Jump to content

Bergtatt på tokt - 2024


Pequod

Recommended Posts

Prøvde meg på litt kalesjevask isted. Ikke det lureste jeg gjorde...

 

Båten ligger jo på siden til @Chilli Solbris, og da kan man ta en teleskopbørste og skrubbe og vaske kalesjen mens jeg står på dekket til Storebroen. 

 

Kalesjen ser litt bedre ut etter "kattevasken", men må nok av og skrubbes for hånd. Jeg tok en to-tre omganger i håp om å få vekk det verste (måkeskit), men oppdaget raskt at jeg ikke klarte å holde særlig godt på skaftet og ikke klarte å presse børsten hardt nok, nettopp på grunn av problemene med hendene mine som nevnt tidligere i tråden.

 

Jeg burde jo tenkt på det før, jeg har måttet kutte ut å øve på trommer også siden jeg ikke klarer å holde stikkene i lengre tid av gangen uten smerter og nummenhet, og selvsagt skjedde det også når jeg skulle holde rundt børsteskaftet!

 

Men etter at jeg hadde spylt kalesjen grundig og gikk tilbake om bord, så kom smertene i begge hendene for fullt. Måtte ta smertestillende og legge meg nedpå litt. 

 

Så jeg må nok kalle ut ungene når båten skal på land når jeg er hjemme igjen, for å få vasket båten og polert den. Mulig jeg klarer å klatte litt bunnstoff, men hvis det er mye som skal gjøres må nok de ta den støyten også...

 

Men noe må de jo gjøre for å få lov til å være med på båttur!

 

Tror det holder med skriving for i dag.

 

6edc2a6e-e50d-47ed-b1b9-f894d332577b.jpg.a6a2c6bbcd4b1af6771d13fb4579f23c.jpg

Link to post
Share on other sites

Ikke så mye å melde fra den sykmeldte skipper her jeg fremdeles ligger i elva i Fredrikstad på utsiden av @Chilli Solbris.

Storebro-skipperen har holdt glassfiberkurs i helga, og jeg har slappet av i et fint, men kjølig vårvær.

 

437939195_10159587920267032_1342159645903693924_n.jpg.a564dbd0882ff8c15d5b76bed662c41f.jpg

 

Har vært på to nye besøk i Gamlebyen i helga, og sett på både modelljernbanesenteret og Fredrikstad museum, begge verdt et besøk, selv om jeg synes det var litt for få tog i gang på førstnevnte...

 

437968324_10159586846342032_1458495595610343591_n.jpg.11872d490bf730c02f97411a28120eb5.jpg

 

I dag er det vel planen at naboskipperen skal hjelpe meg med å rette ut en bøy jeg fikk på styrbord rekke i fjor, samt anskaffe et nytt startbatteri. Temperaturen er for kjølig til at det kan foretas noe glassfiberstøping nå.

 

438730515_10159587919232032_8704767041665213540_n.jpg.8381bd38ec040f04e224dde33ac55836.jpg

 

Selv har jeg klart å gjøre noen småting om bord, og i går tok jeg litt Hugos på to av fenderne for å få dem litt penere. Det gikk forsåvidt greit, men gnikkingen med en fuktig fille på et par fendere var nok til å gi meg både smerter og nummenhet i de forbaska hendene igjen! Men jeg har uansett tenkt å ta den siste! 

 

Må kjøpe tre nye ettersom jeg mistet en fender i vinter, pluss at en annen er ødelagt. Kjøper jeg tre til å ha på styrbord side så har jeg tre av samme slag på hver side. Så slipper jeg å bytte og skifte hele tiden. Jeg har jo flere, men synes det er greit å ha de faste i samme størrelse.

 

438712295_10159586846022032_1040951797182006925_n.jpg.b0123a0bf43ef2210b5da62bca17c0f8.jpg

 

Jeg blir nok liggende her til helgen, regner jeg med. Sykmeldingen går ut denne uka, men jeg regner med at den blir forlenget, antakelig ut mai i første omgang. Jeg må inn til Oslo fredag formiddag, så jeg tenker det er greit å ligge her, da det er enkelt å ta toget. Har en avtale, pluss at jeg trenger å hente litt mer klær og medisiner.

 

Jeg har nemlig bestemt meg for at jeg rett og slett skal fortsette på turen jeg er ute på nå, altså være på båttur ut mai måned. Kanskje til og med lenger? Hvorfor skal jeg dra hjem nå, når jeg kan kose meg i båten? Og jeg har heldigvis jobbens velsignelse til å dra på båttur selv om jeg er sykmeldt. De har forståelse for den frustrerende situasjonen jeg er i.

 

Jeg er jo i fin form ellers, det er bare hendene som er ubrukelige, og det er ikke noe annet arbeid jeg kan utføre på jobben uten å bruke hendene! Og siden det er lang ventetid på operasjon, så er det ikke noe annet å gjøre.

 

Muligheten til fem nye uker på båttur hjelper i alle fall på humøret! :giggle:

 

438805988_10159587919752032_2994754403304681435_n.jpg.5682f2d76a81d78ff91b689f0ef13147.jpg

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 57 minutter siden:

Det ble fint :thumbsup:  Hva skulle vi gjort uten BP :flag_bp:

Ps: Det er ikke så veldig lenge siden han som hjalp deg var frustrert og i samme situasjon :wink: 

 

Kommer aldri til å kaste rettebukken!😁😁😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 11 timer siden:

Jeg er jo i fin form ellers, det er bare hendene som er ubrukelige, og det er ikke noe annet arbeid jeg kan utføre på jobben uten å bruke hendene! Og siden det er lang ventetid på operasjon, så er det ikke noe annet å gjøre.

Bruker du støtteskinne om natten?

https://www.nordicfoot.com/no/ortoser-og-stotte/handleddsstotte-med-skinnekarpaltunnelsyndrom.html

 

Jeg brukte en som ligner denne mens jeg ventet på operasjon og det hjalp mye!

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 16 timer siden:

Kommer aldri til å kaste rettebukken!😁😁😁

 

... vel, om du skal ha den ombord, sammen med dreibenken og fresen som du lovpriste tidligere, så blir det kanskje vanskelig å klassifisere interiøret ombord som 'minimalistisk' lenger ... Tror du bør holde deg litt unna @Komodo framover ... 😂😂🤣

Link to post
Share on other sites

Gerhard skrev for 9 timer siden:

Bruker du støtteskinne om natten?

https://www.nordicfoot.com/no/ortoser-og-stotte/handleddsstotte-med-skinnekarpaltunnelsyndrom.html

 

Jeg brukte en som ligner denne mens jeg ventet på operasjon og det hjalp mye!

Ja, skinne skal prøves. Men har lest at det hjelper mest med å dempe smertene, og ikke så mye med nummenheten, som er det største problemet. Hva er din erfaring?

Link to post
Share on other sites

Bonus skrev for 1 time siden:

 

... vel, om du skal ha den ombord, sammen med dreibenken og fresen som du lovpriste tidligere, så blir det kanskje vanskelig å klassifisere interiøret ombord som 'minimalistisk' lenger ... Tror du bør holde deg litt unna @Komodo framover ... 😂😂🤣

 

Komodo skrev 1 time siden:

:lol: :lol: :lol: 


Kan jo alltids innrede lugaren foran som verksted! :giggle:

Link to post
Share on other sites

Bonus skrev for 1 time siden:

 

... vel, om du skal ha den ombord, sammen med dreibenken og fresen som du lovpriste tidligere, så blir det kanskje vanskelig å klassifisere interiøret ombord som 'minimalistisk' lenger ... Tror du bør holde deg litt unna @Komodo framover ... 😂😂🤣

😂😂😂🤣🤣🤣

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 13 minutter siden:

Ja, skinne skal prøves. Men har lest at det hjelper mest med å dempe smertene, og ikke så mye med nummenheten, som er det største problemet. Hva er din erfaring?

Jeg ble liggende våken om natten fordi det var vondt. Det hjalp denne skinnen mot.

Jeg kan ikke huske at jeg var så mye plaget av nummenhet om dagen.

 

Det er noen år siden jeg opererte høyre hånd. Nå begynner venstre litt. Jeg må vel snart begynne å lete etter skinnen.

 

Det er rart hvor mye innvirkning en sånn fillesak har.

Link to post
Share on other sites

Gerhard skrev 29 minutter siden:

Jeg ble liggende våken om natten fordi det var vondt. Det hjalp denne skinnen mot.

Jeg kan ikke huske at jeg var så mye plaget av nummenhet om dagen.

 

Det er noen år siden jeg opererte høyre hånd. Nå begynner venstre litt. Jeg må vel snart begynne å lete etter skinnen.

 

Det er rart hvor mye innvirkning en sånn fillesak har.

Jeg har vondt (knivstikkende smerter) i håndledd, spes. høyre, men også noe i venstre, er ikke kontinuerlig, men kommer ved "noe" belastning (les: jobbing på båt??? :yesnod:) og nummenhet/prikking , har hatt det i flere år nå, min lege sier at dette er artroser, det kan opereres - men da med avstivning av håndleddet :worry: noe jeg ikke er interessert i. Han sier at beste medisinen da er 1000mg Paraset (som ikke er helt bra for nyrene så vidt jeg husker) en annen medisin er noe som heter Vimovo, en depottablett som fungerer helt suverent, men kan kun brukes i korte perioder. Både 1000mg Paraset og Vimovo er reseptbelagte. Men som legen min også sier (relatert til min alder, blir 76 år): en eldre pasient som ikke har vondt noe sted er enten en veldig god løgner - eller så er han død! God bedring :thumbsup:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Gerhard skrev 53 minutter siden:

Jeg ble liggende våken om natten fordi det var vondt. Det hjalp denne skinnen mot.

Jeg kan ikke huske at jeg var så mye plaget av nummenhet om dagen.

 

Det er noen år siden jeg opererte høyre hånd. Nå begynner venstre litt. Jeg må vel snart begynne å lete etter skinnen.

 

Det er rart hvor mye innvirkning en sånn fillesak har.

Ja, det er frustrerende når man ellers er i fin form. For meg er nok nummenheten det verste, siden jeg jobber som journalist og sitter og skriver hele tiden, gjerne med et tidspress. Da passer det dårlig å miste følelsen i fingrene!

 

Smertene har ikke vært et veldig stort problem for meg ennå, det er mest ubehagelig, men det kommer av og til verre smerter, slik at jeg har hatt problemer med å sove, sånn som deg. Har prøvd både Paracet og Ibux uten nevneverdig bedring, og har fått Lyrica av legen, uten at jeg synes det har virket spesielt bra.

 

tom Cognac skrev 15 minutter siden:

Jeg har vondt (knivstikkende smerter) i håndledd, spes. høyre, men også noe i venstre, er ikke kontinuerlig, men kommer ved "noe" belastning (les: jobbing på båt??? :yesnod:) og nummenhet/prikking , har hatt det i flere år nå, min lege sier at dette er artroser, det kan opereres - men da med avstivning av håndleddet :worry: noe jeg ikke er interessert i. Han sier at beste medisinen da er 1000mg Paraset (som ikke er helt bra for nyrene så vidt jeg husker) en annen medisin er noe som heter Vimovo, en depottablett som fungerer helt suverent, men kan kun brukes i korte perioder. Både 1000mg Paraset og Vimovo er reseptbelagte. Men som legen min også sier (relatert til min alder, blir 76 år): en eldre pasient som ikke har vondt noe sted er enten en veldig god løgner - eller så er han død! God bedring :thumbsup:

 

Det var noe slikt jeg tenkte først også, men jeg har vært til en nevrologisk utredning som viste at jeg har karpaltunnelsyndrom, som er noe helt annet. Det er noen nerver som sitter i håndleddet som har kommet i klem, derav problemene. Verst på høyre hånd, moderat på venstre. Så jeg har fått henvisning til operasjon.

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 41 minutter siden:

Det var noe slikt jeg tenkte først også, men jeg har vært til en nevrologisk utredning som viste at jeg har karpaltunnelsyndrom, som er noe helt annet. Det er noen nerver som sitter i håndleddet som har kommet i klem, derav problemene. Verst på høyre hånd, moderat på venstre. Så jeg har fått henvisning til operasjon.

sÅ bra :thumbsup: I 2005 hadde jeg et akutt hjerteinfarkt, legene på både Ullevål og Feiring gikk inn i pulsåra i høyre hånd(ledd), kanskje det har resultert i noe av årsaken til at jeg har vondter (karpaltunnelsyndrom???), jeg har time til halvårlig sjekk hos legen min i midten av neste måned - skal be ham sjekke syndromet - om jeg kan ha noe sånt! Hadde vært FLOTT om vondtene mine kan opphøre ved hjelp av en operasjon :thumbsup: :yesnod: kanskje også vurdere å få bytta kneledd snart - det har plaga meg i noen år nå, høyre kne er ikke bra :headbang:  men jeg er ikke en god løgner - og ikke er jeg død heller - enda :lol:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Som jeg skrev tidligere så regnet jeg med å bli sykmeldt videre, og det har jeg blitt. I første omgang til 26. mai.

 

Så da blir det som sagt en lengre "ferietur" ut av dette og ikke bare en åtte dagers tur, som jeg opprinnelig planla.

 

Så får pussing og polering og bunnstoffing og slike ting skje når jeg er tilbake i hjemmehavna i slutten av mai/begynnelsen av juni. Da er vel uansett det verste trøkket på båthavnas kran over, og da skal ungene kommanderes ut!

 

Jeg klarer som sagt å holde et ratt - så da er det håp! Jeg tøffer heldigvis av gårde i moderat kosefart, så jeg har ikke noe behov for å holde hardt/gripe hardt rundt rattet. Jeg merker jo både ubehag og nummenhet når jeg har holdt rattet en stund, men klarer meg fint, bedre enn når jeg sitter og skriver.

 

Nå skal jeg prøve å koble ut så mye som mulig i ukene framover, tror ikke det blir noe stort problem!

Link to post
Share on other sites

Fikk en overraskende melding i går, jeg skal få operasjon allerede til uka! Kom nesten som et sjokk ettersom det fra henvisningen fra nevrologen bare sto at jeg hadde rett til operasjon før 12. august!

 

Siden 2. mai er en inneklemt dag, regner jeg nesten med at de har fått en avlysning og at jeg vant i lotteriet!

 

Etter alt å dømme blir jeg uansett sykmeldt ut den perioden jeg allerede er sykmeldt, og de tre siste jobbdagene mine i mai har jeg tatt ut ferie fra før av, så planene mine om å fortsette på båttur står ved lag.

 

Men det blir en liten endring av planene til uka, regner med at jeg drar til Koster/Strömstad før jeg tøffer tilbake til Fredrikstad og lar @Chilli Solbris passe på båten...:giggle:

 

Kan jo ikke bruke høyrehånda til noe fornuftig etter operasjonen, så jeg får se det litt an, og se om den hemmer meg såpass at jeg heller bør dra hjemover...

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 6 minutter siden:

Fikk en overraskende melding i går, jeg skal få operasjon allerede til uka! Kom nesten som et sjokk ettersom det fra henvisningen fra nevrologen bare sto at jeg hadde rett til operasjon før 12. august!

 

Siden 2. mai er en inneklemt dag, regner jeg nesten med at de har fått en avlysning og at jeg vant i lotteriet!

 

Etter alt å dømme blir jeg uansett sykmeldt ut den perioden jeg allerede er sykmeldt, og de tre siste jobbdagene mine i mai har jeg tatt ut ferie fra før av, så planene mine om å fortsette på båttur står ved lag.

 

Men det blir en liten endring av planene til uka, regner med at jeg drar til Koster/Strömstad før jeg tøffer tilbake til Fredrikstad og lar @Chilli Solbris passe på båten...:giggle:

 

Skal jo ikke bruke høyrehånda til noe fornuftig etter operasjonen, så jeg får se det litt an, og se om den hemmer meg såpass at jeg heller bør dra hjemover...

Det er greit med en lettbåt når jeg skal med noen kollegaer til Fjällbacka!😂😂😂

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg ligget så lenge i Fredrikstad at det snart gror mose på skipperen og skjell og alger under båten! :giggle:

 

Men sånn er det blitt på grunn av diverse omstendigheter.

 

I dag skal @Chilli Solbris hjelpe meg med et par småting og så var planen å tøffe over til Koster/Strömstad før jeg skulle tilbake til Fredrikstad og legge meg her igjen for å ta toget til Ski på torsdag til operasjonen.

 

Men båtlivet er jo avhengig av været i ganske stor grad, og i dag frister det ikke så mye å dra utpå, mens i morgen er det meldt opp mot 16-17 m/s lenger sørover. Det frister enda mindre...

 

Jeg vil ikke risikere å miste operasjonen i tilfelle jeg blir liggende værfast, selv om både tirsdag og onsdag ser bra ut.

 

I tillegg er jeg litt usikker på hvor mye belastning høyrehånda egentlig tåler i dagene etter operasjonen. Jeg skal blant annet holde den høyt i 48 timer etterpå...

 

Og jeg trenger jo hender til det meste om bord, til fortøyninger, til å holde meg når jeg skal ut og inn av båten osv. Jeg har jo allerede balanseutfordringer på grunn av protesen og manglende tær, og med kun venstrehånden brukbar så ser jeg at det kan bli litt problematisk med en høyrehånd som kanskje bare fungerer 10 prosent?

 

Jeg har derfor - etter en god natts søvn - landet på den konklusjonen at jeg blir her i Fredrikstad til tirsdag og deretter setter kursen hjemover, rett og slett.

 

Da kan jeg se an utviklingen etter operasjonen og vente med å dra utpå til jeg føler at det er greit. Jeg har fortsatt hele mai til disposisjon, og skal ikke på jobb før 2. juni, så det vil bli minst tre ukers tur når jeg setter i gang.

 

I går fikk jeg tatt en ny tur ut til Isegran og sett litt på de gamle skutene. Har kommet et nytt svært drog der etter at jeg var der for to år siden, som ser ut til å gjennomgå en solid rehabilitering! Imponerende håndverk dette!

 

438837314_10159596714242032_8353063096326771846_n.jpg.a9720292f1cc180e23b2364f47699707.jpg

 

440763217_10159596714287032_8352930968276698592_n.jpg.3384bcf4bcc8f616759bb862333392ed.jpg

 

438808675_10159596714197032_5489913829976791924_n.jpg.63206d4e95fc53655ac560b161290d64.jpg

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Det var greit å få byttet forfilteret ditt også. Tror det er tre år siden vi byttet sist. Og så mye som du farter rundt er det greit med nye filter. Nå skal det sies at det ikke var mye skit i dieselen!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev On 23.4.2024 at 15.18:

Jeg merker jo både ubehag og nummenhet når jeg har holdt rattet en stund, men klarer meg fint, bedre enn når jeg sitter og skriver.

For mange hadde det vært den perfekte unnskyldningen for å rive i en autopilot :giggle:
Kanskje noe man burde få på "blå resept"?

Link to post
Share on other sites

I dag er det faktisk nøyaktig fem år siden jeg hentet Tresfjorden i Horten. Båten hadde blitt min offisielt noen dager før, men vi fikk ikke hentet den før den 29.

 

844233D0-A92B-40AC-97DE-8F17F69D25E8.jpeg.32b4829d452e5bcc1f82b2aa08f38697.jpeg

 

Med meg på turen hadde jeg eks-rederinnen og @Chilli Solbris - som jo hadde hatt samme type båt tidligere. Noen dager før hadde @liberty vært med for å se på båten - og ga tommelen opp for motoren. Og Nanni-en har ikke sviktet så mye som et sekund i løpet av disse fem årene.

 

Vi stakk innom og hilste på @Bonus på henteturen!

 

E2162300-4D5D-447D-9F5B-1B6CA6DCD0DD.jpeg.02db1fc8be6cbfd8091e2ba6a26bb465.jpeg

 

Siden da har jeg fått totalt 356 turer med båten, og hatt 437 overnattinger om bord. Det bør vel være godkjent bruk?

 

F1E45B96-95DA-4A7E-A482-32A23959CDD8.jpeg.a655c1bbb1369e8c98d777450ba20de3.jpeg

 

Jeg har vært helt til Bud i Møre og Romsdal (bildet over) med den, en utkjørt distanse (inkludert alle omveier!) på 687,6 nautiske mil fra hjemmehavna på Nesodden, og helt til Vrångö i Sverige (bildet under) – 174,9 nautiske mil fra Oksval med den ruta jeg valgte.

 

543F560B-E4B6-4E2D-BA79-7734D0022C03.jpeg.7ca604c699ed44e559f1b2b141f590de.jpeg

 

Jeg har ikke akkurat nå det totale antall nautiske mil jeg har gjennomført (det må jeg sette meg ned og regne ut), eller hvor mange motortimer Nogva Nanni-en har gått (motortimetelleren virker ikke lenger), så det får være til en annen gang. 

 

Jeg vil vel dog regne med at jeg har passert 3000 motortimer med god margin. Motoren hadde 635 timer på seg da jeg kjøpte båten, og jeg passerte 2000 timer ved Lysekil i 2022 – like før displayet ga seg!

 

Så at den har blitt brukt mye og gitt meg mye glede, er det ingen tvil om!

 

Får kanskje spandere på meg et kakestykke på land senere i dag?

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...