Jump to content

Langtidsopphold i EU, MVA-regler og lignende


tobixen

Recommended Posts

@Krimartskrev i en annen tråd at man med norsk flagg på båten ikke kan være i EU sammenhengende mer enn 18 måneder, uten å betale MVA (noe som i praksis betyr å omflagge båten):

Quote

Ja, generell regel i hele EU at en ikke-EUmomset båt kan være i EU max 18 mnd. Dvs, så lenge skipper ikke er EU borger

 

Er det noen som i praksis har hatt problemer med dette?  Noen som i praksis har opplevd å få spørsmål om dette?  Jeg hatt myndigheter ombord i både Spania, Portugal, Italia og Kroatia, og de har krevd å se mye dokumentasjon og stilt mange rare spørsmål, men ingen har spurt meg om hvor lenge jeg har vært i EU.

 

Er det noe poeng i å oppsøke myndighetene i Sverige eller Danmark, dersom man tar første stopp i EU i disse landene, for å få dokumentert innreisedato?  Eller er det tilstrekkelig f.eks. å vise til track på kartplotteren eller loggbok?

 

Jeg vet det er mange nordmenn som har båt i Middelhavet, noen lemner den igjen og bruker den bare i feriene, men det er kanskje mange av disse båtene som ikke har norsk flagg?  Eller er folk bevisste på at de må ut av EU med jevne mellomrom?  Eller er dette en "gummilov" som i praksis aldri kommer til anvendelse?

Link to post
Share on other sites

Det er vel stort sett i denne saken kun Norge som ikke er medlem av EU. Opphold justeres av de enkelte land. Så man kan bli møtt av et sett divergerende betingelser. Anbefaler minimum juridicum på internasjonalt plan. Eller være klar til hurtig forflytting. 

Link to post
Share on other sites

Ja, denne problemstillingen er noe særnorsk.  Som medlemmer av Schengen kan vi reise rundt i hele Schengen, det være seg med eller uten båt eller annet kjøretøy.  Britene har jo store problemer etter brexit og må være veldig oppmerksom på å få stemplet seg inn og ut, samt sørge for at de ikke overstiger maksimalbegrensningene for opphold.

 

uten å Sveits er vel også med i Schengen uten å være med i EU?  Det forekommer meg å være noe sært, men jeg har sett mer enn en håndfull med seilbåter med sveitsisk flagg i EU.

 

Britene må være ekstra påpasselig nå med å få stemplet seg inn- og ut - men de er jo nødt til å stemple okkesom.

 

Det blir nok tur til Tyrkia før 18-månedersperioden går ut.  Undres på hvordan det er i forhold til Nord-Kypros, det er vel de-jure en del av EU, men for alle praktiske formål ikke? :-)

Link to post
Share on other sites

Vi tenker enten å ta en ukes tur til Gibraltar eller en tur til Hellas eller Tyrkia innen 18 måneders fristen. Burde kunne rekke det på 12 måneder. Vi beveger oss sakte Østover   Reglene sier i prinsippet at man bare må ut av EU farvann. Spørsmålet er kanskje hvordan man kan bevise det. Vil de feks akseptere bilde av gps/plotter med timestamp fra en app på som viser posisjon utenfor EU farvann?

 

https://www.researchgate.net/figure/EUROPEAN-UNION-27-1-CONSIDERING-THE-MARITIME-SPACES-OF-ALL-STATES-THIS-FIGURE-ONLY_fig2_351450904

 

er Bosnia Herzegovina et alternativ om vi tar en tur opp Adriaterhavet?

Link to post
Share on other sites

Krimart skrev 1 time siden:

Du kan lese her: https://taxation-customs.ec.europa.eu/system/files/2018-04/rules_for_private_boats-faq_en.pdf  Det praktiseres ikke likt. I Hellas må man ha en Cruising Log som har 18 mnd varighet, når tiden er ute må du ut av Eu og inn igjen 


Og det er viktig å presisere at disse 18 mnd ikke løper når båten ligger på land/i havn og loggen er levert til customs. Dette gjelder kun i Hellas og kanskje litt i Italia. 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Bitteliten said:

er Bosnia Herzegovina et alternativ om vi tar en tur opp Adriaterhavet?

 

Det var dyrt, type 250 euro i skatt og avgifter, for muligheten til å besøke en bukt og bli der i to uker (en helg for min del).

 

Reglene sier at dersom man drar ut av EU og inn igjen kun for å "fornye" 18-månederskvoten, så skal tollerene kunne se helt bort fra besøket.  I vårt tilfelle ble vi der over ei helg og plukket opp mannskap.  Antar at jeg er relativt trygg, og blir vel noe opphold i Tyrkia om få måneder.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Krimart said:

Du kan lese her: https://taxation-customs.ec.europa.eu/system/files/2018-04/rules_for_private_boats-faq_en.pdf  Det praktiseres ikke likt. I Hellas må man ha en Cruising Log som har 18 mnd varighet, når tiden er ute må du ut av Eu og inn igjen 

 

Jøsses ... det er mye regler som må følges, og "substantial fines" for å bryte dem.

 

https://www.noonsite.com/place/greece/view/clearance/

 

"Transit log" må kjøpes av politiet og stemples, og må i tillegg stemples i hver havn jeg drar innom.  "Transit log" gir rettigheter til å være i Hellas i 18 måneder, uavhengig av hvor lenge båten har vært i EU allerede.  Og i tillegg kommer TEPAI-avgiften, som gjelder per kalendermåned.  Den har jeg allerede funnet ut av og betalt.  Over hundre euro pr måned for et fartøy av min størrelse.

Link to post
Share on other sites

Ting virker å bare bli mer og mer komplisert, og mer og mer tidsbruk på byråkrati jo lengre sør og øst i Europa man kommer.   Allerede i Frankrike var det enkelte gjestehavner som krevde å se båtdokumenter og forsikringsdokumenter.  Spania var imidlertid første land hvor myndighetene kom ombord og ønsket det samme.

 

Jeg er fortsatt usikker på alle reglene som gjelder i Spania og Portugal.  Eksempelvis er man muligens pliktig til å rapportere når noen mønstrer på eller av.  Jeg hadde et par fra Barcelona ombord på vei inn inn i Portugal, de ble sjøsyke og fortsatte ferien sin med leiebil.  Jeg ble nærmest avhørt av politiet senere - hvor hadde jeg gjort av de to siste folkene?  (Jeg har også en mistanke om at det er en generell regel om at man ikke kan ligge lengre for anker enn tre døgn på samme sted.  Mon tro om det finnes noe oppslagsverk på web som lister opp nasjonale og regionale regler småbåtfolket må ta hensyn til?)

 

I Italia liker de å bøtelegge folk.  I Messina-stredet skal alt av båter rapportere til trafikksentralen på VHF før passering.  Dette fant jeg heldigvis ut av i god tid.  Men så skal man også rapportere før innseiling og utseiling fra havn.  Jeg kan ikke tro at dette er noe som praktiseres i sesongen når det kommer og går båter inn og ut av havner nærmest kontinuerlig.  Vi ankret opp på et sted hvor kystvakten ikke likte at vi ankret opp, det var trolig ingen direkte forbud mot å ankre opp der, så i stedet ble vi bøtelagt for å ikke ha rapporert fra om innseiling inn i havna.

 

Kroatia, googler man litt, så finner man ut at innsjekk ikke lengre er nødvendig da Kroatia er blitt med i Schengen.  Men så er det praksis - det må betales en årlig skatt (kalenderår - så vi skulle i teorien ha betalt dobbelt opp siden vi forlot Kroatia 1. januar) for å kunne seile i Kroatia, for å få den betalt må man (så vidt jeg kan forstå) i praksis "sjekke inn" hos myndighetene.  Heldigvis var jeg tilfeldig i kontakt med havnemyndighetene på et såpass tidlig tidspunkt at jeg slapp å betale straff.  Jeg ble anbefalt å installere en app for seiling i Kroatia, app'en gav ikke noe særlig nytte, men det var i allefall en lenke der til alt av regler fritidsbåtfolket må forholde seg til - og det var mye der jeg bare måtte himle med øynene til, lover og regler jeg antar de færreste overholder.  Kroatia var også første land hvor de ønsket å se båtførerprøven.  De krevde det også i Bosnia og i Hellas, og hadde vi stoppet i Albania og Montenegro hadde de sikkert krevd det der også.  Båtførerprøven har vært tilstrekkelig i praksis.  I Kroatia sier regelverket at jeg trenger å ha lisens tilsvarende det som kreves i hjemlandet mitt, og dersom det ikke er påkrevd med lisens i hjemlandet, så må jeg ha kroatisk lisens.  I Hellas mener jeg å ha lest at det er ICC som er minimum, men jeg ble sjekket i dag og myndighetsrepresentanten var visst fornøyd med å se båtførerprøven.  Forsikringsdokumentene skal være på engelsk eller gresk, men så langt har jeg greid meg med en norsk kopi.

 

Hellas er jo også en del av Schengen, så da skal man i teorien også kunne seile inn i Hellas (fra Kroatia eller Italia) uten noe registrering.  Man må betale en månedlig skatt ("Tepai", for en båt på min størrelse er mer enn 100 euro pr kalendermåned).  Pr i dag skal man registrere alt av detaljer på internett og deretter betale med en SEPA-overføring.  Heldigvis fant jeg ut av dette før vi kom til Hellas, straffen for ikke å betale ligger på 1200 EUR elns.  Men så kommer morroa.  Det er visst høy sannsynlighet for å bli sjekket av "port police" i hver eneste havn man besøker.  Båter registrert i EU skal ha en mannskaps/passasjerliste ombord til enhver tid, med passnummer på alle og oppføring om når de kom ombord og når de forlot skipet, men det er ellers ingen formelle krav til lista.  Det er som hovedregel ikke tillatt å sove andre steder enn på skipet mens man er registrert på denne lista, og jeg mener det stod noe om at skipper er pliktig til å rapportere når folk mønstrer på eller av.

 

Som ikke-EU-båt plikter jeg å kjøpe en offisiell "cruisers log" og få den stemplet av havnemyndighetene i hver havn jeg besøker.  Så i praksis plikter jeg å sjekke inn ... ikke bare én gang, men i hver eneste havn.  Sover jeg for anker slipper jeg fortsatt unna byråkrati.  De fleste havner er ellers gratis, i allefall på denne tiden av året.  Jeg foretrekker generelt å sove for anker, men de to siste nettene har vi like gjerne lagt oss long-side på innsiden av havnebasseng.

 

Jeg ble veldig bekymret da jeg fant ut at jeg har brutt kravet om å kjøpe en "cruisers logg".  I dag ble vi sjekket av havnepolitiet, hun fylte ut et skjema for sjekking av EU-registrerte båter.  Jeg fikk fortalt at Norge faktisk ikke er med i EU.  Så lenge vi påstår at dette (Kyparissia) er første skikkelige havnebesøk i Hellas, og sørger for å besøke tollkontoret i morgen er det visst greit.

 

Utrolig hvor mye arbeidskraft, tid og energi som går med på byråkrati.  I Norge ville man bare lagt til brygga, betalt fortøyningsavgift på en automat og ferdig med det - én ansatt eller frivillig klubbmedlem vil så kanskje ta turen og sjekke at havneavgift er betalt - dersom det er sesong.  I Portugal og Spania har de ansatte i enhver gjestehavn 24/7 for å kunne motta båter og sjekke dokumenter, i tillegg til at de har kontorer med uniformerte myndighetsrepresentanter hvor båtfolket må stikke innom med jevne mellomrom med lua i hånda for å få fikset dokumenter, avtale teknisk kontroll på fartøyet, etc, etc.  I en mindre by i Italia var det ikke mindre enn tre forskjellige maritime myndighetsinstanskontorer, massevis av uniformerte folk på kystvaktkontoret som gjorde ... ja, hva da?  Jeg har et inntrykk av at vi har en litt mere "lean" kystvakt i Norge med ikke så veldig mange ansatte, og hvor de fleste ansatte er operativt ansatt og tilstedeværende ute på sjøen i stedet for å sitte på kontorer for å håndtere byråkrati. 

 

Havnemyndighetene i Ploce, åpent 24/7, og utsatte oss for relativt mye byråkrati (og hadde i tillegg tid til å bli med til fots for å vise hvor nærmeste båtutstyrsbutikk var, siden jeg ikke hadde kroatisk gjesteflagg).   Bosnia ... de har i overkant av noen hundre meter med kyststripe, antageligvis ingen andre besøkende båter enn oss i hele desember og januar, og likefullt har de et kontor åpent 08-15 hver dag, med to ansatte.  De åpnet til og med kontoret på en lørdag for å betjene oss.

 

Hellas ... som nevnt, for hver lille havn vi besøker må vi oppsøke havnepolitiet og få stemplet loggbok.  Dvs at hver eneste lille havn faktisk har et havnepolitikontor.  Tollkontor må de også ha, for å kunne selge meg "cruisers log".  Så må jeg jo også nevne at vi tilsynelatende er eneste aktive seilbåt i hele Middelhavet - så i hver eneste lille landsby hvor det er mulig å legge til med båt sitter det altså havnepoliti på et kontor og tvinner tommeltotter og venter på at akkurat vi skal finne det for godt å ta turen innom.  (tja, mulig de har andre arbeidsoppgaver også, hvem vet).

 

Link to post
Share on other sites

Vi har seilt England, Portugal, Spania, Gibraltar, Spania. 
I England er det et skjema på nettet som må fylles ut.
da vi kom til Portugal var det en hyggelig politietjent som sa at vi måtte komme opp kontoret hans og registrere oss med pass inn i EU ettersom vi kom fra England. 
i hver ny havn måtte vi vise pass, skipspapirer og forsikring. 

Helt uproblematisk så langt. Mtp flyktningestrømmen i Middelhavet forstår jeg at de vil ha kontroll…
 

Link to post
Share on other sites

Portugal, Spania og Gibraltar har vært relativt uproblematisk, men jeg ble allkevel litt overrasket over å bli kontrollert både i Santander og i Minho/Camina på grensa til Portugal.

 

Når man har hatt et uhell med båten i Portugal, må båten gjennom en sikkerhetsinspeksjon før den settes på vannet igjen, så da fikk jeg føle litt på det portugisiske byråkratiet - og allerede da var jeg ganske overrasket over at man måtte besøke kontorer med uniformerte ansatte.  Det var allikevel peanuts sammenlignet med Italia.

Link to post
Share on other sites

Hva gjorde du i Italia papirmessig? Var der i fjor med båt. Sjekket hverken inn eller ut og vi ble kontrollert av kystvakta  3 ganger på forskjellige ankringsplasser uten noen kommentarer.
 

I Frankrike ble vi boarda av bevæpna «duane» som endevendte båten. De etterspurte informasjon om når båten ankom EU, vedr. VAT status. Det hadde vi ingen spesifikk dokumentasjon på, da vi ikke hadde sjekka inn når vi ankom EU, men det gikk greit. De var litt morske å sa at denne dokumentasjonen måtte vi ha for ikke å havne i en situasjon der vi måtte betale VAT.


Hellas kjører jo eget system med 18mnd. Transitlog. Sålenge båten står på land stoppes klokka, så teoretisk kan båten være i Hellas i 18år, om du seiler 1mnd i året og har den 11mnd på land. 
 

 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Lillejan said:

Hva gjorde du i Italia papirmessig?

 

Den eneste opplevelsen var å ankre opp i et havnebasseng.  Kystvakten likte det ikke.  De kunne ikke bøtelegge meg for at jeg ankret opp der (trolig fordi det ikke fantes noen lover mot det), men de bøtela meg i stedet for å ha gått inn i havnebassenget uten å melde fra på VHF.

 

Så, tidlig på morgenen, før jeg hadde fått dagens første dose med koffein var de plutselig ved siden av meg med en relativt stor RIB fullstappet med folk i fine uniformer.  En av dem hadde finere uniform enn alle de andre, så han var trolig sjef ombord på skuta.  De ba meg først om å ta jolla og besøke kystvakten, men ombestemte seg og sa at jeg skulle ta med meg hele skuta og legge den til brygga.  De lå ved siden av og fulgte med mens jeg heiste opp anker og drakk kaffen min, og eskorterte meg bort til brygga, deretter gav de omtrentlige instruksjoner på hvor jeg kunne finne kystvaktkontoret.

 

På veien til kystvaktkontoret passerte jeg kontorene til Guardia di Finanza, deretter kontorene til noe annet maritimt politi, før jeg endelig kom til kystvaktkontoret.  Det var skikkelig svært, masse folk i uniform som løp rundt med papirer.  Jeg ble geleidet til riktig kontor, stort rom, det er til og med et forkontor der og totalt tre ansatte - men de var opptatt og ba meg gå ut igjen og vente på gangen.  Det ble lang ventetid, jeg angret på at jeg ikke tok med laptop så jeg kunne jobbet litt i ventepausen.

 

Så fikk jeg endelig snakke med dem, og fikk beskjed om at sjøbunnen var forurenset og at de ikke likte at folk ankret opp der da det virvlet opp forurensing.  Jeg ble sendt til postkontoret for å betale bot.

 

Jeg somlet litt (jobb), så da jeg kom til postkontoret var det lunchtid allerede.  Det innebar at det var halvannen ansatt til å betjene ti kasser, pluss at hele byen stod i kø for å få unnagjort sine postbankærender.  Jeg hadde nummer A120, etter ca en time var de kommet til A118.  Han som hadde A118 var en skikkelig problemkunde, brukte over et kvarter på turen sin.  Etter en stund kom den en annen ansatt inn og A119 lyste opp.  Eieren av kølapp A119 hadde et vanskelig problem som kanskje tok ti minutter å løse.  Endelig min tur, todde jeg ... men nei.  De har forskjellige nummerserier for forskjellige typer ærender, så da måtte jeg pent finne meg i å vente på B81, B82, B83 ... før det endelig var min tur, etter halvannen times venting.  Ærendet mitt var enkelt og tok ett minutt omtrent.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Lillejan said:

I Frankrike ble vi boarda av bevæpna «duane» som endevendte båten. De etterspurte informasjon om når båten ankom EU, vedr. VAT status.

 

Frankrike var det siste landet jeg var i hvor jeg ikke hadde noe som helst interaksjon med myndighetene.

 

1 hour ago, Lillejan said:

Det hadde vi ingen spesifikk dokumentasjon på, da vi ikke hadde sjekka inn når vi ankom EU, men det gikk greit. De var litt morske å sa at denne dokumentasjonen måtte vi ha for ikke å havne i en situasjon der vi måtte betale VAT.

Så teoretisk sett kan man havne i en kjip situasjon dersom man drar fra Norge til EU uten å "sjekke inn" og registrere at 18-månedersperioden har startet i første havn hvis jeg forstår det riktig.

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 6 minutter siden:

 

Frankrike var det siste landet jeg var i hvor jeg ikke hadde noe som helst interaksjon med myndighetene.

 

Så teoretisk sett kan man havne i en kjip situasjon dersom man drar fra Norge til EU uten å "sjekke inn" og registrere at 18-månedersperioden har startet i første havn hvis jeg forstår det riktig.


Ja. Vi prøvde å forklare at det ikke er kotyme at nordmenn som i første omgang besøker Sverige eller Danmark med båt oppsøker tollen for å få generert et form for papir for å dokumentere ankomsten. Det brydde de seg lite om, men lagde ikke noe videre nummer ut av det. 

 

Med norskflagget båt må du ha dokumentasjon på når skuta ankom EU. Til nød en skipslogg, aller helst tror jeg dette skjemaet skal fylles ut: https://www.opmas.dk/wp-content/uploads/2021/03/Supporting-document-stadard-UK-TA.pdf

 

Noen er strengere enn andre. Hellas er et kapittel for seg. Port police tolker reglene vidt forskjellig fra havn til havn. Til slutt møter du på noen som krever at følgende står ordrett gjengitt i forsikringsdokumentene dine:image.jpeg.a3cc2c3c4f26ce582a62ff6189b14273.jpeg

 

Har du et norsk standard-forsikringsselskap står ikke dette i vilkårene. Like greit å få fiksa det først som sist om du ikke har det. Båten vår ble «lagt i arrest» på ei bykai inntil vi fikk forsikringsselskapet til å ordrett skrive inn den teksten der i vilkårene. Det tok over ei uke. 

Link to post
Share on other sites

Som nevnt, vi hadde første møte med greske myndigheter i går.  Hun fylte imidlertid ut skjema for EU-båt, uvitende om at Norge var utenfor EU.  Selv det føltes som unødvendig mye arbeid.  Som nevnt, man plikter å ha en "crew list" med navn og passnummer på alle som er med i båten, selv om alt av mannskap er Schengen-borgere og båten er registert i EU.  Og med norsk båt blir det tre hakk værre ...

 

Link to post
Share on other sites

Dét er et godt spørsmål.  Jeg tror det er slik at man ikke kan få i pose og sekk, båten må enten være fransk eller norsk, og du må betale ny fransk MVA dersom båten gjeneksporteres til Frankrike.  På den andre siden er det åpenbart urimelig, og dokumentasjonen på at fransk MVA er betalt burde det vel være mulig å blåse støv av når som helst.

Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev On 13.1.2024 at 2.30:

Min båt var solgt ny i Frankrike og jeg har en skriftlig bekreftelse på betalt VAT der.
Deretter importert til Danmark og videre av meg til Norge, og ny norsk mva.

Mon tro om 18-måneders regelen da ikke gjelder her, om man skulle befinne seg i EU over lengre tid?

 

Har du bevis for at EU-VAT er betalt kan du være så lenge du vil i EU. At du tok båten til Norge og betalte moms her spiller slik jeg forstår det ingen rolle. 

 

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev On 11.1.2024 at 16.25:

  I Kroatia sier regelverket at jeg trenger å ha lisens tilsvarende det som kreves i hjemlandet mitt, og dersom det ikke er påkrevd med lisens i hjemlandet, så må jeg ha kroatisk lisens. 

 

Samtidig er det visstnok meget raskt (men dyrt) å skaffe seg en kroatisk lisens på nabokontoret  :giggle:

 

Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev On 13.1.2024 at 3.30:

Min båt var solgt ny i Frankrike og jeg har en skriftlig bekreftelse på betalt VAT der.
Deretter importert til Danmark og videre av meg til Norge, og ny norsk mva.

Mon tro om 18-måneders regelen da ikke gjelder her, om man skulle befinne seg i EU over lengre tid?


Jeg har forsøkt å finne offisiell EU side på dette, men har ikke lyktes.

Dette er hva vi har hørt av meglere og lest online, så ta dette med en klype salt og undersøk med myndigheter om du vil være 100% sikker.

 

Om båten er fysisk ute fra EU i over 3 år sammenhengende kan VAT blir pålagt igjen. Dersom båten selges utenfor EU mister den også VAT paid status. Så dokumentasjon på hvor båten befinner seg er viktig.

Link to post
Share on other sites

Nå aner jeg ikke hva reglene er i Middelhavet, men har fått beskjed av en kaptein som grunnla privat sjøskole i Polen at det holdt å være ut av Polsk farvann engang per 6 måneder og da kunne man være nærmest ute for 10 min.

Ellers så visste ikke byråkratene noe som helst om man ringte offentlig myndighet og de pleier å legge på telefonen når de sier de skal overføre til en annen person som vet mer om det der. Jeg spurte om jeg som både Polsk og Norsk statsborger med fast bosted Polen kunne bruke båt registrert i Norge.

Men fikk et bra svar fra sjøskole så jeg tror at det er kun i Norge hvor tollvesenet er utrolig strenge på ting. I Polen er det i hvert fall veldig veldig slapt.

Derfor finner jeg båt med norsk MVA mest verdifull siden det er i Norge man vanligvis kan få ett problem. Det er jo nesten slik i Norge at hvis noen er alvorlig kriminell så er det "stakkars kriminelle må ikke få for tung straff" og hvis det er "herr hvermannsen" som gjør noe bare bittelitt ikke ifølge reglene eller kjører litt for fort eller noe annet i den stil så er det "nå skal vi knekke vedkommende og dra til med en bot og straff så vedkommende mister livslysten :lol: "

Det er derfor jeg pleier alltid med hver ting som jeg ikke er sikker på å ringe tollvesenet eller skattetaten.

Link to post
Share on other sites

I Norge linker det til statsborgerskap/hvor man skatter/har hovedtilhold. For bil og båt er det slik at om man som norsk borger passerer grensen til Norge med utenlandsk reg. bil, båt ikke VAT i Norge, blir det sett på som forsøk på smugling. 

 

Ellers har vel de forskjellige EU-land sine egne tillempinger. Selv er jeg ute av Sverige flere ganger i året. Og sørger for å ha det dokumentert. Men det er ikke slik at jeg presenterer meg for Tullen i Göteborg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...