Jump to content

Koble generator på propellaksel


tobixen

Recommended Posts

Når vi seiler, så står giret stort sett i fri og propellen går rundt (det er forskjellige meninger på om giret skal stå i fri eller ikke, jeg bare følger instruksjonene fra båtselger).  Her er det energi å hente.  Joda, dette har vært diskutert før, da er det blitt anbefalt å heller installere en slepegenerator, propellen går for sakte rundt til at man kan få noe betydelig effekt ut av det, ble det sagt - men er det bare gjetning, eller er det noen her som faktisk har målt og/eller regnet på dette?

 

At propellen går for sakte er jo strengt tatt bare en giringsproblematikk ... spørsmålet er vel mer hvor mye kraft det er i propellen når man seiler.  At propellen er for liten til å generere betydelige mengder energi er vel et mer relevant poeng - men det trengs kanskje ikke så veldig mye effekt for at prosjektet skal "gå opp".  Det burde vel være mulig å få tak i deler ganske rimelig f.eks. hos en bilopphugger.  Tid er en verdifull ting, men et prosjekt som dette kan være interessant og lærerrikt.

 

(Det er mye energi i bølger og dønninger også - ting blir kastet veggimellom inniblant, det burde være mulig å lage noen innretninger i båten som omdanner aksellerasjon til strøm også)

Link to post
Share on other sites

Båten "Windora" har dette. Tror du skal kunne finne litt skriving om deres løsning på internett, men som en start legger jeg inn en videosnutt her:

Tror du ser den rundt 18:00 i videoen. Han har skrevet litt om den flere steder. Forstår det sånn at det er en hjemmelaget løsning. 35 A ved 7 knop.

 

 

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 17 timer siden:

Her er det energi å hente.  Joda, dette har vært diskutert før, da er det blitt anbefalt å heller installere en slepegenerator, propellen går for sakte rundt til at man kan få noe betydelig effekt ut av det, ble det sagt - men er det bare gjetning, eller er det noen her som faktisk har målt og/eller regnet på dette?

Vet ikke om det er helt enkelt å regne på dette. En ting er turtall på propellaksel og utveksling for å få ønsket turtall på dynamo, det er lett å løse. men hvis dette skal gjøres med kilereimer eller multireim (Poly-V reim), ser du for deg at den skal være innkoblet hele tiden, også når motor går? I så tilfelle hva blir turtallet på dynamoen når du går med motor?

 

Hva er turtallet på propellakselen når propellen drar den rundt under seiling? Dette er lett å måle med en induktiv giver. Men når du kobler på en dynamo som er gearet så vil den jo gi en motstand som holder litt igjen. Hvor mye turtall mister du da? Det er dette turtallet du må gå ut fra når du regner ut utvekslingen du skal ha.

 

Er nok et par skjær i sjøen her, men det er jo selvsagt mulig. Men at du finner det du trenger på en bilskrot, det tror jeg ikke. Da blir det høy Reodor Felgen-faktor i hvert fall. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 50 minutter siden:

Men at du finner det du trenger på en bilskrot, det tror jeg ikke.

I følge denne patenten, så kanskje man må bortom hvitevareavdelinga også. :)

Blir kanskje veldig høyt turtall på dynamo når motor brukes?

 

Aksel-dynamo.png.97da9d80ce581f191cb5e53e436adb3f.png

 

Link to post
Share on other sites

Vestkystseiler skrev 4 minutter siden:

Dette vil jo avhenge av hvor fort det seiles.

Ja, det også. Men hvis han seiler med strømmen, så roterer ikke propellen like fort som om han seiler mot strømmen, men med samme hastighet over grunn. Man må jo uansett finne ut hvilket turtall akselen har i store deler av den tiden man seiler, og beregne en utveksling ut fra det. I dynamoens datablad finner man hvilket turtall man må opp i for å få akseptabel effekt, så er det bare å regne. 

Link to post
Share on other sites

hansa82 skrev 20 minutter siden:

I følge denne patenten, så kanskje man må bortom hvitevareavdelinga også. :)

Blir kanskje veldig høyt turtall på dynamo når motor brukes?

 

Aksel-dynamo.png.97da9d80ce581f191cb5e53e436adb3f.png

 

Det remhjulet der ser ut som vifta på en gammel lastebil eller noe sånt. Tipper den er maskinert opp i senter, og at den er montert med taperlock system på akselen. Det er jo veldig både enkelt og kurant. En utfordring er å ha plass på akselen til dette. Som man ser så har de ganske grei diameter på den reimskiva. En annen utfordring er at man må koble av flensene på gearet, trekke av akselflensen og så montere på dette her. Man må også koble fra flensene når man skal bytte kilereim. Men opplegget ser jo enkelt og greit ut, det viktigste er at man treffer med utvekslingen, hvis ikke vil man ikke få noe lading. 

Link to post
Share on other sites

Kompressor ja, selvsagt :thumbsup: Smart løsning !

 

Forøvrig er det greit å merke seg at de har en sekssylindret Cummins ombord. Det sier kanskje litt om hvilken propell de har, og hvor stort dreiemoment de får på akselen. Det er også forskjell på hvilket turtall dynamoen må opp i for å gi noe effektiv lading. Man kan nok ikke bare kopiere utvekslingen uten videre. 

 

Men jeg ville i alle fall gått for et opplegg med multireim. Da kan man ha vesentlig mindre reimskive på dynamoen uten å få problemer med at reima slurer, og dermed blir det lettere å oppnå en høy utveksling. 

 

hansa82 skrev 9 minutter siden:

Som du ser i den tråden så har de maskinert opp reimhjulet og satt in taperlock som jeg tippet på. De har også dreid ei ny reimskive til dynamoen på 50mm. Sikkert for å få riktig kilereimdimensjon samt avstand mellom reimene. Krever jo tilgang til dreiebenk bla. da. 

Link to post
Share on other sites

Blir jo veldig lite servicevennlig uten å bruke en skjøtbar kilereim a'la powertwist etc. Man kan jo selvfølgelig dele akslingen og skjøte den med en klemkopling som kan forflyttes aksielt ved behov for reimbytte men det blir mye mikkmakk og uheldigheter mht. linjeforholdet, balansering/oppretting etc. samt etablering av øvrige nye risikofaktorer...

 

 

Link to post
Share on other sites

En løsning for å slippe at dynamoen skal rotere ved motorgange kan jo være å montere en magnetkobling. Men kompleksiteten og kostnadene løper jo på. Vet ikke om det er noe problem om dynamoen går ved motorgange. Mange dynamoer tåler vel et stort spenn i turtallsregister. 

Link to post
Share on other sites

Bare husk å gjøre det skikkelig. Jeg så filmen om Windora. Jeg så også flere filmer om samme båt, og det viste seg at denne løsningen nesten tok knekken på båten. Bare slurv og tilfeldigheter, men likevel. 
 

Utrolig flott skute forresten. 
 

 

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Link to post
Share on other sites

5 hours ago, Komodo said:

er du for deg at den skal være innkoblet hele tiden, også når motor går?

 

Forskjellen i turtall er såpass betydelig at det neppe er hensiktsmessig å lage noe som er tiltenkt å fungere når motoren er i drift.  På den andre siden er jo ting dømt til å gå til h... før eller senere dersom ordningen er satt opp slik at man manuelt må koble den vekk når motoren startes.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...