Pequod Svart 6.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2024 Etter tilbakemeldingene har jeg i dag lagt inn litt stedsinformasjon i videoen. Jeg har rett og slett gjort det ved å legge inn underteksten i editoren på YouTube. Det gikk ganske fort. Så nå kan man altså se hvor jeg er underveis også! Videoen er dog like lang... Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 7.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2024 Fortsatt venstrehåndsarbeide herfra. Men den for øyeblikket relativt ubrukelige høyrehånda har gjort at jeg har begynt å tenke på alternative ombordstigningsmuligheter... Denne saken her bestilte og kjøpte jeg i 2019 omtrent samme dagen som kjøpskontrakten på Tresfjorden ble undertegnet og før båten var hentet! Sammen med to store step-fendere. Men innen denne pakken ble levert hadde jeg allerede funnet en teknikk til å komme meg om bord uten hjelp av både ekstra trappetrinn og step-fendere, så begge deler har ligget ubrukt siden da. Denne saken kan jo ikke plasseres på utriggeren, tror den er for bred til det, og i tillegg blir det for ustabilt, men jeg tenker den kan plasseres foran baugen på brygga, slik at jeg kan komme meg opp i båten derfra. Tror det skal holde fint med bare venstrehånda å holde meg med da, men må nesten prøve det ut først. Så kan jeg gå langs dollbordet og inn i båten... Må bare få dratt den med meg om bord også, slik at jeg kan bruke den når jeg skal ligge langsides, for å komme meg ut og inn av båten med én hånd... Jeg er jo vant til å tenke alternativt siden jeg har dårlig balanse og protese, så da dukket denne tanken opp... Det er vel også mulig at jeg rett og slett kan bruke baugstigen til å komme meg om bord og i land fra brygga i hjemmehavn (men da må jeg få noen til å hente den fra båten først) og så bruke trappetrinnene når jeg ligger langsides. Får tenke meg om og se om jeg skal prøve meg på det. Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Javi Svart 8.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2024 Du er jo løsningsorientert i alle fall. Det skal du ha... Link to post
Pequod Svart 8.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2024 Javi skrev for 10 timer siden: Du er jo løsningsorientert i alle fall. Det skal du ha... Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 11.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2024 Hurra! Jeg klarte å komme meg om bord uten hjelp av finurlige metoder i dag! Var nede i havna for å sjekke om alt sto bra til med skuta, og sto der og lurte på om jeg skulle spørre noen andre i havna om å gå om bord og hente fram baugstigen til meg, da jeg fant ut at jeg kunne prøve på den vanlige metoden mens jeg først var der. Og det viste seg at venstrearmen var sterk nok til å løfte meg opp alene, mens jeg brukte albuen på høyrehånda til støtte. Det ble litt vanskeligere å komme seg ut av båten igjen etterpå, ettersom jeg da vanligvis bruker høyrehånda mer, men jeg klart det på et vis også, måtte bare justere litt. Ikke helt elegant, men det gikk! Det betyr at jeg skal ut på tur i morgen, kanskje med eldstedatter med. Det blir bare en liten svingom inne i fjorden, men det skal bli deilig åkkesom! Litt mer spent på hvordan det skal gå med fortøyninger og slikt, men siden Sunniva antakelig blir med, så vil det løse seg helt greit. Nå skal stingene tas til uka, så noen ytterligere planer om langtur har jeg ikke ennå. Det spørs på hva legen sier og om det blir ytterligere sykmelding på meg. Jeg regner med at hånda vil være litt ekstra øm i noen dager etter at stingene er tatt ut, så det er neppe noen god ide å dra ut på tur dagen etter, for å si det slik. Jeg merker bedring i hånda allerede, det vil si at jeg ikke har smerter i fingrene lenger, slik jeg har på venstrehånda, men jeg blir fortsatt raskt nummen og følelsesløs, og det er jo det som er det største problemet. Jeg har hørt fra flere at det tar lengre tid før nummenheten forsvinner. Jeg har ikke begynt å skrive med høyrehånda ennå, jeg hviler den mest mulig og gjør bare strekkøvelser jevnlig, slik jeg har fått beskjed om av legen. Jeg har dog prøvd å taste enkle, korte setninger på mobilen med lette trykk, og da fikk jeg raskt ubehag. Jeg har også prøvd å bare holde mobilen med høyrehånda, og da kommer nummenheten etter noen få minutter, akkurat som på venstrehånda. Så jeg må nok bare smøre meg med tålmodighet! Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 12.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2024 Nå er vel sommeren her? Kjører åpen båt for første gang i år! Jeg og eldstedatter inn Bunnefjorden for å kjøpe softis og hente yngstejenta. Etterpå skal vi grille hos moren deres. Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Chilli Solbris Svart 12.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2024 Ser ikke feil ut!?? Har lufta skuta litt jeg også. ?? Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Pequod Svart 13.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2024 Chilli Solbris skrev for 20 timer siden: Ser ikke feil ut!?? Har lufta skuta litt jeg også. ?? Godt å høre at du kom deg utpå du også! Har planer om å få luftet meg en dag til før jeg skal ta stingene på torsdag. Etter det regner jeg med at jeg må ha et par dagers pause med det meste. Tok sårskift på hånda etter grillinga i går, og selv om det bare betyr å bytte ut gasbindet, rense såret forsiktig med klorhexidin og nesten ikke være borti det før ny bandasje og ny rull med gasbind rulles over, så slo det meg ut på kvelden og i dag, så den hånda er ikke mye tess ennå. Så derfor vil jeg prøve meg på en tur til, antakelig alene denne gangen, så ser jeg hvordan det går, med tanke på mulig avgang for noen ukers tur i neste uke... Jeg velger å være optimistisk! Et par flere bilder fra i går... Snerten liten sak som visst også skulle ha is... Dog helst ikke på tanken! Tilbake i hjemmehavna hadde det lagt seg en flott skute på gjesteplassen - belgisk flagg faktisk! Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 15.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2024 Hadde håpet å komme meg utpå i dag, men har hatt skikkelig vondt i høyrehånda fra i går kveld og fortsatt i dag, så det er ikke aktuelt å prøve! Og det smertestillende jeg tar (Tramadol) er såpass sterkt at jeg kjenner jeg blir litt susete i hodet, så da er det i alle fall ikke noe lurt å kjøre båt! Stingene skal tas i morgen, håper bare at det ikke er noen betennelse på gang! Jeg skiftet selv på såret i dag for å sjekke, og kunne ikke se noe spesielt bortsatt fra at det er litt rødt og ikke luktet godt...så optimismen min fra turen på søndag er borte akkurat nå... Sukk. (Rant over). Håper de av dere som har anledning til det kan kose dere på sjøen i det fine været! Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
tom Cognac Svart 15.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2024 Pequod skrev for 5 timer siden: Håper de av dere som har anledning til det kan kose dere på sjøen i det fine været! Det skal jeg SNART I går skrudde jeg ut noen plater baki båten, - og der var det mye "gammel moro!", ikke grisemoro, men mye støv, ledningstumper og annet gammelt dritt bak. Her skal det støvsuges, vaskes og platene skal lakkes før tilbakemontering. I dag fikk jeg de nye kalesjestengene levert hjem (RHJ Kalesjer i Fr.stad https://rhj.no/ - trivelig og dyktig fyr), jeg kjøpte et nytt kompass hos Seatronic https://seatronic.no/silva-70nbc-fbc-brakettmontert-kompass-med-belysning , men i morgen tar jeg fri - da skal jeg være med en kompis til Fr.stad og plukke ramsløk - og hjemme igjen moser jeg bladene, har i litt salt og olivenolje..............det blir snadder Jeg har nesten bestilt time for sjøsetting, ikke til uka, men høyst sannsynlig uka etter, Per Egil hos Fuglevik Marina ( https://www.fuglevik-bs.no/) kommer og henter båten - og det sies at været skal vedvare................. VARMT ............. Vi sees utpå Pequod ...................... god bedring ................. jeg tørker ut på land....! Link to post
Pequod Svart 16.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2024 tom Cognac skrev for 18 timer siden: Det skal jeg SNART I går skrudde jeg ut noen plater baki båten, - og der var det mye "gammel moro!", ikke grisemoro, men mye støv, ledningstumper og annet gammelt dritt bak. Her skal det støvsuges, vaskes og platene skal lakkes før tilbakemontering. I dag fikk jeg de nye kalesjestengene levert hjem (RHJ Kalesjer i Fr.stad https://rhj.no/ - trivelig og dyktig fyr), jeg kjøpte et nytt kompass hos Seatronic https://seatronic.no/silva-70nbc-fbc-brakettmontert-kompass-med-belysning , men i morgen tar jeg fri - da skal jeg være med en kompis til Fr.stad og plukke ramsløk - og hjemme igjen moser jeg bladene, har i litt salt og olivenolje..............det blir snadder Jeg har nesten bestilt time for sjøsetting, ikke til uka, men høyst sannsynlig uka etter, Per Egil hos Fuglevik Marina ( https://www.fuglevik-bs.no/) kommer og henter båten - og det sies at været skal vedvare................. VARMT ............. Vi sees utpå Pequod ...................... god bedring ................. Lykke til med sjøsetting og start på sesongen! Er vel ikke umulig at vi treffes på sjøen en eller annen gang… Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 16.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2024 Anbefaler ikke å ta ut sting fra et betent sår! Auu! Er betennelse i såret, og har fått antibiotika og ny resept på smertestillende. Så må jeg vel ta det litt mer med ro framover og forberede meg på en forlengelse av sykmeldingen. Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Chilli Solbris Svart 16.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2024 Hm, nå holder du kontroll på den betennelsen! Og steller spretter alle kunstens regler!!!! Vi skal IKKE ha noen repetisjon av betennelser som går for langt!!!???? Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Pequod Svart 19.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2024 Chilli Solbris skrev On 16.5.2024 at 20.09: Hm, nå holder du kontroll på den betennelsen! Og steller spretter alle kunstens regler!!!! Vi skal IKKE ha noen repetisjon av betennelser som går for langt!!!???? Tar det med ro ja, og renser og skifter på såret hver morgen for å være på den sikre siden. Synes allerede det ser litt bedre ut, det gjør i alle fall ikke så vondt lenger. Var nede i båten en kort tur i går, og det gikk bra. Hvis betennelsen fortsetter å gå ned er jeg ikke fremmed for å prøve meg på en liten kort tur i fjorden i løpet av noen dager for å se hvordan det går, med tanke på å kanskje komme meg av gårde til neste helg på en liten tur i et par uker eller noe slikt? Antibiotikakuren skal jo gå over ti dager, så da vil den være ferdig til neste helg. Samtidig må jeg komme meg over sjokket fra en viss regning jeg fikk tidligere denne uken, får se om jeg i det hele tatt har råd til å dra på tur! Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 21.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2024 I og med at jeg ikke har fått gjort så mye den siste tiden, så har jeg mekket sammen en veldig kort video fra forrige tur til Bunnefjorden for over en uke siden... Gjort enkelt og greit på mobilen. Må jo ha noe å pusle med! Tok ikke så mange bilder og bare noen få videokutt ettersom mye av tiden gikk med til å snakke med døtrene mine! Ellers går det stadig framover med såret. Da jeg skiftet på det i dag var det for første gang ikke noe blod/gugge på bandasjen, og det har dannet seg en skorpe over såret, så jeg synes det ser veldig lovende ut! Er i alle fall tydelig at antiobiotikakuren virker og at såret nå gror som det skal. Har avtalt en liten tur utpå med eks-rederinnen (Anne, hun som var med og hentet båten i Horten for fem år siden), på torsdag eller fredag, så får vi se hvordan det går. Fredag er også dagen jeg skal til legen igjen, regner med i alle fall to ukers sykmelding ekstra foreløpig. Jeg har jo ikke testet høyrehånda så mye, men dette innlegget er det første på en god stund hvor jeg har brukt høyrehånda til å skrive innimellom, og jeg kjenner fremdeles at jeg ikke kan skrive så mye med den av gangen før jeg kjenner litt ubehag. Er nok best å la den hvile så mye som mulig fortsatt og heller bygge den opp /belaste den gradvis (slik legen som opererte også nevnte). Jeg synes jo egentlig at dette ikke har gått så smertefritt som andre som har gjennomført operasjonen har sagt, men så er jeg jo litt ekstra utsatt på grunn av diabetesen og fordi jeg fikk betennelsen i tillegg. I helgen, på søndag antakelig, skal jeg få hjelp (i praksis kommer jeg vel bare til å se på...) til å vaske båten litt utvendig, samt vaske kalesjen, så hvis alt går som det skal nå framover, så håper jeg å kunne starte på et lite tokt på mandag som kommer, altså den 27. Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 23.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2024 Ser at jeg skrev feilaktig i forrige innlegg at jeg skulle til legetime i morgen, tidspunktet var i dag. Resultatet var som ventet, sykmeldingen forlenges til og med 17. juni. Da skal jeg jobbe fire vakter den uka 50 prosent for å se hvordan det går, og deretter være fullt tilbake i jobb senere i måneden. Antibiotikakuren har gått som jeg håpet på, infeksjonen er borte og operasjonssåret har lukket seg. Planen nå er å ta en liten testtur på lørdag med eks-rederinnen, som har lyst på båttur. Er ikke helt sikker på hvor vi havner, hun har lyst til å besøke Oscarsborg, men siden det er lørdag og vi ikke får dratt før tidligst rundt klokka 12, så er det jo ikke sikkert at det er passende plass der. Vi får se. Kanskje Vollen er et alternativ? Jeg har ikke vært ute på tur på snart to uker, så jeg vil se hvordan det går med hånden på den turen. Jeg skal som sagt plukke henne opp i Oslo, så det blir avgang og retur til hjemmehavna alene. Går den turen bra, er det planlagt vask av kalesje og litt grovvask av båtens overbygg på søndag med hjelp av eldstedatter og mora hennes (med værforbehold - det skal visst være en del bygevær). Så er det endelig klart for årets første båtferie! Ting har jo ikke akkurat gått som planlagt den siste tiden, men både legen og jobben har ikke noe å bemerke til at jeg bruker båten mens jeg er sykmeldt - jeg klarer oppgavene om bord - men er ikke frisk nok til å sitte og skrive omtrent nonstop i åtte timer om dagen/natten... Jeg vil dermed ha tre uker til disposisjon til en tur, og jeg velger å dra nedover svenskekysten. Været og formen avgjør selvsagt hvor jeg havner, men jeg ville ikke hatt noe imot å komme meg til Göteborg-skjærgården igjen! Jeg har lyst til å prøve å besøke noen nye steder, men på grunn av den fortsatt noe reduserte hånda som jeg ikke vil overbelaste, så må jeg nok sortere litt grundigere ut de havnene jeg kan besøke, og kun satse på steder jeg kan ligge i båser med gangbare utriggere og langsides ved flytebrygger samt kaier som jeg ikke behøver å klatre opp og ned på. Et gjenbesøk for eksempel på Åstol vil ikke være aktuelt - jeg kan ikke bruke høyrehånda til støtte når jeg skal komme meg opp på kaia der. Men ut i fra bilder jeg har sett er kanskje kaiene på Väderöerna passende? Ser ikke så veldig høye ut? Å ligge i en bås der jeg må gå i land fra baugen tror jeg vanskelig kan gjøres uten bruk av høyrehånda, så slike steder, som for eksempel Ekenäs, blir også vanskelige. Jeg har jo dårlig balanse på grunn av manglende stortå på venstrebenet og protese på høyre, så derfor er faktisk bruk av hender til støtte veldig viktig for meg, så av den grunn vil jeg unngå slike steder denne gangen. Bortsett fra det - ingen hindringer! Jeg har nærmest gått på veggen her hjemme i finværet de siste ukene når jeg ikke har vært i fysisk stand til å benytte båten, så det skal bli så utrolig godt å komme meg utpå igjen!!! Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Javi Svart 23.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2024 Hei Pequod! Har sendt deg en IM ang. Oscarsborg. Link to post
Pequod Svart 24.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2024 Javi skrev for 17 timer siden: Hei Pequod! Har sendt deg en IM ang. Oscarsborg. Takk for hjelpen! Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 24.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2024 Hadde jo tenkt å komme meg av gårde på tur på mandag, men av diverse private årsaker er det mulig avgangen blir utsatt noe. I løpet av uka skal jeg vel komme meg av gårde! Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 25.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2024 Snart klar for en liten dagstur til Borgen. Det blir jo som tidligere sagt en slags testtur for meg, men det skal skje mye om det ikke skal gå bra! Så blir det vel avgang på lengre tur enten i morgen ettermiddag, mandag eller onsdag. Kommer an på litt forskjellige ting. Er jo meldt end el bygevær de tre nærmeste dagene, og selv om jeg har tett kalesje, så ville det vært koseligere å starte turen i oppholdsvær... Men været er jo så ustadig nå for tiden, så vi får se. Skal i alle fall få om bord både litt proviant, klesskift og medisiner (og Pepsi-Max!), slik at jeg er klar til avgang på kort varsel! Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 25.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2024 Nydelig utpå i dag. Er ikke så lenge igjen før Oscarsborg skal besøkes for første gang i år. Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 25.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2024 Låner Trudelutts plass! Rene mottakelseskomiteen med havnevakter og @Javi var klare og tok imot oss ved ankomst! Og jaggu meg en N24 - blir rent nostalgisk! Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Sjøstein Svart 25.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2024 Veldig hyggelig å hilse på deg på Borgen! Link to post
Pequod Svart 25.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2024 Sjøstein skrev for 5 timer siden: Veldig hyggelig å hilse på deg på Borgen! Takk det samme! Alltid hyggelig å møte folk fra forumet "live" - og nydelig båt du har! Javi skrev for 5 timer siden: God tur videre? Takk for all hjelp, hyggelig å se deg i "real life" også! Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn