Jump to content

Bergtatt på tokt - 2024


Pequod

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

Skipperen er ute på tur igjen, og siden jeg fredag ble sykmeldt ut måneden, så kan det hende den blir litt lenger enn det jeg opprinnelig hadde planlagt...

 

Vi får se på formen, men sykmeldingen er av det slaget at jeg fortsatt kan dra på båttur, så istedenfor å sitte hjemme og glane i veggen, så velger jeg å ta meg en tur utpå!

 

437773215_10159577570967032_6362987973535509736_n.jpg.d87faaccdc8dab44d9a99b84abf6a666.jpg

 

Hovedmålet med dette toktet er dog å komme meg til Engelsviken der båten - eller rettere sagt motoren - skal få en ordentlig sjekk, olje- og filterskift og ny sjøvannspumpe. Deretter er planen å besøke @Chilli Solbris som skal støpe litt glassfiber til vindusluka i baugen slik at forkabinen kan bli tett.

 

Og deretter blir det vel rett og slett litt rekreasjonsopphold på sjøen i noen dager... Kan dog ikke være på tur hele måneden siden jeg har timeavtaler å gjøre unna etter hvert, men det blir vel i alle fall kanskje til neste helg?

 

437141708_10159577571367032_3518982757923090878_n.jpg.7bbe5e1513aa9cbeb548cb46ccade1c2.jpg

 

Turen startet i går, det ble en kort etappe til meg å være, til Drøbak der jeg skulle på et treff med jobbkolleger. Av den grunn var det mest hensiktsmessig å legge til i gjestehavna i Drøbak, selv om den vel er en av landets verste...

 

Den ville vært veldig fin om de hadde anlagt en molo der de såkalte bølgebryterne ligger ut mot sundet, for de bølgene som kommer når Kielferga og dens like passerer, er farlige. Har jo selv sett båter som har fått skader på grunn av dette.

 

437926337_10159577571567032_270233920978062673_n.jpg.f91b4c71b1f3051f299be3bc0582bf42.jpg

 

Men siden jeg er klar over dette fendret jeg i alle fall så godt jeg kunne, og kunne ved selvsyn konstatere at det holdt når båten gynget som en dupp etter at Kielferga hadde passert. Og da mener jeg at jeg la meg på den beste plassen jeg kunne ha lagt meg på for å unngå skader.

 

Det er sju år siden jeg var der sist, og jeg skjønner hvorfor! 337 kroner måtte jeg betale for å ligge der, jeg skulle egentlig ha fått betalt det tredobbelte av kommunen for å benytte havna! Neste gang tror jeg heller at jeg legger meg godt i le ved Gylteholmen for eksempel, og heller tar uleiligheten det er å komme meg derfra. Jeg skulle uansett ikke noe i sentrum.

 

437909418_10159577571137032_495452188999415558_n.jpg.c900bec27b09b2ed234ab2b71d101e43.jpg

 

Rakk å ta meg en titt i nabolaget før jobbfesten, og kikket på Seiersten Skanse og noen av bygningene til Follo Museum, og var tilbake i båten litt etter klokka 22.

 

437846219_10159577571312032_1610749122352546752_n.jpg.2cd14a49946ff46423454e68ef82859e.jpg

 

437880981_10159577571527032_5676233327923880889_n.jpg.087c4f7478e86249edbc488312061625.jpg

 

Stod veldig tidlig opp i dag - faktisk før klokka 6 på morgenen! - for å komme det litt dårlige været som var meldt i forkjøpet. Tok en rask tur bort til båtforeningen for å tanke litt (16,82), og dro deretter videre til Moss.

 

Som dere vel ser av bildene har ikke båten fått vårpussen ennå - i hjemmehavna er vannet ikke slått på over alt ennå, så det får vente til jeg er tilbake. I det minste er krana snart klar til bruk, så da blir det løft og bunnstoffing i år.

 

437944815_10159577571467032_598577374249686632_n.jpg.f07e648743826ffa6d67e513d46d931e.jpg

 

Her låner jeg som vanlig plass av @Bonus, og fikk et hyggelig gjensyn med ham, årets første, men neppe siste! Jeg skal opp igjen like tidlig i morgen siden jeg skal være i Engelsviken klokka 8 i morgen tidlig, så derfor skal jeg straks legge meg.

 

Det ser kanskje ikke sånn ut på bildet under, men det blåste etter hvert ganske så heftig også her, så jeg er glad jeg valgte å dra fra Drøbak tidlig.

 

IMG_7102.jpg.ad496b709071cc7dcc6c29cd44abc06e.jpg

 

Resten av turen kommer jeg nok til å sove litt lenger om morgenen, hvis da ikke værmeldingene vil noe annet!

 

IMG_7115.jpg.6533852007bf245701ca1f844fdb12eb.jpg

 

Dog er det mulig at jeg ikke får skrevet så mye som jeg vanligvis gjør, ettersom sykmeldingen min er på grunn av noe som heter karpaltunnelsyndrom, som kort sagt skyldes nerver i håndleddene som har kommet i klem.

 

Det gir meg smerter i de tre midterste fingrene og i håndbaken, men også at hendene mine fort blir numne og følelsesløse, slik at jeg må ta meg hyppige pauser i skrivingen.

 

Det rimer dårlig med at jeg jo lever av å skrive, og siden det ikke hjelper med langvarig hvile - smertene og nummenheten kommer like fort tilbake selv med mye hvile - så kan jeg rett og slett ikke utføre jobben min på en nyhetsdesk der det gjerne kan gå en kule varmt innimellom og mye må gjøres på kort tid.

 

Så jeg skal henvises til operasjon - som det er rundt tre måneders ventetid på! Om det betyr at jeg må sykmeldes fram til da får jeg ta en samtale om med legen og jobben senere denne måneden...

 

Jeg får trøste meg med at jeg i det minste fortsatt kan holde i et ratt - selv om jeg må ta noen pauser da også! Under dette innlegget har jeg måttet ta hyppige pauser, så nå er det slutt for i dag!

 

IMG_7108.jpg.183336960c1cea2c0710c09604d5555a.jpg

Link to post
Share on other sites

Kjedelig når skrivehendene ikke helt vil være med på laget ja. Får håpe de midlertidig kan konvertere til båthender da. Å at du får noe gode dager der. Ser jo faktisk lovende ut så langt. God tur til Bergtatt og Pequod

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev for 1 time siden:

Kjedelig når skrivehendene ikke helt vil være med på laget ja. Får håpe de midlertidig kan konvertere til båthender da. Å at du får noe gode dager der. Ser jo faktisk lovende ut så langt. God tur til Bergtatt og Pequod

Ja, det er jo ikke så mye jeg får gjort med det, men så lenge de kan brukes til å holde rattet, så puster jeg med magen! :giggle:

Link to post
Share on other sites

Kjedelig med sykemelding, Pequod, men du er jo rette mannen til å få gjort noe positivt ut av det. Skjønner at du kanskje ikke kan skrive så mye om turene, men legg ut noen korte setninger og masse bilder. God bedring og god tur videre!

Link to post
Share on other sites

Kort etappe i dag også, kun fra Moss til Engelsviken. Var her faktisk nøyaktig klokka 8! 

 

IMG_7120.jpg.772784228d1ea3e7ab71e542c4fdb84b.jpg

 

Nå holder mekaniker Morten på i båten og skal sørge for at motoren får litt TLC! 

 

Jeg tar bussen til Fredrikstad etter hvert og har tenkt å ta byferga over til Gamlebyen og rusle litt rundt der. Har ikke vært der siden jeg var på kurs da Institutt for journalistikk fremdeles holdt til der, og det må vel være nærmere 20 år siden, minst!

 

Etterpå blir det vel en tur til en viss Storebro som ligger i elva, tenker jeg...

 

Det kommer til å ta noen timer å få gjort alt som skal gjøres om bord, så jeg drar ikke tilbake før Morten ringer og sier han er ferdig!

 

IMG_7121.jpg.c2f60afaf5ea82873680ebac2ead7fb1.jpg

Link to post
Share on other sites

larsand skrev 46 minutter siden:

God bedring. Håper ikke de fine turskildringene dine blir altfor amputert.. men hør på kroppen å ta det med ro

 

 

Sjøstein skrev 1 time siden:

Kjedelig med sykemelding, Pequod, men du er jo rette mannen til å få gjort noe positivt ut av det. Skjønner at du kanskje ikke kan skrive så mye om turene, men legg ut noen korte setninger og masse bilder. God bedring og god tur videre!


Takk for det! Klarer vel ikke helt å slutte å skrive, men litt kortere må det nesten bli.

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 12 timer siden:

Skipperen er ute på tur igjen …

Her låner jeg som vanlig plass av @Bonus, og fikk et hyggelig gjensyn med ham, årets første, men neppe siste! Jeg skal opp igjen like tidlig i morgen siden jeg skal være i Engelsviken klokka 8 i morgen tidlig, så derfor skal jeg straks legge meg …


Hyppelig å treffe deg igjen, og se at du er i gang. Lykke til med operasjon av hånd og motor 👍👍

Link to post
Share on other sites

Kjipt med finga og sykdom. Har du prøvd dikteringsfunksjonalitet på telefonen?😄😄😁😁

Hyggelig dag i dag med en bortom båten til @Komodo.

Så får vi se hva morgendagen bringer!👍😃

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Hadde en fin dag i går ja, med å rusle rundt i Gamlebyen og deler av den jeg ikke kan huske å ha vært i før. Deretter besøk om bord i skuta til @Chilli Solbris og så et besøk på gamle trakter (der Bergtatt lå i 2022) og et hyggelig gjensyn med @Komodo.

 

Resten av dagen derimot...

 

Det begynte med at Engelsviken ringte meg og sa at motoren ikke startet. Etter hvert viste det seg at startbatteriet var kaputt. De satte inn et nytt, og da var alt OK. Trodde jeg.

 

Da jeg var tilbake i båten på kvelden, viste det seg nemlig at ingenting fungerte, det var ikke strøm på noe som helst. Så da tenkte jeg at de to forbruksbatteriene også var ødelagte!

 

Uansett veldig rart, etetrsom jeg ikke har hatt noe problem med batteriene fram til nå, og en test jeg gjorde i forrige uke på samtlige viste at de var godt oppladet og friske.

 

Når mekanikeren kommer om bord nå, så måler han de to forbruksbatteriene, og de er helt fine. Jeg lot laderen stå på i natt for å se om jeg fikk strøm i dag (noe jeg ikke har fått).

 

Så måler han det gamle startbatteriet nå, og det viser over 12V (det viste 2 i går!). Da jeg målte det i går kveld viste det 11,56V, men en CCA på 60 (i forrige uke lå den på 735).

 

Så de kaller inn elektrikeren som sjekket dette i går, for å finne ut hva som er galt. Kan det være hovedbryteren (som vel ble skiftet i 2022?) som har ryki?

 

(Kommer bilder  fra gårsdagen etter hvert, akkurat nå har jeg andre ting å tenke på!)

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev On 30.3.2024 at 20.15:

Denne lampa som du henger opp med magnet i kalesjetaket fungerer faktisk bedre enn jeg hadde trodd!

 

Bildet under er på full styrke.

IMG_6899.jpeg.4b23b1a2c2b6315d79aff7b55131f9c9.jpeg

 

Og dette på svak.

 

IMG_6900.jpeg.e3eefd978265da356713d4f28635cf8f.jpeg

Er du også fornøyd med fargen på lyset, er det veldig hvitt?

Hvor lenge varer batteriene?

Link to post
Share on other sites

Lars Hansen skrev 19 minutter siden:

Er du også fornøyd med fargen på lyset, er det veldig hvitt?

Hvor lenge varer batteriene?

Det gir et ganske hvitt lys, ja. Når det gjelder hvor lenge batteriene varer kan jeg ikke svare på det ennå! Men skal komme tilbake til det når jeg må bytte! Foreløpig har jeg brukt det bare to kvelder på full styrke, merker ingen forskjell ennå, i alle fall.

 

Jeg bruker vanlige batterier nå, men lampa kan også bruke oppladbare batterier, som kan lades mens de sitter i lampa, følger med kabel.

 

Kan for øvrig også henges på veggen, har et ordinært veggfeste/hull.

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 1 time siden:

Det begynte med at Engelsviken ringte meg og sa at motoren ikke startet. Etter hvert viste det seg at startbatteriet var kaputt. De satte inn et nytt, og da var alt OK. Trodde jeg.

 

Dette høres ut som en mekaniker som ikke helt skjønner hva han holder på med. Kan han ha løsnet en minuskabel da han holdt på? At han avskriver batteriet uten å ha målt direkte på det er heller ikke holdbart...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 12 timer siden:

Hyggelig dag i dag med en bortom båten til @Komodo.

 

Pequod skrev for 2 timer siden:

Deretter besøk om bord i skuta til @Chilli Solbris og så et besøk på gamle trakter (der Bergtatt lå i 2022) og et hyggelig gjensyn med @Komodo.

I lige så, det var hyggelig å treffes igjen! Denne gangen under noe roligere omstendigheter... Det kan se ut som om det blir båt på vannet snart for min del også :thumbsup:

 

Kos deg videre på turen din, og husk at hvis du trenger et rolig sted å ligge for natta når du er på Hvaler, så er det et par gjesteplasser på brygga i båthavna vår. Det er jo ingen fasiliteter, men det er i alle fall et lunt og rolig sted hvor du kan få hvilt ut :smiley: Trenger du å gå i butikk, så har Bunnpris på andre siden (Asmalsundet) beliggenhet helt ved vannet. Der har de handlebrygge du kan legge til ved.

Link to post
Share on other sites

Venter fortsatt på elektriker, han som kommer er hvis samme mann som jobbet med båten under dugnaden, så han skal jo kjenne ganske godt til opplegget om bord, for å si det slik!

 

@Chilli Solbris var om bord og målte litt. ingenting i veien med hovedbryteren, men det er noe som har skjedd og noe som fortsatt skjer. Det helt nye startbatteriet som ble satt inn i går ettermiddag var allerede nede i 10V! Han koblet minus fra batteriet, og kort tid etter var det oppe i over 11V.

 

Det gamle startbatteriet fra 2022 er nå oppe i 13,65V etter å ha stått og ladet siden i formiddag...

 

Erik tror noe har skjedd mens de jobbet med motoren og at det er noe derfra som trekker strøm. Siden det ikke er noe andre strømbrukere på startbatteriet, så må det jo være et eller annet der. Alt annet om bord går jo via forbruksbanken, og der er også alt OK med batteriene, bortsett fra at det ikke skjer noe når de skal slås på...

 

Fortsettelse følger...

Link to post
Share on other sites

larsand skrev 2 minutter siden:

Kan høres ut som hovedstrømsbryter som tuller.. hadde tilsvarende problem med forrige båt. Når jeg koblet meg forbi hovedstrømbryter så virket alt som normalt

Erik målte flere steder på hovedstrømbryteren og strøm gikk som normalt gjennom der. Mulig det er selve bryteren som slår på forbruksbanken som er ødelagt? Det var noe han ikke kom til og fikk målt, men jeg vet ikke hva det var.

 

Men det er jo noe som trekker strøm fra startbatteriet uansett! Og det er ikke noe som er koblet til det bortsett fra motor?

Link to post
Share on other sites

Da er elektriker her. Og vi er kanskje nærmere en løsning.

 

Det jeg helt hadde glemt er at det jo er montert hovedsikringer der forbruksbatteriene er. Hovedsikringen til forbruksbatteriet er gått, den er på 100A. Det forklarer nok at jeg ikke får noe strøm om bord på forbruksmateriellet...

 

I tillegg kan det virke som om det er laderen som står og trekker strøm selv om den er slått av og startbatteriet også er slått av. Så jeg må nok ha en ny lader...

 

Elektrikeren tror at sikringen røyk fordi mekanikeren antakelig har prøvd å starte motoren ved å slå over den gule bryteren for å hente strøm fra forbruksbanken og at siden startbatteriet har vært tappet så kraftig ned at det krevde så mye strøm at sikringen røyk.

 

Men alt har jo fungert som det skulle fram til jeg kom i går? Kanskje bare min sedvanlige uflaks at laderen plutselig tok kvelden akkurat nå. Så vidt jeg har registrert har den jo fungert som den skal, men nå gjør den jo motsatt og tapper batteriet når den ikke lader...

 

Da blir jeg liggende her i Engelsviken ei natt til ettersom elektrikeren ikke hadde flere 100A-sikringer i bilen og må hente til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Det var da ergerlige saker @Pequod. Jeg lå i nabobåten natt til i dag. Skjønte at ting ikke hadde gått helt etter planen. Håper det ordner seg og at du kommer av gårde i morgen. Jeg forlot Engelsviken i morges etter å ha vært på slippen siden 18. mars. Håper ikke du overgår den! 

Link to post
Share on other sites

Er operert på begge hender for karpaltunnelsyndrom samt trigger-fingre - og det har blitt mye bedre. Kan virke som nerver også ligger i klem i albue og skulder også, men bedre blir det uansett. Men det tok noen måneder...

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 15 timer siden:

I tillegg kan det virke som om det er laderen som står og trekker strøm selv om den er slått av og startbatteriet også er slått av. Så jeg må nok ha en ny lader...

Min nye Victron Phoenix IP43-lader trekker litt strøm fra batteriet hvis den bare er slått av med on/off-funksjonen den har. Jeg må fysisk koble fra 220V for at den ikke skal gjøre det.

Link to post
Share on other sites

Fint at dere fant ut av det. Men da bør du nok få dem til å sjekke glødingen også, om den har stått på gløding hele natta er det neppe stort igjen av glødepluggene...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...