eller inn fra Kykladene og Meltemien står på. Jeg legger 50-60m der også og foreløbig unngått noe problemer, men så er vindretningen gjerne veldig stabil da. En annen favoritt er «sand bar bay» på Kythnos. Der blir deg fort fullt, og «alle» skal kline seg inn så nær sandstripen som mulig. Vi legger oss heller lenger ut og med hele kjettingen ute. Sist jeg lå der dregget en båt innenfor oss i 4-5 knop vind. 

Link to post
Share on other sites

Det var på Sardinia, i en bukt i Maddalena-nasjonalparken, på tampen av oktober - vi kom inn helt alene i en bukt og slapp ut overdrevne mengder med ankerkjetting/tau.  Så kom det en svær charterbåt rett forran oss, slapp ut i underkant av 3x med kjetting.  Og det var meldt væromslag.  Det måtte jo bare gå galt ...

Link to post
Share on other sites

Tjømegutt skrev On 8.1.2024 at 4.59:

Hei jeg og kjæresten min tenker å seile til Middelhavet i 2026 å lurer på båt. Har sett på en rush 77 men blir det for lite?

budsjett på båt er 50 000-150 000.

Tråden er bra .  

Kom og forsvant

ANTALL INNLEGG 1

REG.8.Januar
SISTE BESØK 9.Januar

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 1 time siden:

vi kom inn helt alene i en bukt og slapp ut overdrevne mengder med ankerkjetting/tau.  Så kom det en svær charterbåt rett forran oss, slapp ut i underkant av 3x med kjetting.  Og det var meldt væromslag.  Det måtte jo bare gå galt ...

Det er da det er kjekt med bøye så en ser hvor ankret er, eller spørre  hvor mange meter har du lagt ut.

Håper det gikk bra.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

34 minutes ago, Roger jo said:

Det er da det er kjekt med bøye så en ser hvor ankret er, eller spørre  hvor mange meter har du lagt ut.

 

Vi hadde et oppsett i de siste dagene (jeg pleier å ordne en reserveline når jeg er redd for stener på bunnen), helt til mannskapet glemte av løsningen slik at vi omtrent endte opp med at ankeret var festa tilbåtrekka.  Jeg er usikker på detaljene, men de ba om tillatelse til å rett og slett kutte lina med kniv.

 

Det er interessant med slik bøye, når det er lite vind strekker kjettingen seg sjeldent ut, og ofte ser man båter som ligger ved siden av ankeret.  (når det er mye strøm og strømretning og vindretning ikke matcher opp kan man også få en del interessante utslag hvor båtretning ligger stabilt og svært underlig ifht retning til ankeret - men stort sett trenger man ikke tenke på strømforhold i Middelhavet).

 

Vi er forøvrig alene i hele Middelhavet nå, føles det ut som.  Siden 20. november har vi sett to lokale regattaer, én lokal seilbåt som hadde forlatt marinaen og ankret opp i le ifbm stormværmelding, og én seilbåt under motorgange - og utover det, bare småbåter, fiskebåter, ferger, større skip, etc.  Så det er hverken trangt ved bryggene eller for anker nå :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...