Jump to content

Kast i aksling -Princess 414 (1983)


Viking22

Recommended Posts

Kjøpt en 1983 Princess 414 i Sandefjord og kjørte den hjem til Oslo. Turen gikk feilfritt helt til vi kom utenfor Son. Da røk aksling fra girkasse. Boltene hadde løsnet fra flens som holder aksling til girkasse. Heldigvis så hadde vi 2 motorer så vi kom oss trygt til Son. Verksted har demontert aksling og målt kast på 0.5. De anbefaler å skifte aksling men også sa at kanskje det kunne brukes som det var. Noen som har noe formening her? Skulle gjerne også kjøpt ny flens men de har utgått iflg verksted.  Motor er VP TAMD60B. 
 

5(10).jpeg.77e85f5d4cd50f7520bf5a8e034bc133.jpegIMG_1247.jpeg.ea264d856961cf3c05846c82968c6f8b.jpegIMG_1248.jpeg.6abf4271d703a684a94c042041d10468.jpegIMG_1249.jpeg.d1b9b7569f1fad24dcf59529fa009bc1.jpeg

Link to post
Share on other sites

Blir en avveining om å bytte eller rette aksel.

Kast i aksel vil føre til mye slitasje i cutlesslagre, motorlabber og annet.

 

Flensen løsnet vel av en grunn (vibrasjoner). Flensen ser som typen med sprengkile på tvers. Viktig å bruke slike og ikke bare sette inn en bolt. 

Ang bytte av flens så finnes det jo mye. Må passe boltsirkel på gir og akseldiameter. Noen er klem-type og andre har kile eller hull slik som du har.

 

Hadde ikke kjørt lenge med vibrasjoner og hadde sjekket cutlesslagre i samme slengen. Og balanse på propellen(e).

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Jeg vil vel si at akslingen bør ligge innenfor 5/100 mm. Det kommer også an på hvor fort akslingen snurrer og hvor det kritiske turtallet ligger. Det stilles større krav til en aksling som skal gå med 1500 rpm enn en som går med 500 rpm.

 

Flensen har gått med for slakke bolter over tid.

Link to post
Share on other sites

Viking22 skrev 6 minutter siden:

Vet du hvor jeg kan finne en erstatning flens? 

Princess har vel mye tommedimensjoner på akslingene sine. Hva er dimensjonen på din? Må jo også ha en boring med riktig delesirkeldiameter. Om du sliter med å finne flens som passer, så er det fullt mulig å dreie en. Det er jo det de gjør på Sleipner :wink: 

 

Aksel hadde jeg nok gått for å rette opp. 

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 5 minutter siden:

Princess har vel mye tommedimensjoner på akslingene sine. Hva er dimensjonen på din? Må jo også ha en boring med riktig delesirkeldiameter. Om du sliter med å finne flens som passer, så er det fullt mulig å dreie en. Det er jo det de gjør på Sleipner :wink: 

 

Aksel hadde jeg nok gått for å rette opp. 

 

Takk for info! 

 

kanskje best å kjøre til Sleipner med flens og aksling? Mulig de kan rette opp?
 

Diameter er 44,5mm. Og lengde er 2,72cm

Link to post
Share on other sites

Det er jo nesten jeg fikk samme problemet da, men forumet fortalte meg det ikke fantes deler til motorn (med unntak for noen folk som mente de fantes). Holdt jo på å kjøpe den båten men gjorde det jo ikke.

Blir ekstra interessant å høre fra @Viking22 hva jeg mista eller hva jeg slapp unna ved å la være.

Blir dessverre ikke noe råd fra meg, siden eneste jeg kunne gjort ville vært å ringe bekjent "mekaniker" med "noe har dævva, trenger hjelp".

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 56 minutter siden:

Det er jo nesten jeg fikk samme problemet da, men forumet fortalte meg det ikke fantes deler til motorn (med unntak for noen folk som mente de fantes). Holdt jo på å kjøpe den båten men gjorde det jo ikke.

Blir ekstra interessant å høre fra @Viking22 hva jeg mista eller hva jeg slapp unna ved å la være.

Blir dessverre ikke noe råd fra meg, siden eneste jeg kunne gjort ville vært å ringe bekjent "mekaniker" med "noe har dævva, trenger hjelp".

Ja jeg var litt uheldig. Men selgeren har vært veldig grei og jeg fikk litt kompensasjon. Vurderte du å kjøpe?

Link to post
Share on other sites

Viking22 skrev for 3 timer siden:

Verksted har demontert aksling og målt kast på 0.5. De anbefaler å skifte aksling men også sa at kanskje det kunne brukes som det var.

Hvorfor anbefaler de å bytte aksel?

 

Viking22 skrev for 3 timer siden:

 

5(10).jpeg.77e85f5d4cd50f7520bf5a8e034bc133.jpeg

 

Er dette måten akselen ble klokket på, eller er det kun et illustrasjonsfoto?

 

Er det slitasje og sår i aksel?

Link to post
Share on other sites

@Viking22 Ja jeg vurderte når båten var satt ut til 650 000 og så på den, men tenkte altså ikke å betale mer enn 500 000. Selger tenkte vel på dette og i mellom tiden så fikk jeg masse nye inntrykk og inspill fra forumet bla. at det muligens ikke fantes deler til motorne.

Så når selger satte ned prisen til hva jeg har tenkt å betale faktisk 10 000 under dette så hadde jeg ikke lyst å kjøpe lenger og tenkte å heller vente til jeg har litt mer penger til å kjøpe noe annet kanskje "finale båt" med engang sånn som jeg vil beholde.

Men blir veldig spennende å følge med på hvordan du har det med båten om det glapp noe for meg eller om jeg var heldig. Håper for din del det viser seg at det var kjempebåt og at det glapp ett godt kjøp for meg.

"Prøveseilte" du båten før du kjøpte? Jeg ville ta med bekjent "mekaniker" til å "prøveseile" båten om jeg skulle kjøpe da.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 2 minutter siden:

Hvorfor anbefaler de å bytte aksel?

 

Er dette måten akselen ble klokket på, eller er det kun et illustrasjonsfoto?

 

Er det slitasje og sår i aksel?

Det er den bilde jeg fikk fra verkstedet etter de hadde demontert aksling. Fikk prisestimat på alt som var tilsendt forsikring. Forsikring dekker kun ‘følgeskader’ som var batterier og kabling. Jeg velger å reparere resten selv. Jeg var innom verksted i dag for å hente alle deler (og aksling) og verksted sjef sa at det ikke var sikkert at det måtte byttes. Men rapportert at ‘kast’ var 0.5. Jeg så ingen skade. 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 21 minutter siden:

@Viking22 Ja jeg vurderte når båten var satt ut til 650 000 og så på den, men tenkte altså ikke å betale mer enn 500 000. Selger tenkte vel på dette og i mellom tiden så fikk jeg masse nye inntrykk og inspill fra forumet bla. at det muligens ikke fantes deler til motorne.

Så når selger satte ned prisen til hva jeg har tenkt å betale faktisk 10 000 under dette så hadde jeg ikke lyst å kjøpe lenger og tenkte å heller vente til jeg har litt mer penger til å kjøpe noe annet kanskje "finale båt" med engang sånn som jeg vil beholde.

Men blir veldig spennende å følge med på hvordan du har det med båten om det glapp noe for meg eller om jeg var heldig. Håper for din del det viser seg at det var kjempebåt og at det glapp ett godt kjøp for meg.

"Prøveseilte" du båten før du kjøpte? Jeg ville ta med bekjent "mekaniker" til å "prøveseile" båten om jeg skulle kjøpe da.

Ah ok! Skal holde deg informert! Var fornøyd de første 6 timer. Hørte ingen ulyd før det smalt. Men skroget var dekket med blåskjell så det gikk litt saktere enn forventet. 

Link to post
Share on other sites

@Viking22 Takk det er en sjelden mulighet for å få vite hva det var man egentlig vurderte å kjøpe. Sjeldent noen fra forumet kjøper noe jeg så på.

Fikk du "prøveseilt" båten før kjøpet? Altså jeg sa til selger at jeg skulle ha med "mekaniker" før jeg eventuelt kjøper, da sa han at han skulle varme opp motorene godt først siden han fikk jo med seg ideen min at "mekaniker" vil jo se hva som skjer om man gir full gass i båten.

Men etter å ha lest folk skrive på forumet angående deler til motorne så mistet jeg lysten å kjøpe og tenkte å heller vente og kjøpe enten noe større og mye dyrere, eller bitte litt dyrere men med motorer som det er kjent med deler til. Håper for din del at de som skrev at alt kan fikses hadde rett, blir spennende å høre fra deg hvordan det går med båten.

 

Link to post
Share on other sites

Viking22 skrev for 1 time siden:

Det er den bilde jeg fikk fra verkstedet etter de hadde demontert aksling.

...

Men rapportert at ‘kast’ var 0.5. Jeg så ingen skade. 

0,5mm kast er ikke mye, men jeg ville nok forsøkt å rette den litt bedre. Men hvis de har målt den på den måten som bildet viser ville jeg tatt det med en klype salt. Når du klokker opp akselen bør du lagre den opp der den er opplagret ved bruk i båten. Da kan du måle hvor mye den kaster på konusen der propellen sitter, og partiet mellom opplagringene. Regner med at denne akselen kun har to opplager? Hvis man skal rette akselen må man finne ut hvor den er bøyd. Den er sjeldent bøyd i en ren radius, den har gjerne en kul. 

 

På bildene under ser du at dette antagelig har vært en varslet katastrofe. Hullene i flensen er ovale, et resultat av at den har blitt kjørt med løse skruer. For hver gang gearet har blitt koblet inn har det blitt et slag fra skruene i hullene på flensen. Dette har nok gitt både vibrasjoner og ulyder vil jeg tro. Men det er nok ikke så lett å lytte etter alle mulige ulyder i en båt man ikke er kjent med.

Viking22 skrev for 5 timer siden:

IMG_1247.jpeg.ea264d856961cf3c05846c82968c6f8b.jpeg

 

IMG_1248.jpeg.6abf4271d703a684a94c042041d10468.jpeg

 

Link to post
Share on other sites

ohio skrev for 13 timer siden:

Nå er jo ikke dette deler til motor men aksling og klemflens og det fås tak i til de fleste båter 

 

Etter bildene å dømme er det flensen på girkassen som er skadet her, ikke den på akslingen.

 

Jeg ville vurdert å få noen til å dreie ut den skadde hylsen og deretter dreid en ny løs hylse. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev for 1 time siden:

Etter bildene å dømme er det flensen på girkassen som er skadet her, ikke den på akslingen.

Da har jeg misforstått. 

 

index skrev for 1 time siden:

Jeg ville vurdert å få noen til å dreie ut den skadde hylsen og deretter dreid en ny løs hylse. 

Skadd hylse? I mine øyne er det en krage som er knekt. 

 

 

Jeg trodde dette var akselflensen:

Viking22 skrev for 17 timer siden:

IMG_1247.jpeg.ea264d856961cf3c05846c82968c6f8b.jpeg

 

Og dette gearflensen. 

Viking22 skrev for 17 timer siden:

 

IMG_1249.jpeg.d1b9b7569f1fad24dcf59529fa009bc1.jpeg

 

Men det er kanskje motsatt?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...