Viking22 Startet 23.Januar Del på Facebook Startet 23.Januar Kjøpt en 1983 Princess 414 i Sandefjord og kjørte den hjem til Oslo. Turen gikk feilfritt helt til vi kom utenfor Son. Da røk aksling fra girkasse. Boltene hadde løsnet fra flens som holder aksling til girkasse. Heldigvis så hadde vi 2 motorer så vi kom oss trygt til Son. Verksted har demontert aksling og målt kast på 0.5. De anbefaler å skifte aksling men også sa at kanskje det kunne brukes som det var. Noen som har noe formening her? Skulle gjerne også kjøpt ny flens men de har utgått iflg verksted. Motor er VP TAMD60B. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 23.Januar Del på Facebook Svart 23.Januar Blir en avveining om å bytte eller rette aksel. Kast i aksel vil føre til mye slitasje i cutlesslagre, motorlabber og annet. Flensen løsnet vel av en grunn (vibrasjoner). Flensen ser som typen med sprengkile på tvers. Viktig å bruke slike og ikke bare sette inn en bolt. Ang bytte av flens så finnes det jo mye. Må passe boltsirkel på gir og akseldiameter. Noen er klem-type og andre har kile eller hull slik som du har. Hadde ikke kjørt lenge med vibrasjoner og hadde sjekket cutlesslagre i samme slengen. Og balanse på propellen(e). Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Viking22 Svart 23.Januar Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar Takk for tips. Vet du hvor jeg kan finne en erstatning flens? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Januar Del på Facebook Svart 23.Januar Jeg vil vel si at akslingen bør ligge innenfor 5/100 mm. Det kommer også an på hvor fort akslingen snurrer og hvor det kritiske turtallet ligger. Det stilles større krav til en aksling som skal gå med 1500 rpm enn en som går med 500 rpm. Flensen har gått med for slakke bolter over tid. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 23.Januar Del på Facebook Svart 23.Januar Hør med progress, evt Sleipner. Er vel tommestørelse på aksling? Evt snoke litt rundt på engelske forum.. Mye kunnskap om eldre princess og tidligere underleverandører der https://forums.ybw.com/forums/motor-boat-forum.14/ Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Komodo Svart 23.Januar Del på Facebook Svart 23.Januar Viking22 skrev 6 minutter siden: Vet du hvor jeg kan finne en erstatning flens? Princess har vel mye tommedimensjoner på akslingene sine. Hva er dimensjonen på din? Må jo også ha en boring med riktig delesirkeldiameter. Om du sliter med å finne flens som passer, så er det fullt mulig å dreie en. Det er jo det de gjør på Sleipner Aksel hadde jeg nok gått for å rette opp. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Viking22 Svart 23.Januar Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar Komodo skrev 5 minutter siden: Princess har vel mye tommedimensjoner på akslingene sine. Hva er dimensjonen på din? Må jo også ha en boring med riktig delesirkeldiameter. Om du sliter med å finne flens som passer, så er det fullt mulig å dreie en. Det er jo det de gjør på Sleipner Aksel hadde jeg nok gått for å rette opp. Takk for info! kanskje best å kjøre til Sleipner med flens og aksling? Mulig de kan rette opp? Diameter er 44,5mm. Og lengde er 2,72cm Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.Januar Del på Facebook Svart 23.Januar Sleipner kan nok rette, de har en avansert maskin for akkurat det. Men jeg vet ikke om de tar imot privatkunder. 44,5mm er en 1 3/4" aksel. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ohio Svart 23.Januar Del på Facebook Svart 23.Januar Søk klemflens på Finn så finner Sitér dette innlegget Link to post
XardasKSP Svart 23.Januar Del på Facebook Svart 23.Januar Det er jo nesten jeg fikk samme problemet da, men forumet fortalte meg det ikke fantes deler til motorn (med unntak for noen folk som mente de fantes). Holdt jo på å kjøpe den båten men gjorde det jo ikke. Blir ekstra interessant å høre fra @Viking22 hva jeg mista eller hva jeg slapp unna ved å la være. Blir dessverre ikke noe råd fra meg, siden eneste jeg kunne gjort ville vært å ringe bekjent "mekaniker" med "noe har dævva, trenger hjelp". Sitér dette innlegget Link to post
ohio Svart 23.Januar Del på Facebook Svart 23.Januar Nå er jo ikke dette deler til motor men aksling og klemflens og det fås tak i til de fleste båter Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 23.Januar Del på Facebook Svart 23.Januar Asap-Supplies i UK har utrolig mye av sådan utstyr. God service med rask levering har de også. Har handlet fra de flere ganger. Marine Products, Boat Parts and Spares | ASAP Supplies (asap-supplies.com) Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Viking22 Svart 23.Januar Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar XardasKSP skrev 56 minutter siden: Det er jo nesten jeg fikk samme problemet da, men forumet fortalte meg det ikke fantes deler til motorn (med unntak for noen folk som mente de fantes). Holdt jo på å kjøpe den båten men gjorde det jo ikke. Blir ekstra interessant å høre fra @Viking22 hva jeg mista eller hva jeg slapp unna ved å la være. Blir dessverre ikke noe råd fra meg, siden eneste jeg kunne gjort ville vært å ringe bekjent "mekaniker" med "noe har dævva, trenger hjelp". Ja jeg var litt uheldig. Men selgeren har vært veldig grei og jeg fikk litt kompensasjon. Vurderte du å kjøpe? Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 23.Januar Del på Facebook Svart 23.Januar Eg kjøpte 1 3/4 aksel 3,5m av Sleipner ikkje problem Sitér dette innlegget Link to post
Viking22 Svart 23.Januar Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar husky dane 85 skrev 2 minutter siden: Eg kjøpte 1 3/4 aksel 3,5m av Sleipner ikkje problem Du fikk kjøpt privat og ikke gjennom leverandør? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.Januar Del på Facebook Svart 23.Januar Viking22 skrev for 3 timer siden: Verksted har demontert aksling og målt kast på 0.5. De anbefaler å skifte aksling men også sa at kanskje det kunne brukes som det var. Hvorfor anbefaler de å bytte aksel? Viking22 skrev for 3 timer siden: Er dette måten akselen ble klokket på, eller er det kun et illustrasjonsfoto? Er det slitasje og sår i aksel? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
XardasKSP Svart 23.Januar Del på Facebook Svart 23.Januar @Viking22 Ja jeg vurderte når båten var satt ut til 650 000 og så på den, men tenkte altså ikke å betale mer enn 500 000. Selger tenkte vel på dette og i mellom tiden så fikk jeg masse nye inntrykk og inspill fra forumet bla. at det muligens ikke fantes deler til motorne. Så når selger satte ned prisen til hva jeg har tenkt å betale faktisk 10 000 under dette så hadde jeg ikke lyst å kjøpe lenger og tenkte å heller vente til jeg har litt mer penger til å kjøpe noe annet kanskje "finale båt" med engang sånn som jeg vil beholde. Men blir veldig spennende å følge med på hvordan du har det med båten om det glapp noe for meg eller om jeg var heldig. Håper for din del det viser seg at det var kjempebåt og at det glapp ett godt kjøp for meg. "Prøveseilte" du båten før du kjøpte? Jeg ville ta med bekjent "mekaniker" til å "prøveseile" båten om jeg skulle kjøpe da. Sitér dette innlegget Link to post
Viking22 Svart 23.Januar Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar Komodo skrev 2 minutter siden: Hvorfor anbefaler de å bytte aksel? Er dette måten akselen ble klokket på, eller er det kun et illustrasjonsfoto? Er det slitasje og sår i aksel? Det er den bilde jeg fikk fra verkstedet etter de hadde demontert aksling. Fikk prisestimat på alt som var tilsendt forsikring. Forsikring dekker kun ‘følgeskader’ som var batterier og kabling. Jeg velger å reparere resten selv. Jeg var innom verksted i dag for å hente alle deler (og aksling) og verksted sjef sa at det ikke var sikkert at det måtte byttes. Men rapportert at ‘kast’ var 0.5. Jeg så ingen skade. Sitér dette innlegget Link to post
Viking22 Svart 23.Januar Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar XardasKSP skrev 21 minutter siden: @Viking22 Ja jeg vurderte når båten var satt ut til 650 000 og så på den, men tenkte altså ikke å betale mer enn 500 000. Selger tenkte vel på dette og i mellom tiden så fikk jeg masse nye inntrykk og inspill fra forumet bla. at det muligens ikke fantes deler til motorne. Så når selger satte ned prisen til hva jeg har tenkt å betale faktisk 10 000 under dette så hadde jeg ikke lyst å kjøpe lenger og tenkte å heller vente til jeg har litt mer penger til å kjøpe noe annet kanskje "finale båt" med engang sånn som jeg vil beholde. Men blir veldig spennende å følge med på hvordan du har det med båten om det glapp noe for meg eller om jeg var heldig. Håper for din del det viser seg at det var kjempebåt og at det glapp ett godt kjøp for meg. "Prøveseilte" du båten før du kjøpte? Jeg ville ta med bekjent "mekaniker" til å "prøveseile" båten om jeg skulle kjøpe da. Ah ok! Skal holde deg informert! Var fornøyd de første 6 timer. Hørte ingen ulyd før det smalt. Men skroget var dekket med blåskjell så det gikk litt saktere enn forventet. Sitér dette innlegget Link to post
XardasKSP Svart 23.Januar Del på Facebook Svart 23.Januar @Viking22 Takk det er en sjelden mulighet for å få vite hva det var man egentlig vurderte å kjøpe. Sjeldent noen fra forumet kjøper noe jeg så på. Fikk du "prøveseilt" båten før kjøpet? Altså jeg sa til selger at jeg skulle ha med "mekaniker" før jeg eventuelt kjøper, da sa han at han skulle varme opp motorene godt først siden han fikk jo med seg ideen min at "mekaniker" vil jo se hva som skjer om man gir full gass i båten. Men etter å ha lest folk skrive på forumet angående deler til motorne så mistet jeg lysten å kjøpe og tenkte å heller vente og kjøpe enten noe større og mye dyrere, eller bitte litt dyrere men med motorer som det er kjent med deler til. Håper for din del at de som skrev at alt kan fikses hadde rett, blir spennende å høre fra deg hvordan det går med båten. Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 23.Januar Del på Facebook Svart 23.Januar Eg kjøpte akselen av da lokala verkstedet Viking22 skrev 1 time siden: Du fikk kjøpt privat og ikke gjennom leverandør? Nei eg kjøpte av da lokale verkstedet her. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.Januar Del på Facebook Svart 23.Januar Viking22 skrev for 1 time siden: Det er den bilde jeg fikk fra verkstedet etter de hadde demontert aksling. ... Men rapportert at ‘kast’ var 0.5. Jeg så ingen skade. 0,5mm kast er ikke mye, men jeg ville nok forsøkt å rette den litt bedre. Men hvis de har målt den på den måten som bildet viser ville jeg tatt det med en klype salt. Når du klokker opp akselen bør du lagre den opp der den er opplagret ved bruk i båten. Da kan du måle hvor mye den kaster på konusen der propellen sitter, og partiet mellom opplagringene. Regner med at denne akselen kun har to opplager? Hvis man skal rette akselen må man finne ut hvor den er bøyd. Den er sjeldent bøyd i en ren radius, den har gjerne en kul. På bildene under ser du at dette antagelig har vært en varslet katastrofe. Hullene i flensen er ovale, et resultat av at den har blitt kjørt med løse skruer. For hver gang gearet har blitt koblet inn har det blitt et slag fra skruene i hullene på flensen. Dette har nok gitt både vibrasjoner og ulyder vil jeg tro. Men det er nok ikke så lett å lytte etter alle mulige ulyder i en båt man ikke er kjent med. Viking22 skrev for 5 timer siden: Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
index Svart 24.Januar Del på Facebook Svart 24.Januar ohio skrev for 13 timer siden: Nå er jo ikke dette deler til motor men aksling og klemflens og det fås tak i til de fleste båter Etter bildene å dømme er det flensen på girkassen som er skadet her, ikke den på akslingen. Jeg ville vurdert å få noen til å dreie ut den skadde hylsen og deretter dreid en ny løs hylse. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Komodo Svart 24.Januar Del på Facebook Svart 24.Januar index skrev for 1 time siden: Etter bildene å dømme er det flensen på girkassen som er skadet her, ikke den på akslingen. Da har jeg misforstått. index skrev for 1 time siden: Jeg ville vurdert å få noen til å dreie ut den skadde hylsen og deretter dreid en ny løs hylse. Skadd hylse? I mine øyne er det en krage som er knekt. Jeg trodde dette var akselflensen: Viking22 skrev for 17 timer siden: Og dette gearflensen. Viking22 skrev for 17 timer siden: Men det er kanskje motsatt? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jens_P Svart 24.Januar Del på Facebook Svart 24.Januar Ser du på dette bildet så er det splines i bakkant. Da antar jeg at det er flensen på gearet. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.