Jump to content

Langtidsopphold i EU, MVA-regler og lignende


tobixen

Recommended Posts

@Hulda Hvis man er utflytta Norge og ikke er i Norge mer enn 270 dager per 3 år så kan man bruke utenlandsk reg. bil og ellers få tillatelse av tollvesen til å bruke båt opp til 2 år men da kan ingen andre som ikke er utflytta bruke den.

Så norsk MVA er mest verdifullt egentlig. Siden i hvert fall Polen er ikke noe strenge på ting med mindre noen skal til Russland eller Hvitrussland og før i tida Ukraina. Men altså nå er jo fritt frem med Ukraina og ellers stengt for Hvitrussland og Russland så det eksisterer ikke lenger som relevant.

Link to post
Share on other sites

1 minute ago, Hulda said:

Ellers har vel de forskjellige EU-land sine egne tillempinger.

 

Det var mitt inntrykk også før jeg hørte av 18-månedersbegrensingen for hele EU.  Og denne 18-månedersbegrensningen er vel igjen en generell regel for hele området, mens hvert land kan ha egne tilpasninger.

 

Jeg mener å ha lest noe sted at Sverige har sine regler.  Jeg mener å ha lest at man som ikke-EU-borger i teorien ikke har rett til å lemne igjen sin norskregistrerte båt i Sverige for så å ta alternativ transport tur/retur til hjemlandet.  I praksis er det vel like problemfritt å ha norsk båt i Sverige som å dumpe septik i sjøen i Sverige.

 

Hellas, som tidligere nevnt, trolig det mest rigide regimet innad i EU, hvor man bare må vite av regler om TEPAI og slikt i god tid før innreise - men om ikke annet kan man oppholde seg 18 måneder i Hellas uansett hvor lenge man allerede har vært i EU.

 

Polen er i Middelhavet kjent for å være EU-landet med mest liberale båtregler (dermed mange lystbåter i Middelhavet som har polsk bekvemmelighetsflagg), det er nevnt at man bare kan ha båten 6 måneder på rad i Polen (dvs at 18-månedersregelen i EU ikke er et minimum medlemslandene må forholde seg til?), men at de ikke har unntaksregler på at "dersom en handling åpenbart er gjort bare for å unngå beskatning, skal man se bort fra at denne handlingen ble gjort" (jeg har også i en annen sammenheng hørt at en polakk var helt fremmed for tanken på at det kunne finnes noe slik lovgivning).  For den generelle 18-månedersgrensen i EU er det ikke tilstrekkelig å være ti minutter utenfor EU, man må kunne sannsynligjøre at man hadde andre grunner for å forlate EU enn bare å få fornyet 18-månedersgrensen (for vårt opphold i Herzegovina var formålet å plukke opp mannskap, og det har jeg dokumentert).

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 1 time siden:

Nå aner jeg ikke hva reglene er i Middelhavet, men har fått beskjed av en kaptein som grunnla privat sjøskole i Polen at det holdt å være ut av Polsk farvann engang per 6 måneder og da kunne man være nærmest ute for 10 min.

Ellers så visste ikke byråkratene noe som helst om man ringte offentlig myndighet og de pleier å legge på telefonen når de sier de skal overføre til en annen person som vet mer om det der. Jeg spurte om jeg som både Polsk og Norsk statsborger med fast bosted Polen kunne bruke båt registrert i Norge.

Men fikk et bra svar fra sjøskole så jeg tror at det er kun i Norge hvor tollvesenet er utrolig strenge på ting. I Polen er det i hvert fall veldig veldig slapt.

Derfor finner jeg båt med norsk MVA mest verdifull siden det er i Norge man vanligvis kan få ett problem. Det er jo nesten slik i Norge at hvis noen er alvorlig kriminell så er det "stakkars kriminelle må ikke få for tung straff" og hvis det er "herr hvermannsen" som gjør noe bare bittelitt ikke ifølge reglene eller kjører litt for fort eller noe annet i den stil så er det "nå skal vi knekke vedkommende og dra til med en bot og straff så vedkommende mister livslysten :lol: "

Det er derfor jeg pleier alltid med hver ting som jeg ikke er sikker på å ringe tollvesenet eller skattetaten.

Jeg kjenner ikke til polske regler, men da vi var på langtur for en del år siden oppdaget vi fort at norsk byråkrati egentlig ikke er så ille. Det er mye verre i mange andre land, for eksempel USA, Cuba og Panama. Nå sporer vi av fra EU reglene, beklager.

Link to post
Share on other sites

54 minutes ago, XardasKSP said:

Siden i hvert fall Polen er ikke noe strenge på ting med mindre noen skal til Russland eller Hvitrussland og før i tida Ukraina.

 

Stemmer vel godt med mine erfaringer.

 

  • Vi ble flere ganger spurt av grensepolitiet i Polen om vår "last port", trolig underforstått "kommer dere fra Königsberg eller St.Petersburg, kanskje?". 
  • Vi ble stoppet på vei mot Königsberg, da jeg dengangda ikke ante at man måtte registrere utreise før man forlot Schengen. 
  • Jeg var tilfeldigvis i grenseområdet mot Hviterussland akkurat da migrantkrisen utspant seg - men merket ikke noe til det.  Vi leide en kajakk, utleier var uniformert og jobbet for grensepolitiet, men fortalte oss ikke noe som helst om at det var etablert unntakstilstand og soner hvor vi ikke fikk oppholde oss.  (Etter hva jeg har skjønt padlet vi inn i dette område og spaserte gjennom skogen ut av dette området - uten å merke noe som helst).
  • Jeg har også vært på fottur i Polen, i grenseområdene mot Ukraina og Slovakia.  Det var en del grensepoliti der.  Jeg hadde til alt overmål glemt passet mitt hjemme i Norge, heldigvis ble jeg aldri spurt, men det var visst litt risikosport.
Link to post
Share on other sites

@Kallethekid Altså norsk byråkrati er ganske enkelt, det er bare det at hvis man ikke får med seg noe som man burde visst da utifra reglene og gjør en feil..... da skal man tas og det hardt. De forutsetter at man er en kriminell som gjorde det med vilje og ikke bare ikke visste om noe, straff er også rimelig kraftig i forhold til andre land for egentlig "småtteri". Derfor ringer alltid skattetaten og tollvesenet.

Altså kort oppsummert foretrekker å ha båt med norsk MVA om jeg skal bruke den noensinne i Norge også etter at båten flytter til Polen enn å ha den registrert noe som helst annet sted. Om noen forsømmer seg i Polen med noe som ikke har skadelidende folk så blir man ikke med engang ansett som smugler som skal tas knekken på. Men man bør være snill og grei med alt av byråkrater og politi, de liker å føle seg viktige og da er de vanligvis snille også.

Link to post
Share on other sites

6 minutes ago, Kallethekid said:

Jeg kjenner ikke til polske regler, men da vi var på langtur for en del år siden oppdaget vi fort at norsk byråkrati egentlig ikke er så ille.

 

For "A4-formål" og sålenge man har en fungerende BankID, så er det blitt veldig enkelt å behagelig med norsk byråkrati, da omtrent alt kan løses over Internett.  For situasjoner som ikke er helt A4 har jeg inntrykk av at ting er blitt vanskeligere i de seneste årene.  Når jeg er i befatning med (båt)byråkratiet i Middelhavslandene er det muligens som å gå tyve år tilbake i tid.

 

Besøkene på postkontor og i bank i Italia og Herzegovina var jo også ganske "backward".  Jeg antok egentlig at ting antageligvis var litt enklere dersom man er bosatt i landet og kan gjøre betalingene gjennom nettbank, men nei ... bosnieren fra Mostar fortalte at han måtte gjennom akkurat samme papirmølle for å betale semesteravgift, og at det var skikkelig ille, da svært mange studenter hadde behov for å betale semesteravgift på akkurat samme tidspunkt.

 

I Russland har ting blitt langt bedre over de siste par dekadene.  På det aller værste husker jeg å ha køet opp på et offentlig kontor for å få en regning pålydende én rubel (langt under én krone, til og med dengangda) for registrering av nyfødt barn i folkeregisteret, deretter køe opp i banken for å betale denne rubelen, deretter køe opp på folkeregistreringen igjen for å vise kvittering.  Og alt dette på et tidspunkt hvor mor strengt tatt burde holdt seg hjemme og slappet av og ammet i stedet for å springe mellom offentlige kontorer.

 

Men ... divergering.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 1 time siden:

I Norge linker det til statsborgerskap/hvor man skatter/har hovedtilhold. For bil og båt er det slik at om man som norsk borger passerer grensen til Norge med utenlandsk reg. bil, båt ikke VAT i Norge, blir det sett på som forsøk på smugling. 


Nå er det, heldigvis for meg, blitt litt ending på dette med bil. Du kan nå kjøre utenlandsk registret bil i Norge inntil 14 dager i en 12 mnd. periode.

https://www.skatteetaten.no/skjema/kortvarig-bruk-av-utenlandsregistrert-bil-i-norge/

Link to post
Share on other sites

OK. Båt i Sverige, regler fra 2018:

Kommer den norske personen med sin båt til Sverige och stannar här gäller en moms/tullfri period på 2 år. Att lämna sin båt i Sverige och resa hem til Norge er inte tillåtet.

 

Derimot kan man vid inntaget deklarere temporär import men måste da srälla säkerhet för tull/moms och får da ha båten på såna villkår i samma 2 års tid.

 

Eva-Lena, Tullväket i Stockholm.

 

Og dette følger jeg naturligvis til punkt og prikke. Leiligheten ligger 200 meter i luftlinje fra båten. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har minst en gang lemnet igjen båten i Sverige og midlertidig dratt hjem uten å deklarere det eller garantere for MVA-betaling, da kjente jeg ikke til regelen over.  Helgetur til Göteborg, ukesopphold på kontoret i Oslo, helgetur til København.  Den ene gangen ble jeg oppringt av kystvakten.  Jeg fikk jo selvfølgelig litt panikk da jeg hørte hvem som ringte.  De var imidlertid meget lettet over å høre at alt var bra med skipper (de hadde fått bekymringsmelding da båten ble lemnet for anker på et "unvanlig sted", og at jolla og skipper forsvant og ikke kom tilbake), jeg var meget lettet over å høre at alt stod bra til med båten.  Det var aldri snakk om noe MVA-krav, heldigvis :-)

Link to post
Share on other sites

(Apropos bankbesøk - jeg husker at jeg besøkte en bankfilial i Norge for mange år siden for å betale regninger, og i forbifarten spurte om det fantes noen muligheter til å betale regningene ved hjelp av telefon eller datamaskin.  Damen i kassen lo av meg, "nei, det tilbyr vi ikke, og det kommer aldri til å skje!".  Jeg stilte samme spørsmål i en annen bank, de hadde noen løsninger, men med abonnementsavgifter i en størrelsesorden som bare forretningsdrivende stordriftskunder hadde råd til å betale)

Link to post
Share on other sites

Barbaria skrev for 6 timer siden:

Om båten er fysisk ute fra EU i over 3 år sammenhengende kan VAT blir pålagt igjen. Dersom båten selges utenfor EU mister den også VAT paid status. Så dokumentasjon på hvor båten befinner seg er viktig.

Hei

 

Eg kan lite om mva-reglane i EU-land, men tvilar sterkt på at dette er korrekt.

 

 

Link to post
Share on other sites

5 hours ago, Hulda said:

I Norge linker det til statsborgerskap/hvor man skatter/har hovedtilhold. For bil og båt er det slik at om man som norsk borger passerer grensen til Norge med utenlandsk reg. bil, båt ikke VAT i Norge, blir det sett på som forsøk på smugling. 

 

Statsborgerskap har ingen betydning for hvor lenge du kan ha utenlandsk registrert båt i Norge. Det det kommer an på, er hvor du er registrert bosatt i folkeregisteret. Dersom du ikke er registrert med bostedsaddrese i Norge, kan du ha båten i Norge inntil 6 mnd uten at det utløses MVA-krav, uansett hvilket statsborgerskap du har.

Dersom du er bosatt i Norge, utløses momskravet med en gang du tar båten over grensen, selv om du er utenlandsk statsborger.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 14 timer siden:

I Norge linker det til statsborgerskap/hvor man skatter/har hovedtilhold. For bil og båt er det slik at om man som norsk borger passerer grensen til Norge med utenlandsk reg. bil, båt ikke VAT i Norge, blir det sett på som forsøk på smugling. 

 


Det samme i EU, seiler du inn i EU med en umomset båt må du betale momsen (VAT) med en gang dersom du er EU-borger. 

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 14 timer siden:

 

Det var mitt inntrykk også før jeg hørte av 18-månedersbegrensingen for hele EU.  Og denne 18-månedersbegrensningen er vel igjen en generell regel for hele området, mens hvert land kan ha egne tilpasninger.

 

Jeg mener å ha lest noe sted at Sverige har sine regler.  Jeg mener å ha lest at man som ikke-EU-borger i teorien ikke har rett til å lemne igjen sin norskregistrerte båt i Sverige for så å ta alternativ transport tur/retur til hjemlandet.  I praksis er det vel like problemfritt å ha norsk båt i Sverige som å dumpe septik i sjøen i Sverige.

 

Hellas, som tidligere nevnt, trolig det mest rigide regimet innad i EU, hvor man bare må vite av regler om TEPAI og slikt i god tid før innreise - men om ikke annet kan man oppholde seg 18 måneder i Hellas uansett hvor lenge man allerede har vært i EU.

 

Polen er i Middelhavet kjent for å være EU-landet med mest liberale båtregler (dermed mange lystbåter i Middelhavet som har polsk bekvemmelighetsflagg), det er nevnt at man bare kan ha båten 6 måneder på rad i Polen (dvs at 18-månedersregelen i EU ikke er et minimum medlemslandene må forholde seg til?), men at de ikke har unntaksregler på at "dersom en handling åpenbart er gjort bare for å unngå beskatning, skal man se bort fra at denne handlingen ble gjort" (jeg har også i en annen sammenheng hørt at en polakk var helt fremmed for tanken på at det kunne finnes noe slik lovgivning).  For den generelle 18-månedersgrensen i EU er det ikke tilstrekkelig å være ti minutter utenfor EU, man må kunne sannsynligjøre at man hadde andre grunner for å forlate EU enn bare å få fornyet 18-månedersgrensen (for vårt opphold i Herzegovina var formålet å plukke opp mannskap, og det har jeg dokumentert).


Polen fordi det er veldig enkelt og billig å registrere båten som polsk. VAT - problematikken er man ikke kvitt. Noonsite skriver at polskregistrerte båter blir ekstra tett fulgt opp mht VAT.  Mht resetting av 18 mnd må du bevise at du har vært utenfor EU, hvor lenge og med hvilken grunn betyr ingenting. At man f.eks. seiler innom Albania for å resette 18 mnd og kun av den grunn og kun den tiden det tar å stemple inn og ut er helt legitimt. 

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Krimart said:

Polen fordi det er veldig enkelt og billig å registrere båten som polsk. VAT - problematikken er man ikke kvitt.

 

Det nevnes at Polen har en seksmånedersgrense.  Akkurat som at Hellas og Sverige har særnasjonale regler som tillater ikke-EU-båter å ligge lengre enn EU-reglementet tilsier (18 måneder i Hellas, selv om båten allerede har vært 18 måneder i Italia - i praksis lite betydning ettersom det er relativt lettvint å stemple inn i Albania på veien over), så har kanskje Polen særnasjonale regler som tillater kortere opphold?  Eventuelt, informasjonen over er utdatert?  Det er uansett ikke noe som blir aktivt kontrollert i Polen.  Utover én observasjon om at franske myndigheter har vært på hugget, så er det vel bare Hellas som aktivt kontrollerer oppholdstid?

 

3 hours ago, Krimart said:

Noonsite skriver at polskregistrerte båter blir ekstra tett fulgt opp mht VAT.

Stemmer i allefall her i Hellas.  Dersom en polsk båt ikke har med klart leselig dokumentasjon på at VAT er betalt, så er båten å regne som en ikke-EU-båt.  Dette gjelder så vidt jeg har forstått i praksis kun polske båter, selv om EU-reglene formelt sett ikke tillater slik diskriminering.  

 

3 hours ago, Krimart said:

Det samme i EU, seiler du inn i EU med en umomset båt må du betale momsen (VAT) med en gang dersom du er EU-borger. 

Her er også greske regler anderledes.  Så lenge man skaffer seg en "transit log", så har man som EU-borger anledning til å seile en ikke-EU-båt i Hellas i opptil 30 dager.

3 hours ago, Krimart said:

 Mht resetting av 18 mnd må du bevise at du har vært utenfor EU, hvor lenge og med hvilken grunn betyr ingenting. At man f.eks. seiler innom Albania for å resette 18 mnd og kun av den grunn og kun den tiden det tar å stemple inn og ut er helt legitimt. 

Her har jeg lest et sted (noonsite?) at man kan risikere problemer dersom man stempler inn i et naboland og umiddelbart returnerer, dersom handlingen åpenbart utelukkende var ment for å fornye  18-månedersgrensen. Hva man i praksis kommer unna med varierer avhengig av land og hvilke myndighetsrepresentanter som sjekker dokumentene.  Fra mitt norske ståsted gir det mening - vi har også i Norge også en generell regel på at dersom en handling åpenbart ble gjort kun for å spare skatter og avgifter, så skal skattemyndighetene se bort fra at handlingen ble utført.  For min polske venn gav en slik regel absolutt ikke noe mening.

Link to post
Share on other sites

Barbaria skrev for 1 time siden:

Som sagt, om man er i tvil om hva som gjelder så ta kontakt med myndighetene. Det kan bli en kostbar affære om du stoler på Facebook eller et båtforum. 

 

Ammén. Jeg har til og med vært utsatt for at den enkelte tolltjenesteperson over telefon har laget sitt eget, liberale, regelverk. Få det skriftlig eller henvisning til riktig regelverk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...