Jump to content

Bergtatt på tokt - 2024


Pequod

Recommended Posts

Imponerende hva du får til. Og veldig moro at du deler båtgleden med oss andre her på forumet.

Skulle vi regnet ut båtglede pr krone så tror jeg vel du er av de som ville kommet særdeles godt ut.

Husker jeg traff deg på toget til Moss da du skulle ta fergen over til Horten første gang du skulle se på Tresfjorden.

Lykke til med operasjonen og håper du raskt er klar for nye turer.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Kom meg helt hjem i går i nydelig vær. Var vel egentlig ikke meningen, hadde tenkt å legge til et sted og overnatte, men siden jeg startet så tidlig (09.35!) og det var så nydelig vær, så bare fortsatte jeg helt fram. Tok nøyaktig åtte timer i motortimer, pluss en ca. 20 minutters stopp i Engelsviken.

 

440578214_10159600848402032_4623277075661016182_n.jpg.6d6cdcd0d7c8f91848445130285c04e3.jpg

 

440743639_10159600849447032_4817617650497355282_n.jpg.9e330efe605aace0e5b9e9bc059cf605.jpg

 

440446445_10159600849162032_3146134323714256753_n.jpg.c8d428e38fb3838af52047d98ca11384.jpg

 

Tok nemlig et stopp i Engelsviken og fylte tanken (15,82), (pluss kjøpte fiskekaker), så er jeg klar til båttur hvis jeg ser at jeg fungerer uten en 100 prosent høyrehånd. Jeg ser jo nå for eksempel, at hvis jeg hadde gjort som planlagt og latt båten ligge ved siden av @Chilli Solbris og så dratt tilbake etter operasjonen, så ville jeg hatt store problemer med både å komme meg om bord i Storebroen og deretter ned i Tresfjorden. Jeg må nemlig bruke begge hender til begge deler, og det ville vært omtrent umulig ettersom jeg ikke skal bruke høyrehånda i det hele tatt de første dagene - og holde den høyt de første 48 timene etter operasjonen.

 

438841754_10159600849277032_2939659682930706544_n.jpg.e7c02363dc16bbfec6d7cf312760c343.jpg

 

440566241_10159600848782032_8100252379923635302_n.jpg.b342216232f16d32618992d6b750f3ae.jpg

 

Så det blir nok uansett noen dager med avslapning her hjemme før jeg ser hva jeg kan gjøre med hånda og hvordan det vil bli med tanke på båtliv. Er jo uansett sykmeldt til 26, så noen turer må jeg vel klare å få til. Jeg får prøve meg forsiktig fram...

 

440773464_10159600849322032_6313500049180917341_n.jpg.e6df80ab4ab065d53fb67b63f9456012.jpg

 

 

Link to post
Share on other sites

Da er operasjon på høyre hånd gjennomført. Venstre hånd tas i november. Det var nok lurt å ta båten hjem på tirsdag, for jeg ser at det ville blitt litt vanskelig å få gjennomført noe slikt nå.

Men jeg har et lite håp om at jeg kanskje kan putre utpå litt etter hvert, men usikker på om det er noen god ide å gjøre det før stingene skal tas om to uker.

 

 

439873013_10159602938522032_4166694686683112713_n.jpg.24344bd1812caec114132ef08a3cd419.jpg 

Link to post
Share on other sites

Godt du har fått gjennomført operasjonen! Og godt du har fått båten hjem!  For da kan du sove i båten hjemme !😁😁😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 4 timer siden:

Har mekket sammen, fort og gæli, en liten video fra tirsdagens tur. I og med at jeg foreøpig ikke får skrevet så mye (og nå kan jeg inntil videre bare bruke venstrehånda), så blir det video istedenfor!

Veldig morsomt å se turen din hjem, mye flott fotografering :thumbsup: Vet du at politikerne i Moss vurderer å fylle igjen deler av kanalen for å bygge ny bro til Jeløy? Hvis det går igjennom i kommunen da :crazy: Håper de velger en annen løsning :smiley: Morsomt å se igjen gamle, kjente trakter fra Oksval, du-verden så stor brygga har blitt! Den var ikke så stor da jeg hadde båten min der :smiley: Og når du sveipa kameraet oppover i åsen så jeg nesten huset jeg bodde i fram til 1.august 1993 :smiley: Synes godt du kan fortsette med videosnutter - da er jeg på en måte mer med på turen :smiley: :sailing:   - og GOD BEDRING :thumbsup:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 6 timer siden:

Godt du har fått gjennomført operasjonen! Og godt du har fått båten hjem!  For da kan du sove i båten hjemme !😁😁😁

 

Chilli Solbris skrev for 6 timer siden:

Vellykket!😃😃

 

Martine29f skrev for 5 timer siden:

Helt fantastisk. God bedring. Tror du bare fortsetter med videoblogging jeg🙂

 

tom Cognac skrev for 2 timer siden:

Veldig morsomt å se turen din hjem, mye flott fotografering :thumbsup: Vet du at politikerne i Moss vurderer å fylle igjen deler av kanalen for å bygge ny bro til Jeløy? Hvis det går igjennom i kommunen da :crazy: Håper de velger en annen løsning :smiley: Morsomt å se igjen gamle, kjente trakter fra Oksval, du-verden så stor brygga har blitt! Den var ikke så stor da jeg hadde båten min der :smiley: Og når du sveipa kameraet oppover i åsen så jeg nesten huset jeg bodde i fram til 1.august 1993 :smiley: Synes godt du kan fortsette med videosnutter - da er jeg på en måte mer med på turen :smiley: :sailing:   - og GOD BEDRING :thumbsup:

 

Tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger! Det kan nok hende det blir noen flere slike etter hvert!  Jeg holdt på å redigere en video fra båtsesongen 2023, men må ta en liten pause nå. Gjenstår egentlig bare litt finredigering, men det må vente n å.

Link to post
Share on other sites

tom Cognac skrev for 4 timer siden:

Vet du at politikerne i Moss vurderer å fylle igjen deler av kanalen for å bygge ny bro til Jeløy? Hvis det går igjennom i kommunen da :crazy: Håper de velger en annen løsning :smiley: 

Ja, har lest det tidligere. Helt utrolig bare at de kan tenke tanken! Blir slutt på å stoppe i Moss hvis det skjer. Kanalen er jo noe av det koseligste ved byen. Kommer til å ødelegge sjarmen fullstendig. 

 

Link to post
Share on other sites

tom Cognac skrev for 16 timer siden:

... Vet du at politikerne i Moss vurderer å fylle igjen deler av kanalen for å bygge ny bro til Jeløy? Hvis det går igjennom i kommunen da ...

 

Pequod skrev for 11 timer siden:

Ja, har lest det tidligere. Helt utrolig bare at de kan tenke tanken! Blir slutt på å stoppe i Moss hvis det skjer. Kanalen er jo noe av det koseligste ved byen. Kommer til å ødelegge sjarmen fullstendig.

 

Kanalbrua er fylkesvei, og det var Statens Vegvesen som lanserte midlertidig gjenfylling av kanalen under selve byggeprosessen av ny kanalbru. Jeg tviler på at det kommer til å bli gjennomført på denne måten, og SVV har ikke tatt det med videre som et krav eller anbefaling i prosessen. Så, jeg tror du kan senke skuldrene og fortsatt planlegge besøk i Moss, @Pequod :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Kanalen vil bli stengt for båttrafikk i hele byggeperiden for ny bro.

Teksten under er hentet fra Østfold Fylkeskommune:

 

I byggeperioden er det foreslått at deler av kanalen gjennom Mossesundet skal fylles igjen midlertidig, noe som allerede har vakt lokal debatt. 

 

Bakgrunnen for forslaget, er at dette vil kunne redusere byggeperioden med 6 måneder. Ved bruk av fylling vil man også kunne lage et midlertidig krysningspunkt uten større inngrep i området rundt kanalen. I tillegg oppnås større sikkerhet for at lastebiler vil kunne krysse kanalen problemfritt, enn ved bygging av en midlertidig bru.

 

Stenges for båttrafikk

- Det er viktig å presisere at kanalen under alle omstendigheter vil bli stengt for båttrafikk i hele anleggsperioden, det vil si rundt to år, uansett hvilke byggemetoder man velger. Dette skyldes faren for uhell mens arbeidene pågår, sier Jyar Dara.

Link to post
Share on other sites

Bonus skrev for 2 timer siden:

 

 

Kanalbrua er fylkesvei, og det var Statens Vegvesen som lanserte midlertidig gjenfylling av kanalen under selve byggeprosessen av ny kanalbru. Jeg tviler på at det kommer til å bli gjennomført på denne måten, og SVV har ikke tatt det med videre som et krav eller anbefaling i prosessen. Så, jeg tror du kan senke skuldrene og fortsatt planlegge besøk i Moss, @Pequod :thumbsup:

:lol::thumbsup:

 

SUN960 skrev 1 time siden:

Kanalen vil bli stengt for båttrafikk i hele byggeperiden for ny bro.

Teksten under er hentet fra Østfold Fylkeskommune:

 

I byggeperioden er det foreslått at deler av kanalen gjennom Mossesundet skal fylles igjen midlertidig, noe som allerede har vakt lokal debatt. 

 

Bakgrunnen for forslaget, er at dette vil kunne redusere byggeperioden med 6 måneder. Ved bruk av fylling vil man også kunne lage et midlertidig krysningspunkt uten større inngrep i området rundt kanalen. I tillegg oppnås større sikkerhet for at lastebiler vil kunne krysse kanalen problemfritt, enn ved bygging av en midlertidig bru.

 

Stenges for båttrafikk

- Det er viktig å presisere at kanalen under alle omstendigheter vil bli stengt for båttrafikk i hele anleggsperioden, det vil si rundt to år, uansett hvilke byggemetoder man velger. Dette skyldes faren for uhell mens arbeidene pågår, sier Jyar Dara.

Ja, at den stenges under byggeperioden kan jeg skjønne, hvis det blir vedtatt, men jeg har jo lest at det har vært tanker om permanent stengning også.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg begått en ny video, nemlig oppsummeringen fra båtsesongen 2023. Den ble lengre enn jeg hadde tenkt, og jeg har til og med kuttet i den tre ganger, men likevel ble den ganske lang...

 

Jeg fant også ut under redigeringen (som bokstavelig talt har vært venstrehåndsarbeide de siste dagene) at jeg i fjor tok mange flere bilder enn videokutt, så dette er en god blanding! Hopper litt brått her og der, og har også gjort noen redigeringsblemmer med et par bilder som kommer i feil rekkefølge samt flere steder hvor bakgrunnsmusikken overdøver det lille som blir sagt av meg på noen videokutt, men jeg orker ikke å bale mer med den nå!

 

Legger ikke denne ut på båtbloggen min før søndag formiddag, så dette er en liten førpremiere...

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 15 timer siden:

 

Legger ikke denne ut på båtbloggen min før søndag formiddag, så dette er en liten førpremiere...

Underholdene, flotte scener, fin bakgrunnsmusikk veldig mange steder du har besøkt - skulle bare ønske at du hadde fortalt litt mer om hvor du var de forskjellige stedene (skrevet for ikke å ødelegge for den flotte musikken?). TAKK for titten :thumbsup: :sailing:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

tom Cognac skrev 7 minutter siden:

Underholdene, flotte scener, fin bakgrunnsmusikk veldig mange steder du har besøkt - skulle bare ønske at du hadde fortalt litt mer om hvor du var de forskjellige stedene (skrevet for ikke å ødelegge for den flotte musikken?). TAKK for titten :thumbsup: :sailing:

Takk for hyggelige ord! Du har rett når det gjelder de stedsnavnene - jeg hadde jo tenkt å gjøre det egentlig, mulig jeg lager en ny versjon når hendene er bedre!

 

Hyggelig at du likte bakgrunnsmusikken, den har jeg laget selv ved å kombinere ferdige loops.

Link to post
Share on other sites

Herlig video! Hadde tenkt å se litt om gangen….. Men det ble hele med en gang!😃😃😃

Hvilket program bruker du? Og hva lager du musikken med?

Og hvor er dette?😁😁

IMG_5609.png.748ee1c2c7477e583b1c338652f08dd4.png

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 1 time siden:

den har jeg laget selv ved å kombinere ferdige loops.

:crazy: jeg er egentlig "idiot" på data - hva er "loops"? :smiley: Hvilket redigeringsprogram bruker du? Jeg vurderer å kjøpe meg et videokamera (go pro eller noe sånt - er litt fasinert av at go pro kan filme under vann), men jeg er fullstendig blank mht videoredigering på pc :headbang: Tar gjerne imot tips :wink:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 1 time siden:

Og hvor er dette?😁😁

IMG_5609.png.748ee1c2c7477e583b1c338652f08dd4.png

 

tom Cognac skrev 1 time siden:

- det lurte jeg også på :smiley:

 

Dette er Eidekanalen på Hidra. Har en minutt-for-minutt-video da jeg gikk den motsatt vei i 2020: Den er redigert i Imovie på mobilen og lastet opp i litt dårligere kvalitet enn årets video.

 

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 2 timer siden:

Herlig video! Hadde tenkt å se litt om gangen….. Men det ble hele med en gang!😃😃😃

Hvilket program bruker du? Og hva lager du musikken med?

Og hvor er dette?😁😁

IMG_5609.png.748ee1c2c7477e583b1c338652f08dd4.png

 

tom Cognac skrev for 2 timer siden:

:crazy: jeg er egentlig "idiot" på data - hva er "loops"? :smiley: Hvilket redigeringsprogram bruker du? Jeg vurderer å kjøpe meg et videokamera (go pro eller noe sånt - er litt fasinert av at go pro kan filme under vann), men jeg er fullstendig blank mht videoredigering på pc :headbang: Tar gjerne imot tips :wink:

 

Selve videoen er klippet og redigert med iMovieappen på iPhone. Filming og bilder er gjort med min iPhone. Så er fila lagt over på PCen der jeg har lagt på musikk og tekst. Vanligvis bruker jeg Pinnacle Studio til alt etterarbeide, men den stasjonære PCen min begynner å bli noen år gammel, og har ikke nok minne, så redigeringen går veldig langsomt. Derfor er ferdiggjøringen denne gangen gjort med et program som heter Movavi Video Editor, som jeg har lastet ned på nett og valgt å betel 169 kroner for (månedsbetaling). Må bare huske å stoppe abonnementet før neste måned starter... I alle fall hvis jeg ser at jeg ikke skal bruke det på en stund... 

 

Fordelen er at det er et lettere program som bruker mindre minne enn Pinnacle, så den stasjonære PCen min klarer å henge med! Jeg får dessverre ikke utvidet minnet på den, så enten får jeg legge over Pinnacle på den bærbare PCen - som har bedre ytelse og mer minne enn den stasjonære, eller så får jeg kjøpe en ny stasjonær...

 

Som sagt har jeg brukt iPhone til å filme og ta bilder på videoen, men jeg har tidligere brukt GoPro - har undervannshus til det, men har ikke prøvd det ennå. Har faktisk ikke brukt dedt på noen år, så skal se om jeg finner det. Det er en ganske tidlig utgave, tror det er GoPro 3...

 

Når det gjelder musikken så bruker jeg en nettjeneste som heter Soundtrap. Der kan man velge blant mange ferdiginnspilte "loops" - som enkelt forklart er små, korte bruddstykker med gjentagende mønstre, som en trommebeat, et bassløp, eller noen piano/gitar-akkorder. Disse settes deretter sammen og danner en låt, som ikke nødvendigvis behøver å være repeterende, slik som mesteparten av den bakgrunnsmusikken jeg har laget er, men ved å skifte på loops kan man legge inn en annen rytme/et trommefill osv. Som bakgrunnsmusikk er det jo helt OK at det er litt repeterende, men med litt forskjell instrumentering innimellom for å variere litt.

 

IMG_7608.jpg.66e675866b027ab6e456ed4db157cefe.jpg

Jeg spiller jo trommer selv, så jeg begynner gjerne med å lete meg fram til en trommegroove/beat som jeg synes passer, så legger jeg på en bass osv. Når det gjelder bass,gitar og piano/synth må man også passe på å velge riktig toneart, slik at de enkelte instrumentene passer sammen, men alle slike loops er gjerne merket med toneart, så det går greit. Så kan man også velge å justere tempo og også toneart under redigeringen.

 

Man kan også mikse de forskjellige loopsene, slik at noen instrumenter kommer litt i bakgrunnen i lydbildet, eller motsatt. Siden jeg er trommis selv, så har jeg vel en tendens til å mikse trommer og bass ganske høyt i lydbildet... :giggle: I en av låtene på videoen er det også to gitarer, der jeg har lagt den ene mest i venstre høytaler og den andre mest i høyre. Slike ting synes jeg det er morsomt å holde på med. Med vilje lager jeg også for det meste ganske rolige/mid-tempo låtsnutter, da jeg synes det passer best til slike videoer.

 

Jeg betaler kun for et basisabonnement på denne tjenesten, tror det er 129 i måneden, betaler jeg mer får jeg adgang til mange flere loops, men det har jeg ikke sett som nødvendig. Jeg prøver imidlertid å være nøye med å ikke velge noe jeg har brukt før. Synes det er morsomt å holde på med sånt.

 

Jeg begynte med dette etter at jeg hadde lastet opp en video til YouTube der jeg hadde lagt på Fleetwood Macs "Albatross", men da kuttet YouTube lyden på videoen siden låta ble gjenkjent som rettighetsbelagt musikk.

 

På dette lille videokuttet har jeg faktisk brukt et opptak fra en jam i øvingslokalet fra en veldig tidlig utgave av bandet mitt. Jeg er forhåpentligvis blitt litt bedre på trommer siden da! eller kanskje ikke, ettersom jeg fortsatt hadde to ben da!:giggle: Jeg har mange øvingsopptak med mitt nåværende band også, men det er mer rockete, så jeg tror ikke de opptakene kan brukes til båtvideoer...

 

 

En oversikt over de forskjellige videoene jeg har lagt ut finnes her: https://pequod.nesodd1.no/?page_id=6474

 

 

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 3 minutter siden:

Nå ble jeg imponert, har du skrevet dette innlegget kun med venstrehånden? 

Jepp, det tok en stund! :lol: Høyrehånda kan for tiden kan for tiden ikke en gang brukes til å pusse tenner med! Fikk skrevet ferdig innlegget før eksen (som er hjelpepleier) kom for å bytte bandasje! Nå har jeg tatt smertestillende ettersom hånda/såret har begynt å verke igjen etter "behandlingen"...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...